Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick syn på en modifierad Pioneer DV565 för 4000 danska kr (5000 svenska kr) på www.lcaudio.dk

Spelaren kostar normalt 3000-4000 svenska kr.

Spelaren har i basutförande fått bra vitsord i hifi pressen och ansetts som mycket prisvärd av bl.a. hifi news och hifichoice.

LC-Audios spelare är uppgraderad med bättre analogdel, Black Gate kondensatorer och high grade op-amps.

Tror ni den har blivit mycket bättre av uppgraderingarna? jag tycker det här skulle kunna vara ett extremt prisvärt alternativ om modifieringarna har givit en stor förbättring!

Vad tror ni om det hela??

Posted

Mycket intressant! Undra hur den skulle stå sig mot Philips SA963? En bekant jämförde den mot sin (äldre) Wadia samt moddad Sony SACD-spelare och blev klart imponerad. För det priset (4700 SEK) är den *fantastiskt* bra. Vad tar LC Audio för att modda en SA963?

Posted

Jag inte vad dom tar för att modda en 963SA. Jag vet inte om de moddar åt en.

Det verkar som man får köpa delarna t.ex. LC-clock själv och modda själv..

Men jag är inte säker. Skicka ett mail till dom. Jag är också intresserad av vad dom säger! :)

Posted

Hm jag tycker den är bra även utan modifieringar. Hm fast allt som blir bättre är ju bara bra. Det skulle varit intressant och veta hur mycket bättre. Är det mycket bättre så är ju inte 3000 kr extra mycket men är det bara lite.

Posted

Självklart inte. Speciellt inte med dom fina utrustning du har. Men oss mig blev det ett upplyft. Men å andra sidan så blir nog det mesta ett upplyft mot en Jvc för 1000 kr köpt 1998 :D

Blir det som desoto skrev i hififorum så bra. Ja då börjar jag också funderar på om man inte skall göra det i framtiden.

Posted

Sluta nu, jag blir ju också sugen att modda min Denon!! :D

Nä förresten den är så jäkla bra i standarutförandet ändå. :D Tycker det är för häftigt att modda en cd som kostar 10kkr någon månad efter man köpt den. Om 1år kanske :D

Posted

Vad gäller moddning av Philips 963SA, så utför Acoustic Reality sådana moddningar (även dom danska, är det nåt i pölse'n som gör att danskar gillar att mecka i hifi? :) )

Mailade till dom för ca en vecka sedan, nedan följer utdrag från det mailet. För mer detaljer, kontakta dom direkt på reality@email.dk

963SA upgrade består af analog delen efter da converteren udskiftes, samt vi indsætter et netfilter. En kraftig forbedring, der skal opleves.

Det koster 1999 dkr. med moms.

Är det någon på forumet som provlyssnat en Acoustic-Reality moddad 963'a?

/ stargazer

Posted

Jeg har l æ n g e ventet på en dyr, svensk CD/DVD/SACD m.m.

I ventetiden har jeg købt en Philips 963 SA. Jeg har fået den modificeret hos Acoustic Reality. Jeg selv (og mange andre) er nærmest chokeret over lyden - både CD og SACD. Jeg tror det er svært at finde noget under kr. 10.000 der er bedre.

Den farver ikke og lægger ikke noget til, til gengæld gengiver den ALT, der er på skiverne. Kan varmt anbefales.

Philips er ret gode til det der med clock´en, der skulle ikke være den store gevinst at hente der.

MVH

Järven

PS jeg spiser ikke pølser

Posted

Jag har litet dubbel bosättning just nu och har skaffat en 963SA som jag har när jag är på annan ort. Det har varit en delvis förvirrande bekantskap men det verkar som den är mycket känslig för kvaliteten på nätströmmen eller så är strömmen extra dålig i mitt uttag. I all fall så låter den rätt bra efter ca kl. 23.30 och för det mesta inte så bra tidigare på kvällen då den kan låta grötig och oren i de högre registren medan basen blir oerhört blöt och svajig. Intrycken kanske behöver litet tid för att stabilisera sig men om de positiva intrycken efter 23.30 håller sig så kan den vara värd att modda, annars får den bli DVD-spelare. Skall vid tillfälle testa den med PS Audio powerplant.

Jag har tittat runt litet och det finns en hel del moddningspaket och fler lär dyka upp. Det är ganska förvirrande eftersom det är svårt att veta vad som är de svagaste länkarna på förhand. Alla mod är nog bra men en del borde vara bättre än andra. Jag har i alla fall hittat följande och det skulle vara kul om någon har synpunkter.

1. Byte av klocka (LC-Audio eller Audiocom klockor)

2. Byte av kapacitorer i nätdelar (jag tror det finns fem nätdelar i spelaren)

3. Byte av nätdel

4. Nätfilter

5. Byte / uppgradering av analog utgångsdel, t.ex. ZAP-filter

6. Byta av IEC-kontakt (nät)

7. Diverse andra som förstärkning av låda, fötter, Baybee

Mitt intryck är att nätdelen är svag och att spelaren släpper igenom störningar rätt obehindrat. Så något i den riktningen verkar vettigt. När man tittar på moddningarna verkar de prioritera byte av kapacitorer framför byte av nätdel och ev. ha det senare som ett extraval. Nätfilter verkar vettigt men jag är litet tveksam till att ha ett inbyggt eftersom det finns extrna och det skulle vara mer flexibelt.

Något som vet något om hur Acoustic Reality modiferar analogdelen? Vad består nätfiltet av? Det är väl den sämst beskrivna moddningen jag sett och frågan är vad den kostar. 2999 DKr på deras hemsida.

En del moddningar finns att leta fram från http://www.referenceaudiomods.com/

Posted

Jag har en 963SA och har bytt fötterna till Aurios 1.1 och nätkabel till JPC 2.5. Sen har jag även förstärkt lådan som är lite klen med bitumen. Det är ett väldigt prisvärt tweak tycker jag. Det som gör mest skillnad tycker jag personligen är fötterna men de andra tweaksen ger också skillnad. Vibrationskontroll är nog något att satsa på med 963SA då lådan och bygget inte är i toppklass direkt.

Det jag avskyr med 963SA är oljudet den för när man sätter på vissa skivor och att den "tickar/visslar till" varje 1½ sek ungefär. Ibland är det här märkbart, i alla fall om man har ett litet rum och det är mycket irriterande! :angry:

Posted

Det sämsta med 963:an (och det är inte mkt :) ) är den svagt fallande basen som kan upplevas tunn. Nånting för köttiga högtalare med andra ord.

Det andra är att diskanten kan ibland leva sitt egna liv, kan spela lite grötigt och med lite luft.

Dessa modda med ny klocka etc så tror jag man får ordning på det mesta och då lär den låta mkt bra!

Posted

MaxMartin: jag tycker 963SA låter lite för kallt. Största styrkan tycker jag är cd uppspelningen. Jag har dock inte testat DVD-V.

Om jag kunde få bort oljudet från den och få ett litet varmare ljud från den skulle jag förmodligen behålla den...

Posted

Jag har ungefär samma intryck som MaxMartin att basen ofta är litet för tunn, men när man kör något med mycket bas i den så har den svårt att hantera det och blir fladdrig. Man skall kunna få bättre kontroll på basen bara genom att byta den stora kondensatorn mot en Blackgate.

Tycker också att den kan bli väl grötig i de högre registren och att ljudbilden är litet diffus (= litet luft?). Däremot har jag inte upplevt den som kall. Jag har använt den med två olika hörlursförstärkare, två olika signalkablar och olika hörlurar. Inte heller med Grado låter den kall men kan dock ibland låta oren i klangen.

Har haft litet svårt att få grepp om den eftersom den gått upp och ner i ljudkvalitet men det verkar som det beror på strömmen. Låter bättre och verkar stabil efter 23.30. Skall om några dagar testa den med renad ström.

Känner mig övertygad om att den kan bli klart bättre med moddning men det är svårt att veta vad man skall satsa på.

SACDmods har en modifiering på gång men har inte lagt ut den på hemsidan än. Enligt andrahandsinformation på HeadFi menar de att den ursprungliga klockan är rätt bra som den är. För min egen del tror jag mer på att förbättra nätdelen och den analoga utgångsdelen. Basen är det som är mest störande för mig av bristerna, litet svag men framför allt för dålig kontroll. Låter inte det som något problem med den analoga utgångsdelen? Och nätdelen för all del!

Man skulle kunna skaffa ett ZAPfiler och litet Blackgate kondensatorer men jag vet tyvärr inte riktigt hur jag skall stoppa in dem....

Posted

Anders: Håller helt klart med dig om basen! Intressant att du inte upplever den som kall...mitt exemplar är ca ett år gammal så bygget har kanske förändrats nåt med tiden....? man vet ju aldrig...

Sen har väl alla inställningar mycket med att göra hur det låter...

Upplever du eller någon annan också att den tickar/visslar till" var 1½ sek ungefär?

Eller högt oljud från spelaren vid vissa skivor? Vissa säger att den inte gör så här på nyare exmeplar men man vet ju aldrig...

Posted

marbrink, det är möjligt att något förändrats i spelaren. Har du inte funderat på om det skulle kunna vara hörlursutgången om det är Roteln du använder. Denna behöver ju inte låta på samma sätt som förstärkaren på högtalarutgången. Bara en hypotes förståss.

Det där klickande ljudet är inte något jag egentligen tänkt på men jag har läst om det och om man lyssnar noga nära spelaren så finns det där. Möjligt att tidigare exemplar låter mer. Om man sitter väldigt nära så kanske det är värre, jag har den på ca 1,5 meter avstånd.

Inga särskilda oljud. Det hörs litet när den matar in skivorna men inte under spelningen. Oljud med vissa skivor, beror det inte på att de är skeva och kan bli så på de flesta spelare?

Posted

Anders, Just nu använder jag Grado RA-1. I och med att jag har ett väldigt litet rum kan oljudet/tickandet bli irriterande under tysta passager. Men det konstigaste är att när jag lägger i en SACD skiva låter det nästan ingenting.... :?:

Oljudet kan man beskriva som ett kraftigt vibrerande ljud. Har aldrig varit med om det på någon annan spelare...

Posted

marbrink, gratulerar till den nya Gradoförstärkaren.

Jag gjorde litet tester med 963SA igår kväll. Jag har haft den ett tag på ett annat ställe utan nätfilter och inte helt idealt med en billig förlängningkabel för att kunna köra jordat (förstärkaren också). Jämfört med Lindemann CD1 SE hemma och driven med P300 var det mycket stor skillnad. Jag kopplade nu upp den på P300 med en Synergistic Research Master Coupler X-series. Man skulle kunna säga att minst halva den tidigare skillnaden mot Lindemann försvann.

Jag får nog säga att det är en natt och dag skillnad att driva 963SA med dålig ström och renat med en P300. Redan med en under transporten litet nerkyld spelare och som det senare visade sig fel fas så lät det mycket bättre.

Med rättvänd fas så blev basen mycket fastare (obs jag använde samma Synergistic kabel på det andra stället och har också provat med samma signalkabel och förstärkare och hörlurar). Kanske inte det ulitmata i fasthet och tyngd men helt OK. Rytmen blev också mycket bättre, trumslagen satt där när de skulle och släpade inte efter, men detta gäller alla andra instrument också. Det blev också renare och mer rymd och detaljer. Inte på samma nivå som Lindemann men det lät homogent och den var trevlig att lyssna på. Det mesta av detta gäller också med fel fas men i högre grad efter att jag vände fas.

Man kan dock säga att den lät hårt med fel fas, särskilt med Grado RS-1 men till viss del även med HD650.

Jag har visserligen begränsad erfarenhet av att driva CD-spelare med och utan P300 men det verkar som 963SA förbättrades ännu mer än dyrare. Inte så konstigt egentligen eftersom dyrare spelare har bättre nätaggregat.

Jag känner mig rätt övertygad om att Philipsen skulle vinna en hel del på en uppgradering av det analoga utgångssteget. Det fanns en del brister i diskant och mikrodetaljer som var genomgående på CD och SACD. Men trots detta en trevlig spelare.

Posted

Anders: Tackar! Den funkar fint ihop med RS-1. Har fått hem lite ordentliga batterier från USA nu också. :)

Mycket välskrivna intryck! Du skulle kunna bli hifijournalist! :)

Jag använder JPC 2.5 nätkabel till den och har aldrig gjort ett test mot den nätkabeln som följde med men det är möjligt att det kan vara stor skillnad...

Posted

Jag funderar på något nätfilter till mitt alternativa boende, ex. HMS Energia som är ett grenuttag med inbyggda nätfilter för digitala alt. analoga komponenter. Ett bra grenuttag behöver man ju ändå. Det lär inte vara lika effektivt som P300 men man kan hoppas på att det tar bort det värsta. Beror förstås också på hur strömkvaliteten är men den lär sällan vara lysande i uttagen där hemma.

Det blev en klar skillnad på 963SA med standard nätkabel och Synergistic, mjukare och bättre bas med den senare men det räcker inte. Vad jag förstår så filterar nätkablar inte. Däremot går det bra med standardkabel till Lindemann när jag kör på P300 (de kablar som följer med och nästan ser ut som standardkablar men som jag tror är skärmade).

Posted

Tvivlar på att det är det mest effektiva tweaket. Är avsikten att reducera EMI/RFI? Det borde väl fungera men jag tror att det finns andra, större svagheter hos den spelaren. Om det bara handlar om att dämpa vibrationer måste det finnas enklare sätt att förstärka lådan.

Skruvade i alla fall av locket. Hade en nyckel som råkade passa, tror att det är torx men vet inte vilken storlek. Locket tycks dock vara gjort av plåt även om det är målat med en silverfärg som inte får en att tro att det är av silver men misstänka att det kanske är plast.

Det ser ut att vara lätt att montera bort kortet för nätdelen och relativt lätt att byta ut en del kondensatorer där (och sedan sätta tillbaks det). Kortet för audio ser litet knepigare ut och ligger under ett kort för SCART-utgångarna så det är svårt att se det riktigt utan att montera bort det övre kortet. Jag tänker mig att det skulle vara enklare att sätta in ett ZAP-filter i stället, litet dumt namn eftersom det är ett kort för analog audioutgång.

Posted

Jag har redan dämpat lådan med bitumen. Vet att kopparplåt kanske inte gör nån större skillnad och att det är mest effektiva man kan göra men det är i alla fall lätt och billigt.

Jag vågar inte börja byta ut komponenter och modifiera strömförsörjning själv då jag inte kan sånt... :diss:

Om du moddar så meddela gärna hur det blev!

Posted

Kanske missförstod, uppfattade det som att göra en ersättningslåda av koppar. Hur gör man, klistrar kopparplåt inuti lådan?

Jag kan inte heller tillräckligt mycket om att modda strömförsörjning efter eget huvud men man kan hitta recept och anvisningar. Förutom att man bör kunna byta ut t.ex. kapacitorer till motsvarande värde Black Gate eller annan med hög kvalitet. Vet inte om jag verkligen ger mig in på det. Man får nog vara beredd på att man kan paja ett kort som nybörjare men det borde gå att få tag på ett utbyteskort från Philips.

Ett annat tweak är att jag köpt ett stör och nätfilter som jag mer eller mindre ramlade över, Belltech Pro EMI-filter. Det skall ta hand om spikar men också dämpa EMI i båda riktningarna. Principen är i alla fall rätt eftersom man har lika mycket problem med att ens egna kompenenter (framför allt digitala) skickar ut skit på nätet som det som kommer utifrån. Hur mycket nytta det gör är en annan sak. Skall testa i slutet av veckan där det skall användas. Kostade bara 200 kr på Kjell & Co och om det inte gör någon nytta för detta så kan jag ändå använda det till datorn.

I ett test i tyska Stereo uppmätte man rätt goda resultat från ett liknande filter förutom att det var dynamikbegränsande vid större belastning, jag antar att de menade effektförstärkare. Men jag tänker köra det bara på 963SA. I alla fall var de mätbara resultaten inte så långt ifrån en del andra betydligt dyrare filter. En del hade några gånger större dämning men kostade närmare 1000 Euro.

Posted

Nej nej..hehe...ingen ersättningslåda! det hade blivit jobbigt! :D

Jag menar att man köper kopparplåt och klistrar på insidan av locket eller sätter dit med lite blu-tac. Kostar kanske högst en hundring....och om det ger en förbättring är det klart värt det. Om det inte ger någon förbättring är det inte hela världen...

Bitumen tycker jag gav en förbättring. Och det för nästan inga pengar alls! :)

Dock är det ju bara effektivt vid lyssning med högtalare.

Hoppas filtret funkar fint! De modifieringarna jag har hört gör mest på 963SA är mod. på analogdelen eller strömförsörjningen.

Posted

Kan verkligen rekommendera Belltech Pro EMI-filter - säljs av Claes Ohlsson för 250 kr... Kör de på både cd & förstärkare.

Ehh... har inte jag sagt det här förrut..?

whatever/Freann

Posted

Claes Ohlsson

Artnr. 32-2264

"Nätavstörningsfilter med överspänningsskydd. Filtrerar spänningsspikar och andra störningar som förekommer på elnätet och orsakar driftstörningar/flimmer på smådatorer och annan känslig utrustning. 300KHz - 300 MHz. Dämpning 50dB."

Pris: 249 kr