Guest asimov66 Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Tyckte att det var min tur att bidra med något så jag tar den nyaste skivan jag fick hem (idag) som jag tidigare stiftat bekantskap med vis dels LP och äldre cd utgivning. Nu sist beställde jag denna från ginza som en SACD hybrid, mest för att se hur remixen blivit gjorde på ett korrekt rätt eller om den har blivit felmixad, enligt mig. Det är motstridigt eftersom vissa säger att denna utgåvan från abkco har blivit sönder komprimerad mendan andra säger att den är bland den bästa ljudkvaliten de hört och jag sammanfattar det så här: Har fått hem den. Jag gör en recension efterson jag tycker att det är lättast för folk som ej hört den få en inblick i skivan. Skivan är som titeln säger "Let it bleed" med rolling stones. Utgåvan som jag lyssnat på är från 2002 och är en hybrid dvs. en SACD som kan spelas som en CD i en standard cd spelare. Börjar med spontant intryck: Omslaget jag har är en digipack dvs pappers fold-out som är snyggt, riktigt snyggt genomfört på ett sätt som påminner mycket om vinylutgåvan och kan ses som medvetet retro. Inuti finns en förklaring om utgåvan samt att abkco (förlaget) är ett medvetet strävande bolag som siktar mot högsta kvalitet vid restaureringar mm. Det är ett påkostat omslag som genomförts i minsta detalj med småsaker som höjer intrycket. Ljudet: Jag vill säga att den som vill ha välproducerad i den meningen som modern 50 cent hiphop jämna ljudvolymer skall ej läsa mer, det finns ej här. Likaså är dina högtalare av känslig "skrikig diskant" typen spela ej denna skiva, eftersom diskanten kan nå nya volymer i uppåtskalan. JA den är komprimerad, dazzin måste jag tyvärr meddela men.... ibland kan även komprimeringen kännas bra och detta lyser igenom på denna utgåva, ibland kan det kännas som "jag vill ha mer" men det finns en speciall sak med denna utgåva. Stereoperspektivet är STORT, större än jag minns vinylen och det känns som att höger front och vänster front "battlar" om uppmärksamheten, och detta på ett bra sätt. Det känns som höger front ger ifrån sig en melodi som vänster förväntas svara på och det låter bra, riktigt bra. Ljudvolymerna kan kännas ojämna, råheten finns definitivt och ibland kan man fundera om ljudteknikern varit totalt döv men så minna man vilken tektik som fanns att tillgå och man finner sig själv stampandes i takt med musiken och är glad rilktigt lycklig att för en gång slippa de jämna nivåerna och supertrimmade basrytmiken som finns i nästan alla produktioner. Det är skönt och få ett avbrott, och känna att basen känns lite osynkad och ändå sitta inne med tanken att "det är okej" det skall låta så här. Detta är tidiga stones under sin saftiga drogperiod som stod i sorg av saknaden av avlidna vänner och som stod i vägskälet där det precis kommit i kontakt med rock, blues och country och det hörs. Det 'r spretigt musikmässigt och det finns inget fack, och framförallt det skall låta så här... Med en oviss framtid och sorg i bagaget får man förvänta sig lite skit under mattan, det känns riktigt "äkta och nära". Trots komprimeringen ger jag denna skiva en 9 av 10 Mvh Morgan (asimov66) ps. jag har aldrig varit gladare för min noga utvala utrustning (enligt mig) som nu, där detaljerna verkligen skiner igenom och där allt ej skall låta massproducerat utan får låta som det är tänkt det skall. Den enda tanken när skivan stannade var "är det redan slut?" och med tanke på att jag är typen som lyssnar på en låt och sedan bytar skiva är det ett riktigt gott betyg om man lyssnar på hela skivan i ett sträck koncentrerat. Quote
datar Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Trevlig recension. Jag får hålla med dig men jag skulle ge den 10 av 10.. men det är original vinylutgåvan jag har här hemma Rolling Stones är alltid bra!!! Det var också en tråkig period de var inne i men precis som du säger så känns det ändå "äkta och nära"! Utan att lyssnat till SACD utgåvan kan jag utan tvekan rekommendera den ändå. Låtarna är riktigt bra!! Även på original vinyl Quote
Guest asimov66 Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 jag håller med dig vinylen har dessutom en mer varmare ton, men jag tycker det är det de har lyckats med relativt bra med sacd. dock blit det ännu klarare att vinylen kunde 1968-69 redan då prestera bättre ljud än vi kan idag, lite ironiskt. Det är en riktigt bra utgåva sacd hybriden men jag tenderar också att tycka vinylen är snäppet men bara snäppet bättre Quote
eliot Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Jag har The Rolling Stones: Hot Rocks 1964-1971 i samma serie och jag måste instämma att överföringen är mycket bra - men annorlunda än originalen. Jag jämförde just nu (I can get no) Satisfaction som är första stycket på sida två på Decca LK 4725, tidigt mono original (pressinformation sida 2: 3A/1/IH) och SACD'n låter kompaktare och inte fullt lika dynamisk som originalet. SACD'n låter fylligare vilket har att göra med att den har sämre upplösning. Det låter mer äkta på vinyl //Eliot Quote
datar Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Eliot: Ska du sälja dina mono Stones plattor till mig?? Dom skulle jag vilja ha.... Quote
Recommended Posts