Mattias Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Putte Wickman har avlidit 81år gammal Han var en av de bästa på klarinett i världen inom jazzmusiken. Själv kommer jag minnas hans skojfriskhet, hans skratt, hans positiva anda på scen men framförallt hans förmåga att hantera instrumentet. Under tidiga tonår viste Putte ännu inte vad jazzmusik var för något, senare kom han i "dåligt" sällskap (som det sågs på den tiden) blev kompis med några som diggade på jazz. På detta sätt började hans bana inom jazzmusiken. Sen kan man inte låta bli att bli imponerad då han var helt självlärd, inte en enda lektion i skolbänken. Han måste ha lyssnat till en på annan skiva För ett gäng år sedan uppträdde han på den lokala jazzklubben och jag kommer aldrig glömma den konserten, helt gudomlig! Han kunde få en ena ton i sitt sammanhang att låta så fantastiskt vackert, en förmåga jag faktiskt inte upplevt hos andra musiker på samma sätt. Putte, du är redan saknad. Tack för tiden som var! /Mattias Quote
lindvall Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Sitter precis just nu vid datorn och lyssnar på P2 på webben om Putte Wikman. Programmet är "Mitt i musiken". http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/artike...&artikel=796133 Quote
plundin™ Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Det är trist när legender faller bort, jag hade förmånen att höra honom ett halvdussin gånger över de sista 20 åren och det var alltid så att man gick från konserten med ett leende på läpparna och en låt som inte ville lämna huvet! RIP /ptr Quote
Bravo Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 En efter en försvinner de och, nej, de kan inte ersättas. Quote
Recommended Posts