Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej !

Jag heter Kent och har varit medlem på Euphonia ett tag nu, eftersom jag är fyllda 50 så har jag hunnit med lite grann avseende ljud och hifi..

Det började på 60 talet, syrran hade en Luxor gramofon med inbyggd högtalare i locket, man drog tonarmen bakåt tills man hörde ett klick och då började skivspelaren snurra, på med pickuppen som vägde TUNGT..

32373841_11.jpg

en skramlig mkt burkig Elvis skramlade ut, åhh hennes kille i Opel kapitän hade en super 8 bandspelare i bilen..lyckan var total, han älskade svenska gruppen Spotnicks, så när man äntligen tjatat sig till att få åka med så hörde vi Spotnicks timma ut och timma in för super 8 var ett band som bara gick runt runt..

Nåja..man växte väl upp, sparade som attan en hel sommar, äntligen en Fergusson förstärkare med sjutportar (finns fortfarande kvar i syrrans garage, hade även radiodel) jag tror den gav 2x12 musikvatt, högtalarna vägde absolut ingenting och lät antagligen likadant, gramofon (det hette så) var man tvungen att ha, en Luxor som spelade även 78 varv, lyckan var total.

Ferguson-3481-61.jpg

Min ferguson som jag var stolt ägare till

Mirschhgtalare.jpg

Dessa Olle Mirsch högtalare köpte jag till Fergussonen, lät bra. Diskanten satt upptill. vad tog Mirch högtalarna vägen, lade han her eller vad, är det någon som vet ?

Lyssnade på en ny högtalare Svensk som hette Alfa 3, lät väldigt bra med horndiskant,hade den att antal

år. Blev väldigt populär för priset var moderat och den lät bra. jag vet att Alfa gav ut en Alfa 4 ochså, sen försvann dom, vet någon vad som hände med tillverkningen ?

alfa20320d1.jpg

Upptäckte att Fergussonen inte levde upp till Alfa kvalitetsnivå, så det blev en reciver, stolt ägare till en Marantz.

38067655681.jpg

Såg ut som denna, ganska säker på att det var ett sånt här exemplar jag ägde,lyste grönt, spelande 2x50

vatt, fick mina Alfor att spela gudomligt, vilket ljud, vilka fester den startat och slutat..

Vet någon vad som hände med detta fina högtalarmärke Alfa?

Flyttade in till Vasastan, egen lägenhet 1 rum o kök hela 35 kvm, bottenvåningen, nära till Kåren (dansställe där många studenter "tjejer" gick o dansade) man raggade som bara den och ibland fick man napp. Suck..tider det..Gick även på gym (impa på tjejerna) lärde känna en kille där som jobbade på tidningen HiFi & Musik som sade till mig en dag "jag har testat ett par högtalare, det bästa jag hört" dödstyst...Amerikanare, Alison one du måste bara höra dom..var på sin tid en riktigt super högtalare som var trekantig så två fronter med en bas-mellanregister o diskant i varje front med andra ord 6 högtalare i varje högtalare, sluten låda med en enkel rumsanpassning bestående av en brytare på baksidan som ändrade ljudkaraktären efter tycke o smak. kunde få live känsla, eller mer stramt.

Alisonhgtalare.gif

Alison One, vilka högtalare. Konstruktion från 1974, dom har tagit upp nytillverkning av dessa nu igen i USA, prata om legendariska, jag är övertygad om att dessa ger många "erkända" högtalarmärken i dag en tuff utmaning.

• 3 weeks later...
Posted

Marantzen ut, in med Sentec försteg och slutsteg PA 7 tror jag dom hette, med dinkontakter, kanonförstärkare hade denna kombination i 10 talet år.

DSC03030kopia1.jpg

Hadde totalt glömt denna, köpte ny någon gång slutet av -70 talet eller i början ab -80 talet, lyckades spela in 30 talet 12" band med lånade skivor. Lät hyffsat o var i mina ögon för-askat läcker..Hadde den även för att koppla in en Gibson gitarr som jag hadde ett antal år, körde från bandspelaren in i förstärkaren o ut i högtalarna.. Bandspelaren såldes medio -90 talet..Ångrar mig lite nu.

image_1_50864big1.jpg

Fick höra en Sonny ES 777, vilket lyft vilket tryck, sälja Sentecken in med Sonyn, riktigt bra förstärkare. saknar den..

Framsida.jpg101.jpg

ut med Sonnyn in med Engelsmannen, men Sonyn CD..nja äsh det blev en cd oxå MF A3.2..Mina gamla Alison one fick helt nytt liv, att såna gamla högtalare kan låta så bra.

Fick låna hem ett par

hifi085750x563.jpg

Åh herre min skapare, vilket ljud, vilket tryck. Tittade på mina gamla trotjänare, ut med dom och in med dessa.

Min Alison står på kontoret, är just nu pidestader för blommor, skall dock koppla in dom på kontoret framöver.

hifi092750x1000.jpg

Dynaudio Contour 3.4. Otroligt prisvärda i mina öron, spelar skjortan av betydligt dyrare högtalare jag lyssnat på.

Tyckte att min Musical Fidelity 3,2 blev lite för klen för dom ganska tungdrivna Dynaudion, så jag skaffade en sån här

hifi099750x563.jpg

Musical Fidelity A5, får högtalarna att låta guddomligt, jag har alldrig hört så bra ljud för en rimlig peng. Dynaudion är på 4 ohm.

Power 250 Watts per channel into 8 Ohms (24dBW), 400 Watts per channel into 4 Ohms, Voltage, RMS 45 Volts 20Hz to 20kHz

Voltage, Peak-to-peak 127.3 Volts, Current peak-to-peak 75 Amps

Damping factor 140, Output devices per channel 4

Pre-out impedance 50 Ohms

Så var det det där med cd, min gamla Musical Fidelity A3.2 var bra, men ville ha något lite bättre, blev den här

hifi098750x563.jpg

Musical Fidelity A5, i mina öron ger den ett otroligt fint analogt ljud. Antagligen beroende på NuVista rören som sitter i CD. Kanon

Fruntimmer, säger bara det, ganska gosiga ibland och eländiga ibland. Jag har ljudrum där jag får spela (hon sitter där och diggar Herr Mozart och hans kompisar) gnäll..ännu mer gnäll..får inte spela på kvällen...SUCK tog faijten med henne..men jag borde vetat bättre. Så ni som har varit med ett tag vet vad det betyder............Det här

hifi078750x563.jpg

Sennheiser HD 650, jämförde med andra anständiga lurar men tyckte dessa lät bäst, samt att dom är sköna att ha på huvudet, luftiga så man inte blir svettig.

och så var jag tvungen att införskaffa en sån här oxå

hifi096750x563.jpg

Hörlursförstärkare Musical Fidelity, jämförde med Harmony Design men föredrog denna, har funderat på att köpa till separat strömförsöjning. Får se

Så det blev väldigt mycket MF, men det låter förträffligt bra, klart öppet fin ljud med bra fin bas..

Kablar..just det Ut på stan lyssna på Nordost, + ett antal andra med fastnade för dessa

hifi089750x563.jpg

Eischmann Express 6 över hela linjen förutom till TV där jag har Nordost Solar vind

TV en Philips LCD 32 tumm

hifi080750x563.jpg

Väldigt nöjd med denna TV, använder den för ljud DVD, favorit just nu är Walter Trot en inspelning gjord på Paradiso i Amsterdamm Holland, vilket drag, vilken gitarrist.

DVD är en Panasonic som ger bra bild och ljud, kostade 2200 kronor och för dom pengarna är det ett kap, låter lika bra som andra märken jag lyssnat på för 3-4 ggr pengarna. Panasonic har lyckats med denna modell tycker jag.

Ett litet samandrag av min hifihistoria tills idag

Posted
Vilken modell har du av Dynaudio ?

Jag har Dynaudio Confidence C4. Men jag lyssnade på dina oxå innan mitt köp, de låter mycket bra.

Posted
Jag har Dynaudio Confidence C4. Men jag lyssnade på dina oxå innan mitt köp, de låter mycket bra.

Har försökt att få lyssna på dom, men det verkar inte vara någon affär som har dom hemma.

Fast jag inte hört dom så måste jag medge att lite avensjuk är jag..Grattis..

Posted
Har försökt att få lyssna på dom, men det verkar inte vara någon affär som har dom hemma.

Fast jag inte hört dom så måste jag medge att lite avensjuk är jag..Grattis..

Hifistället i Gbg har alla modeller (nästan, nu saknar han ett par C4 ;) och ett par Temptation) av Dynaudio hemma. Helt otroligt sortiment egentligen med tanke på vad de stora modellerna kostar (Evidence Master ca. 700 000:-)

Posted
Hifistället i Gbg har alla modeller (nästan, nu saknar han ett par C4 ;) och ett par Temptation) av Dynaudio hemma. Helt otroligt sortiment egentligen med tanke på vad de stora modellerna kostar (Evidence Master ca. 700 000:-)

I Stockholm verkar det bara vara Referens Audio på Götgatan som för Dynaudio, och jag har bara sett att dom har 3.4 hemma. Antagligen så måste man be dom om att plocka hem andra modeller för lyssning, verkar bökigt, för tänk om man inte vill köpa dom just då. Allt besvär dom haft för lyssningen...

Posted
kul att höra, ger lite mer "kött på benen" än det vanliga "skall köpa den och den".

Bilder vore kul det med, glöm ej bort syrrans garage, måste göra det grundligt ju :D

Jag har faktiskt lyckats lägga upp bilder nu, fast det blev en helt ny rubrik..

Posted
Vi får be herr "Admin" att "merga" trådarna så att du blir hel igen Kent! :)

plundin, du anar inte vilket tekniskt risktagande som finns inbakat i detta men jag gör ett försök... :(:D

Posted

Är det någon annan på Euphonia som har åsikter angående Dynaudio, eller Musical Fidelity ? Kom järna, med kommentarer, eller jämförelser med konkurerande märken. Bra eller dåligt, sämre eller bättre !

• 1 month later...
Posted

har precis för en stund sedan betalt nya högtalare, skall komma leverans idag vid 18:00 tiden. Blev

Dynaudio Confidence 2, kommer bli jobbigt att bära upp dom till övervåningen

Posted
Tungt att bära...men lätt att komma över! :D

Alltid lika kul när det kommer nya grejer...såväl stora som små!

\\K-man

När man ser dom på nära håll så kommer man underfund hur otroligt stora högtalarna är, bökigt och framförallt tungt att bära upp dom i en svängd trappa...på plats nu...

Posted

Så här ser dom ut

51.jpg

Bilden är inte hemmifrån mig, utan stulen från en annan sait.

Dom är 155 cm höga, jag har mätt

271.jpg

Nu skall här diggas musik..

Om någon är intresserad kan jag återkomma med lyssningsintryck senare...

Guest asimov66
Posted

det finns alltid intresse för lyssningsintryck :D

Posted

Gedigen hifihistorik Kent!

PLINIUS Dynaudio låter kanon hemma hos honom och har även lyssnat kort på den mindre modellen i butik och den lät även mycket lovande.

Grattis!!!

/Henrik

Posted

Nu har jag lyssnat några dagar...Fortfarande i löjligt chocktillstånd....Mina gamla Dynaudio Contour 3,4 ansågs bra......man huva...Vilken skillnad....Återkommer när jag sansat mig lite mer...

Lyssnade på "More best of Leonard Cohen" och låt nr 11 halleluja har en kraftig basgång och bastrumma samt ett längre gitarrsolo, för första gången kände jag bastrumman fysikt i bröstet, inte speciellt hög volym (grannar), precis som det kan kännas på en konser, och det visade sig att den var inspelad live. Med gamla högtalarna var det ochså en fin bas men känslan har jag inte upplevt tidigare vad jag kan minnas..Senare kommer gitarsolot in, blundade man är det omöjligt att inte tro att man var där... Skillnaden var så stor att det känndes som en helt ny låt...Öppenheten i musiken, jämförde med mina gamla Dynaudio Contour 3,4 och jämför man högtalarna lät 3,4 instängda ungefär som dom satt i en kaffeburk..och 3,4 anses inte direkt dåliga....så skall man med en första jämförelse försöka förklara ljudet så går basen lägre än min subwooferl till tv Audio Proo B2,27, högtalarna går lägre med mycket torrare finare klarare bas, aldrig hitils hört dess like, diskanten har en öppenhet som vida överglänser 3,4, inte lika vass, mer naturtroget mkt öppnare, hela mellanregistret bara finns med där, låter inte pressat utan öppet...Svårt att förklara ljudbilden som högtalaren ger..men skillnaden är något enormt bättre på alla sätt.

Negativt då ? haft dom alldeles för kort tid ännu, men en genomgående kommentar är "fan vad stora" dom är, dom är ju inte alldeles diskreta om man så säger och att jag måste ha dom en bra bit ut från väggen för att få till ljudet ca: 1,5 m (frugan gnäller, ser inte klokt ut) och delvis har hon rätt, ser inte speciellt käckt ut..

Hon tystnade tvärt när hon satte på Mozart och satte sig i favoritlyssnarställningen, efter ett tag ropade hon och undrade vad som hänt med skivan,,cymbalerna hördes på ett helt nytt och för henne ovant sätt, för att inte prata om trumpeter, fioler,etc..surnade till först för skivan lät inte riktigt som hon var van vid, men efter en en bra stund kom hon på att hon inte blev lyssningstrött..Samt att hon upptäcker "nya" instrument som hon inte tänkt på tidigare..

Hon tycker numera att högtalarna börjar "bli söta" men stora så det går åt rätt håll....Jag ligger på plus just nu tack vare "citat" jävla åbäken...

Återkommer med mer ros o ris längre fram....Men har ni chansen ovasett vilket "märke" ni håller på, lyssna järna på dom och bilda er en egen uppfattning, den kanske inte alls stämmer överens med min..Vi kan kanske utbyta lyssningserfarenheter...

• 3 weeks later...
Posted

Nu har jag lyssnat på C2 lite längre och styrkan är helt klart den luftiga och levande ljudåtegivningen, känns hela tiden som artisten står i rummet...

Nu har jag läst på lite mer om konstruktionen...(från High fidelity)

Varje kabinett är handbyggda och handpolerade och byggs av samma person från början till slut.

Kabinetten är en tvålagers sandwishkonstruktion i sidorna och baktill.De två lagren trä hålls ihop med ett geleliknande material som ombildar energin till värme. Fronten är hela tre lager.Kabinetten är bara 13 cm

men dämpat med glas, och det har visat sig att trä o glas ger en fruktansvärd bra dämpning tillsammans med genomborade tväruppstyvningar lyckats mkt bra.

Elementen sitter monterade i en 4 cm tjock baffel av HDF ( high density fiberboard) som i sin tur sitter dämpade i resten av kaninetten.Aukustiskt betyder det att högtalarens utstrålningsmönster inte förstörs av diffraktion från kabinettens kanter, av samma orsak sitter de fyra elementen asymmetriskt monterade så att man undgår olyckliga sammanfall av vinklar och avstånd.

Elementen sitter monterade i en 10 mm vridstyv aluminiumplatta, iden är att inte kabinettets vibrationer skall störa diskanterna, det skall ochså medverka till att den mätbara frekvensen inte skall likna en puckelpist ens långt över 20 000 Hz

C2 har ochså s.k DDC (Dynaudio Directivity Controll) betyder att ljudvågorna från diskanterna inte sänds ut lika i det horisontiella o vertikala planet, det sprids mest i det horisontella o mindre i vertikala planet, på så sätt har C2 lyckats undgå en stor det av oönskade reflektioner från tak o golv.

Sen konstaterar tidningen 1½ sida om hur DDC fungerar.........Men konstaterar att DDC tekniken fungerar och resultatet är lysande och avsaknaden av irreterade små fas o tidsproblem gör att lyssningen blir mer precis och mindre ansträngd och att lyssningsrummet betyder mindre än med andra högtalarprinsiper. DDC har den possetiva inverkan att ljudbilden inte störs om man lyssnar nära eller på större avstånd.

Vidare imponerar basens snabbhet även nere i de djupaste frekvenserna

Tidninge kostaterade att: DDC tekniken fungerar och den inponerade ljudkvaliten, att det rör sig om högtalarnas elitserie och att C2 är med i slutspelet, ochså att det är en högtalare i värlsklass som alla borde låna ett öra till.

Av ovannämda hade jag inte en susning om, så det tagit från tidningen High Fidelity.

Håller jag med om ovannämda..Utan tvekan JA...När man lyssnar lågt så levererar högtalarna fruktansvärt bra ljud. Detaljrikedomen. Som exempel Beatels..Jag som är född på 50 talet är uppväxt med Beatels och jag törs nog våga påstå att jag kan låtarna ganska bra: Köpte samlingsskiva Beatles 1, och för första ggn har jag hört instrument som jag alldrig tänkt på förut, framför allt trumpeter och trmboner som tidigare legat dolt i ljudbilden. Rösterna, man hör varenda inandning som sångaren gör...Så nu går det mkt Beatels här hemma.

Kan bara konstatera att det är det bästa jag hört av högtalare runt 80 - 100 000 kronor.

Har dock hört bättre..Wilson, JM Focal men då pratar vi helt andra priser....och någonstans måste man sätta gränsen...Är supernöjd, dom spelar mkt bra ihop med övriga anläggningen.....

Posted

Confidence C2

Teknisk specifikation

Sensitivity (2.83 V/1 m): 89 dB

Recommended Amp. Power: Listening distance:

3 m: 40 watts (4 ohm)

5 m: 100 watts (4 ohm)

7 m: 200 watts (4 ohm)

IEC Long Term Power Handling: 300 watts (4 ohm)

Impedance, Nominal: 4 ohms

Impedance, (20-200 Hz): 4.1 - 21.3 ohms

Impedance, (200-20 kHz): 4.4 - 8.9 ohms

Impedance, Phase Shift (20-200 Hz): -50° - +37°

Impedance, Phase Shift (200-20 kHz): 0° - +20°

Impedance, HF (200 kHz): 9.8 ohms

Frequency Response (+/- 2 dB): 28 - 25000 Hz

Resonance Frequency: 31 Hz

Internal Cabinet Volume: 43 litres

Bass Principle: Reflex

Weight: 88 lbs (40 kg)

Dimensions (W x H x L): 9.4" x 61" x 17.5"

(238 x 1550 x 445 mm)

Crossover: 2 (3) way

Crossover Frequencies: 2200 Hz (8000 Hz)

Crossover Slope: 6 dB/oct

Connection: CE-comp. WBT gold binding posts

Recommended Placing: Free or Floor Standing

Remarks: Tweeters:

28 mm soft dome, magnetic fluid, 10 mm aluminium-alloy front, with high heat-dissipation, integrated in baffle, pure aluminium wire voice pure aluminium wire voice coil, aluminium-alloy rear chamber with built-in acoustically damped vent and high heat dissipation, large neodymium magnet rings

Woofers:

17 cm, one-piece moulded MSP-cone, 75 mm pure aluminum wire voice coil.

Crossover:

Separate chamber for network, glassfiber-reinforced PCB with extra copper-thickness, capacitors with low loss dielectricum, zero compression resistors.

Cabinet:

Cabinets made of highdamping MDF sandwich, front baffle made of 38/8/20 mm HDF/MDF/MDF sandwich, adjustable feet with internal spikes.

Tillverkarens Garanti: 5 år

Posted

Kent_n: :o De där bilderna har minsan jag och Anders tagit! Annan sajt=www.faktiskt.se :). Ägaren till högtalarna på bilderna har tyvärr flyttat utomlands. Det lät fint hos honom! :)

Posted
Kent_n: :o De där bilderna har minsan jag och Anders tagit! Annan sajt=www.faktiskt.se :). Ägaren till högtalarna på bilderna har tyvärr flyttat utomlands. Det lät fint hos honom! :)

Hörde att han flyttade till Canada om jag inte minns fel..Då kanske du vet vilken gitarr som står snett bakom högtalaren ?

Posted

Stämmer bra det. :) Ser fram emot att han flyttar tillbaks oxo (Attack, jag hoppas du läser det här) :D . Gitarren... Jag är verkligen urdålig på gitarrer. Ser ut som en fender. :clown: Säkert någon annan som lyckas bättre.

PS. De gamla contour 3.4 är verkligen ljusår efter C2orna. Har för mig att det var just de högtalarna Canadaressänären hade tidigare. Har för mig att diskanten i C2orna ibland kunde låta som att den kom direkt från elementet iofs. Som om den inte ville släppa. Nått litet tissel var det, men det är en småsak. C2orna låter kanonbra. :)