Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla forumsvänner.

Just nu är det ett sant nöje att sitta framför stereon. Jag har en pryl hemma att leka lite med och jag spenderad hela gårdagen med lyssning :mm:

c1.gif

När de första tonerna spelade här hemma lät de påträngande och vasst. Ujuj den var visst inte inspelad ordentligt. Men jag kunde ändå inte hålla mig så nu har stereon fått spela kontinuerligt med mig sittandes i fotöljen och jag har hela helgen på mig också :mm:

Men vad är det då för pryl som jag har hemma :?:

Posted

Hej alla forumsvänner.

Just nu är det ett sant nöje att sitta framför stereon. Jag har en pryl hemma att leka lite med och jag spenderad hela gårdagen med lyssning :mm:

c1.gif

När de första tonerna spelade här hemma lät de påträngande och vasst. Ujuj den var visst inte inspelad ordentligt. Men jag kunde ändå inte hålla mig så nu har stereon fått spela kontinuerligt med mig sittandes i fotöljen och jag har hela helgen på mig också :mm:

Men vad är det då för pryl som jag har hemma :?:

Tycker det ser ut som fönstret till en Copland CD 823. Kan de va rätt?

Posted

Gomorron allihopa :)

Ser att det redan trillat in lite olika svar! Ett utav dom är rätt! :app:

Förslagen är:

Copland CD823

Roland Sequencer :D

Arcam

Det rätta svaret är Copland CD823 precis som PLINIUS skrev. Bra gjort PLINIUS, dessutom på första försöket :)

Mer bilder kommer under dagen!!! :)

Posted

Var in på Pause på Norrlandsgatan i Stockholm i förra veckan och såg den för första gången i levande livet. Den spontana tanken var "jäklar vad läcker den är" och ett habegär väcktes omedelbart. Den skulle ju passa bra ihop med min förstärkare också!

Ska bli kul att läsa lite om den!

Posted
Gomorron allihopa :)

Det rätta svaret är Copland CD823

Intressant! Är det den uppgraderade versionen du har hemma. Det är en mycket kompetent spelare, men den skramlar och tar oerhörd lång på sig för att läsa en cd. Detta skulle enligt importören lösas med hjälp ev en uppgradering som skulle kommit i November 05. Då skulle den skramla mindre i lucka etc, läsa skivorna snabbare. Alltså ingen ljud uppgradering, bara mekanisk. Jag tycker den här spelaren låter fantastiskt bra för sitt pris, det var bara de detaljer jag beskrev ovan som skrämde mig lite. Spännande att läsa om dina erfarenheter...

Posted

Hej! Jag pratade med butiken idag. Han visste inte säkert men han skulle kolla upp detta. Tack för att du tipsade mig om detta PLINIUS! Detta måste kollas upp! På displayen står det CD823 V7. Kanske kan V7 (Version 7?) hjälpa till...? :)

Jag kan redan säga nu att visst det tar en stund innan cd:n kommer igång. Detta är inget jag stört mig på dock. När cd-luckan öppnar och stänger sig låter den som en stridsvagn. Nu vet jag ju inte om detta är den uppgraderade versionen. I övrigt har jag inte hört några andra missljud eller "skrammel".

c2.gif

Stilstudie frammifrån :)

Posted

Som med all hifi finns det en baksida

:diss::(:D

Men denna är ofarlig:

c5.gif

En uppsättning balanserad repektive obalanserad. Sedan ser ni även en digital utgång. Kontakterna ser ut att hålla hög kvalité och xlr kontakterna sitter som klistrad. Jag har inte provat denna spelare obalanserad ännu.

Denna spelare har även strömuttag så här finns alla möjligheter att prova sig fram i kabeldjungeln :) :

c6.gif

Ni ser även remote utgång för anslutning till andra Copland prylar. Copland har väl säkerligen en systemfjärr i produktutbudet.

Posted

Nu till något som gjorde mig fundersam:

c10.gif

En cd-rom läsare ala dator!? :?:

Kan man verkligen få välljud från en sådan läsare?? Visst cd-spelaren låter bra på alla sätt o vis men är detta vanligt förekommande? Om inte annat så sparar man säkerligen pengar på detta sätt.

Posted

Nu till något som gjorde mig fundersam:

c10.gif

En cd-rom läsare ala dator!? :?:

Kan man verkligen få välljud från en sådan läsare?? Visst cd-spelaren låter bra på alla sätt o vis men är detta vanligt förekommande? Om inte annat så sparar man säkerligen pengar på detta sätt.

Tja varför ska det inte gå att få välljud ur en cd-rom läsare?Det är kanske inte lika coolt som med en stabil,ljudlös mekanism,men klarar den bara att placera ettor och nollor i rätt följd så har det mindre betydelse ;)

Posted

Jag trodde inte data cd-rom läsare existerade på "dyrare" produkter. Nåväl den låter ju som sagt bra så tydligen kan den läsa ettor och nollor utan problem :cool: :)

Posted
Jag trodde inte data cd-rom läsare existerade på "dyrare" produkter.

Står det något tillverkarnamn på läsaren?

Det finns ju mer eller mindre renomerade sådanna... Själv skulle jag alldrig sätta nått annat en "Plextor" i min dator, än mindre i en cd-spelare.. :black::blush:D

/ptr

Posted
Jag trodde inte data cd-rom läsare existerade på "dyrare" produkter. Nåväl den låter ju som sagt bra så tydligen kan den läsa ettor och nollor utan problem :cool: :)

Ett riktigt forums-scoop... :) Euphonia Investigationsforum.se :cool:

Posted

Hur är känslan i luckan och inmatingen?

Alla som har provat en 289/288 vet vad jag snackar om... :app:

Posted
Meridian har ju också använt cd-rom i flera av sina modeller

Nja, Meridian använder numera DVD drivar eftersom man säger att dom har högre precision än CD drivar. Sen läser dom med högre hastighet så att man kan läsa om skivan flera ggr innan det skall skickas vidare och då slippa använda korrektionskretsarna.

Posted
Hur är känslan i luckan och inmatingen?

Här finns det inget att klaga på. Luckan låter som en stridsvagn när den öppnas och stängs. Den känns heller inte sladdrig. Matningen av cd-skivan är precis den samma som med en cd-rom till datan :)

Igår lämnade jag så tillbaka Copland spelaren. Det har varit en trevlig bekantskap. Jag tycker det är en bra spelare för de pengar den betingar. Pris prestanda går inte hand i hand. Jag tycker prestandan är bättre än så! :app: Det är en spelare som presterar hela ljudspektrat på ett trevligt sätt. Man kan på ett bra sätt placera sångaren/musikerna. Det är absolut ingen spelare som spelar "på" en ej heller något som ljud som är tillbakalutad i min uppfattning. I min anläggning presterade den en ljudbild som var ett kryddmått mer "frammåt" men absolut inget ljud som spelade "på" en som jag nämnde tidigare. Här kunde man säkerligen finslipa på placeringen av högtalarna, föratt råda bot på detta om det skulle ses som ett problem.

Om man nu ska gå in på de olika delarna så finns diskanten där utan att sticka ut. Mellanregistret får en härlig upplösning och röster som Leonard Cohen berör. Basen är tydlig och välartikulerad. Avslutningsvis kan man säga att den levererar en ljudbild som inte sticker ut mot något håll utan den spelar på ett för mig neutralt sätt fast i positiv bemärkelse (det kanske är fel att jämföra den mot en dynaudio högtalare men ni som uppskattar det ljudet förstår nog hur jag menar, och ni andra också :blush:) ). Ju mer man lyssnar på denna spelare ju mer tyckte jag om den. Den har verkliga ambitioner och det är en fröjd att lyssna på skivor. Även en gammal akustisk gitarrskiva som jag inte tyckt om så vidare förut fick mig att tycka om den :)

Avslutningsvis kan jag rekommendera en provlyssning av denna spelare. Jag tror personligen att ljudet den presterar kan vara uppe i de högra divisionerna trotts sitt pris.

Nu vill jag inte att ni ska gå på min recension till punkt och pricka utan själva lyssna och skapa er en uppfattning. Alla har vi olika öron, tycke och smak samt våra egna musikanläggningar som utgångspunkt :)