Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har lite funderinga på att ev. skaffa mig ett passivt försteg istället för det jag för tillfället är ägare till, detta pga. att jag anser att det påverkar ljudbilden till det negativa i dagsläget..

Är det någon som har tips på ett passivt försteg som man borde kika efter ?

Posted
Jag har lite funderinga på att ev. skaffa mig ett passivt försteg istället för det jag för tillfället är ägare till, detta pga. att jag anser att det påverkar ljudbilden till det negativa i dagsläget..

Är det någon som har tips på ett passivt försteg som man borde kika efter ?

Posted
:) Jag kan rekommendera McCormac TLC-1 som visserligen har några år på nacken. Du kan välja mellan helt passivt, eller buffrat läge. Dessutom ALD-1 av samma fabrikat, som visserligen är ett aktivt steg, men som även kan köras passivt. Skulle tro att man ka få dessa till en rimlig penning i dag. Dessutom här det mycket välbyggda! M.v.h.
Posted
Varför vill du ha just ett passivt försteg??

Undrar jag också... :) Passiva försteg saknar ju själva vitsen med ett försteg, d.v.s. låga utgångsimpedanser (50 ohm kan vara ett riktvärde) och okänslighet för att lastas ned av slutsteg och långa signalkablar. Förutsatt att det är rätt konstruerat vill säga och det tror jag att de flesta aktiva försteg är idag.

Posted

Jag körde länge med passiva försteg, bl.a. Audio Syntesis Passion, som hade en attenuator med Vishay-motstånd av bästa kvalitet och interna kablar i silver bl.a.

En sådan lösning kan låta bra men ställer väldiga krav på signalkällan.

Jämfört med den så ger min Advantage P1 mer dynamik och fart, mer lyster i ljudet och detaljer presenteras tydligare.

Ljudet från det passiva försteget lät dovare och tröttare.

Men jag var alltså tvungen att då komma upp i en prisklass runt 20.000 kr för att det skulle tippa över till det aktiva förstegets fördel.

Som signalkälla hade jag Arcam Black Box 500 DA-omvandlare som var byggt för att kunna fungera som ett digitalt försteg. Den borde inte ha något problem med att driva det passiva försteget och slutsteget ihop.