Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det verkar ju finnas en del anhängare till Synergistic på detta forum och många som använder deras nätkablar men hur är det med högtalarkablarna :?: Vad har Resolution Ref för styrka/svaghet :?:

Posted

Har inte Resolution Reference utan modellen under som heter Resolution Reference FX.Har inte jämfört dom direkt mot andra kablar,så jag vet inte var styrkan eller svagheterna ligger.Men tonalt passar Synergistic mig och min smak.Inte för ljusa eller för mörka utan där emellan.Detaljerade,släpper fram musiken.Bra djup och bredd.Det finns säkert andra här som kan ge dig en bättre beskrivning (Timbre?PLINIUS?) men som en av sektmedlemmarna i föjleslagarna av de blå ljuset så måste jag ju svara ;):)

Posted
Det finns säkert andra här som kan ge dig en bättre beskrivning (Timbre?PLINIUS?)

Ja du, kan ju försöka iaf. Min upplevda erfarenhet är att SR är bäst i de över registrena, mellanregister och diskant upplever jag som mycket transparent och detaljerad med dessa kablar (då menar jag de elektriskt skärmade modellerna). I dessa register är detta de bästa kablar som jag lyssnat på, helt klart! Men det är min erfarenhet, alla är nog lite frälsta av sina kabelmärken. När det gäller högtalarkablage använder jag Kimber Select KS 3033. Detta är en kopparkabel som jag tycker balanserar upp resten av mina kablar som

alltså är SR. Koppar ger ett lite varmare ljud, medan SR som jag skrev har ett lite öppnare, mera detaljerat ljud med mycket energi. Jag var rädd att det blir lite väl mycket detaljer, lite hårt ljud om man använder SR hela vägen. MEN, när jag testade de riktigt fina modellerna av SR (Designers reference) var de inte alls hårda i ljudet, de var bara otroligt varma, och detaljerade, som jag upplevde det helt ofärgade...

I dag använder jag SR Master Coupler aktive strömkablar, detta är en milstolpe i SR´s historia har jag läst. Det är den strömkabel jag testat som verkligen gett en hel del för pengarna. Den är dyr (brutto ca. 7000:- tror jag) men vilket ljud den ger, främst i förstärkeri. Jag hör detaljer jag inte visste fanns där innan jag kopplade in den...

Som signal använder jag idag Resolution Reference (14 000:- för 1 meters). Otroligt detaljerad med ett oslagbart mellan och diskantregister. När jag jämförde denna kabel med modellen ovanför Designers reference (29000:-) märkte jag att DR var mer komplett, ljudbilden flyttade sig neråt bakåt. Men vi talar små skillnader här inget otroligt...

När jag sedan kopplade skärmen via en SR Master Control center, hände det saker... Detta var en bättre uppgradering än att köpa de dyrare Designers reference. Detta är alltså en burk som filtrerar och renar strömmen som sedan skärmar kablarna. Läste en intervju med SR´s chefsdesigner som beskrev hur denna burk lyfte kablaget en nivå oavsett vilka modeller man kopplade in i dem. Om man som jag använde resolution reference, blev ljudet bättre än om man använde designers reference osv. något jag alltså upplever vara sant. Vad han också sa var att man vann ännu mer beroende på vilken strömkabel man kopplar in från väggen till master control-center. Ju bättre kabel där ju bättre ljud... Detta skall jag naturligtvis testa. Som sagt kablar är subjektivt, men för egen del har jag helt klart hittat mitt märke, de är jobbiga att hantera då de är så stumma, men de låter gudomligt och de ser high tech ut! Jag gillar det blå ljuset bakom min anläggning ;)

Posted

Inte utan att man blir impad av all denna entusiasm som tycks drabba alla Synergisticanvändare (SVIKTAR-Steffo skulle kunna vara ett undantag... :D) och jag har träffat på det långt tidigare. Faktum är att Synergistic Research hjälpte mig att lägga vantarna på Black Pearl. Ägaren bytte sida... :clown:

Posted
Inte utan att man blir impad av all denna entusiasm som tycks drabba alla Synergisticanvändare (SVIKTAR-Steffo skulle kunna vara ett undantag... :D) och jag har träffat på det långt tidigare. Faktum är att Synergistic Research hjälpte mig att lägga vantarna på Black Pearl. Ägaren bytte sida... :clown:

Ja vet det är nåt med ljuset...

Det absolut bästa ljud jag har hört i hifisammanhang är helt klart hos Timbre (möjligtvis om om man bortser från Wilson Audio Maxx2-rummet på mässan i sthlm som ju var kopplat med Valhalla) och du kopplar ju enbart med Kimber rakt igenom. jag kommer själv aldrig att byta mina Kimber select högtalarkablar så det så :)

Som sagt kablar är subjektivt!