CPL Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Hej! Jag brukar inte posta på detta forum så jag börjar med att presentera mig själv, eller snarare min anläggning. Min senaste anläggning är en ren hemmabioanläggning. Jag började med att leta after en anläggning för ca 20000 totalt. Mitt krav var att det skulle låta minst lika bra som min gamla anläggning som bestod av hembyggda golvare, CREEK förstärkare och TEACS först enbits CD-spelare. Det var helt kört, allt lät illa i den prisklassen. Så jag ökade min budget till 20000 för högtalarna men inte heller det lät OK. Jag hade nästan bestämt mig för att börja bygga lite lätt med Electra 915 som start när jag hittade min anläggning till ett så bra pris att jag var tvungen att slå till. Högtalare är en hel 5.1 uppsättning av förrförra JM-Lab Electra med 920.1 som frontar. Förstärkare är en SONY 777ES surroundförstärkare. DVD är en SONY 900QS. Kablar Monster 1,2 Jag vill nu helt gå ifrån hemmabio av lite olika skäl. Ljudet blev aldrig så bra som jag ville ha det. Det är inte snyggt med lådor och kablar över hela vardagsrummet. Nu är jag inne på att hitta en anläggning bestående av stativare, tvåkanalsförstärkare (integrerad eller delad) och en DVD-spelare med bra CD-ljud och gärna SACD. För mig är det estetiska ganska viktigt tillsammans med ljudet. Det finns många stativare omkring 50000 som intresserar mig men det är sällan man hittar tester på dem. De tester man hittar är alltid positiva i den prisklassen men sen när man testar själv så är man ändå inte nöjd. Exempel på högtalare: Meridians aktiva, senaste ELAC, JM-lab micro Utopia, Begagnade JM-lab mini Utopia, SF Guarneri(fula stativ...), B&W Nautilus, LINN Akurate, Pioneer S2-EX osv Har någon sett ett sjysst grupptest i någon utländsk tidning? Jag vill att mina högtalare ska stå nära väggen eftersom jag inte har plats för en mer optimal placering. Finns det någon bra lösning där stativarna kan stå på en stadig bänk bredvid en plasma utan att ruinera ljudet? Quote
Matrixen Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Hej, Placering på bänken blir en kompromiss i många avseenden. Förmodligen blir det svårt att få rätt höjd. Problem med vibrationer och resonanser, plus reflexer både i bänken och i TVn. Jobbar du lite med dessa parametrar kanske det funkar, men det är inte optimalt. Skall de dessutom stå nära väggen blir det än lurigare. Jag har lyssnat en hel del på 805s och den är fortfarande bland de bästa stativare jag hört oavsett prisklass. Den måste anses billig för sina dryga 20000. Den är portat framåt, vilket skulle kunna underlätta placering, men den har å andra sidan ganska mycket bas för att vara en stativare, så det blir att testa sig fram. Som vanligt, så blir B&W högtalare gladare desto mer kräm du har, så lägg gärna lite pengar på en bättre integrerad, typ Classés nya eller liknande. mvh, /Henrik Quote
wintermute Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Hej, Placering på bänken blir en kompromiss i många avseenden. Förmodligen blir det svårt att få rätt höjd. Problem med vibrationer och resonanser, plus reflexer både i bänken och i TVn. Jobbar du lite med dessa parametrar kanske det funkar, men det är inte optimalt. Skall de dessutom stå nära väggen blir det än lurigare. Jag har lyssnat en hel del på 805s och den är fortfarande bland de bästa stativare jag hört oavsett prisklass. Den måste anses billig för sina dryga 20000. Den är portat framåt, vilket skulle kunna underlätta placering, men den har å andra sidan ganska mycket bas för att vara en stativare, så det blir att testa sig fram. Som vanligt, så blir B&W högtalare gladare desto mer kräm du har, så lägg gärna lite pengar på en bättre integrerad, typ Classés nya eller liknande. mvh, /Henrik Jag kidnappar den här tråden en smula... Vilken är den ljudmässiga skilnaden mellan N805 och N805S? Jag sitter med ett par N805 och tycker att de är utmärkta. Borde jag dröma om N805S? Quote
Matrixen Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Jag kidnappar den här tråden en smula... Vilken är den ljudmässiga skilnaden mellan N805 och N805S? Jag sitter med ett par N805 och tycker att de är utmärkta. Borde jag dröma om N805S? Båda är bra högtalare, men tester och omdömen jag sett visar på att det är mer än marginell skillnad. Jag har inte testat dem bredvid varann, men upplever från minnet att 805s är något mer komplett. Mer öppen och ännu bättre integration mellan elementen. I övrigt samma fina realistiska klang. Hoppas någon annan som lyssnat metodiskt på de båda kan kommentera. Quote
CPL Posted February 13, 2006 Author Posted February 13, 2006 Jag var in på Hifi Klubben på Flemminggatan och bad att få lyssna på ett par 805 Signature och det lät inte alls bra. När jag tittade bakom högtalaren såg jag att kablarna nästan ramlade ur högtalarna, de satt hur löst som helst. Jag frågade om det kunde vara anledningen till att det inte lät så bra men fick höra att det inte spelade någon roll. Det är lite lustigt tycker jag, varför säljs expanderbara bananer om det inte spelar någon roll hur hårt de sitter fast. Tillbaka till mina stativare: Jag tror att ljudet jag söker ska vara ganska varmt. Tanken med min TV-bänk skulle vara att man kanske kunde få upp stativarna lite grann , finns det såna stativ? Annars kanske man kan göra nåt snyggt med en bit marmor med spikes eller dämpkuddar under. Tror ni att en Thor klarar jobbet eller måste man gå upp i pris? Man ser ofta begagnade Harmonic Tech PRO 9 till salu, så de funderar jag på. Jag tror att jag börjar med att skaffa högtalare för att sedan bygga på med resten. "Begagnat" och "Demo-ex" är fina ord tycker jag. Quote
MartinH Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 När jag tittade bakom högtalaren såg jag att kablarna nästan ramlade ur högtalarna, de satt hur löst som helst. Jag frågade om det kunde vara anledningen till att det inte lät så bra men fick höra att det inte spelade någon roll. Ja mycket ska man höra innan öronen ramlar av !! /M Quote
hajen1 Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Jag kidnappar den här tråden en smula... Vilken är den ljudmässiga skilnaden mellan N805 och N805S? Jag sitter med ett par N805 och tycker att de är utmärkta. Borde jag dröma om N805S? Har i dag 805s. Har haft 805 men ej jämfört dem sida vid sida. Min minnesbild ( vad det nu är värt ) är att 805s är påtagligt bättre. Bättre diskant, bättre definition av instrument, djup och förmåga av att musiken lever utanför högtalarna. Bättre bas ( kvalitet men möjligen inte kvantitet ) Hälsningar Hasse Quote
wintermute Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Har i dag 805s. Har haft 805 men ej jämfört dem sida vid sida. Min minnesbild ( vad det nu är värt ) är att 805s är påtagligt bättre. Bättre diskant, bättre definition av instrument, djup och förmåga av att musiken lever utanför högtalarna. Bättre bas ( kvalitet men möjligen inte kvantitet ) Hälsningar Hasse Hmmm... det verkar som att jag borde hålla drömmen vid liv. Däremot är det troligen ganska mycket man får lägga imellan om man skall byta upp sig ifrån ett par åtta år gamla 805 till ett nytt par 805S. Quote
Matrixen Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 N805 är ju fortfarande en väldigt bra och snygg högtalare, så den borde gå att sälja ganska enkelt på begagnatmarknaden. B&W brukar ha bra andrahandsvärde. Byta in blir ju svårt med tanke på hifiklubbens strategi. Quote
hajen1 Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Hmmm... det verkar som att jag borde hålla drömmen vid liv. Däremot är det troligen ganska mycket man får lägga imellan om man skall byta upp sig ifrån ett par åtta år gamla 805 till ett nytt par 805S. Förmodligen blir det en slant. Ta inte mina ord för givet för det var åtta månader som förlöpte mellan de gamla och de nya ( hade Quad 12L emellan, mycket prisvärda ) så minnesintrycken kanske måste tas med en nypa salt. Du får lyssna på dem. Hälsningar Hasse Quote
Recommended Posts