Jump to content

Recommended Posts

Posted
Lektor Carl Munthe i Vänersborg är kännare av grammofoner och förevisar här några av sina egna apparater samt ger råd om hur man ska få fram det bästa ljudet. Reporter är Erik Bergsten.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3152...382&lpos=lasMer

Om lektor Munthe fortfarande lever så borde lektorn bli hedersmedlem i Euphonia. Finns det någon som bor i Vänersborg? Om lektorn inte lever så borde han åtminstone bli postumt hedersmedlem det är mitt förslag. :) Han visar upp några av sina tio grammofoner som han ägt sedan 1921 och den sista är av märket Garrard utrustad med en Ortofonarm och en C-pickup som är dom bästa enligt lektorn. Leverantören av detta mästerverk var Sela AB som låg i Gubbängen inte långt ifrån min grammofon. Lennart Ljungberg hette han som startade företaget tillsammans med en annan som jag inte minns namnet på. Sela startades någongång under första halvan av 50-talet och Lennart Ljungberg blev med tiden en interantionellt erkänd ljudguru. Sela jobbade i huvudsak med ljudinstallationer för grammofonaffärer för skivor och dom gjorde också en heldel installationer på Radiotjänst/SR. På Sela fanns också en liten musikstudio där man spelade in sång och musik t.ex. för Hemmets Härold och liknande. :mm: Det var f.ö. på Sela som jag såg en Nagra III för första gången och det var tidigt 60-tal. Det var en fantastisk liten maskin som tyvärr kostade alldeles för mycket.... 3000:- + oms.

Posted

Hej!

Det rekommenderas starkt att titta på klippet!!! Väldigt roligt. Han hängde verkligen med sin tid trots hög ålder :)

Körde han med QUAD Förförstärkare?

/Shaft

PS Given hedersmedlem :D

Posted

Förbannat, klippet kraschar min dator innan det ens startat. Händer emellanåt, särskilt om det är streaming. Nåja, får hitta annan lösning innan radion tar bort klippet.

Tack för länken, gcs. Och ett speciellt tack för info om Sela, det är alltid intressant. Du har inte bilder med anknytning till Sela och deras verksamhet?

Posted

Tack för den underhållande länken gcs! Lektor Munthe är ju ett helgon!

Förbannat, klippet kraschar min dator innan det ens startat. Händer emellanåt, särskilt om det är streaming. Nåja, får hitta annan lösning innan radion tar bort klippet.

Du kan prova tre saker. 1. uppdatera din Java motor (http://www.java.com/sv/) 2. Det kan va att din spelare är för gammal - jag fick uppdatera Realplayer för att få det att funka klokt.. (Real Player nedladdning) 3. Man kan oxå gå in i inställningarna på popuppen för spelningen och ändra spelare till Windows Media Player.. Fast det tredje är lite svårt om det kajkar ur när man laddar popuppen...

/ptr

Posted
Du har inte bilder med anknytning till Sela och deras verksamhet?

Tyvärr inte men nu har jag kommit på vilka som startade Sela..... det var Lennart Ljungberg och Sten Hagberg. Jag har någon katalog från tidigt 60-tal med deras tjänster och agenturer. En märklig sak man kan notera är att många av dessa ljudinstallationsföretag startas av folk som på något vis hörde hemma inom pingsrörelsen. Man kan ju fundera över varför men jag tror att många blev intresserade av den då moderna ljudtekniken som man kunde ha nytta av i sina ambulerande tältkyrkor. Pingsrörelsen startade också i mitten av 50-talet Ibra radio som sände sina program från västafrika. 1961 startade Jack kotchack Radio Nord som hade sin studio i Stockholm där program producerades och sedan flögs ut varje dag till sändarbåten utanför Landsort. Det finns en fullmatad cd-skiva utgiven om Radio Nord som fick sända i drygt ett år innan lagen ändrades. Det var ju tackvare det som SR fick fler radiokanaler och P3 som sände lättare musik typ pop.... "Tio i top" med Kersti Adams Ray som numera är programledare i Aurora, P2.