Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har några reflektioner om hårdrock på dessa burkar?? Miles Davis är inte riktigt det som spelas hemma hos mej, även fast hans 70-tals grejer är rätt trevliga.

Fixar dom det mesta från Pink Floyd till Messhugga?? Hur är dom i ljudkaraktär? Jag har Musical Fidelity slutsteg, kan det vara en fin blandning eller måste det vara Bladelius?? Är det värt att bege sej till Sveriges framsida för att få lyssna på ett par?

Posted

Om det är Mårten Design Miles II du menar, så är dom definitivt inga allroundhögtalare, enligt min mening. Ljudet är förvisso fantastiskt klart och rent, snabbheten; "en elektrostat på speed" som någon uttryckte det. Basen går hyfsat långt ner. Men en mer neutral och korrekt högtalare, hittar du inte...

Jag har haft både Bladelius och Advantageförstärkeri till dom, men inte blivit nöjd. Om jag skulle haft kvar dom, hade det nog blivit rörförstärkeri....

Posted

De erfarenheter jag har av Miles II och Miles III så är inte Bladelius förstärkeri den bästa matchningen absolut inte ihop med hårdrock. Gärna en Freja eller S1 som signalkälla, men rör eller något trevligt klass A slutsteg som förstärkare. Såg en annons på Hifi Magasinet om ett Plinius SA 50 MkIII. Det skulle säkert bli bra.

Posted

"Ljudet är förvisso fantastiskt klart och rent, snabbheten...." Det låter ju inte dumt alltså.... Men det låter ju som lite värme saknas. Kanske en rörbuffert eller en nu-vista preamp?? Vi får se vad det här kan leda till.

Posted

Jag har alltid tyckt att Advantage/Bladelius varit en utmärkt matchning med Mårtens högtalare. SAT däremot kan bli för mycket lutning åt fel håll.

Men som handlare kanske jag inte borde lägga mig i sådana diskussioner.

mvh

.

Posted

På Mårten Centre används ju Bladelius produkter. Som högtalarproducent bör man ju välja förstärkeri som passar "bäst" vid demonstrationer. Eftersom Bladelius används måste de ju vara en god kombination? Men jag har inte lyssnat så jag ska väl inte säga något. :blush:

Posted

På måndag bör det av 43mil söder ut för att hämta ett par :) Blir en riktigt fin uppgradering från ett par gamla black diamond som länge tjänat sitt syfte och lyfte reält med ett par 200w monoblock. Men nu ska monoblocken få driva något lite finare, vet inte vilka som längtar mest jag eller dom. :D

Posted

Se dock till att ha förstärkeri som håller i ordentligt, och för guds skull, kör dom inte i botten, T&P elementen tål inte allt för mycket stryk.. (Men låter urfint!)

Posted

Jag ska försöka lägga band på mig själv ;)

Joo egentligen är jag fjärde part, Barnen först, frugan andra, tredje är reserverat ifall vi skaffar husdjur och sedan kommer jag och slutstegen. Första och andra-part är väl lagom exalterade över de nya inköpet.

Posted

Nuu står dom i vardagsrummet och bara glänser sedan i måndags. Jag är fruktansvärt nöjd även fast jag har inte fått till placering helt ultimat. Det är lite för mycket bas för tillfället och jag misstänker att flytta ut dom 10cm till ifrån väggen skulle lösa det ganska bra, men dom står riktigt snyggt nu i vardagsrummet. Jag sak nog prova raggsockan innan jag flyttar dom. Dock har jag misstänkt sedan köpet av slutstegen att ena inte levererar som den ska, nu vart det väldigt uppenbart... Vi gjorde lite enklare mätningar och det skiljer 4db vid 50hz, 200 & 4khz. Så det blir nog in på service...

Som svar på min egen fråga: Jodå visst är det en underbar hårdrocks-högtalare. Tycker att diskanten är precis som den ska vara.... slitet uttryck men "lagom"! Detaljerad och tydlig men inte vass. Mellanregistret (kanske dränks lite av min placering men) låter underbart när man hör hur en sångare tar i innan tonen kommer och virveln på DP's machine head låter som om den stod i rummet. Basen ska jobbas lite med men som den stuttsar över rappa dubbelkaggar och slänger fram basgångar är helt underbart. Men när det är helt okomprimerad bas på den översta strängen så gör sej bakväggen påmind. Så jag har lite härlig finjustering framför mej.... vilket är ju det härliga med denna hobby det kan alltid låta lite bättre ;)