Ozric Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Jag själv är en gammal hifiräv! Jag har även en vän som är det. Problemet med honom är att han inte kan acceptera hur viktig akustiken är i ett rum! Han har själv en mycket dyrbar/bra anläggning för nästan 400 000:-. Hans försvar är "när man har så fina grejer som jag. finns det inbyggt i grejerna"!!!?????Även i kablaget!! Påstår han!!! Hur ska man kunna överbevisa honom??? Tjurskallig inställning!! Quote
perra_e Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Ett sätt är att ta med honom till någon som har bra ordning på sin ackustik så han får höra själv vad det gör för skillnad. Ett annat sätt kan ju vara att mäta upp rummet, och där igen få "svart på vitt" att det skulle kunna bli ännu bättre med ackustikreglering. Quote
Timbre™ Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Bevisföring genom handling... Fyll på med madrasser, mattor, stoppade dynor och liknande från angränsande rum. Quote
Ekman Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 haha det var nog det roligaste jag har hört på länge de kablarna kanske man skulle köpa. Quote
andreas .l Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 ojoj... sådana har man själv råkat ut för. tycker att bättre och då oftast dyrare anläggning ställer högre krav på rummet än ett s.k. microsystem. Quote
Timbre™ Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Ett lättare alternativ... Ta med dig tjugo påpälsade personer nästa gång ni träffas. Först får värden lyssna ensam och sedan tränger ni er in i lyssningsrummet. Kör samma musik en gång till och hör vännen inte större skillnad än vad kablarna ger kan du lika gärna lägga ner diskussionen. Quote
juha Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Tyvärr finns det en hel del hifi intresserade som inte har förstått vikten av ett akustik behandlat rum. Har man bara käkat burktomater i hela sitt liv så smakar en färsk tomat väldigt konstigt :)Man är van vid lite "burkigt" sound, ofta kör de en låt som låter så där extra gött(mumligt,bumligt och gosigt) som för all del låter trevligt, men glömmer resten skivsamlingen, de kan låta hur de vill bara favorit låten är på topp. Men det hinner ikapp fler och fler, tiden går och vi lär oss mer med den. Quote
Ozric Posted March 2, 2006 Author Posted March 2, 2006 Tyvärr finns det en hel del hifi intresserade som inte har förstått vikten av ett akustik behandlat rum. Har man bara käkat burktomater i hela sitt liv så smakar en färsk tomat väldigt konstigt :)Man är van vid lite "burkigt" sound, ofta kör de en låt som låter så där extra gött(mumligt,bumligt och gosigt) som för all del låter trevligt, men glömmer resten skivsamlingen, de kan låta hur de vill bara favorit låten är på topp. Men det hinner ikapp fler och fler, tiden går och vi lär oss mer med den. Du har rätt med det du skkrev, att han spelar nästan enbart 2 högst 3 skivor!!! De skivorna har även en mycket god produktion! Jag tror inte att han gillar den musiken heller! Quote
Guest asimov66 Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Hmm jobbigt med sådana människor, men å andra sidan har jag kämpat med akustiken och absorbenterna för min egen skull, om någon hälsar på och kommenterar att ljudet/rummet låter bra så är det en bonus men ingen behövligt. Dock är jag emot absorbenter som ser ut som kattklösbrädor utan det svåra med akustiken och dämpning är att få det att se ut som det alltid hört hemma i rummet och som en naturligt integrerad del av hemmet utan att inkräkta. Jobbig med sådana som köper dyr utrustnnig och som glömmer rummet. Quote
Guest johan Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Jag hade låtit han leva tryggt i sin lilla värld. Han verkar knappast ha nått musik intresse. Quote
Guest krelle Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Hmm jobbigt med sådana människor, men å andra sidan har jag kämpat med akustiken och absorbenterna för min egen skull, om någon hälsar på och kommenterar att ljudet/rummet låter bra så är det en bonus men ingen behövligt. Dock är jag emot absorbenter som ser ut som kattklösbrädor utan det svåra med akustiken och dämpning är att få det att se ut som det alltid hört hemma i rummet och som en naturligt integrerad del av hemmet utan att inkräkta. Jobbig med sådana som köper dyr utrustnnig och som glömmer rummet. Rummet är viktigt. Jag har sänkt taket och skaffat basabsorbenter och vicken uppgradering sen! Jag har en del kvar att göra, väntar på grejer till första reflexen på sidorna men redan med tak och absobenter så händer det mycket! Jag har köpt grejer på Svanå och jag tycker det smälter in riktigt bra i rummet...... Ja man har ju insett att det är väldigt viktigt med akustiken...mvh Krelle Quote
Duck77 Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Detta är ett skämt va!?? Eller visst driver du med oss? Kan man säga så "inbyggt i kablarna" på riktigt! Jo det är ett skämt och jag går inte på det Mvh Sjösse Quote
juha Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Hur får man plats med en Svanås v-4:a i en kabel Quote
Guest johan Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Det kommer i så fall bli den fetaste "låda på magen" som har skådats Quote
Guest Zalve Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Rumsackustiken gjorde sig så PÅmind hemma (och mina försök räckte inte) så det blev bara en utväg (inom ekonomisk överlevnad) BYTA Rum! Oj vilken skillnad det blev. Quote
Audionet Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Visst, rumsakustik är viktigt och måste kontrolleras. Men man får inte tro att det löser alla problem. Jag anser att man kommer mycket långt med en korrekt uppställning av grejerna, sedan tar man hand om de sista procenten med akustikreglering. Quote
PLINIUS Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Tror inte att det finns nån som menar att ljudet blir bra av bara utrustningen utan att tänka på rumsakustiken?!? Hur som, detta belyser ändå ett problem, hur är det för er andra? För mig är min inredning lika viktig som min stereo. Detta är mina två största intressen. Hur snyggt är det att ställa in stora absorbenter i mitt storarum? Jag skall ju bo och trivas där... Vad tycker mina vänner som ser att rummet börjar likna ett förråd fyllt av en massa konstiga saker i hörnena och på väggarna? Visst finns det fina byggen av olika akustikfirmor, men ändå, det ser väl inte riktigt normalt ut... Alla gör som de själva vill, men för mig känns det lika viktigt att trivas med sitt hem som att det låter optimalt. OCH jag älskar musik!!! Tro inget annat... Men jag hade inte tyckt om mitt hem om jag fyllde det med en massa absorbenter överallt, hur bra det än lät..... Däremot har jag lite funderingar på att köpa någonting som man tar fram när man skall "finlyssna" och som sedan kan tas bort när man är klar. Har själv lite problem med basen, någon som har några tips på enkla borttagbara plattor ex. som man kan använda för detta ändamål? Som jag förstått det måste det till de här stora absorbenterna, och de går tyvärr fetbort för mig... Quote
Guest mikael Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Tror inte att det finns nån som menar att ljudet blir bra av bara utrustningen utan att tänka på rumsakustiken?!? Hur som, detta belyser ändå ett problem, hur är det för er andra? För mig är min inredning lika viktig som min stereo. Detta är mina två största intressen. Hur snyggt är det att ställa in stora absorbenter i mitt storarum? Jag skall ju bo och trivas där... Vad tycker mina vänner som ser att rummet börjar likna ett förråd fyllt av en massa konstiga saker i hörnena och på väggarna? Visst finns det fina byggen av olika akustikfirmor, men ändå, det ser väl inte riktigt normalt ut... Alla gör som de själva vill, men för mig känns det lika viktigt att trivas med sitt hem som att det låter optimalt. OCH jag älskar musik!!! Tro inget annat... Men jag hade inte tyckt om mitt hem om jag fyllde det med en massa absorbenter överallt, hur bra det än lät..... Däremot har jag lite funderingar på att köpa någonting som man tar fram när man skall "finlyssna" och som sedan kan tas bort när man är klar. Har själv lite problem med basen, någon som har några tips på enkla borttagbara plattor ex. som man kan använda för detta ändamål? Som jag förstått det måste det till de här stora absorbenterna, och de går tyvärr fetbort för mig... Klockrent inlägg. Instämmer till ett hundra procent. /Mikael Quote
oLjud Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Jag instämmer oxå Inredning är jätteviktigt för mig, skulle inte klara av att vara i ett rum fylld med prylar som ser mindre snyggt ut, men gör akustiken bättre. Musiken jätteviktig för mig, men även trivseln i rummet. Trivs man inte i rummet så trivs man inte med musiken (iaf för mig). När jag flyttar till en lgh så kommer jag nog ha några akustikprylar, men i lagom mängd. Men jag fattar inte riktigt, har han en stereo för 400000 & vet inte hur mycket akustik betyder? Han så måste han vara dum, eller vara rik som fasiken För jag menar, vem köper en stereo för så stor summa utan att veta ngt om ljud? Quote
Timbre™ Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Håller också med PLINIUS i detta och utmaningen måste vara att få fram akustikutrustning med tilltalande design. Sedan blir det som alltid en smaksak. Quote
juha Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Då har jag det lätt..tycker att en anläggning i ett akustik behandlat rum är snyggt För min del hör det ihop likaså som att sätta sig på bio och förväntas sig en jätte duk massa stolar och mysko belysning. Det finns ju rum som har fördelaktig akustik, där man får mycket gratis, hade det varit hos mig så hade det bara släpats in så mycket som behövs..inte mer. När jag kommer till eget hus så ska det göras ordentligt och inbyggt så mycket det bara går. Men för min del så är effekten av akustik prylar hittills nödvändiga för min höga rena njutnings skull. Har suttit många timmar och tittat in i en sumpig tapet, jämfört att titta in i mina diffusorer så är det inte svårt att välja..rent utseende mässigt alltså. Quote
juha Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Det kommer i så fall bli den fetaste "låda på magen" som har skådats Opus dödare!!! Quote
Stereotypen Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Jag håller med om att om man får till det snyggt med akustikprylar så höjer det intrycket av anläggningen. Fast det är klart att har man anläggningen i ett vardagsrum så vill man ju inte att anläggningen skall dominera allt för mycket. Jag har nu trixat en hel del här hemma och hittat en placering som avviker ganska kraftigt från den ursprungliga. Det är kul att testa att flytta runt grejorna, man lär sig otroligt mycket på det! Quote
Merkurius Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Tror inte att det finns nån som menar att ljudet blir bra av bara utrustningen utan att tänka på rumsakustiken?!? Hur som, detta belyser ändå ett problem, hur är det för er andra? För mig är min inredning lika viktig som min stereo. Detta är mina två största intressen. Hur snyggt är det att ställa in stora absorbenter i mitt storarum? Jag skall ju bo och trivas där... Vad tycker mina vänner som ser att rummet börjar likna ett förråd fyllt av en massa konstiga saker i hörnena och på väggarna? Visst finns det fina byggen av olika akustikfirmor, men ändå, det ser väl inte riktigt normalt ut... Alla gör som de själva vill, men för mig känns det lika viktigt att trivas med sitt hem som att det låter optimalt. OCH jag älskar musik!!! Tro inget annat... Men jag hade inte tyckt om mitt hem om jag fyllde det med en massa absorbenter överallt, hur bra det än lät..... Däremot har jag lite funderingar på att köpa någonting som man tar fram när man skall "finlyssna" och som sedan kan tas bort när man är klar. Har själv lite problem med basen, någon som har några tips på enkla borttagbara plattor ex. som man kan använda för detta ändamål? Som jag förstått det måste det till de här stora absorbenterna, och de går tyvärr fetbort för mig... Skall du dämpa djupt ned i frekvenserna finns det inga genvägar Man måste oftast ha stora grejor för att få en någotsånär jämn frekvensgång där nere. Men eftersom du bor i götet, känner du kanske någon som kallar sig för "hjort" här på forumet? Han har delvis löst det hela med en equalizer som skär av peakarna (basresonanserna i rummet) och jag tycker att det fungerar mycket bra hos honom. Quote
Stereotypen Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Skall du dämpa djupt ned i frekvenserna finns det inga genvägar Man måste oftast ha stora grejor för att få en någotsånär jämn frekvensgång där nere. Men eftersom du bor i götet, känner du kanske någon som kallar sig för "hjort" här på forumet? Han har delvis löst det hela med en equalizer som skär av peakarna (basresonanserna i rummet) och jag tycker att det fungerar mycket bra hos honom. Jag har själv ett Tact försteg med rumskorrigering och Eq bl.a. och denna är mycket användbar för att tweaka till basen. Man kan med den medföljande micen mäta upp frekvensgången vid lyssningspositonen och få en kurva på detta där man ser exakt hur mycket man skall höja och sänka nivån vid vissa frekvenser. Har varit helt oumbärlig i mitt lite besvärliga rum Quote
Gigas Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Har man någon gång fått njuta till musik i ett akustikanpassat rum, så finns det ingen återvändo. Efter en tid så verkar det som om allehanda uppgraderingar av elektronik och annat tweakande, bara ger ett marginellt "lyft" och då är det kanske dax att kämpa för ett dedikerat lyssnigsrum. Själv spelar jag i ett litet rum på 10 kvadrat, där en lyssnare i taget får plats, och rummet är möblerat med allehanda absorbenter och diffusorer. Ja, inte är det förenligt med dagens minimalistiska inredningsmode, men utgör den oas för musikstunder som jag alltid längtar efter. Sista tillskottet var fyra av Svanå´s Golden Horn som parvis kommer att monteras i en snygg träram och vägghängda på lämplig plats. I taket sitter en hel del prylar för att dämpa besvärliga reflexer och fladdereko. Det finns folk av alla sorter, men vad jag slås av, är att vissa lyssnar på musik med ögonen istället för öronen, och ställer frågor på fora om den snyggaste CD eller andra komponenter inför köpet. Det är klart att design är åtråvärt, men får för mej komma i andra hand. Andra har inte ett lock på sina apparater utan en massa lösa kablar, egentillverkade lösningar och prylar staplade lite hursom helst i rummet, och intresserar sej inte så mycket i själva musiken utan mer av elektroniken och dess fysiska lagar. Visst kan resan vara spännande till att skaffa en bra ljudanläggning, men det är väl ändå musikens själ som är den ultimata klimax vi alla innerst inne söker. Quote
Timbre™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Visst finns det alla varianter ända från "tre testskivor och Vikingarnas Kramgoa Låtar 1" till ett omfattande musiklyssnande, men någonstans måste man känna balans och harmoni i helheten och det är ju högst personligt. Hemakustiken tycks vara på enorm frammarsch och jag tror vi kommer att få se ännu mer av attraktiva lösningar som lätt går att samordna med olika smak och inredningsintressen. Quote
PLINIUS Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Har man någon gång fått njuta till musik i ett akustikanpassat rum, så finns det ingen återvändo. Efter en tid så verkar det som om allehanda uppgraderingar av elektronik och annat tweakande, bara ger ett marginellt "lyft" och då är det kanske dax att kämpa för ett dedikerat lyssnigsrum. Själv spelar jag i ett litet rum på 10 kvadrat, där en lyssnare i taget får plats, och rummet är möblerat med allehanda absorbenter och diffusorer. Ja, inte är det förenligt med dagens minimalistiska inredningsmode, men utgör den oas för musikstunder som jag alltid längtar efter. Sista tillskottet var fyra av Svanå´s Golden Horn som parvis kommer att monteras i en snygg träram och vägghängda på lämplig plats. I taket sitter en hel del prylar för att dämpa besvärliga reflexer och fladdereko. Det finns folk av alla sorter, men vad jag slås av, är att vissa lyssnar på musik med ögonen istället för öronen, och ställer frågor på fora om den snyggaste CD eller andra komponenter inför köpet. Det är klart att design är åtråvärt, men får för mej komma i andra hand. Andra har inte ett lock på sina apparater utan en massa lösa kablar, egentillverkade lösningar och prylar staplade lite hursom helst i rummet, och intresserar sej inte så mycket i själva musiken utan mer av elektroniken och dess fysiska lagar. Visst kan resan vara spännande till att skaffa en bra ljudanläggning, men det är väl ändå musikens själ som är den ultimata klimax vi alla innerst inne söker. Jag tror de flesta härinne skulle svara både och faktiskt! Har du inte sett hur alla vi blir som barn när vi packar upp den nya prylen "Fantastico" som just kommit till vår anläggning ? Självklart gillar vi alla musik, varför kommer den frågan upp hel tiden förresten??? Jag skulle aldrig drömma om att köpa en segelbåt om jag inte gillade att segla, är inte det rätt självklart? Men den här hobbyn är kul av flera anledningar, musiken är självklar, tekniken är för många lika kul tror jag. Varför är det ena bättre än det andra? Det är en hobby vi pratar om. En del samlar frimärken för att sälja, andra för att spara dem och ta fram dem o titta när lusten faller på, motivet är deras men huvudsaken är väl att det ger dem avkoppling, att de tycker det är kul osv. Kan vi inte sluta att luska i varandras motiv till varför vi lyssnar och bara konstatera att det är kul att lyssna. Jag har också sett att en del har helt hembyggda saker som ser ut som skräp, men alla har inte samma plånbok. En del här inne har en anläggning hemma som kostar mer än de flesta betalar för två bilar som familjen kör runt i. Andra försöker kämpa fram några stackars tusenlappar för att kunna köpa nånting som går att lyssna på. Deras intresse och kunskap är oftast större än vår som kanske kunnat köpa sakerna lite enklare. Alla skall känna suig välkomna tycker jag, oavsett vad de har för grejor. Nu blev visst mitt inlägg närmast av politisk karaktär ser jag. Med detta skulle jag kanske kunna gå ut i valet och söka jobb som hifiminister. Några andra punkter i mitt valfjäskprogram blir då: Alla skall ha rätt att bygga sina egna kablar i årskurs tre! Ämnet högtalarplacering är en obligatorisk del i årskurs fyra! Synergistic Research är ett ämne som alla skall läsa från årskurs 1 - 9! Alla som inte köper hifianläggning innan de tar körkort beläggs med böter direkt från staten! Tror ni man kan vinna en plats i regeringen med detta? Quote
Gigas Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 PLINUS: jag håller med dej att alla ska få plats i musikens värld, oavsett ålder, erfarenhet,utbildning eller plånbok. Vad jag efterlyser mer av, är den källa av rikedom som alla tips och omdömmen angående vissa stycken, artister eller inspelningar, ger via detta foum. Jag har tidigare önskat att det skulle upprättas en ny rubrik där man kan söka efter just detta, via all den kunskap som här ingår. Personligen så har den sista tidens musikinköp för mej, i mångt och mycket baserats på kritik från en kunnig grupp deltagare på Euphonia. Jag ser detta som en vital del för och förhoppningsvis ger det också andra med åren en djupare insikt i ypperlig musik. Så ta min milda kritik med ro, om att allt för mycket utrymme ges i hur det nya paketet med stereoprylen anländer och lådan fotas i olika öppningsstadier. Jag missunnar verkligen inte någon den lycka. Det gläder naturligtvis köparen att med stolthet få visa upp sitt senaste köp. Jag önskar att uppmuntran sker i att förmå folk att berätta om just härliga musikstunder. Det nya P2 har faktiskt anammat detta och är en fröjd att lyssna till på förmiddagarna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.