Jump to content

Recommended Posts

Posted

Till slut har jag skaffat denna klassiker: Reunion at Carnegie Hall - 1963 (The Weavers).

weavers_reunion_carnegie_63.jpg

Riktigt trevligt att lyssna till. Och ljudet... är välförtjänt omtalat.

Men ett problem. Köpte först billigt den vanliga CD:n, Vanguard VMD-2150. Oj, låter bra redan här. Uppgraderade ett par veckor senare till Analogue Productions APFCD 005: guld-CD, rörmastrad från masterband av Doug Sax (markant bättre). MEN, stor irritation, en skivbolagsmiss som jag avskyr: kanalerna är omkastade! Dessa båda CD har kanalerna konsekvent orienterade olika, något som kraftigt påverkar upplevelsen. Jämför att titta i en spegel resp. att skåda direkt; det handlar om mer än höger och vänster.

Vilken skiva är rätt, vilken är fel? Vore det klassisk musik kunde jag avgöra frågan utan vidare diskussioner - eftersom det där finns grundregler och konventioner - men här måste jag be om hjälp. Någon som har en riktig LP, helst originalet Vanguard VSD-2150? Senare återutgåvor kanske man inte ska lita på men det vore ändå intressant om någon har Classic Records' DVD-Audio.

Exempel på riktningen: Spår 4, Ramblin' Boy, manliga sångaren är till vänster på VMD-2150 men till höger på APFCD 005. Vad jag tror? Tror på Vanguard, därför har jag redan gjort en kopia av Analogue Productions med kanalerna rättade.

• 4 years later...
Guest patrikcaesar
Posted (edited)
Till slut har jag skaffat denna klassiker: Reunion at Carnegie Hall - 1963 (The Weavers).

weavers_reunion_carnegie_63.jpg

Riktigt trevligt att lyssna till. Och ljudet... är välförtjänt omtalat.

Men ett problem. Köpte först billigt den vanliga CD:n, Vanguard VMD-2150. Oj, låter bra redan här. Uppgraderade ett par veckor senare till Analogue Productions APFCD 005: guld-CD, rörmastrad från masterband av Doug Sax (markant bättre). MEN, stor irritation, en skivbolagsmiss som jag avskyr: kanalerna är omkastade! Dessa båda CD har kanalerna konsekvent orienterade olika, något som kraftigt påverkar upplevelsen. Jämför att titta i en spegel resp. att skåda direkt; det handlar om mer än höger och vänster.

Vilken skiva är rätt, vilken är fel? Vore det klassisk musik kunde jag avgöra frågan utan vidare diskussioner - eftersom det där finns grundregler och konventioner - men här måste jag be om hjälp. Någon som har en riktig LP, helst originalet Vanguard VSD-2150? Senare återutgåvor kanske man inte ska lita på men det vore ändå intressant om någon har Classic Records' DVD-Audio.

Exempel på riktningen: Spår 4, Ramblin' Boy, manliga sångaren är till vänster på VMD-2150 men till höger på APFCD 005. Vad jag tror? Tror på Vanguard, därför har jag redan gjort en kopia av Analogue Productions med kanalerna rättade.

Du har rätt det är AP som är omkastad i kanalerna.

Har ett antal LP, kommer dock inte ihåg om AP Lp´n är omkastad, men den gav jag bort till en "behövande"

Eliot har nog svaret.

Patrik

Edited by patrikcaesar
Posted
Någon som har en riktig LP, helst originalet Vanguard VSD-2150? Senare återutgåvor kanske man inte ska lita på men det vore ändå intressant om någon har Classic Records' DVD-Audio.

Jag har den i fyra utgåvor och för att göra det spännande för er och för mig tar jag originalet sist ;)

The Weavers: Reunion at Carnegie:

• Classic Records DAD 1041 24/96 kHz DVD-Audio
  • Analogue Productions APF005, Limited Edition #4694, vinyl

Pete Seeger till höger i båda fallen dvs fel enligt Rutger ;)

fortsättning följer....

Posted

Classic Records har gett ut en 45 rpm box med 5 enkelsidigt graverade skivor

....och även här är Pete Seeger till höger på Ramblin' Boy ;)

Nu återstår bara originalet :mm:

Posted

Originalet Vanguard Stereolab VSD 2150, gatefold cover, har även det Pete Seeger till höger - alla mina stämmer alltså överens :app:

- Det var tydligen MID-LINE utgåvan Vanguard VMD-2150 som var fel :Shame On You:

Posted

Man skall aldrig ge upp - efter 4 år och 4 månader har så Rutger äntligen fått svar ... :D

För övrigt har jag den på en Audio Analogue CD. Även den låter utmärkt. Fick inte tag i någon vinyl men sitter faktiskt nöjd med CD'n.

• 4 years later...
Posted

Härlig utredning, eliot. Tackar så mycket för svaret.

Internet och andra moderna medier är fantastiska. Man ställer en fråga -- vips!

så har man svaret. Annat var det förr, med snigelpost och sånt.

Posted

:app:

Väldigt besynnerligt med VMD 2150, såvida man inte använt mixen till VRS 9130 för cd.

Men även det skulle vara märkligt.

Jag har den boxen, men när kom den ut?

Posted
Härlig utredning, eliot. Tackar så mycket för svaret.

Internet och andra moderna medier är fantastiska. Man ställer en fråga -- vips!

så har man svaret. Annat var det förr, med snigelpost och sånt.

Måste medge att detta höjde något ögonbryn en smula, det är mer än 4 år sedan Eliot redde ut saken så kanske snigelpost är snabb i jämförelse. ;)

Posted
Väldigt besynnerligt med VMD 2150, såvida man inte använt mixen till VRS 9130 för cd.

Men även det skulle vara märkligt.

- Ja, mycket märkligt eftersom VRS är mono- medan VSD är stereoutgåvan :Shame On You:

Jag har den boxen, men när kom den ut?

Jag köpte min den 30 Januari 2005 från Acoustic Sounds, se AVAC 2150-45

Posted (edited)
Jag köpte min den 30 Januari 2005 från Acoustic Sounds, se AVAC 2150-45

När jag öppnar min box finner jag 5 enkelsidigt graverade skivor och på texten inne i boxen står det:

© 2001 Manufactured and distributed by Classic Records, Inc., courtesy of Vanguard Records, a Welk Music Group Company

Det har tydligen släppts tre utgåvor:

Tittar man på länken som medföljde min beställning (den finns fortfarande kvar på mitt konto hos Acoustic Sounds) så har min utgåva 3 skivor vilket

alltså är fel och man ser att det finns en senare utgåva med den interna beteckningen UVAC 2150-45 som inte är slutsåld som min utgåva, men

betingar ett pris på $295.00 :o

- Det står inte att det är Clarity utgåvan och clarity utgåvan finns på discogs

Etiketten på Clarity utgåvan är identisk med min men baksidan har inte stroboskopmarkering utan bara

THIS SIDE BLANK

DO NOT PLAY

PS. Clarity utgåvan finns till försäljning på eBay och är tydligen en 200g utgåva medan min är på 180g....

Edited by eliot
Posted
Måste medge att detta höjde något ögonbryn en smula, det är mer än 4 år sedan Eliot redde ut saken så kanske snigelpost är snabb i jämförelse. ;)

Haha, ja! Och med tanke på att den ursprungliga fråga ställdes 2006 och besvarades 2010 så anade jag viss ironi i Rutgers kommentar om "Vips, så har man svar!"

:)

Posted
- Ja, mycket märkligt eftersom VRS är mono- medan VSD är stereoutgåvan :Shame On You:

Jo, men man hittade ju på allt möjligt märkligt med duofoniska mixar.

Men det kanske är mer troligt att man helt enkelt förväxlat kanalerna.

Som du ser är det jag som editerat den, men jag hittar inget utgivningsdatum.

Posted (edited)
jag hittar inget utgivningsdatum.

När jag köpte mitt ex var den "never released before" enligt säljaren Michael Hobson. Vill minnas att jag 2013 betalade $99.

Nu ligger den på $116,50 från samme säljare så det kan vara dags för den som är intresserad att se om sitt hus... :santagrin:

Edit: Hobson har med sig en del plattor från Classic Records som han säljer på eBay under minst två olika nick,

en del av dem har aldrig varit officiellt utgivna tidigare och RaT är en sådan.

Edited by BTS
Posted

Som du ser är det jag som editerat den, men jag hittar inget utgivningsdatum.

Du sa inte att det var clarity-utgåvan som intresserade dig ;)

Clarity utgåvorna introducerades 2008, se stereophile.

The Weavers Reunion at Carnegie Hall har släppts i tre versioner som 45rpm

• Box med 5 enkelsidigt graverade 45rpm skivor på 180g, 2004 (?)
  • Box med 5 enkelsidigt graverade 45rpm skivor på 200g, ?
  • Box med 5 enkelsidigt graverade 45rpm skivor på 200g clarity vinyl, 2008 (?)

• 1 year later...
Posted

Vi får accelerera denna tråden lite...

The Weavers Reunion at Carnegie Hall har släppts i tre versioner som 45rpm

• Box med 5 enkelsidigt graverade 45rpm skivor på 180g, 2004 (?)
  • Box med 5 enkelsidigt graverade 45rpm skivor på 200g, ?
  • Box med 5 enkelsidigt graverade 45rpm skivor på 200g clarity vinyl, 2008 (?)

Bilder på den första någon?
(Box, konvolut/ inner, etikett fram- o baksida)

Posted

Bilder på den första någon?

(Box, konvolut/ inner, etikett fram- o baksida)

Den uppmaningen var nog riktad till mig men jag sitter just nu på flygbussen till Arlanda ;)

- Jag är hemma från Bryssel om en vecka.....

Posted

Jag hade på känn att du var ute och roade dig...

Vad tror du om mig :?:

Just nu tar jag en paus i förberedelsen inför morgondagen och tar en Leffe Blonde och har precis beställt Moules Frites på en restaurant intill Grand Place....

Posted

en Leffe Blonde och har precis beställt Moules Frites på en restaurant intill Grand Place....

Det var exakt vad jag misstänkte :D

Brysselkål skördas nu. Det går nästan att leva på.