JMlab Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Undrar om det finns någon som har testat Titan&ellerNova?? Har dem hemma för utvärdering. Min första och omedelbara reaktion är it´s like magic!!! :clown: Quote
PLINIUS Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Undrar om det finns någon som har testat Titan&ellerNova?? Har dem hemma för utvärdering. Min första och omedelbara reaktion är it´s like magic!!! :clown: Now we are talking!! Kom igen bara, det här kommer jag att följa med stort intresse. Har du några andra referenser, eller har du bara testat dessa båda? Tänker på Nordost Thor till exempel? Såg på Sthlm-mässan ett oerhört intressant parallellfilter i Hifi Arts monter. De sa att det var så nytt att de inte ens gjort reklam för det än. Det var alltså en burk som kopplades in i nätlisten bredvid strömkablarna till slutsteg/cd med en Furutech?-nätkontakt. Fanns i två prisklasser en kostade 4000:- nånting och en kostade 8000:- nånting... Till Kharmariggen hade de den dyrare, till Triangle/Living Voice hade de den billigare. Någon som vet mer om dessa eller den här typen av filter? När jag åkte till sthlm ville jag bl.a. se om de olika utställarna använde sina egna filter till mässanläggningarna, och i så fall hur. I Wilson/Krell rummet tronade en Nordost Thor längst ner i båda riggarna, ingen dynamikbegränsning där vad jag hörde trots de otroligt strömstarka stegen. Men, hos PL Audio (heter Isoteks importör så?) hade man inte kopplat in Titan+Nova till sin stora rigg. Sa mig en del först, men när jag frågade någon i montern sa han att det berodde på att det kombinerade för- och slutsteget de använde redan hade ett filter inbyggt från början. Svårt att köra filter på filter, så där kom anledningen... Hur som, väntar ivrigt på fortsättningen i den här tråden... Quote
freann Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Parallellfiltret som Hifi Art använde kommer från Engelska Vertex AQ. Om du läser Hifi+ vet du vilka de är! Deras vibrationsplattform användes även under Roksan-spelaren. Det dyrare var silvervarianten, det enklare koppar. Ska tas hem för test :-) http://www.vertexaq.com/ Quote
juha Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Riktigt roliga grejer till helgen..är lite avendsjuk Släng in bilder och lyssnings intryck nu!!!! Quote
JMlab Posted February 16, 2006 Author Posted February 16, 2006 Plinius:Jo jag har testat Furutechs nätfilter samt Isoteks the Qube 2k hade den till mina gamla monosteg AMP2G2 som med transformatorer på 850w/block inte hade några dynamikbegränsningar,men när jag uppgraderade till AMP2MAX som med totalt 4,4kw transformatorer då räckte inte Quben till utan jag fick prova Titan som klarar toppar på 23kw. Och vad hände då med Titan inkopplad jo viken bredd och djup på ljudbilden det blev, och detta utan någon som helst dynamikbergänsning!! På Titan finns en speciell utgång som man kan ansluta ytterligare 6 lågnivåingångar fast just nu kör jag ned Nova+Titan i systemet skall under helgen testa om mina första intryck med att bara köra med ett av filterna står sig fortfarande Quote
PLINIUS Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Jag pratade med importören. Testade Minisub G2 hemma med dynamik problem som följd. Mitt slutsteg (Plinius SA250 VI) är strömstarkt... Importören rekommenderade mig att testa Titan med en extra dosa inkopplad i det andra jacket och köra in min cd/försteg etc. där. När jag åkte till sthlm var jeg intresserad av detta förstås. Tänkte kolla hur importörerna själva körde sina grejor. Audionord körde med Thor i båda anläggningarna. Har aldrig hört bättre ljud Ingen dynamikbegränsning där iaf... Titan var inte ens inkopplad... Frågade varför men fick svaret att det lät mindre bra då det för/slutsteg de kopplat in hade inbyggd strömrenare... Blev fel med filter på filter. Förstår det, men hade varit kul att höra hur det lät. Hur som, thoren imponerar på mig, men intressant att du har så bra intryck av Titan. vad jag förstått är reaktionerna av den blandade, en del säger den är fantastisk andra, så även i en del tester tror jag?... Gissar det beror på strömmen i huset, anläggning etc. Någon som testat Vertex filtren ännu? Eller nån som har erfarenhet av denna typ av filter överhuvudtaget? Quote
PLINIUS Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Plinius:Jo jag har testat Furutechs nätfilter samt Isoteks the Qube 2k hade den till mina gamla monosteg AMP2G2 som med transformatorer på 850w/block inte hade några dynamikbegränsningar,men när jag uppgraderade till AMP2MAX som med totalt 4,4kw transformatorer då räckte inte Quben till utan jag fick prova Titan som klarar toppar på 23kw. Och vad hände då med Titan inkopplad jo viken bredd och djup på ljudbilden det blev, och detta utan någon som helst dynamikbergänsning!! På Titan finns en speciell utgång som man kan ansluta ytterligare 6 lågnivåingångar fast just nu kör jag ned Nova+Titan i systemet skall under helgen testa om mina första intryck med att bara köra med ett av filterna står sig fortfarande Ok, väntar med spänning på fler lyssningsintryck... Quote
JMlab Posted February 21, 2006 Author Posted February 21, 2006 Plinius:Jag provade att köra mitt försteg Audionet Pre1G2 med EPS (dvs en form av strömrenare som omvandlar 230v till 24 v och driver försteget)direkt till Nova men det blev inte bra med filter på filter utan klart mycket bättre om jag kör det direkt i väggen. Novan tar hand om en stack med DCS. Quote
JMlab Posted February 21, 2006 Author Posted February 21, 2006 Plinius:Jag har gjort samma iaktagelse med Minisub den dynamikbegränsar med kraftigare slutsteg. Titanen klarar mina Amp2 Max galant trots 450watt i 8 ohm Quote
Guest om.s Posted February 22, 2006 Posted February 22, 2006 Plinius:Jag provade att köra mitt försteg Audionet Pre1G2 med EPS (dvs en form av strömrenare som omvandlar 230v till 24 v och driver försteget)direkt till Nova men det blev inte bra med filter på filter utan klart mycket bättre om jag kör det direkt i väggen. Novan tar hand om en stack med DCS. Denne erfaringen med Isotek Sub G2 er "gammel", men jeg finner det merkelig at PRE 1G2 m/EPS ikke funker via ett filter, selv kjører jeg samme kombinasjonen via Richard Gray Power Company 1200C og det funker utmerket, bedre enn koblet direkte i veggen, mono blokkene derimot, AMP II MAX går direkte i veggen, dvs på en dedikert 16 amp kurs til bare stereo´n. Dette har selvsagt med RGPC´s konstruksjon å gjøre, det funker som ett lite kraftverk for hele kursen det koblet til, det er koblet i parallel og gir dermed en "anti surge" effekt for hele systemet, også for de komponentene som anvendes uten å være direkte koblet i boksen, det hele funker utmerkt. EPS er vel pr definisjon heller ikke ett filter, men mer en "batteripakke" for bla preèn?!...... http://www.richardgrayspowercompany.com/products/index.html mvh Quote
NiToNi Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Hej JMLab, Har du bildat dig nagon vidare uppfattning om Novas fortjanster annu? Var pa gang att kopa en Thor (Minisub) men ar nyfiken pa hur den nyare Novan star sig (utan Valhalla internt och Bybee-filter). Och da inte bara ur ett rent dynamikbegransningsperspektiv... Vantar med spanning pa fortsattningen! Quote
Ekman Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Det är väl ändå inga bybees i thor Sen så är ju Nova och Thor helt olika konstruktioner med egentligen helt olika mål men de ligger ju i ungefär samma prisklass så det vore ju kul att jämföra. Det är kanske inte helt omöjligt att det beror en hel del på förutsättningarna vilken apparat som kommer funka bäst. Quote
PLINIUS Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Hej! Troligen kommer det ett större reportage om olika strömrenare här på sidan inom kort. Vi har ringt runt nu och skall hämta hem ett gäng renare hit till mig och Matrixen för ett lite längre långtidstest i nästa vecka troligen. Det ser i dagsläget ut som att de alla de större tillverkarna ställer upp och lånar ut sina fina produkter till oss för detta. Jag tror intresset för denna typ av produkter är enormt, och att alla vore intresserade av att läsa om detta, eller hur? Quote
K-man Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Det skall verkligen bli intressant Plinius! \\K-man Quote
PLINIUS Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Det skall verkligen bli intressant Plinius! \\K-man Hoppas det! Nu återstår bara att få hit apparaterna från de olika leverantörerna, som alla varit mycket positiva till Euphonia och vårt forum, vilket jag tycker känns kul! Quote
K-man Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 de olika leverantörerna, som alla varit mycket positiva till Euphonia och vårt forum, vilket jag tycker känns kul! ...kan man inte annat göra än att instämma i! Kul! Quote
Timbre™ Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Känns som att vi har en långkörare på gång... :cool: Quote
NiToNi Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Det är väl ändå inga bybees i thor Du har så rätt Ekman! Jag var lite för snabb där att associera "Quantum Resonance Technology (QRT)" med Bybee Technologies istället för med Quantum Products. Hittade t ex detta: "How do they work? I haven’t the foggiest idea. The process is called Quantum Resonance Technology, and is supposedly based on a process more akin to what George Tice used years ago, than what is done by the Bybee equipment. The units are supposed to “align” the electricity, “to neutralize chaotic electron motion behavior in the circuitry so that it becomes more ordered and coherent”." Testet kommer att bli superspännande! Quote
Recommended Posts