Jump to content

Hifimässor


Timbre™

Vad är det som lockar...?  

198 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Gick inte att få till 2 val,,, Fika och träffa andra är nog egentligen det viktigaste, men igår (förrgår) så hade jag valt ett lite annorlunda upplägg på bildrepotage, så då fick det bli foto (som även blev röstenning)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker HiFi mässor är riktigt skoj. Det är ett smörgårdsbord av all möjlig ljud och plåtporr! Jag kommer gärna på sista dagen då det brukar vara lite lugnare och man får spinna lite egna skivor.

Roligt när man får lyssna på Wilson Audio Maxx och Burmeister och lite andra märken som man vanligtvis inte får se här i Stockholm.

Flickvännen kom motvilligt med men såg nästan ut att bli underhållen av alla hifi nördars entusiasm. Hon var dock skoningslös mot alla råttbon och tråkiga/förutsägbara hifirack vi såg. Jag har svårt att få igenom de tekniskt överlägsna hifiracken och tyvärr ser jag vad hon menar.

Mässan var också mycket större än vad jag trodde.

Link to comment
Share on other sites

Det här med mässfotografering är ett olösbart problem. Egentligen är det trevligast att bara lyssna på musik, koppla av i baren och kika på spännande produkter men går man dit utan kamera kommer naturligtvis alla möjliga fototillfällen att dyka upp och då hjälper det inte med en kopp kaffe... :D

Link to comment
Share on other sites

En liten Euphoniaomröstning.

Vi får se hur det går... :)

LHG004.JPG

Jag har röstat men gillade egentligen inte de begränsade valmöjligheterna. På en mässa vill jag: se/lyssna på produkter, träffa andra människor med samma intresse, få köptips och handla cd-skivor dvs svårt att göra endast ett val. Kul ändå med omröstningar ungefär som att lista favoartister/låtar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har röstat men gillade egentligen inte de begränsade valmöjligheterna.

Visst finns det tusen och en anledning till att gå på hifimässa och förmodligen är valet en kombination av lockelser :) men att välja ur ett begränsat antal gör det hela lite svårare... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Sorry Timbre, men jag kan inte välja enbart ett av de alternativ som finns. För jag går på mässor för att träffa andra likasinnade OCH för att lyssna på produkter för att kanske hitta någon ny produkt för annlägningen i framtiden. Så det blir omöjligt att bara ge ett alternativ

Link to comment
Share on other sites

Hej! För mig är Hifimässa en variant på att gå på Högmässa. Man bekräftas i det man redan tror på...

-och man känner sig hemma i familjen....

Men, precis som i kyrkan är det ibland lite för lågt i tak...

När det spelades i Wilson/Krell rummet (+QRS+Kharma) fick jag sätta mig på händerna för att inte göra bort mig genoma att stå uppå skrika hall...uja.

För så bra var det och jag fundera för en stund vad "amerikanarna" tyckte om oss stela frusna nordbor. Knäpptysta, på sin höjd mumlande. Beror det på att vi inte riktigt litar på att det vi hörde var bra? Säkrast att först testa på kompisen i korridoren-kanske det.

Saknade med andra ord lite frisläppt emotionellt uttryck på denna mässa, precis som på andra mässor också för den delen. Va skönt det vore om Vi/jag våga visa hur bra det är med hifi. Det skulle säkert smitta av sig...

Jag ska bättra mig i alla fall, så hör Du nån tjoa efter en låt på Arken till hösten så vet Du vem det är... :blush

Link to comment
Share on other sites

Kan också vara en sorts "reality check".

Man sitter hemma i stugan och tror att ute där finns det något som

som är så mycket bättre än det man sitter med.

Men för mej iallafall så är det ofta så att man får en bekräftelse

på att man valt rätt prylar och kan sitta lugnt till nästa mässa, kanske... ;)

Sen är det så att man inser att man tillhör en subkultur med sanna nördar....

Och det känns ju bra!

Link to comment
Share on other sites

"Men för mej iallafall så är det ofta så att man får en bekräftelse

på att man valt rätt prylar och kan sitta lugnt till nästa mässa, kanske..."

Du har tur du jag tror det kommer dröja länge innan jag kommer att känna så.

"Sen är det så att man inser att man tillhör en subkultur med sanna nördar...."

Finns egentligen inte så mycket att tillägga till det :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det borde varit med bland alternativen. Valresultatet hittills talar ju annars för att det verkligen är mödan värt att lägga ner jobb på rummen då majoriteten går för att lyssna.

Faktiskt blev jag lite besviken på en av de större utställarnas högtalare som ställdes ut. Jag hade förväntat mig mycket mer av dessa... Vet förstås att det är mässa, oerhört svårt att få ut ett rättvist ljud etc, men man brukar ändå kunna höra år vilket håll det lutar ljudmässigt. När jag blev tillfrågad om vad jag tyckte sa jag detta lite försiktigt till en av personalen i montern. Han sa då att de var helt nya och oinspelade, han höll med mig fullständigt och sa att de diskuterat om att dessa inte borde ställas ut då de snarast skulle förstöra en bra högtalares goda rykte än ge den goda vitsord. Vi talade en stund om risken med en mässa, låter det illa eller oengagerande riskerar utställaren en hel del, eller hur? Vi hörde nog alla en prototyp i sthlm som inte presterade vad den tydligen kan beroende på inkompetens? eller felaktig inkoppling? Vet ej vad det var, men bra lät det inte... Som tur var kunde konstruktören gå ut på ett forum och förklara problemet på ett bra sätt, annars vore det nog inte så lätt att komma tillbaka med den här högtalaren. De grossister som anlitat akustikfirmor visste helt klart vad de gjorde, frågan är nästan varför inte fler utställare jobbar mer med rummen inför en mässa av den här storleken...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Fortfarande ingen som använder mässor som skäl till att smita ifrån en stund... :?::D

Kan bara tala för Arken i september, men den använde jag som förevändning att träffa gamla Ljudar. 17 av 21 = hög anslutningsprocent på över 80%, 25 år efteråt! Och alla var överens om att tiden på Ljudet var den bästa anställning de haft när det gäller kreativitet och go. :D

Link to comment
Share on other sites

Lyssna, titta, lära och trätta likasinnade men också för att hitta ny musik. Jag har alltid med mig mitt lilla block och skriver upp skivor jag fattat tycke för. Har faktisk hittat några riktiga pärlor under åren av mässbesök.

bebop

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...