Jump to content

Recommended Posts

Posted

"Gothenburg by the way is another brilliant place for audio tourism and the general kind as well. It's actually a Gulf Stream-warmed port and here's a short piece sketching the flavor of the place - scroll down till you see Gothenburg. We had a full-on magical time chatting to exotic students in the late night bars (the girls there seem to wear brightly colored turbans instead of hats). We ended up taking 50's style trams to get downtown. You get reindeer burgers served on boat-shaped porcelain, too. It's that kinda place"

Kul att se hur amerikaner uppfattar vår fina stad

Posted

I början tyckte jag inte att Alton varsnygg alls...men ju mer tiden går och ju mer man ser den...desta mer tilltalar den mig med sitt klart egna utseende...

Är det ca två år sedan den kom?

\\K-man

Posted

Jag menar inte utseendemässigt , man läser o hör mycket av dom flesta Marten modellerna men inte Alto :?::diss:

Posted

Alton visades väl upp på HE 04, så K-man har nog rätt.

Alton har ett grymmt "släpp", som jag inte hört på nån annan högtalare förut.

Lite synd att den är SÅ svart,,, Trätoppen syns knappt inte.

Posted
Undrar om det går att korta denna tid, för visst låter det långt.

Det beror nog lite på hur man bor och om man tänker vara hemma... :D Med System Enhancer från Purist Audio Design på uppdragen volym och repeat i ett halvår har man nog inga grannar längre.

Posted
Det beror nog lite på hur man bor och om man tänker vara hemma... :D Med System Enhancer från Purist Audio Design på uppdragen volym och repeat i ett halvår har man nog inga grannar längre.

Då hade jag nog SJÄLV flyttat! Tyckte det räckte med 2 min test av skivan, sen kom huvudvärken.

Posted
Då hade jag nog SJÄLV flyttat! Tyckte det räckte med 2 min test av skivan, sen kom huvudvärken.

Det är ju därför man kör den när endast grannarna kan höra :app:

Posted
...ingen annan som reagerar på uppgiften att storebror Coltrane tar ETT ÅR att spela in..?

Det beror helt och hållet på hur många timmar/dygn man spelar. Det kan ta 10 år om dom används lite och det kan gå på några månader, men Coltrane tar ett bra tag att spela in. Mina har jag haft i närmare 3 år nu, så dom är väl inspelade, men i början var dom inte trevliga alls. Första veckan lyssnade kah inte alls då det var bumöligt i basen och hårt uppåt. Det fanns ingen bas under 25 Hz vid mätning heller, nu mäter dom +2 dB vid 20 hZ i mitt rum. Jag tippar på att vid en skaplig volym tog det bortåt 500 timmar innan mina Coltrane hade släppt loss helt.

Inspelning beror inte enbart på tiden. Ju högre man spelar desto snabbare går det. Inbränningsskiva gör att det går lite snabbare än med musikskiva, men det beror också på vilken musikskiva man kör.

Mårten ska nu bygga ett speciellt inbränningsrum där samtliga element ska köras i 6 veckor i fria luften innan dom monteras i högtalarna. I fria luften går det snabbare med inspelningen.

(Den som gillar inspelningsproceduren kan ju alltid mot en extra kostnad få köpa ett oinspelat par skulle jag tro :D )

"Gothenburg by the way is another brilliant place for audio tourism and the general kind as well. It's actually a Gulf Stream-warmed port and here's a short piece sketching the flavor of the place - scroll down till you see Gothenburg. We had a full-on magical time chatting to exotic students in the late night bars (the girls there seem to wear brightly colored turbans instead of hats). We ended up taking 50's style trams to get downtown. You get reindeer burgers served on boat-shaped porcelain, too. It's that kinda place"

Kul att se hur amerikaner uppfattar vår fina stad

Edward Barker är en en Engelsk författare och han var här på besök i Göteborg tillsammans med Mårtens och min Engelska distributör - Kevin Walker och den tredje i besökaren - Mikael Valentine- från England var en glad och kul prick som är undervattensfilmare. Han har gjort undervattensscenerna till en hel massa storfilmer. Bland annat en radda James Bondfilmer.

Dom var hos Mårten och lyssnade ett par dagar och det sista hemma hos mig.

Sedan beställde Mikael ett par Coltrane, mina No.1 kablar både signal och högtalarkablar och Super Power nätkablar och sist också likadana förstärkare som jag körde hemma, ett par EAR 509.

Kevin tog hem ett par Coltrane och en omgång av mina kablar.

Och Edward dom Alto som han nu har skrivit en resension av.

Valentine Films

Posted

Men visst är det roligt att de ätit renhamburgare på båtformad porslin (var tusan får man tag i det??) och träffat exotiska studenter. Och vad är det för turbaner egentligen...

Posted

Högtalare och inspelning är ett ämne som dyker upp då och då. :)

En högtalare som är mer än en 2-vägare, dvs 3-vägare eller 4-vägare eller mer, tar oftast längre tid att spela in (än 1- eller 2-vägare). Av den enkla anledningen att elementen inte motioneras lika mycket förutsatt att man använder större bas i 3-vägaren än i 2-vägaren. T.ex. mellanregistret i en 3-vägare får ju inte mycket signal som resulterar i membranvandring värd namnet (dvs > några mm).

Inspelning är något negativt. Nått jag som tillverkare inte vill att mina produkter egentligen skall behöva, nått jag som konsument inte heller vill stå ut med. Önskan är ju "plug and play", dvs det funkar direkt utan massa "om, men, vänta, iofs"... Så ofta jag hinner spelar jag alltid in element i friluft. Just nu är min boendesituation sån att det tyvärr är praktiskt mycket svårt.

:shy:

Posted
Men visst är det roligt att de ätit renhamburgare på båtformad porslin (var tusan får man tag i det??) och träffat exotiska studenter. Och vad är det för turbaner egentligen...

Då när dom var här så fanns renkalvburgare på menyn på restaurang Smaka som ligger på Vasaplatsen i Göteborg. Dom serverar maten på båtformat porslin.

Var han hittade dom exotiska studenterna med turbaner vet jag inte, men det var en del snapsande med i middagen, så engelsmännen var kanske ute och gjorde stan när vi andra hade gått och lagt oss.

Vad jag kommer ihåg så var dom väldigt trötta andra dagen dom var här :D och mumlade något om att Göteborg måste man besöka igen.