Timbre™ Posted February 25, 2006 Posted February 25, 2006 Musik ur ett kharmatiskt perspektiv... :cool: Den här gången har det packats upp ett par Ceramique Reference Monitor 3.2 FE i svartaste pianolack och den ständiga jakten på harmoni har inspirerat till japansk champagnehifi som både signalkälla och drivkraft. Häng med på en utsvävning i rent ljud... Quote
Timbre™ Posted February 25, 2006 Author Posted February 25, 2006 En mjuklandning i Göteborg... :cool: Välljud direkt ur kartongen kan man säga och redan innan inspelningsprocessen har tagit fart förstår man hur detta kommer att sluta. Det finns Kharma-entusiaster som anser att dessa högtalare behöver extremt lång inspelningstid men vår nyblivne ägare fastnade redan på första CD-skivan... Quote
Timbre™ Posted February 25, 2006 Author Posted February 25, 2006 Detta kommer med säkerhet att upprepas och här kan man tala om en kharmatisk spiral. Själv hade jag egen musik med i bagaget och det kommer att handla om ett lyckat högtalarköp, en intensiv hifilördag och något som närmast slutade som en liten Accuphaseträff... :cool: Quote
Labbe Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 Haklapps varning!! Bra Kharma är aldrig fel. Quote
EuphoniC Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 En tidig liten instickare här bara, det där CD-stället, någon som vet vart det kommer ifrån? Quote
Guest mikael Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 En tidig liten instickare här bara, det där CD-stället, någon som vet vart det kommer ifrån? Det skulle jag också vilja veta. Snyggt är bara förnamnet. Ska bli intressant det här är få lite lyssningsintryck från en hemmamiljö. /Mikael Quote
Timbre™ Posted February 26, 2006 Author Posted February 26, 2006 Det här CD-arrangemanget var verkligt läckert och stället kommer från Danmark. Det heter Helix och tillverkaren AM Denmark har en mängd förvaringstillbehör i sitt sortiment. CD-spiralen är inköpt på Ågrens Hifi i Göteborg. Quote
Timbre™ Posted February 26, 2006 Author Posted February 26, 2006 Den medhavda skivsamlingen med Richard Bona, Burmester II och lite protestmusik tog inte så lång stund att lyssna igenom så här bjöds ett perfekt tillfälle att variera menyn... Quote
Timbre™ Posted February 26, 2006 Author Posted February 26, 2006 Det skulle bli en hel del Paul Simon och naturligtvis fastnade vi i ett av de bästa album han har gjort. Songs From The Capeman utgiven 1997. Märkligt att detta aldrig blev någon storsäljare. Quote
Timbre™ Posted February 26, 2006 Author Posted February 26, 2006 Ceramiqueserien består av ett flertal modeller inklusive en subwoofer och ett surroundsystem. Några av högtalarna kan fås i skiftande uppgraderingsversioner och FE står för Focal diskant och Enigma internkablage. Vi spelade med frontskydd av. Quote
Timbre™ Posted February 26, 2006 Author Posted February 26, 2006 Focaldiskanten bär på Kharmalogon vilket innebär att den är spectillverkad och det keramiska elementet som kommer från Thiel & Partner ser ut som en klassisk Accuton Ceramic Driver. Läste någonstans att 3.2 även kan levereras med diamantdiskant och då blir väl modellbeteckningen 3.2 DE om man löper linan fullt ut. Quote
Daniel Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 Det skulle bli en hel del Paul Simon och naturligtvis fastnade vi i ett av de bästa album han har gjort. Songs From The Capeman utgiven 1997. Märkligt att detta aldrig blev någon storsäljare. Det där håller jag verkligen med om. Det är en helt fantastisk skiva. Quote
new order Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 SÅ SNYGGA BILDER TIMBRE!! MEN DET FÖRVÅNAR INTE!!!! DU ÄR JU FRÅN ETT LAND SOM TAGIT OS-GULD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cool: Quote
PLINIUS Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Det här CD-arrangemanget var verkligt läckert och stället kommer från Danmark. Det heter Helix och tillverkaren AM Denmark har en mängd förvaringstillbehör i sitt sortiment. CD-spiralen är inköpt på Ågrens Hifi i Göteborg. AAhhhhhaaa... Här har jag varit förut och lyssnat en gång. Lät riktigt bra redan då! Skall bli kul att höra era intryck av högtalarna. Ägaren skvallrade om att han var i väntans tider, så nu har de tydligen kommit. Grattis till ditt nya köp!! Mats PS. Såg och hörde att det fanns en hel del Accuphase-godis i racket...DS Quote
PLINIUS Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 SÅ SNYGGA BILDER TIMBRE!! MEN DET FÖRVÅNAR INTE!!!! DU ÄR JU FRÅN ETT LAND SOM TAGIT OS-GULD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cool: Aha, har vi tagit OS GULD!!! Quote
new order Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Åh nej!!! Har jag hunnit skräpa ner här också Jag är ledsen,grabbar! Quote
Timbre™ Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 Det är lugnt new order... :cool: Glädje har ingen dött av och snart blir det full fart i denna Kharma/Accuphasetråd. Quote
Timbre™ Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 Såg och hörde att det fanns en hel del Accuphase-godis i racket...DS Ja, här fanns bl.a. en klassisk tuner som jag bara faller pladask för. Designepoken med "Natural Persimmon Side Panels" var inte fel och är väl närmast att betrakta som tidlös. Denna T-108 var en gång referens i Accuphasesortimentet och är barn av samma tid som exempelvis monoblocken M-1000 och försteget C-280L. Mycket japanska fruktträd i dessa dagar och designen går igen i de flesta samtida modeller. Ett undantag var dock 11 Series och studerar man utformning plus specifikationer finns det skäl till misstanke att detta är exakt samma tuner som T-11 fast i ett annorlunda skal. Quote
Timbre™ Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 CD-spelaren DP-67 och förstärkaren E-530 är modeller av idag och speciellt förstärkaren har diskuterats mycket på Euphonia. Hade mina aningar men var ändå väldigt nyfiken på hur 2x30 Accuphasewatt klass A hanterar ett par Kharma Ceramique... Quote
thli72 Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 OJ!! Nu blev det ÄNNU mer spännande!! Killen har ju samma CD och förstärkare som jag. Om detta låter så bra som jag tror kommer Kharma suget att bli MYCKET stort! Quote
fredrik Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Persimon, det trodde jag man hade i golfklubbor... Är det för att få extra "drive" i musiken? Sedan undrar jag hur det funkar med den ena högtalaren framför en öppning och den andra framför en vägg (det ser ut så på bilderna tycker jag)? Kan det finnas en risk med mer bas från den ena högtalaren? Kharma är mycket fina tycker jag. Quote
Timbre™ Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 OJ!! Nu blev det ÄNNU mer spännande!! Killen har ju samma CD och förstärkare som jag. Vi börjar med förstärkaren. Med tre Accuphasefantaster i samma lyssningssoffa drar ju konversationen lätt iväg från tid och rum vilket späddes på av 530:ans sätt att hantera Kharmorna i allmänhet och basen i synnerhet. Ett sånt släpp och man kunde även förnimma själva trycket i luften vilket måste vara ovanligt för en tvåvägare och jag förstår inte hur Kharma har fått till det här. Här fanns erfarenheter av E-408 och jag uppfattade det som att E-530 i praktiken är den kraftfullare av de två. Den väger i varje fall mest och har den största kondensatorbanken. Quote
Timbre™ Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 Persimon, det trodde jag man hade i golfklubbor... Är det för att få extra "drive" i musiken? Sedan undrar jag hur det funkar med den ena högtalaren framför en öppning och den andra framför en vägg (det ser ut så på bilderna tycker jag)? Kan det finnas en risk med mer bas från den ena högtalaren? Kharma är mycket fina tycker jag. Just precis, persimmon har rötter i golfvärlden och tydligen kan det användas till lite av varje. En österländsk specialitet med starkt orangefärgade frukter som jag har sett på Willys Cash... Rummets utformning går inte att ändra på men jag tror att man kan hämta hem förbättringar med högtalarplaceringen. En lång process har startat och ägaren har lyft fram högtalarna en decimeter vilket gav ett bättre perspektiv. Kharma rekommenderar ej invinkling och enligt uppgift gav detta ett mindre soundstage men här gäller det nog att bolla med centimetrarna. Kunde inte notera någon basförskjutning åt vänster kanal men jag hade ändå försökt få ihop något som påminner om tredjedelsprincipen. Rummet har en väl tilltagen längd så det finns utrymme att spela på. Quote
Timbre™ Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 En detaljstudie av baksidan visar en ny kopplingsanordning för kabelanslutningen. Kharmalogon fungerar ju även upp och ner... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 Högtalarkablar och övrigt kablage kommer från amerikanska Audio Metallurgy och här finns även nätrening via ett EP15A från ExactPower, USA. Quote
Recommended Posts