Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag är en ny medlem på detta eminenta forum! Jag har sysslat med hi-fi i dryga 20 år. Det är en del prylar som har åkt in och ut i mitt lyssningsrum. Jag har förmånen att vara god vän med en "tung" hi-fi handlare, så mina möjligheter att få testa de mesta av det tyngsta har varit en stor förmån!

Nu har jag blivit lycklig ägare av ett par Klipsch RF7 sedan ett halvår tillbaka. I mina öron så är dessa högtalare

mycket kompetenta. Jag tycker de har det mesta man kan kräva av en högtalare. Dessutom till ett mycket attraktivt pris. Högtalaren är stor! Dynamiken är oslagbar! Perspektiv och mikrodetaljer är i mycket hög klass!

Visserligen är dom lättdrivna, men trots detta så krävs det en mycket kraftfull förstärkare. (102dB)!

Jag har provat att driva dem med ett Audio Research rörsteg, V70, men det gick inte alls bra. Mycket svampig bas, samt en diskant som var vass. Mina egna monoblock, Vincent SP 991 passar däremot som hand i handske

för att driva dessa. Är det någon annan i detta avlånga land som har erfarenheter av klipsch?

Jag hade för ca 10 år sedan ett par Klipschar, Forte II, men utvecklingen går framåt. Dessa var långt ifrån av samma kvalitet som sjuorna. Bästa hälsningar! :)

Posted

Har ägt ett par Klipsch RF-35, men jag hittade ett par Vienna Strauss till attraktivt pris så det vara bara att byta :D

Du vet väl förresten att RF-7 snart blir utbytt mot ett nytt flaggskepp. Det är bara att börja spara.

Dom ska försöka sig på en trevägare denna gången.

Posted
Har ägt ett par Klipsch RF-35, men jag hittade ett par Vienna Strauss till attraktivt pris så det vara bara att byta :D

Du vet väl förresten att RF-7 snart blir utbytt mot ett nytt flaggskepp. Det är bara att börja spara.

Dom ska försöka sig på en trevägare denna gången.

Dom finns redan! RF 83 heter dom! :)

Posted
Dom finns redan! RF 83 heter dom! :)

Nej nej, den är en liten plutt i jämförelse! Flagskeppet har dubbla 10" samt hornladdat mellanregister och diskant. Ska se om jag kan hitta någon bild på den.

RF-83 är väl mer som en efterföljare till RF-35

edit: Lite bilder på "flaggskeppet"

IFA.2005%20033.jpg

IFA.2005%20036.jpg

IFA.2005%20037.jpg

Posted

Efter lite mer läsning verkar det ändå som om jag har fel, att RF-83 ska ersätta RF-7 ... och Premier blir en egen high-end serie.

Om jag förstått rätt kommer det även mindre högtalare i premier-serien eftersom.