Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett par Magnepan 3.6/R placerade 1.55m (enligt Cardas metoden) ut från kortväggen i ett rum med måtten; 3.70 x 5.85 x 2.50m.

Jag får intrycket att basen delvis "fastnar" bakom panelerna och inte riktigt spelar ut i rummet, basen får också en något svampig karaktär. Utrymmet bakom panelerna är tomt och den halvan av rummet där panelerna är placerade är väldigt kal.

Skulle ni rekommendera absorption eller diffusion :?: Alternativ kunde vara Svanås V-4:or eller Acoustica Applicatas DAAD:ar.

Posted
Jag har ett par Magnepan 3.6/R placerade 1.55m (enligt Cardas metoden) ut från kortväggen i ett rum med måtten; 3.70 x 5.85 x 2.50m.

Jag får intrycket att basen delvis "fastnar" bakom panelerna och inte riktigt spelar ut i rummet, basen får också en något svampig karaktär. Utrymmet bakom panelerna är tomt och den halvan av rummet där panelerna är placerade är väldigt kal.

Skulle ni rekommendera absorption eller diffusion :?: Alternativ kunde vara Svanås V-4:or eller Acoustica Applicatas DAAD:ar.

Hej Hasse!

Jag har ett rum på 3,98x6,20x2,40M Högtalarna står ut från Kortväggen cirkus 1,60M och jag upplever likadant som dig, Basen sitter liksom fast bakom! Har en härlig Utsläckning mellan 40-50hz och en Boost vid 75-80hz

Jag har beställt 4 st V4 inledningsvis, så jag kanske kan svara framöver på vad som händer med dom!

Visst är det härligt med Hundratusentals kronors anläggningar när Rummen förstör allt!!

Mvh

Fredrik

Posted

Tack Fredrik, jag ser fram mot att höra vilka resultat du får med V-4:orna. Som du antyder så är rummet betydligt viktigare än de flesta tycks tro. Påfallande många "audiofiler" verkar ha undermåliga rum i förhållande till anläggningarnas kvalité.

Posted
Utrymmet bakom panelerna är tomt och den halvan av rummet där panelerna är placerade är väldigt kal.

Den klassiska Magnepanuppställningen är väl just med mycket luft bakom panelerna men kan du rensa upp vid de specifika frekvenserna är nog mycket vunnet. Med min Amatiuppställning fanns en smal peak på 7-8 db vid 50 Hz som splittrades upp med omplacering. Bashöjningen blev bredare och sänktes något i amplitud och jag tycker att det blev bättre.

Posted

Och om man inte kan fixa rummet måste man anpassa anläggningen efter rummet. Jag böt ner mig från Von Schweikert VR-4jr till VR-2 och fick ett lyft och pengar emellan, det är nog den bästa deal jag har gjort ! :)

Jag har haft Magnepan 1.6 och upplevde aldrig såna problem med basen. Jag bodde då i ett hus med väldigt "svampiga" väggar, kanske var tack vare det. Vad är det för material i väggarna hos dig ?

Posted
Jag får intrycket att basen delvis "fastnar" bakom panelerna och inte riktigt spelar ut i rummet

Men det där är vad som kännetecknar dipolbas tycker jag! Basen ligger bakom högtalarna, tillsammans med övriga ljudbilden. Jag upplever det som en av de absolut största fördelarna med dipoler, just detta att de inte spelar med i rummet och slår an rumsresonanserna i betydligt mindre utsträckning. Kanske jag missförstår dig, vad vet jag.

Att basen är svampig är ju inte så kul. Q-värdet på Maggies är högt och därför får man i regel inte världens tajtaste bas. Förstärkaren spelar ganska stor roll och du bör ha en förstärkare med hög dämpfaktor. Förstärkare med låg dämpfaktor ger faktiskt ännu mer bas fast den blir seg och bumlig.

Rumsresonanser ställer också till det i basen och effekten blir att basen blir otydlig och vissa frekvenser hänger kvar, efterklangen blir ojämn för olika frekvenser.

Posted

Tack för synpunkterna :) Jag håller helt med dig Bernt, Magneplanarerna slår inte an rumsresonanser alls på samma vis som exempelvis de ML reQuest jag tidigare hade. Med dessa kunde en speciell ton på ett stycke ståbas nå en väsentligt högre nivå och få bokhyllan att skallra, 3.6:orna låter jämnare i basen. Ljudbilden, tillsammans med basen, ligger i ett plan bakom panelerna.

Basen är väl ganska kontrollerad men av den karaktären att den aldrig känns, men det kanske inte är planarernas styrka direkt. Skulle aldrig ha lyssnat till dom där MAXX 2:orna på mässan :D

När jag kör spår 17 på S-phile´s testskiva 3 så verkar nivån, 200Hz-20Hz, vara hyfsat jämn ner till 100Hz men det låter som nivån sjunker vid just 80Hz. Från 31.5Hz och neråt verkar inte planarerna ha mycket nivå.

Undrar vad en REL-sub skulle göra för nytta, ställa till med mer problem eller ge en bättre botten :?: Har läst att REL går att integrera bra med Maggisarna om man delar lågt, vid ca 30Hz. Några erfarenheter av Magnepan med sub :?:

Långväggarna är förresten i betong och kortväggarna skulle jag tro är gipsmaterial. Golvet är parkett med sand under.

Posted
När jag kör spår 17 på S-phile´s testskiva 3 så verkar nivån, 200Hz-20Hz, vara hyfsat jämn ner till 100Hz men det låter som nivån sjunker vid just 80Hz. Från 31.5Hz och neråt verkar inte planarerna ha mycket nivå.
Kanske du har en utsläckning vid 80Hz. Hur långt ifrån bakväggen står de? Två meter? (Själv har jag en utsläckning vid 120 med mina hembyggda dipoler som står 135cm från bakväggen.)

I Stereophiles mätning faller 3.6 BRANT under 50Hz där de har en puckel, typisk för högtalare med högt Q. Vid cirka 30-35 Hz har de normalnivån ungefär.

http://www.stereophile.com/loudspeakerrevi...303/index6.html

Jag har ingen erfarenhet av REL. Jag vet dock att Bengt Dahlberg har goda erfarenheter av dipolbasar tillsammans med magnetostatpaneler.

Posted
Kanske du har en utsläckning vid 80Hz. Hur långt ifrån bakväggen står de? Två meter? (Själv har jag en utsläckning vid 120 med mina hembyggda dipoler som står 135cm från bakväggen.)

I Stereophiles mätning faller 3.6 BRANT under 50Hz där de har en puckel, typisk för högtalare med högt Q. Vid cirka 30-35 Hz har de normalnivån ungefär.

http://www.stereophile.com/loudspeakerrevi...303/index6.html

Jag har ingen erfarenhet av REL.

De står 1.55m från bakväggen enligt Cardas rekommendationer. Hur får man bort en utsläckning vid en bestämd frekvens :?:

Posted
Hur får man bort en utsläckning vid en bestämd frekvens

Antinge justerar du högtalaren in/ut men det påverkar väldigt mycket i hela basregionen på gott o ont.

Flyttar du däremot på din lyssningsposition så kan det räcka med 20 cm fram/bak för att en puckel/dip ska försvinna.

Som jag skrev till dig på HF forum så pucklar tas lätt o på ett snyggt sätt med basätarna som ESL beskriver.

Dippar får man däremot leva med.

SubBas o Magnestater eller dipoler överhuvudtaget så rimmar det bäst med dipolbas i mina öron.

Posted

Jag har samma problem i mitt långsmala rum med högtalarna efter kortväggen.

Det bara slukar bas! Vid mätning med mitt Tact försteg/rumskorrigerare upptäckte jag flera dippar men inga som helst toppar i basen.

Nu har jag ändå fått till det genom att höja dessa dippar något med hjälp av den parametriska eq:n i Tacten.