Jump to content

Recommended Posts

Posted

En skiva som bjuder på texter som alla känner till, finns det? Visst gör det. Inom musiken kan man alltid gå tillbaka och hitta guldkorn, denna gång handlar det om en sådan skiva.

/Mattias

Posted

Det handlar om en skiva med musik som vår egen Astrid Lindgren skrivit texter till. Alltså härliga och fantastiska barnlåtar som fängslat både barn och vuxna världen över, inklusive mig :)

Vad sägs om detta lilla axplock av låtar?

Idas sommarvisa, Du kära lilla snickerbo, Kalle Teodor, Fattig bonddräng, Sjörövar Fabbe, Här kommer Pippi Långstrump.

/Mattias

Posted

För musiken i huvudsak står Georg Riedel. Med på skivan finns ett helt gäng med olika svenska artister som har satt lite av sin egen prägel på det man är med och framför. Detta tycker jag man lyckats mycket bra med :mm: En röd tråd igenom skivan är den tydliga och i mina öron härliga jazzton. Som nämts tidigare står Astrid Lindgren för texterna. Skivan är producerad av Pål Svenre och arrangerad av Pål Svenre & Georg Riedels Orkester.

/Mattias

Posted

Som en del listat ut rör det sig om följande skiva.

12078.jpg

Barn på nytt från 2003

Virgin 7243 5 96614 2

Ganska säker på att fler här har skivan ;)

/Mattias

Posted

OM man skulle ha problem med rumsresonanser, så kan det märkas FORT... men denna skiva :blush:dead:

Posted

Tror det går bra utan barn oxå... Tror att Pappa uppskattar den mer ;)

Posted

Kikar man på artistsidan så är det en diger sådan. En del finns som ni redan noterat på skivans framsida.

Följande artister/grupper deltar minst på ett spår vardera.

Eva Dahlgren, Lisa Nilsson, Plura, Totta, Bo Kaspers Orkester, Robyn & Jojje Wadenius, Mauro Scocco,

Stefan Sundström, Freddie Wadling, Rebecka Törnqvist, Magnus Lindgren, Sara Isaksson och Anders Widmark Trio.

Georg Riedels Orkester består av

Georg Riedel bas

Jonas Holgersson trummor

Daniel Karlsson piano & elpiano

Ola Gustafsson gitarr

Mattias Torell gitarr

Alfredo Chacón slagverk

Per "Texas" Johansson & Fredrik Ljungkvist sax, klarinett, flöjt

Peter Asplund tumpet

Dessutom är en blåskvintett och en stråkkvartett med musiker som lirar på skivan.

Som om inte det skulle vara nog finns det ytterliggare en hel del förstärkningar per spår :o

/Mattias

Posted

Vem sjunger vad? Går vi över till låtlistan så har vi både låtarna och kopplingen vem/vilka som delvis genomför framförandet.

1. Du käre lille snickerbo (intro) - Magnus Lindgren

2. Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken - Eva Dahlgren

3. Världens bästa Carlsson - Robyn & Jojje Wadenius

4. När mamma var liten, då var hon så rar - Lisa Nilsson

5. Du käre lille snickerbo - Plura

6. Pippis sommarsång - Freddie Wadling

7. Fattig bonddräng - Bo Kaspers Orkester

8. Mors lilla lathund - Sara Isaksson & Anders Widmark Trio

9. Vem tror du att du är - Mauro Scocco, Lisa Nilsson & Hot Club De Suède

10. Sjörövar-Fabbe - Plura

11. Oppochnervisan - Totta

12. Idas sommarvisa - Lisa Nilsson

13. Här kommer Pippi Långstrump - Anders Widmark Trio

14. En till som jag - Plura

15. Hujedamej sånt barn han var - Eva Dahlgren & Stefan Sundström

16. Lille katt - Lisa Nilsson

17. Vem är inte rädd ibland - Freddie Wadling

18. Alla vi barn i Bullerbyn - Georg Riedels Orkester

19. Varför och varför - Eva Dahlgren

20. Bom sicka bom - Lisa Nilsson

21. Kalle Teodor - Totta

22. Lira lara loppan - Stefan Sundström

23. Sov alla - Rebecka Törnqvist & Georg Riedel

24. Alla ska sova för nu är det natt - Lisa Nilsson, Stefan Sundström, Plura, m.fl

25. Idas sommarvisa (outro) - Anders Widmark

/Mattias

Posted

Trevlig blandning av artister på skivan som bland annat står för sång, det ger en härlig variation.

Tittar vi nämrare på några spår så var det svårt att välja ut några, då många av dem är bra.

Lisa Nilsson sticker ut i mängden gör sig riktigt bra till låtarna hon framför. Just enkelhet över dessa solospår gör mig totalt avslappnad och tillbakalutad :app: Hon börjar med solo på 4. När mamma var liten, då var hon så rar men även på 12. Idas sommarvisa , 16. Lille katt och 20. Bom sicka bom. Lisa är även med på ett par till spår, på 9. Vem tror du att du är? tillsammans med Hot Club de Suede och Mauro Scocco ett spår i sann Gipsy, sann Django Reinhart anda..... underbart! :mm: Mauro inleder sången på spåret.

Freddie Wadling gör 6. Pippis sommarsång på ett så härligt sätt att jag har med den med på "musiksessioner" hos andra och här hemma.

Plura som 10. Sjörövar-Fabbe går heller inte av för hackor.

Eva Dahlgren & Stefan Sundström gör 15. Hujedamej sånt barn han var. Vilken kontrast mellan deras röster :o Eva inleder med sin förhållandevis "ljusa" röst, sen tar Stefan över med sin raspiga och lite dova basröst. Riktigt kul!!!

Musikerna gör ett kanonjobb och förgyller denna skivan och gör den levande och konserverad. Ett tack till Georg Riedels orkester och andra musiker som deltagit!

Musik som håller i ur och skur :mm::mm:

/Mattias

Posted

Musiken är alltså kanon i mina öron sett. Nå finns det någon baksida på denna skiva?

Jo, givetvis och den innehåller låtförteckningen! ;)

Nej men för att vara ärlig så är det en ganska modent skapad skiva med kopieringsskydd :diss: som skall säljas till allmänheten. Zalve nämde att man kan kolla rumsresonanser med den, och det kan man i vissa rum. Den är ganska kraftig därnere. Vidare är det ingen audiofil inspelning men det tycker jag inte spelar någon roll, när musiken tar en och "förför" en (ja mig) på detta sätt :mm:

/Mattias

Posted

Man får inte glömma Astrid med hennes härliga och barnvänliga texter.

astrid_150200.jpg

Citerar Astrid Lindgren när hon blivit utnämd till årets Svensk 1997:

"Jag tror att ni har glömt en sak. Och det är att jag är en gammal människa som är döv och halvblind och nästan helgalen. Och den har ni gjort till årets svensk! Vi får akta oss för att sprida ut det, för att då kommer dom att tro att hela Sverige är på det sättet....."

Hon var en härlig och jordnära människa som betytt mycket för många på denna jord :app:

Avslutningsvis får man tacka alla inblandade som skapat denna skiva. Den betyder mycket för mig. Genom detta kanske fler kan hitta den och ta den till sig :)

/Mattias