Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag tänkte ge mig på konststycket att utvärdera mitt senaste inköp:

Hal`O Tubedampers.

För att göra testet lite mer matigt så kommer jag även att presentera min anläggning och rum!

Först ut är "favvosoffan"

97678731_b07374e42b_o.jpg

Jag har sedan tidigare andra "dampers" fast dessa sitter på väggen

97678729_b9bbf6372f.jpg

Fortsättning följer.......

Trevlig helg,

Wilhelm

Posted

För utvärdering kommer följande utrustning användas:

97678733_92f0fcccb6_o.jpg

Som vissa kanske ser så sitter det Hal`O´s på försteget. Efter att ha läst en del recensioner osv. så verkar det som att det skulle sitta en "Gloria" runt alla rör i läggningen!? Vi får se vad jag tycker!

Mvh.

Posted

Så här ser försteget ut med Hal`O`s. Skärpan blev hyffsad till vänster, undrar varför bara där? Detta med foto är helt nytt för en annan. Tips om hur jag blir en bättre fotograf mottages tacksamt. :D

97998159_0be7410701_o.jpg

I dessa lådor finns det också rör. Hmm, om dessa dampers är så bra så kanske man skulle ge sig in bakom aluminiumen och testa där med..... Är det riskabelt, någon?

97998160_54c5003940_o.jpg

Ooops, lite dammigt på kanterna.....

Mvh,

Posted

Från "dämpringar" är steget inte långt till "rökringar". Imorgon är det Lördag och då skall en "Kuban" göra utvärderingen ännu roligare. Jag är medveten om en det blir en del bias i testet pga. tobaken, men vad sjutton det handlar ju om att njuta av livets goda, eller?

97678726_cd2d36f25b_o.jpg

forts. följer.....

/Wilhelm

Posted

Visst är försteget "Prima" alla gånger.. ;)

Skämt åsido så är jag relativt nya i träsket så jag har ingen större erfarenhet av försteg. Anledningen till att det blev just detta försteg var bland annat dessa:

98043632_2674d63eff_o.jpg

AR Ear 1001 tror jag de heter. Efter att ha hört mig för bland diverse Hi-Fi-handlare så verkade som att de flesta var rörande överens om att det var ett rörsteg jag skulle ha till dessa monoblock. Före PrimaLuna hade jag ett Vincent SA-31.

Högtalarna består av följande:

98043633_5b010bb3a4.jpg

För mer detaljerad info om dessa hänvisar jag till Timbres fantastiska tråd Wienerbröd till Wienervalsen

Snart dags för själva testet eller?

mvh,

Wilhelm

Posted

Just hemkommen från...Ja ni kan gissa själva :D Ett mycket trevligt reoprtage att läsa så här på småtimmarna :) Kul att se Vienna Acoutsics :mm::mm:

Posted

Efter lite efterforskningar på nätet så verkar dessa dämpare vara väl värda sina pengar. Självklart så skall man ta allt för stora lovord med en nypa salt!

Vad säger då folk som testat?

"The sound quality improvements are pretty obvious when you install them. The image becomes noticeably sharper, bass tightens up and you get much more detail from your tubed gear."

(TNT)

Detta låter ju inte alls dumt! Jag testar som sagt bara på försteget då jag inte vågar ge mig in i hörlursförstärkaren eller i buffertsteget. Det verkar som att de flesta rördrivna prylarna skulle må bra av dessa!

"Starting with the HAL-Os on just the output and signal tubes on my PX-25, I was impressed. The upgrade in performance went far beyond the $100 investment. In fact, some aspects of the overall improvement are such that I have only experienced them with major component upgrades before."

"So I wound up HALO®ing every tube in the system. On Jennifer Warnes' The Well, I heard much more (sympathetically revealed, not etched) detail, timbral richness, inner detail and low-level attack, dynamic gradations and decay.

(6moons)

Verkar ju inte alls dumt!

Ikväll skall jag försöka komma med lite egna utlåtanden.

mvh,

Wilhelm

Posted

Nu har det varit morgon och är snart kväll igen, då kanske ett utlåtande är på g ;)

Spännande med ditt försteg. Absolute Sound gav det ju väldigt bra kritik, Golder Ear award, motsvarade det dina förväntningar?

Posted
Så här ser försteget ut med Hal`O`s. Skärpan blev hyffsad till vänster, undrar varför bara där? Detta med foto är helt nytt för en annan. Tips om hur jag blir en bättre fotograf mottages tacksamt. :D

Blända ner till f8 eller f11 för större skärpedjup i närbilderna - det innebär att du behöver använda längre slutartid (= stativ) eller blixt.

Posted

Ursäkta dröjsmålet, men nu skall jag prova på ett utlåtande:

Det första jag märkte var att musiken spelades med ett större lugn. Ungefär samma känsla som när jag satte in absorbenter i rummet. Det känns som att bandet är utvilat och avslappnat, inte så stressade. Svårt att förklara, men de som har hört detta vet nog vad jag menar.

Vidare så känns röster ännu mer närvarande. Jag tyckte jag hade bra känsla inann, men nu börjar det bli riktigt trevligt! Jag upplever hela mitt system som lite basfattigt så jag har svårt att säga om det blev några förändringar på det området.

Nu sitter jag och spisar Katie Melua (PbP) och det känns helt plötsligt som om hela bandet har backat ett steg eller två. Jag tycker mig höra ett större djup än innan. Släppet från lådorna har alltid varit helt ok. men nu tycker jag mig uppleva ett ännu bättre perspektiv och placering, framförallt i sidled!

Det är första gången jag försöker beskriva vad jag hör i ord, inte helt lätt!

Angående försteget så kan jag bara hålla med recensenterna, det är kanon! Det känns som om jag har mer kontakt med rummet där man spelade in. Varje instrument känns mer utmejslat på något vis.

Summa summarum så är jag väldigt nöjd med mitt system. Lite basfattigt, men jag har inte så stort vardagsrum så jag tror att jag väntar med golvare tills vi flyttar. Då är det inte alls omöjligt att det blir USHER, jag tyckte de lät kanon på mässan!

Jag har inte fotot några kablar, de består av en salig blandning! Jag tänkte späda ut ytterligare med ett par ViaBlue mellan försteg och monoblock. Någon som testat? Jag gillar kablar :D

Tack för fototipsen raindog, ska ta fram manualerna till kameran och se hur jag gör!

Mvh,

Wilhelm

Posted

Ekman, det jag menade med riskabelt var huruvida öppnandet av lådan var riskfritt!

Jag blir alltid nojig över texter i stil med "only to be opened by authorized bla, bla,bla..."

Är det ofarligt så kommer det ordnas "Glorior" dit med!

mvh,

Posted
Det är första gången jag försöker beskriva vad jag hör i ord, inte helt lätt!

Det var en alldeles förträfflig beskrivning, Herr Papa Haydn! Prima vara.

Finns annars inget mer tröttande än en typisk hifi-kille som genast delar upp sina musikupplevelser i bas, mellanregister och diskant... :dead:

Posted

Jag har just fått hem Viablue kablar och jag gillar dem, fin balans mellan alla register.

Jag testar just nu ViaBlue SC-4 Biwire och NF-A7

Snoops Lya

Kolla länken här så får du se hur de ser ut.