Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Tomas heter jag och är ny här på forumet. Mitt namn på forumet är FZA (Frank Zappa)

Har just nyligen blivit ägare till ett par Cremonor (golvare). I övrigt kör jag på Integra Research hembioförsteg, Arcam alpha 9 och H/K Signature 1.5 (2*200w) + lite grejer för att köra hembio proj etc.

Jag körde tidigare på Canton RC-L, och måste säga att jag nu kommit ett steg närmare Hi-fi nirvana!

Min fråga om det finns fler cremona ägare som vill dela med sig sina erfarenheter på placering, invinkling,

lutning och inspelningstid. Dvs hur många timmar ska jag köra inna det är dags att tweaka.

Idag så är ljudet betonat på mellanregister dvs att basen kan låta lite tam emellanåt samt att

jag upplever att högtalarnas dynamik inte är optimal ännu.

Jag lyssnar mest på proggresiv hårdrock dvs Ayreon, DT, Kansas och min husgud FZ.

Men även Pink floyd och Page/Plant är inte helt fel!

Hoppas på råd och tips

Posted

Jag rekommenderar ett riktigt dynamiskt slutsteg till de högtalarna. Om slutsteget är för klent så blir basen därefter medans den verkligen spelar loss med större slutsteg.

Posted
Jag rekommenderar ett riktigt dynamiskt slutsteg till de högtalarna. Om slutsteget är för klent så blir basen därefter medans den verkligen spelar loss med större slutsteg.

Hej, Vad/vilka för slutsteg tänker du på?

Posted

jag har ett par SF domus och det var först efter ca 50 timmar som dynamiken började träda fram och ljudbilden växte. Nu har dom inte gått 100 timmar än och om man ska tro andra SF ägare så krävs det ca 200 timmar innan dom börjar presterar som dom ska.

Jag har dom på soundcare superspieks lutandes något uppåt. Ljudbilden blev större, och framförallt högre, på detta viset. Hyfsad invinkling för att få till djupet. Nu har dom som sagt inte spelats in riktigt än men än så länge är det detta som gäller.

Jag har Pathos Logos hemma för tillfället och det var ett lyft med Bladelius thor mk2 (livlös och det har jag upplevt även i andra sammanhang)och primare A30.1 som jag iof gillar ljudet på men är på tok för klen framförallt i basen. Kanske kan Primare A32 slutsteget vara lyckat. Det är trots att skitstort :D

Jag kommer testa med en integrerad Ayre om ett par veckor.

Och förresten, jag gillar också pink floyd och Ayreon.

Posted

Jag har hört dom med stora krell/accuphase slutsteg och det har fungerat väldigt bra däremot med lite mindre förstärkare så har baskontrollen/dynamiken kommit fram på samma sätt

Posted
jag har ett par SF domus och det var först efter ca 50 timmar som dynamiken började träda fram och ljudbilden växte. Nu har dom inte gått 100 timmar än och om man ska tro andra SF ägare så krävs det ca 200 timmar innan dom börjar presterar som dom ska.

Jag har dom på soundcare superspieks lutandes något uppåt. Ljudbilden blev större, och framförallt högre, på detta viset. Hyfsad invinkling för att få till djupet. Nu har dom som sagt inte spelats in riktigt än men än så länge är det detta som gäller.

Jag har Pathos Logos hemma för tillfället och det var ett lyft med Bladelius thor mk2 (livlös och det har jag upplevt även i andra sammanhang)och primare A30.1 som jag iof gillar ljudet på men är på tok för klen framförallt i basen. Kanske kan Primare A32 slutsteget vara lyckat. Det är trots att skitstort :D

Jag kommer testa med en integrerad Ayre om ett par veckor.

Och förresten, jag gillar också pink floyd och Ayreon.

Tack för ditt svar, så att prova ställa högtalarna i rak position upplevde du bättre?

Primare? blir inte det lite väl laidback ljud? eller funkar Primare med SF?

/FZR

Posted
Tack för ditt svar, så att prova ställa högtalarna i rak position upplevde du bättre?

Primare? blir inte det lite väl laidback ljud? eller funkar Primare med SF?

/FZR

Nej, men att vinkla dom uppåt genom att ställa dom främre superspikesen på små "puckar" ca centimetern höga blev bättre. jag har faktiskt inte testat med originalspikes än men jag kommer göra det. Tror det kan bli än bättre ljudbild på det sättet,,, dom är ju trots allt konstruerade för en sådan lutning.

Primare blir lite laid ja. men det kan bero på att just A30.1 inte riktigt har kontrollen.

Pathos har också ett lite laidback sound som kanske inte passar men det kanske man kan kompensera genom mer framåt och högupplösta kablar. jag kör f.n. med transparent musiclink och det blir på tok för laidback. Jag har testat en billigare neotech med mer framåt ljud. Kommer prova med bland annat NO och kanske synergistic om jag får tillfälle.

Bladelius kanske är din väg annars... väldigt öppet och detaljerat, framåt men i mitt tycke '"kliniskt" och för stram bas som inte riktigt har den punshen som jag vill ha. Men all kraft finns ju där.

SF brukar väl köra sina demos med Krell så det bör ju vara en lyckad kombination. Det är dessvärre inget som jag självt hört och kan uttala mig om.

Ayre http://www.ayre.com/products_detail.cfm?productid=12 kommer jag som sagt testa och den har enligt dom som provat också fått bra kritik. Tydligen ska den vara dynamisk och musikalisk. Återkommer med intryck längre fram.

Posted

Ok Superspikes med lutning. Nu har jag h/k på 2*200W, så jag vill inte gå ner i styrka förutom om vi snackar klassA steg. Jag själv är nyfiken på nya Primare A32 , Plinius SA 102 eller Elektrocompaniet 250.

Någon som har erfarenhet på dessa?.

Kablage då? Jag är själv lite skeptisk på signal och strömkablar, men på högtalarsidan är

jag övertygat om kablars påverkan av ljud. själv kör jag mina SF på Monster M-serie.

Något grymt tips till SF?

Posted

Gratulerar till dina Cremonor.Har haft mina Cremonor några år nu och är fortfarande väldigt nöjd.

Det är svårt,våldigt svårt att ge rekommendationer angående vad man ska ha för förstärkeri till Cremona.

Ska man tro Hifi & Musik (och det ska man inte i det här fallet) så är inte Cremona särskillt kräsna!

Men dom växer,tro mig,med ju bättre prylar du kopplar in.Ett par riktigt feta rör monoblock är hand i handske med Cremona t.ex.Den Pathos Logos som jag har funkar också väldigt bra till Cremona.Inte i klass med VTL´s monoblock givetvis,men jag är nöjd.

När det gäller kablar så kan jag bara säga att förringa inte nät eller signalkablarnas betydelse.Jag har personligen märkt minst lika stora förbättringar där som på högtalarkablarna.

Vad du däremot ska ha för märke på kablarna det måste du testa fram själv.Jag gillar Synergistic Research.Tycker att dom funkar för mig.Prova dig fram så kommer du nog fram till något som passar dig.

Posted

Först får jag väl liksom New Order gratulera dig. Jag har haft mina Cremonor ett bra tag nu och har aldrig haft tankar på att byta, vilket är ett gott tecken för mig. Mina Cremonor lyfte sig flera snäpp när jag kopplande in MF kW 500. Jag fick ett mycket dynamisk ljud och fast och djup bas. Jag tror dock som andra att ju bättre elektronik desto bättre presterar Cremonorna. Sedan är du alltid svårt att rekommendera saker eftersom det beror på vad för typ av ljudideal man är ute efter. För mig var det viktigt med "snabba" kablar med fast bas till en rimlig peng. Jag är tvungen att ha långa högtalarkablar. Det blev då Kimber 8 TC. Jag skulle gärna testa NO lite finare eftersom jag tror att de passar mitt ljudideal och Cremona, men det vågar jag inte pga ekonomin.

Posted
Först får jag väl liksom New Order gratulera dig. Jag har haft mina Cremonor ett bra tag nu och har aldrig haft tankar på att byta, vilket är ett gott tecken för mig. Mina Cremonor lyfte sig flera snäpp när jag kopplande in MF kW 500. Jag fick ett mycket dynamisk ljud och fast och djup bas. Jag tror dock som andra att ju bättre elektronik desto bättre presterar Cremonorna. Sedan är du alltid svårt att rekommendera saker eftersom det beror på vad för typ av ljudideal man är ute efter. För mig var det viktigt med "snabba" kablar med fast bas till en rimlig peng. Jag är tvungen att ha långa högtalarkablar. Det blev då Kimber 8 TC. Jag skulle gärna testa NO lite finare eftersom jag tror att de passar mitt ljudideal och Cremona, men det vågar jag inte pga ekonomin.

mm bra tips med MF, jag har kollat runt lite på forumet och ser att det finns en del som nått sin Hi-Fi nirvana genom Pathos Logos. Finns den att provlyssna runt Stockholmsområdet? Vill kolla om det passar till progg

och FZ.

Posted

Hej å hå fler SF till folket. Grattis till ett par riktigt fina högtalare. Som fler påpekat så är bra förstärkeri nödvänligt, själv kör jag med Krell400xi till GPH men jag har även provat Cremona A, den gjorde mycket underbart men jag kunde inte få till den övre basen helt . Djupbasen var bra (kan man tala om djupbas när det är stativare) men framför allt elbas i rock "rockade" inte fett :D, det lät lite politiskt korrekt istället, så jag får drömma om Cremona istället. I fråga om ett nyval mellan SFGPH och CA skulle det förmodligen utfallit till CAs fördel ändå.

Ang kablar så är Nordost och Sonusfaber a match made in heaven, den sjungande musikaliteten i SF behöver lite energi för att blomma ut och då är NO helt rätt.

Posted

Grattis till en mycket trevlig högtalare :)

Har själv haft bekantskap med Cremona under ett par år och jag tycker att den bara blir bättre och bättre. Basen upplevde jag inte som Cremonans starkaste sida tills MF kW-500 gjorde entre i hemmet. Basen fick en helt annan framtoning, snabb och kontrollerad. Om man söker dynamik utan att för den delen mista kontroll så tycker jag att MF (inte enbart kW-500) är värt att testa.

Vad det gäller kablar så kan jag bara instämma med Adagio om att NordOst är en mycket bra partner till SF, de kompletterar varandra på ett mycket trevligt sätt.

Lycka till!

MVH

Posted
ang MF , 2x510W i 8 ohm,, inte illa. hur ser effektkuben ut?

FZA: undrar, vad fick dig att välja SF?

Varför välja SF?: Jag har lyssnat runt lite tex B&W 803, 804, dynaudio, Energy 2,4i , JM-lab samt SF Grand Piano, samt att jag hade canton RC-L. Det var i den prisklassen jag sökte för uppgradering.

Jag stod i valet mellan B&W 803 eller SF Grand Domus för deras snabbhet och fina mellanregister.

Sen så såg jag ett per Cremonor som var uppkopplade och satte i en CD voila! Alla bitar föll på plats!

Det var som en rullgardin hade rullats upp! Cremona hade den ljudbild som jag sökte(+ lite dyrare!)

Men att hur mycket jag än gick runt och lyssnade på andra högtalare så kom jag alltid tillbaka till Cremona. Så vad göra? Skaffa ett par Cremona.

/FZA

Posted

Det är bara att gratulera. jag har lyssnat på cremona auditor när jag valde och gillade verkligen dom. Valet föll dock på domus. kan tänka mig att Cremona låter fantastiskt. Tyvärr, eller det kanske är bra, så har jag inte hört dom. kan tänka mig att det hade blivit dyrt :D

jag måste dementera mitt intryck av bladelius lite. :blush efter ha haft thoren igång ett par dagar (detta är ett ganska oinspelat ex.) så tycker jag nog att den har bredare, djupare och högre ljudbild än pathos, dessutom mer kontroll och detaljer,,mer på. dock så är det inte samma tryck som med pathos. Nu är mitt rum utav den värsta sorten dessutom. betonglängenhet med rum på ca 4x6m. högtalarna står på kortsidan med fönster som bakgrund. en del akustikåtgärder har jag ju gjort.

Men,, jag tycker du ska lyssna på Bladelius Thor mk2,, men se till att den har varit igång iaf en dag innan du provar.

Du får ursäka mig, new order :black:

Posted

Om du vill provlyssna Pathos Logos i Stockholm ska du bege dig till Audio Concept, Hantverkargatan 59 på Kungsholmen, www.audioconcept.se

Jag har sjäv köpt en begagnad Pathos Logos,som ersatte Krell KAV300i, för att driva mina Martin Logan SL3.

Har bara haft den någon månad men det känns som att det är roligare att lyssna på musik med Pathos än med Krell.

,

Posted

Jaha, då har jag kört mina Cremonor i en vecka och det har hänt en hel del.

Diskanten har nu mjuknat, även dynamiken ökat. Jag måste säga att för mig är det helt suveränt

hur SF har lyckats med en så mjuk fin diskant men samtidigt så välupplöst.

Mellan registret helt suveränt! virveltrumman sitter som gjuten! Basen är tight, fin och djup, men där finns det mer att hämta. Antingen Inspelning eller nytt förstärkeri. Jag ska även börja testa med rummet/placering

av högtalara eftersom just nu så dominerar mellanregistret något vid högre ljudnivåer.

Måste tack för alla tips ang förstärkeri. Jag har kollat in även Audio Analouge Maestro. Kan de vara nåt?

/FZA

Posted
Varför välja SF?: Jag har lyssnat runt lite tex B&W 803, 804, dynaudio, Energy 2,4i , JM-lab samt SF Grand Piano, samt att jag hade canton RC-L. Det var i den prisklassen jag sökte för uppgradering.

Jag stod i valet mellan B&W 803 eller SF Grand Domus för deras snabbhet och fina mellanregister.

Det var alltså inte för att en puckad kollega till dej köpte ett par miles II'or som fick dina cantoneser att låta som onoff-hifi då?? Och du var ju bara tvungen att vara liiiite värre ;)

Posted
Det var alltså inte för att en puckad kollega till dej köpte ett par miles II'or som fick dina cantoneser att låta som onoff-hifi då?? Och du var ju bara tvungen att vara liiiite värre ;)

Självklart är det alltid skönt att spöa ett par Miles II!!, men det var ännu skönare att

visa mina RC-L anhängare/kompisar att det är härligt med snabbhet och upplösning och inte bara flytta luft.

Posted

Jag är en nöjd ägare till ett par SF Cremona Auditor :)

Jag har en tid funderat på att byta ut min Primare A30.1 mot en Pathos Logos, och läser tråden med intresse.

Jag har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

- När kom Pathos Logos ut på marknaden? Jag har hittat en begagnad på nätet (UK) som är ca 5 år? Har det under den tiden skett någon förändring till dagens modell? Risk för att rören försämras? Jag har heller inte hittat några uppgifter om storleken (bredd*djup*höjd) på den.

Någon som vet om begagnade ex är ute ofta? :?:

Posted

Jag har en tid funderat på att byta ut min Primare A30.1 mot en Pathos Logos, och läser tråden med intresse.

- När kom Pathos Logos ut på marknaden? Jag har hittat en begagnad på nätet (UK) som är ca 5 år? Har det under den tiden skett någon förändring till dagens modell? Risk för att rören försämras? Jag har heller inte hittat några uppgifter om storleken (bredd*djup*höjd) på den.

Var inte kombinationen S.F Cremona Auditor/Pathos ClassicOne en fantastisk kombination enligt Stereophile?Testen finns som pdf-fil på Pathos hemsida.Angående rören på Pahos Logos,det gäller ClassicOne också för den delen.De har väldigt lång livstid.Och att ersätta de uttjänade originalrören med nya originalrör handlar bara om ett par hundringar.En spottstyver i hifi sammanhang.

Posted

Storleken på Pathos Logos:

Jag tog fram måttbandet och fick fram följande ungefärliga värden:

Bredd 43 cm

Djup 40 cm

Höjd 18 cm

Posted
Storleken på Pathos Logos:

Jag tog fram måttbandet och fick fram följande ungefärliga värden:

Bredd 43 cm

Djup 40 cm

Höjd 18 cm

Jag vill tillägga att det finns en Pathos Logos till salu i Uppsala hos esoterisk-hifi.

www.esoterisk-hifi.se.

De verkar beredda att kunna diskutera ett bra pris om du ringer enligt hemsidan.

Har aldrig besökt butiken men de har bra sortiment, även Sonus Faber.

Posted

Tack för måtten!

Jag har läst recentionen i Stereophile, och den var ju väldigt positiv. Det var deras måttangivelser som jag inte fick ihop riktigt, där de påstod att den var 9" bred (23 cm?).

Har också sett den på Esoterisk HiFis hemsida, men ännu inte pratat med dem. Skall kolla om jag hittar begagnad först.

Någon som vet om Pathos Logos har förändrats under årens lopp, eller om en gammal är "lika bra" som en ny?

Posted
Tack för måtten!

Jag har läst recentionen i Stereophile, och den var ju väldigt positiv. Det var deras måttangivelser som jag inte fick ihop riktigt, där de påstod att den var 9" bred (23 cm?).

Har också sett den på Esoterisk HiFis hemsida, men ännu inte pratat med dem. Skall kolla om jag hittar begagnad först.

Någon som vet om Pathos Logos har förändrats under årens lopp, eller om en gammal är "lika bra" som en ny?

23 cm?Det är nog ClassicOne dom menar.Den är ju med i Stereophiletesten.