Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det var rejält kallt och Stockholm låg vackert i vinterskrud på lördagen när vi gav oss på vår väg till High End 06 som detta året var inhyst på Lärarhögskolan på Campus Konradsberg

he-01.jpg

Det var rejält kallt och det bet i kinderna när vi går längs Norrmälarstrand

he-02.jpg

• Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Lärarhögskolan ligger på Kungsholmen men Kungsholmen är faktiskt rätt stort så då är det bra att ha ett riktmärke och då duger DN-huset alldeles utmärkt ;)

he-03.jpg

Lärarhögskolan ligger nämligen precis till höger om höghuset

he-04.jpg

Posted

För de som inte var på mässan så visar jag en karta på den del av mässan som man träffar på efter det att man köpt biljett:

gignos.jpg

Vi kommer först att titta in i rum Z307-309 där Z307 är Audionord, Z308 Tonkraft och Z309 är Hifi Consult :mm:

Vi var naturligtvis nyfikna på allt det nya som Audionord skulle visa men vi fick ta en biljett till "föreställningen" och hade därför ungefär en och en halv timme på oss innan det var vår tur ;)

I Cafét såg vi emellertid ett antal välbekannta ansikten, däribland Zalve med kameran i beredskap och jag passade då på och ställa lite frågor om Canon kameran jag fått till låns. Vi fann också detta glada gäng som uppenbarligen är inne i en livlig diskussion

he-18.jpg

Posted

Då det ju mest är män på denna mässan så upptäckte man snabbt denna kvinna utanför Audionords rum.

he-20.jpg

Det är Jozefina Krahulcova som är grundare till EuroAudioTeam, EAT, som tillverkar 300B och KT88 av det lite exklusivare slaget som fått mycket bra omdömme i engelska HiFi+. Nu visade hon också upp sina Cool Dampers som testats i decemberutgåvan av HiFi+

cd_r.jpg

Det var fascinerande att prata med henne och jag fick bl.a. lära mig att orsaken till att KT88 ofta inte fungerar på mina Jadis monoblock har att göra med att jag har för hög spänning (700V). Hon nämnde också att Ken Stevens, mannen bakom Convergent Audio Technology, och en person som inte brukar rekommendera tuberings eller liknande tydligen hade uppskattat EAT Cool Dampers så mycket att han använt dom på senaste mässan i Las Vegas :mm:

Vi fick broschyrer att ta med hem men allt finns faktiskt att ladda ner från deras hemsida som pdf-filer ....

Posted

Efter att ha väntat någon timme så blev vi insläppta i Audionords rum

he-06.jpg

....och jag kan bara säga att det var väl värt väntan :mm:

Posted

Man spelade på två helt skilda system där det större bestod av högtalarna Wilson Maxx 2 som drevs av de nya tvådelade monoblocken Evolution one från Krell medan de mindre Sophia Gen. 2 drevs av den nya integrerade förstärkaren FBI som står överst i racket

he-07.jpg

Posted

Krell FBI, där FBI står för Fully Balanced Integrated Amplifier är en rejäl pjäs som levererar 2x300W i 8 Ohm (2x600W i 4 Ohm) :o

he-15.jpg

Posted

Jag tror inte att så många tänker på integrerade förstärkare när man tänker på Krell utan det är nog monoblock som gäller ;)

....och steget "värre" än monoblock är väl tvådelade sådana :mm::o

Krell Evolution one

he-10.jpg

The 450 watt Class A circuitry features the latest advancements in Krell amplifier design including the proprietary Krell Current Mode topology and the latest versions of the Krell Sustained Plateau Bias and CAST circuitries.
Posted

Till dessa slutsteg finns "ett" tillhörande försteg ;)

Jag skrev ett inom citat-tecken då det är fyrdelat :o

... låt mig presentera Krell Evolution Two Monaural Preamplifier :mm:

he-09.jpg

Posted

Under försteget ser vi den nya SACD/CD-spelaren EVO 505

he-13.jpg

Man spelade bara med digital källa när jag var i rummet men man hade även med sig skivspelaren Brinkmann La Grange med Lyra Titan pickup :mm:

he-08.jpg

Var det någon som fick lyssna på denna :?:

Man hade tydligen med sig även det nya phonosteget Audio Research PH 7 så det skulle nog kunna vara något utöver det vanliga att lyssna på :mm:

Posted

Grymt ljud i krellrummet och toksnygg elektronik(om CD/SACD-spelaren går att få i samma finish).

Båda anläggningarna var hur bra som helst men om jag var "tvungen" att välja mellan högtalarna skulle jag lätt ta de mindre. De stora var ju så fula...

Till anledningen till min postning(jag läser ofta men skriver sällan):

I två demorum spelade de en konsert med en grupp som hette bluefaces, vet någon var jag kan beställa?

Posted

Försteget från Krell är grymt. Jag som tycker tudelade försteg är nog så häftigt :) Jag tycker dock att Krell borde ha designat påhängskanalerna utan volymvred och knappar. Ser ju inte klokt ut om man vill ha 5 eller 7 kanaler i racken :)

Fina bilder :mm:

Posted
Till anledningen till min postning (jag läser ofta men skriver sällan):

I två demorum spelade de en konsert med en grupp som hette bluefaces, vet någon var jag kan beställa?

Den gruppen känner jag inte till - men det finns en grupp som har blue faces och som jag mycket väl kan tänka mig att man demade med: Blue Man Group :cool:

Mvh,

Eliot

Posted

Representanter för Nordost, Krell och Wilson Audio var närvarande och först ut var Nordosts nye representant i världen Björn Bengtsson

he-14.jpg

Björn förklarade att en kabel inte skall vara till för att kompensera för otillräckligheter i elektronik utan skall påverka ljudet så lite som möjligt ;)

Medan Björn pratade så satt Peter Mackay från Krell (längst bort i bilden) och Peter McGrath från Wilson Audio och lyssnade.

he-16.jpg

Efter att Peter Mackay beskrivit de nya produkterna från Krell så var det Peter McGrath's tur. Det var Peter McGrath som demonstrerade anläggningen och det var mycket intressant då Peter är inspelningstekniker (Audiofon Records) och hade med egna inspelningar :mm:

Han använde för det ändamålet denna lilla apparat

he-17.jpg

för sin "masterband-demo". Detta är en hårddiskbaserad Digital Audio Recorder från Sound Devices och han spelade wav-filer (24/44.1) via en EMM Labs dac och detta var hans privata utrustning. Han menade att fler bitar var viktigare än högre samplingfrekvens....

Demon var överlag mycket bra men det var vid den stororkestrala inspelningen som jag upptäckte att jag höll på att klappa i händerna när stycket var över.... :mm:

Rummet var väl behandlat och till sin hjälp hade man använt sig av Svanå Miljöteknik och jag får säga att man lyckats mycket bra och det var bara ibland som man kunde höra reflektioner från taket. Det var faktiskt också estetiskt tilltalande och hur allt byggdes upp visar Timbre i denna tråden.

Posted
Den gruppen känner jag inte till - men det finns en grupp som har blue faces och som jag mycket väl kan tänka mig att man demade med: Blue Man Group :cool:

Mvh,

Eliot

Stämmer hur bra som helst :)

Tack för hjälpen!

Posted

Så då får vi inte se dansande Danskar mer på Nordost demos ?

:diss:;)

Posted

Förutom att spela eget material så spelade Peter McGrath CD-skivor och använde då den nya SACD/CD-spelaren EVO 505.

När han växlade över till de mindre högtalarna Sophia Gen. 2 så använde han den nya referens cd-spelaren CD7 från Audio Research och förstärkeriet var nu den nya integrerade förstärkaren Krell FBI. Han spelade lite mindre storskalig musik nu och det lät riktigt bra - faktiskt så bra att min kompis tyckte att det lät bättre än på de stora MAXX2. Jag håller inte med på den punkten ... ;)

Det var överlag mycket intressant och för mig okänd musik som spelades och jag försökte få reda på vad det var för musik som spelades men utan att lyckas - kanske någon annan kan komplettera med intryck och info :mm:

Peter McGrath var en mycket trevlig bekantskap och när jag såg möjligheten så sällade jag mig till detta gänget utanför demorummet

he-27.jpg

Från vänster ser vi Björn Wiman (Audionord), Peter Westberg (High Fidelity) och Peter McGrath. Peter McGrath ondgjorde sig lite över att alla Audiofiler var så förtjusta i 50 år gamla inspelningar när det ständigt kommer ut fantastiska nya inspelningar. Jag kände mig lite träffad :blush

Vi pratade också lite om svårigheten att nå ut till många musikälskare, de som regelbundet går på konsert men som inte ser behovet i att ha en bra anläggning hemma....

Peter McGrath är lite av en kändis och det finns två artiklar av honom på SoundStage (part 1, part 2) där man kan läsa att han är lite av en pionjär när det gäller flerkanal... :mm:

Posted

Wilson Audio Specialties började som ett audiofilt skivbolag (läs): Wilson Audiophile som har/hade mycket gott rykte och existerade fram till 1995.

Själv har jag denna LP'n

W-9025 från 1991

wilson-rec.jpg

som tillhör de bästa pianoskivorna jag har :mm:

Man bemödade sig verkligen

wilson-rec2.jpg

Dessa Wilson Audiophile utgåvor är nu mycket eftersökta och betingar höga priser.....

Posted
Lucky bastard... :D;)

:D Tack! Jag är faktiskt hemma och bereder plats för dem idag. Fint ska det vara.

Lyssnade på ett annat Sophia-par i Stockholmsområdet igår. Kings of Convenience på vinyl. Megastor ljudbild och precisions-smockor i basen. Drivna av en BAT VK-300SE. Funkade riktigt fint, trots att rummet är mindre än 20 kvm. Längtan efter det egna paret är förenat med nästan fysisk smärta vid det här laget!

Snart, snart. //Ludwig

Posted
:D Tack! Jag är faktiskt hemma och bereder plats för dem idag. Fint ska det vara.

Lyssnade på ett annat Sophia-par i Stockholmsområdet igår. Kings of Convenience på vinyl. Megastor ljudbild och precisions-smockor i basen. Drivna av en BAT VK-300SE. Funkade riktigt fint, trots att rummet är mindre än 20 kvm. Längtan efter det egna paret är förenat med nästan fysisk smärta vid det här laget!

Snart, snart. //Ludwig

Då strör jag lite salt i längtanssmärtan genom att säga GRATTIS i förskott!

:D:D