Jump to content

Recommended Posts

Posted

Elena Riu - Piano Icons for the 21st Century

01 Variationen zur Gesundung von Arinushka - Arvo Part

02 Djilile - Peter Sculthorpe

03 Ypakoe - John Tavener

04 Singing Sun - Peter Sculthorpe

05 In the Mists - Leos Janacek

06 Night Pieces - Peter Sculthorpe

07 Charmes - Federico Mompou

Ärligt talat så är pianomusik för mig krävande att lyssna till. Jag tappar modet efter ett tag. Jag vet! Detta avslöjar väl att jag inte är erfaren inom denna genre. Har ni några smakfulla förslag? :blush

Men titeln på detta album fick mig att bli nyfiken. Och sanna min själ, det här är ett fynd av sådant slag, att det får mig att vilja göra en liten presentation.

Elena Riou är sydamerikanska med arbetsplats bland annat i Storbritannien, där hon gjort denna inspelning för Linn Records. Hon är känd dels för sin personliga charm men framför allt för sin enorma begåvning som pianist. Hennes lyriska och känslosamma spel har gjort henne inbjuden till massor av konserthallar och festivaler världen över.

“Piano Icons for the 21st Century” är berikad just med hennes lyriska uttryck. Vackert och varsamt spelar hon denna, till största delen lugna och avslappnande pianomusik. Visst! Ibland sker kontrastartade temperamentväxlingar, men annars är detta en rofylld CD. Men den blir aldrig trist, av den enkla anledningen att hon spelar så bra. Det känns även givande att lyssna till denna pianomusik, skriven av nutida tonsättare.

Ljudet är förövrigt lysande. Här har Linn’s inspelningstekniker gjort ett mycket bra jobb.

Ni kan hitta den här!

riuicon.jpg