aplodon Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Har under många år försökt hitta klassisk musik som jag gillar. Kan dock inte säga att jag lyckats särskilt bra. Har genom åren skaffat ett 60-tal skivor, men lyssnar väldigt sällan på dem. Ofta blir jag uttråkad efter en kort stund och sätter hellre på en rock- eller jazzskiva. Nyligen råkade jag höra Edouard Lalos Symphonie Espagnole på radion. Jag tyckte om vad jag hörde så jag lånade den på biblioteket, i två versioner, och har nu spelat dem upprepade gånger den senaste veckan utan att bli uttråkad. Så det verkar inte helt kört att hitta klassisk musik som jag gillar. Har nu tänkt att köpa Symphonie Espagnole och behöver därför tips på en bra inspelning. Skulle dessutom gärna vilja ha tips på liknande musik, om det är möjligt. Som lite extra hjälp kan jag nämna att bland skivor jag har så är favoritkompositörerna Stravinskij (främst Petroushka), Mussorgsky (Tavlor ...) och Rimsky-Korsakov (Sheherazade), men häng inte upp er för mycket på dessa eftersom även de har en tendens att få mig lite uttråkad. Det är mojligt att jag är ett hopplöst fall men Symphonie Espagnole har åtminstone gett mig lite nytt hopp, så jag vill gärna försöka lite till. Quote
eliot Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Jag är ju mycket svag för Ernest Ansermet & Ruggiero Ricci så en rekommendation är men det finns även andra intressanta inspelningar som t.ex. Mvh, Eliot Quote
plundin™ Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Lalo är en typisk "one hit wonder" så att du hittat honom är kanske en aning udda.. Själv är jag ingen stor vän av den sortens romantiska klassiker så jag frågade en kompis som är specialintresserad av just dessa och han rekomenderade följande : Moderna : Maxim Vengerov (violin) - Antonio Pappano/Philharmonia Orchestra [EMI 5 57593 2] Tasmin Little (violin) - Vernon Handley/Royal Scottish National Orchestra [CfP 575802-2] Christian Tetzlaff (violin) - Libor Pesek/Czech Philharmonic Orchestra [Virgin 545022-2] Historiska (oöverträffad) : Jascha Heifetz (violin) - Walter Süsskind/Philharmonia Orchestra [Testament SBT1216] Vad gäller andra tips har jag svårt att komma på nått som jag inte tror skulle tråka ut dig med tanke på dom exempel som du räknar upp. Du räknar visserligen upp tre ryska kompositörer, men på din beskrivning så är det ksnke melodisk, rytmisk och inte allt för lång musik du är ute efter.. Några kompositörer du kan kika efter på biblioteket : Gershwin Copeland Dvoraks slaviska danser Griegs Peer Gyntsviter och holbergsvit Sjostakovitjs balettmusik (Sviter sammanställda av Lev Atovmian) Kanske Bartok... (Kanske han är för dissonant..?) Holst Planeterna (Med Boult från 1978) Kodaly Danser från Galanta och Hary Janossviten Leonard Bernstein För att nämna några, fast det är ju som sagt omäöjligt att ge några riktigt handfasta råd eftersom man/jag iunte riktigt kan avgöra vad i musiken som tråkar ut dig???? Det är som alltid när det gäller musik; det som får den ene att sitta spänt på kanten av stolen kan lika gärna få den andre att hänga med huvet och sucka tungt... /ptr Quote
eliot Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Jag upptäckte just nu att på violon.com var det någon som ställt precis samma fråga (länk) om det kan vara till hjälp.... Quote
Rutger Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Snyft, snyft. Ovan finns tecknat en äkta upplevelse. Lalos överdådigt härliga violinkonsert Symphonie espagnole har trängt fram ur poporockmediebruset och vidrört en själ. Ett fynd, aplodon, denna konsert är ett rent fynd! Jag minns en flickvän, utan nämnvärd erfarenhet av klassiskt, som blev alldeles konstig i blicken första gången jag lade på Symphonie espagnole. Hon sade ordlöst: "Du, den där stänger du inte av. Flytta på dig och låt mig höra resten. Nu!" Ett obetvingligt, rent animaliskt behov - "ge mig Lalo!". Det är väl få verk som har ett sånt himla flyt, en sådan fulländat kongenial skrivning för violinen, åtföljd av en sprittande lekfull fransk orkester. Delikatess för alla åldrar. Du börjar hamna rätt, aplodon. Men det är bekymmersamt att så lite klassiskt lyckats komma igenom. Förlåt men fundera på om din anläggning gör rättvisa åt akustiska inspelningar, om klangen är realistisk på riktiga instrument. Om det trots allt är repertoaren det handlar om, så kanske du nu har närmat dig din nisch: violincentrerat, romantiskt men inte blytungt. Jag får återkomma till verkförslag men föreslår allmänt att du spanar in andra violinkonserter (Bruch? Beethoven? Glazunov?), men också undersöker kammarmusik för violin (violinsonater = 1 st fiol + 1 st piano, stråkkvartetter = 2 vln+1 vla+1 vlc). Biblioteket är en skatt som fler borde uppmärksamma. Åter till Lalo. Det finns många superba inspelningar, jag ska nämna ett par av de jag har. Det är viktigt att violinisten har personlighet och uttryck, konserten är kanske inte ett krävande verk för lyssnaren men en modern ung violinist med tunn silverklang som spelar alla noter prydligt vill man inte ha här. När det gäller verket, förresten, så har du säkert redan uppfattat att det finns i två versioner: 4-satsigt eller 5-satsigt! Helknäppt, jo, är det 5 satser så är det ju, men det finns en tokig tradition att helt utesluta (!) sats III: Intermezzo. Köp ingen inspelning som saknar intermezzot! Den satsen är... ja, tokskön. En udda inspelning först, som varit favorit ett tag. Men ljudet är uselt! Eller snarare: häftigt och mycket engagerande men visst är orkestern mest nåt som skramlar i bakgrunden. Live 1970, mono: Tatiana Grindenko (violin), USSR State SO/Temirkanov (Melodiya-LP, även svårfunnen CD Multisonic 31 0239-2). Detta är INTE den moderna barockspelande Grindenko utan en helt annan varelse... En klassiker på Decca är Ricci (violin) med OSR/Ansermet (orig. SXL 2155 i stereo från 1959, finns på olika CD). Glödande nervigt spel, mustig klang. Trodde detta var den vildaste tills jag fann Grindenko... Denna inspelning är en utmärkt start. Heifetz är faktiskt riktigt trevlig här: Heifetz (violin), RCA Victor SO/Steinberg (RCA LM 1782 på gammal mono-LP, finns på CD men se upp för pålagda stereoeffekter som tar bort närvaro och kropp). Ljudet är jättebra, om man inte har problem med mono. Jag har länge gillat Christian Ferras (violin) med operaorkestern Monte Carlo/Klopfenstein. Finns knappast på CD. Stereo. Personligen skulle jag inte köpa någon modernare inspelning med dagens violinlejon, bara nämner det utan att utveckla det hela. Grundar sig på erfarenhet (och gjorda besvikelser). Men självklart lånar jag själv ett öra till alla spännande rekommendationer som kommer att dyka upp här i tråden. aplodon - jag har gillar Symphonie espagnole i 20 år och tänker fortsätta med det. (Ovanstående text knappades in medan tråden stod utan svar. Ser nu att det börjar hända saker... ) Quote
Rutger Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Historiska (oöverträffad) : Jascha Heifetz (violin) - Walter Süsskind/Philharmonia Orchestra [Testament SBT1216] Den upptagningen gör inget nämnvärt intryck på mig, förstår inte alls de entusiastiska rekommendationer som publicerats. Lade på den nu igen bara för att stämma av... Nej, den skulle jag inte köpa - om det nu inte vore så att jag redan gjort det. SBT 1216 saknar intermezzosatsen. Jag köpte CD:n för att den "är en av de sannaste inspelningarna av Heifetz". Tills vidare så förhåller jag mig skeptisk, men man vet ju aldrig vad som händer med en skiva när den spelas på olika anläggningar. Att denna Lalo med världskändisen Heifetz förblivit opublicerad tills nu är ju en omständighet att fundera över. Quote
eliot Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 ...så har du säkert redan uppfattat att det finns i två versioner: 4-satsigt eller 5-satsigt! Helknäppt, jo, är det 5 satser så är det ju, men det finns en tokig tradition att helt utesluta (!) sats III: Intermezzo. Köp ingen inspelning som saknar intermezzot! Den satsen är... ja, tokskön. Jag har bara tre Symphonie Espagnole varav alla har 5 satser DECCA SXL 2155: Ansermet/OSR & Ricci (ED1, original) Columbia SAX 2329: Kondrashin/Philh & Kogan (Testament återutgåva) RCA Living Stereo LSC 2356: Hendl/CSO & Szeryng (Classic Records återutgåva) ...varav min klara favorit är SXL 2155 En klassiker på Decca är Ricci (violin) med OSR/Ansermet (orig. SXL 2155 i stereo från 1959, finns på olika CD). Glödande nervigt spel, mustig klang. " Glödande nervigt spel..." - bra beskrivning på Ricci Min favorit med Ricci är SXL 2197: Bizet-Sarasate: Carmen Fantasie Sarasate - Zigeunerweisen Saint-Saens Havanaise, Introduction and Rondo Capriccioso som är något utöver det vanliga - rekommenderas varmt - Som en parantes kan jag säga att jag hoppade av budgivningen på ebay på förstautgåvan av den skivan när budgivningen passerade 300£ Quote
plundin™ Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Den upptagningen gör inget nämnvärt intryck på mig, förstår inte alls de entusiastiska rekommendationer som publicerats. Lade på den nu igen bara för att stämma av... Nej, den skulle jag inte köpa - om det nu inte vore så att jag redan gjort det. Rutger har säkert helt rätt, mina uppgifter är av andrahandsnatur och jag är inte tillräckligt road av Lalo för att för att disputera i frågan... /ptr Quote
Rutger Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Jag glömde en underbar Lalo! Ida Haendel (violin) på Supraphon, en av hennes (2) legendariska Supraphon i stereo från mitten av 60-talet. Ljudet är nästan referensklass dessutom. Czech PO/Ancerl. Supraphon-CD:n rekommenderas starkt (SU 1936-2 011), till och med som ett förstaval för Lalo. Suverän Lalo, en het Ravel Tzigane med osannolikt bra ljud. Dessutom kopplad med två st. David Ojstrach-inspelningar som smälter varje ödmjuk lyssnare, bland annat ett av Davids signaturnummer: Beethovens romans i F-dur. Skivmärket var alltså Supraphon, inte Husbondens Röst. :clown: Quote
raindog Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Jag glömde en underbar Lalo! Ida Haendel (violin) på Supraphon, en av hennes (2) legendariska Supraphon i stereo från mitten av 60-talet. Ljudet är nästan referensklass dessutom. Czech PO/Ancerl. Supraphon-CD:n rekommenderas starkt (SU 1936-2 011), till och med som ett förstaval för Lalo. Suverän Lalo, en het Ravel Tzigane med osannolikt bra ljud. Dessutom kopplad med två st. David Ojstrach-inspelningar som smälter varje ödmjuk lyssnare, bland annat ett av Davids signaturnummer: Beethovens romans i F-dur. Skivmärket var alltså Supraphon, inte Husbondens Röst. :clown: Låter intressant! Var kan man hitta dessa skivor? Quote
plundin™ Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Låter intressant! Var kan man hitta dessa skivor? Direkt från skivbolaget Supraphon (I en nyare upplaga!) MDT i England Musica Bona i Prag JPC i Georgsmarienhütte Eller i vilken svensk skivaffär som helst eftersom bolaget Supraphon distribueras av Euroton här i Sverige (Ancerl Gold Vol 17 [sU 3677-2 011]) ~ Vill du ha den på LP får du givetvis leta den begagnat! /ptr Quote
raindog Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Direkt från skivbolaget Supraphon (I en nyare upplaga!) MDT i England Musica Bona i Prag JPC i Georgsmarienhütte Eller i vilken svensk skivaffär som helst eftersom bolaget Supraphon distribueras av Euroton här i Sverige (Ancerl Gold Vol 17 [sU 3677-2 011]) ~ Vill du ha den på LP får du givetvis leta den begagnat! /ptr Tack! Gold-upplagan har jag redan lokaliserat, men den har inte kopplingen med David Ojstrach-inspelningarna som jag tyckte verkade spännande. Verkar som om jag får leta på ebay. Quote
eliot Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Rutger skrev: "...köp ingen inspelning som saknar intermezzot!" - men enligt denna webbsidan saknar just inspelningen av Symphonie espagnole, Op. 21 med Ida Haendel/Czech Philharmonic Orch. - Ancerl själva intermezzot Vinylutgåvan på Supraphon är Supraphon SUA ST 50615 ...den dyker upp rätt ofta på ebay (och på andra ställen på internet) och jag har sett priser från $10 - $87 Quote
plundin™ Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Tack! Gold-upplagan har jag redan lokaliserat, men den har inte kopplingen med David Ojstrach-inspelningarna som jag tyckte verkade spännande. Verkar som om jag får leta på ebay. Ok, Mozartkonserten finns på "Acerl Gold Vol 18" [sU 3678-2 001] och Romansen (nr 2) av Beethoven finns på "Ancerl Gold Vol 25" [sU 3685-2 001] ~ Ancerl som i den berömde Tjekiske dirigenten Karel Ancel... Tyvärr är det inte ovanligt att man splittrar gamla kopplingar när man gör ny utgåvor... /ptr Quote
plundin™ Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 - men enligt denna webbsidan saknar just inspelningen av Symphonie espagnole, Op. 21 med Ida Haendel/Czech Philharmonic Orch. - Ancerl själva intermezzot Enligt Supraphons sajt så innehåller CD-utgåvan i Ancerl Gold serien Intemezzot! Om den gör det i verkligheten kan jag ju inte svära på... /ptr Quote
aplodon Posted February 12, 2006 Author Posted February 12, 2006 Rutger skrev: "Lalos överdådigt härliga violinkonsert Symphonie espagnole har trängt fram ur poporockmediebruset och vidrört en själ." Det där med "poprockmediebruset" stämmer inte riktigt. 95% av den musik jag lyssnar på skulle aldrig spelas på radio. Lyssnar mest på s.k. progressiv rock. (Ej att förväxla med den svenska progg-vågen från 70-talet som mest var standardrock med ev. progressiva texter.) För den som inte vet, så är den progressiva rocken kraftigt influerad av andra musikstilar och blandar friskt intryck från främst klassisk musik och jazz, men även div. s.k. etnisk musik etc. Mycket av "min" musik lutar även åt avant garde-hållet så jag vill gärna att det skall hända oväntade/spännande saker hela tiden. Det kan kanske förklara att jag ofta blir uttråkad av klassisk musik. Det finns väl en tendens att dra all klassisk musik över en kam och ofta en attityd att klassisk musik i allmänhet är mer utvecklad, högstående, av bättre kvalitet, "finare" än annan musik. Jag är inte särskilt "bildad" när det gäller klassisk musik men har väl en känsla av att det bland populära verk även finns lite av den tidens popmusik. Kan inte riktigt förklara varför jag fastnat för just Symphonie Espagnole men det kan väl vara att den är omväxlande och innehåller få "döda punkter" samt att den är på något sätt rytmiskt intressant. Gillar även det stundtals lite råa fiolspelet blandat med vackert, romantiskt, dito. Rutger skrev: "Förlåt men fundera på om din anläggning gör rättvisa åt akustiska inspelningar, om klangen är realistisk på riktiga instrument." Ganska säker på att det inte är problemet och om så vore så skulle jag nog klara av att se igenom det. Rutger skrev: " ... en modern ung violinist med tunn silverklang som spelar alla noter prydligt vill man inte ha här." Håller med om det. Gillar som jag sagt tidigare det inslag av "rått" fiolspel som finns här. Rutger skrev: "När det gäller verket, förresten, så har du säkert redan uppfattat att det finns i två versioner: 4-satsigt eller 5-satsigt! Helknäppt, jo, är det 5 satser så är det ju, men det finns en tokig tradition att helt utesluta (!) sats III: Intermezzo. Köp ingen inspelning som saknar intermezzot! Den satsen är... ja, tokskön. " Håller med om att den satsen är "tokskön". Obegripligt att man ibland utesluter den. Quote
Rutger Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Musica Bona, tack plundin, är toppen, för de erbjuder ju lyssning på nästan varje skiva. I den mån man hittar så här pass udda CD på Amazon så saknar de ofta ljudspår. Människan är av naturen lat! Länken till Ida Haendels Lalo på en nyare CD bjuder följande samples (MP3, högerklicka länk & spara som, eller bara spela direkt): Lalo, sats I Ravel Tzigane Karl Amadeus, Concerto funebre (André Gertler, fiol) Lätt gryniga MP3 med adderad stålton men det framgår vad man har att vänta! Nu har jag som sagt Beyer 990 instuckna i datorn men lyssna på Tzigane: när hörde man senast så mycket rumsklang på en CD?? Samtidigt är instrumentet nära och mycket fysiskt. 60-talsinspelningar i världsklass, på det av många "kännare" föraktade tjeckiska skivbolaget Supraphon. Live & learn. Quote
aplodon Posted February 12, 2006 Author Posted February 12, 2006 plundin skrev: "Vad gäller andra tips har jag svårt att komma på nått som jag inte tror skulle tråka ut dig med tanke på dom exempel som du räknar upp. Du räknar visserligen upp tre ryska kompositörer, men på din beskrivning så är det ksnke melodisk, rytmisk och inte allt för lång musik du är ute efter.. " Det där med rytmisk kan nog stämma. Melodisk vet jag inte, jag är van att lyssna på musik åt avant garde-hållet som många tycker helt saknar melodi. (Vilket den ofta inte gör, även om den kanske kan vara svår att upptäcka om man är ovan.) Längden på musiken är inte viktig, om man nu inte ser det så att ju längre den är ju större är risken att den tappar i kvalitet. plundin skrev: "Några kompositörer du kan kika efter på biblioteket : Gershwin Copeland Dvoraks slaviska danser Griegs Peer Gyntsviter och holbergsvit Sjostakovitjs balettmusik (Sviter sammanställda av Lev Atovmian) Kanske Bartok... (Kanske han är för dissonant..?) Holst Planeterna (Med Boult från 1978) Kodaly Danser från Galanta och Hary Janossviten Leonard Bernstein" Har provat några av dem. Copland - Billy the Kid-sviten och symfoni nr 3. Dvorak - symfoni nr 9 Sjostakovitj - symfoni nr 5 och 9 Det var längesedan jag lyssnade på dessa tre men fastnade inte för någon av dem omedelbart. Minns inte om jag gett dem en ärlig chans. Får väl göra ett nytt försök, men jag hyser inte mycket hopp. Bartok - Konsert för orkester. Bra ibland men jag tappar oftast intresset efter ett tag. Holst - Planeterna. Ganska bra. Var ett tag sedan jag lyssnade på den. Får göra ett nytt försök. De övriga har jag inte hört. Får se om jag kan hitta något att provlyssna på. plundin skrev: "För att nämna några, fast det är ju som sagt omäöjligt att ge några riktigt handfasta råd eftersom man/jag iunte riktigt kan avgöra vad i musiken som tråkar ut dig???? " Jag vet inte säkert själv vad som tråkar ut mig men har försökt ge lite ledtrådar i mitt senaste inlägg ovan. Kanske skulle jag försöka hitta något mera experimentellt även inom klassisk musik på samma sätt som jag gjort inom rock (och i viss mån jazz). Det man hittar på biblioteket eller hör på radion verkar oftast vara en sorts standardrepertoar. Vet inte hur man skall gå till väga för att hitta något mer udda. Kanske skulle jag starta en ny tråd om detta. Symphonie Espagnole hör väl knappast hemma inom det området så varför jag fastnat för just den har jag ingen förklaring till. plundin skrev: "Det är som alltid när det gäller musik; det som får den ene att sitta spänt på kanten av stolen kan lika gärna få den andre att hänga med huvet och sucka tungt... " Så sant... Quote
raindog Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Testa Agon av Stravinsky. Intensiv och skarp balettmusik. Dissonant och ganska krävande men med stor skönhet. Quote
plundin™ Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Kanske skulle jag försöka hitta något mera experimentellt även inom klassisk musik på samma sätt som jag gjort inom rock (och i viss mån jazz). Jag tror nog att "Experimentell modern konstmusik" är är helt ny tråd... Jag sitter vid en kompis Mac just nu och har inte tillgång till mit diskotek så jag får återkomma i ämnet när jag är tillbaka hemma! Detta ämne är kanske något som ligger mej närmare än just "Lalo's spanska symfoni..." /ptr Quote
raindog Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 Enligt Supraphons sajt så innehåller CD-utgåvan i Ancerl Gold serien Intemezzot! Om den gör det i verkligheten kan jag ju inte svära på... /ptr Fick just CD-utgåvan i Ancerl Gold serien med posten: den innehåller Intermezzot. Quote
eliot Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 På ebay gäller det att passa på - men man kan ibland göra fynd om man spelar vinyl Tyvärr missade jag denna Mvh, Eliot Quote
aplodon Posted February 21, 2006 Author Posted February 21, 2006 Tack för alla förslag på inspelningar av Symphonie Espagnole. Får se vad jag kan hitta. Quote
Gigas Posted February 25, 2006 Posted February 25, 2006 eliot: tack för tipset, Supraphon LP SUA ST 50615 är nu på väg till sitt nya hem. Hjälp att finna SU 1936-2 011 CD´n med Ida H. är också aktuellt,har inte klarat av att finna den. Snutten av Tzigane som Rutger vänligt delat med sej av låter härligt, hoppas bara att man kan få lägga vantarna på en CD kopia. Quote
Rutger Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Kan lika så gott här inflika ett annat Ida Haendel-tips, för violinvänner och välljudskonsumenter. Ida Haendel in Prague, på Supraphon SU 3782-2 (CD, tillgänglig idag): Skivan rymmer i stort de resterande inspelningar - efter Lalo och Ravel - som Ida gjorde för Supraphon. Alla upptagningar är legendariska, både vad gäller tolkning och ljudkvalitet. Denna CD låter riktigt bra, 24 bitars överföring i första steget, troligen direkt från masterbanden som alla (utom Stravinsky) är i stereo. Fyllig äkta klang. Inspelningen av orkestern är väl dock kanske inte i demoklass. CD är CD, visst låter LP:na i original bättre, men det här är som helhet en ruggigt bra CD. Tillkommer svårigheten att hitta originalen - i bra skick. Glazunovs violinkonsert kan väl ingen finna motbjudande, utmärkt för klassiska nybörjare ävenså; melodiöst klanggodis och mycken lekfullhet i senare delar. Tråkigt att Supraphon lagt hela konserten på ett enda spår, oindexerat! Tanklöst, rent av. Wieniawski 2 är rik och virtuos men bjuder mera motstånd. Den välmatade CD:n (75'+) avrundar med två violinsonater: Stravinskys Divertimento och Tartinis berömda Djävulsdrillen. Quote
Gigas Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Elegant Rutger, flera Ida-CD på väg från England dock inte den nu allt mer eftertraktade combo´n David Oistrakh/Ida Haendel SU 19362. Om någon hittar denna, så ropa till. Quote
Gigas Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Nu har jag också lyssnat till en annan kvinna, nämligen Edith Peinemann/Tschechische Philharmonie/Peter Maag DGG 139120 SLPM från1965. Här är det inte samma glöd i "Tzigane" som Ida Haendel levererar utan en i mitt tycke, mer återhållen spellust trots att hon var dotter till en första violonist och elev hos Max Rostal. Hur som helst så kanske det finns ytterligare dynamiska solister på detta stycke som Ravel skrev i slutet på sin kreativa period år 1924. Quote
eliot Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Om Du inte redan har köpt den så föreslår jag (återigen) Ruggiero Ricci: Jag är ju mycket svag för Ernest Ansermet & Ruggiero Ricci så en rekommendation är Quote
Gigas Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Om Du inte redan har köpt den så föreslår jag (återigen) Ruggiero Ricci: eliot:den ligger etta på önskelistan, bara jag kommer till skivleverantören någon gång. Har handlat en del återutgåvor (Speaker´s Corner) från Tyskland för ca. 240:-/st men med blandat resultat då några varit skeva. Tror att det blir bättre i långa loppet att handla genom svensk agent för 295:-/st med reklamationsrätt. Quote
aplodon Posted July 27, 2007 Author Posted July 27, 2007 Det var ju ett tag sedan jag startade den här tråden. Nu har jag äntligen kommit till skott och köpt ett par skivor med Symphonie Espagnole. Det blev två vinylskivor: Den övre på REA. Tyvärr med lite knaster under den fjärde, lugna satsen. Dåligt på en ny skiva. Såg förresten originalinspelningen gå för närmare 50 $ på ebay nyligen. Skivan med Ida Haendel är tyvärr i mono men den var ganska billig, 70 spänn på ebay. Har inte hunnit lyssna ordentligt på dem ännu, så jag vet inte vilken jag föredrar. Quote
Recommended Posts