datar Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Nu sitter jag här och njuter av musiken! Att en investering på 400kr kunde bli så bra!! Jag är fortfarande tagen! Dessutom tog det mig mindre än en dag att knåpa ihop det hela! Nej nu ska jag sätta mig framför stereon och lyssna på musik!! 400kr och det kan vi blandannat tacka katterna för!! Ja nu säger jag inte mer... Bilder kommer i morgon på detta 400krs ämne!! Back to the music..... Quote
datar Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 Har man sagt A får man säga B Ja tror jag får locka med en bild! Quote
Timbre™ Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Är det möjligen några stativ inblandade i tråden... Quote
plundin™ Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Ser inte bilden ut att vara Lavasand... År det det kanske senaste i golvbetäckning? /ptr Quote
datar Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 Lavasand och förslag på stativ ...... ...... men jag kan ju inte hålla mig till morgondagen så jag bjuder på en bild till Bottenplattan är MDF, sidostyckena är ek, och "locket" är även de MDF. Fyllningen jag använt är Kattsand av modellen Rolls Royce. Denna sand ska tydligen vara jättebra till de område den är tänkt att användas. Själv har jag ingen aning då detta är första gången jag handlar kattsand Denna sand bryts i Kanada. Butiksbiträdet tittade lite konstigt på mig när jag sa vad jag skulle använda kattsanden till Men i denna låda får ingen kissekatt sätta sig :evil: :cool: Quote
datar Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 Jaha det är väll lika bra att lägga på locket. Detta lock är något mindre och ska heltenkelt ligga "flytandes" på kattsanden. Mellan väggarna och plattan är det ca 4 mm. Sanden är tänkt att minimera vibrationer. Denna idé har jag fått från en sida på nätet. Så då lägger vi på locket och ställer in den på tilltänkt plats! Först utan lock: Sedan med: Det som lyfter upp själva sandlådan är helt enkelt plasthållare som sitter under stolsben för att minimera skador på golvet. Mellan dessa har jag monterat fjädrar för att på så vis ytterligare minimera vibrationer. Denna egenhändiga konstruktion har jag inte gjort i detta sammanhang utan har gjorts vid ett tidigare tillfälle. Quote
kenneth Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 det är väl för hunden näh, skämt åsido, det här kan bli intressant om det är vad jag tror det skall bli. ps. den här kommentaren var tänkt till bilden innan. Quote
perra_e Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Detta verkar grymt lovande! Ett billigt tweak som känns som att det skulle kunna fungera riktigt bra. Quote
datar Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 det är väl för hunden näh, skämt åsido, det här kan bli intressant om det är vad jag tror det skall bli. Eller för mig själv Nu har du gjort en duktigt nyfiken... För att stilla din nyfikenhet fortsätter vi i morgon :evil: :cool: Quote
oLjud Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Det här blir mycket intressant att följa Ser spännande ut, synd man har sån dålig bänk själv, annars skulle man kanske låna lite idéer av dig. Alltid lika roligt/intressant att se nya tweaks/DIYs... Ser framemot nya bilder Quote
Timbre™ Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Det här är verkligt intressant! Vad skulle hända om man byter ut trälocket mot exempelvis ett tygstycke... Borde ju vara lätt att passa in apparaten i våg. Quote
datar Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 Det här är verkligt intressant! Vad skulle hända om man byter ut trälocket mot exempelvis ett tygstycke... Borde ju vara lätt att passa in apparaten i våg. Mina hyllplan i stereorack är inte i 100% våg men genom att finjustera sanden får jag MDF plattan helt i våg! Det gäller att ha lite tålamod med justeringen av sanden Enligt byggbeskrivningen skulle man ställa apparaten på fast yta och de använde MDF som platta över sanden. Nu matchar ju inte MDF och ek speciellt men då apparaten täcker det mesta av ytan så märks det inte så väl. Inget man stör sig på tycker jag. Men precis som Timbre säger kan man säkerligen välja att använda tyg istället för MDF. Det har ju inte jag provat. Sen kanske det blir bättre om man gör sandlådan dubbelt så hög, dvs med ännu mera sand. Sen kanske man kan fintrimma det hela genom att prova olika sander. Strandsand skulle tydligen inte vara bra. Har funderat på om man kunde byta ut MDF skivan mot en kopparplatta och sedan jorda den i elementet som Svalander gjort med sitt stereorack! Möjligheterna är oändliga En bild på en av mina DIY fjäderfötter (en äldre konstruktion): Quote
datar Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 Så då avslutar jag med en helhetsbild Denna sandlådan gjorde jag som ni ser till min förstärkare! Men jag är så nöjd att jag ska tillverka en till min vinylspelare också!!! Och cd-spelare!!! Vad är det då som hänt med ljudet här hemma?? Jo följande : Basen!! Jag fick mer bas fast bra bas!! Den blev tydligare och väldefinierad! Mellanregistret fick sig också en omgång och låter bättre! Diskanten blev även den tydligare! Skivor som har låtit lite för mycket "högtalare" dvs man kan ana att musiken kommer från högtalarna har försvunnit på ett mycket bra sätt! Sammantaget har jag fått en mycket bättre ljudbild, det blev helt enkelt mer musik! Ljudanläggningen försvinner för musiken! Underbart!! Detta är vad som hänt i min musikanläggning och jag tycker 400kr var väl investerade pengar!!! Ångrar jag inte ett dugg!! Äh jag tar en bild till: Om ni granskar bilden kan ni se en liten "skada" i övre väntra hörnet på ekskivan. Detta såg jag inte förräns plattan var ditlimmad. Inget som stör mig men det hade varit önskvärt om ekväggen varit helt skadefri :evil: Quote
bliss Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Snyggt! Kan du inte bara vända lådan för att slippa se skadan i vänstra hörnet, dvs så att skadan kommer in mot väggen? Quote
juha Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Det gjorde alltså så mycket nytta och snyggt dessutom..tackar för sandtipset Quote
fredrik Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Åh, det är tack vare sådana här inlägg jag verkligen gillar Euphonia! Quote
datar Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 Snyggt! Kan du inte bara vända lådan för att slippa se skadan i vänstra hörnet, dvs så att skadan kommer in mot väggen? Jag har försänkta skruva på sidorna och bakstycket.... Därför... Det gjorde alltså så mycket nytta och snyggt dessutom..tackar för sandtipset Nöjet är helt på min sida. Hoppas bara du får samma resultat som jag fick om du väljer att göra det Quote
datar Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 Åh, det är tack vare sådana här inlägg jag verkligen gillar Euphonia! Kan bara hålla med! Euphonia 4-ever Grattis till en bra sandlåda Vill du komma bygga sandborgar med mig :cool: Den som är intresserad kan ju alltid köpa en påse kattsand eller kanske dra till stranden och bära hem någon kasse sand (det kanske fungerar minst lika bra!? byggbeskrivningen varnade för att använda sådan sand. Glöm inte att torka den ordentligt innan!) och bara häll i sanden i en plastlåda eller tjockare papplåda för att prova provisoriskt. Det ska jag göra till vinylspelaren innan jag bygger en snyggare låda. Denna sandlådan jag byggt nu flyttar jag inte på en milimeter Quote
PLINIUS Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Ser inte bilden ut att vara Lavasand... År det det kanske senaste i golvbetäckning? /ptr Hmm... jag skulle närmast gissa på att det är Everclean kattsand som du har en bild på. Men, det skulle också kunna vara Choise kattsand. Men jag gissar på Everclean. Rätt? För övrigt, tack för ett bra tips! Det är sånt här som gör att denna sidan är så bra. Allt behöver ju inte kosta tusenlappar som tur är... Quote
Haakan Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 finns ju annars torkad sand på närmaste byggvaruhus.... Quote
Snoop Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Sanslöst snyggt och väldigt enkelt, detta ska testas framöver Quote
andreas .l Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 riktigt snyggt det där ska prova själv någon dag Quote
Martin Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Ligger inte sanden till sig efter ett tag? Iofs är det ju bara att lyfta på locket och röra runt lite Quote
PLINIUS Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Ligger inte sanden till sig efter ett tag? Iofs är det ju bara att lyfta på locket och röra runt lite Datar: Det är väl kornstorleken man vill åt? Byggsand från ett byggvaruhus är ju mera kompakt, kattsandens stora fördel är väl just de stora kornen, och kornens hårdhet? De är ju behandlade för att suga upp... Inbillar mig att dämpningen blir så mycket bättre med stora korn än de småihoptryckta kornen man finner i vanlig sand. Quote
datar Posted March 2, 2006 Author Posted March 2, 2006 Datar: Det är väl kornstorleken man vill åt? Byggsand från ett byggvaruhus är ju mera kompakt, kattsandens stora fördel är väl just de stora kornen, och kornens hårdhet? De är ju behandlade för att suga upp... Inbillar mig att dämpningen blir så mycket bättre med stora korn än de småihoptryckta kornen man finner i vanlig sand. Jag tror precis att så är fallet PLINIUS. Grovkornigare borde bli bättre! Denna sand var den finkornigaste men ändå grovkornig om man jämför mot "fin" sand (strandsand). Det fanns även en ännu grövre sand av samma kärke. Jag kommer inte ihåg tyvärr vilket märke de var altså vad det heter men i morgon ska jag köpa en påse till och då lägger jag upp en bild på påsen så ni ser vilken jag använder Quote
Timbre™ Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Här finns ju även utrymme för exotiska slag av voodoosand... :cool: Trädgårdsmästeribranschen kanske har en del att erbjuda... Quote
Recommended Posts