Haydn Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Hej! Fick hem Lee Ritenour´s Captain Fingers idag. Kanon skiva med ett härligt ljud! Inspelad -77 trorjag? Lee använder sig av en massa coola prylar till gitarren tex. 360 polyphonic Guitar synthesizer??? Köp om ni gillar Jazz/Fusion/Funk osv.! Nu en fråga till er som har skivan: Varför ligger trumsetet omvänt i första låten jämfört med låt nr. fyra? Jag hör Hi-hat till vänster o "tomsen" blir större till höger om ni förstår vad jag menar, men i låt 4 är det tvärtom? Det är samma trummis! Någon som kan förklara? Mvh, Wilhelm Quote
GurraG Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Jag vet inget om just den här skivan, men däremot tänker jag ofta på just hur man placerat trummorna i ljudbilden. Som trummis så reagerar jag ganska ofta på att de olika delarna är placerade i ljudbilden som om man skulle sitta bakom trumsettet. Detta känns naturligtvis avigt då man inte spelar, utan lyssnar på musiken, så som om den skulle framföras på en scen. Det kan omöjligtvis vara lika många vänstertrummisar som spelas in, som skivor som har trummorna placerade på det viset. Sen tycker jag även att trumsetten påfallande ofta tar ganska stor plats på den uppmålade scenen. Man får en känsla av trumsetet sträcker sig över nästan hela scenen, även om det bara är ett litet jazzkit med två pukor som kanske rent fysikt tar upp en bredd av knappa två meter. Detta var bara några reflektioner på samma tema, utan att ge något som helst svar på din fråga... Quote
Jonas Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Han kan lira gura den gossen.. Är det Alex Acuna som vevar? Är tydligen Harvey Mason.. Alex spelar percussion. Quote
gcs Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Varför gör man så för? Ja det kan ju vara en miss men jag har faktiskt också funderat på varför man mixar nästan alltid från trummisens plats. Jag tycker det känns fel och jag har aldrig vågat fråga någon musiktekniker om det. Sedan detta med att man så ofta gör trumsetet större än vad det är. Vi brukar kalla det för brontotrummor. Jag tror att dom flesta tycker att det låter häftigt och ibland så kan det vara så att om man inte har något annat att ta till för att bredda stereobilden, då tar man till trummorna eller en flygel. Quote
Timbre™ Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Skall lyssna med lurar och höra vad som händer. Quote
Vee-Eight Posted February 25, 2006 Posted February 25, 2006 Det är inte så ovanligt att trummorna är fel utlagda i en panorerad stereobild. Men det krävs en trummis eller en petimeternisse som vi för att upptäcka. Quote
GurraG Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Ja, förstå vilken pärs det då blir för sådana som jag som är både trummis och "petimeternisse". Livet är inte lätt det inte. Detta kanske kan klassas som dagens I-lansproblem? För så jätteviktigt är det ju faktiskt inte även om det är kul att diskutera! Quote
shaft Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Hej! Jag lyssnade och jämförde spår 1 (Captain Fingers) och 4 (Margarita) och Hihaten ligger annorlunda på de två spåren. Om hela trumsetet är felvänt vågar jag inte säga efter en kort lyssning. Hihaten är mycket mer markerad på spår 4 i alla fall. . Tittar man på CD-omslaget så ser man att det är krediterat till två trummisar. Harvey Mason och Jeff Porcaro. Kanske är det olika trummisar på de olika spåren. Nya trumset och mickningar??? Nåväl, efter lite grävande i vinylhyllan hittar jag vinylen Där står det lite mer. Harvey spelar trummor på båda spåren! Jeff spelar endast på spår 5 (Isn't she lovely) och 6 (Space glide). Så där föll den teorin. Jag vill även starkt rekommendera skivan - både till Trum- och Gitarrälskare. Den är en höjdare!!! Timbre skrev lite om den i en annan tråd här. Bra ljud dessutom! Quote
Timbre™ Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Har kört igenom Captain Fingers ett par gånger och jösses, den fungerar ju bättre i lurarna än över högtaleriet. Känns dynamisk och engagerande även om den inte gräver så djupt. På spår ett ligger hi-haten ganska centralt om än något till vänster men den sticker ut långt till höger på spår 4. Man hör det tydligast i början av låten. Det här hade jag aldrig upptäckt om inte frågan hade kommit upp... Quote
Recommended Posts