oLjud Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Hejsan, tänkte kolla med er här på forumet om det är nån som vet om DVDn "Live in Europe" är bra med Transatlantic? Jag har nyss lyssnat på "Bridge Across Forever" som är riktigt bra, helt underbar. Så jag blev lite sågen på att köpa nån fler skiva med dem Så kul när man hittar en nya jättebra grupp :P Är kvaliten bra? bild & ljud, ska man satsa på DVD lr CD? Tacksam för några råd... Quote
Absolute Audio Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Kör dvd'n inside out brukar ha ganska så hög kvalitet på sina dvd släpp. Har tyvär inte hört den själv men transatlantic är en mycket trevligt grupp. Kom gjärna med en liten recension om du köper den. Quote
oLjud Posted February 3, 2006 Author Posted February 3, 2006 Kansas: Jag äger ett par InsideOut DVDer och de är i bra kvalite oxå... En recension blir det, måste nog vänta ett litet tag innan jag ska köpa tyvärr... har nyss köpt en hög skivor plus att jag har beställt nya glasögon Nån fler som har hört ngt om DVD/CDn?? Quote
Björn-Ola Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Jajamen, jag har den hemma. Gillar du Transatlantic så är det bara att köpa. En bra liveinspelning. Suite Charlotte Pike har dom i liveversionen utökat med en del låtar. Daniel Gildenlöw från Pain of Salvation medverkar som femte medlem i i bakgrunden. Det enda jag klagar på är att Roines gitarr är lite nedmixad och kommer inte fram så bra. Roine är också en lite blek scenpersonlighet jämfört med Neil Morse som drar ett tungt lass. På bonusskivan finns en liveinspelning där dom kör en Pink Floyd-låt samt lite privata videofilmer från turnén Quote
oLjud Posted February 4, 2006 Author Posted February 4, 2006 Pain of Salvation är ju oxå en favorit, då Daniel Gildenlöv är hur grym som helst. Låter som ett klart köp för mig. Får se när man känner att man får råd med den, kostar ju ändå 299kr på CDON. (inte lätt att vara student ) Quote
plundin™ Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 (inte lätt att vara student ) Det fattar jag inte, jag har aldrig haft så mycket pengar som när jag pluggade på universitetet... Och varken förr eller senare har jag köpt så mycket plattor... Du måste nog lära dig prioritera bättre Oljud, för att sen kommer du inte ha en spänn att köpa nytt för! (Dom stålarna är intecknade av CSN ) :cool: /ptr Quote
oLjud Posted February 4, 2006 Author Posted February 4, 2006 Jag köpte nyss skivor för 1000kr, så jag måste vänta lite nu... Sedan så var det ju stereon för hela sommarlönen... de e ju en bra prioritering tycker jag :P Quote
aplodon Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Om man bortser från musiken (om du gillar musiken på cd så gillar du säkert musiken på dvdn också) och bara ser till produktionen, så är den här DVDn ett exempel på väldigt dålig bildredigering. Det är inget fel på bildkvaliteten men den som gjort "klippningen" verkar inte ha en aning om vad som föregår på scenen. Det jag tycker är mest störande är att han lyckas missa en stor del av Roines gitarrsolon. Ofta kommer Roine in i bild när solot går mot sitt slut eller så visas bara en kort snutt. Vid ett solo visas hans spel en kort stund varefter man zoomar in på hans ansikte under resten av solot. Bassisten blir också till stor del ignorerad och Gildenlöw får knappt något utrymme alls. Neil Morse är producentens favorit och är klart mest i bild. Vid något tillfälle när Roine kör ett solo visas Neil Morse i bild medan han knappt rör sitt instrument. Så om du, liksom jag, är känslig för dålig bildredigering kan jag inte rekommendera den här DVDn. Jag blir mest irriterad av att titta på den. Lyssnar hellre på en CD. Quote
oLjud Posted February 8, 2006 Author Posted February 8, 2006 Visst är det tråkigt med dålig bildredigering, man vill ju se när de lirar solon och så att man lär sig Annars tycker jag de e roligt att se på de som spelar, mer inlevelse då... Köpte nyss Evergreys "A Night To Remember", som hade bra bild, men ljussättningen var inte bra ibland. Så man såg inget på scen stundtals. Ljudet var grötigt, bassen och trummerna hördes för mycket tycker jag, sången och gitarren kom i bakgrunden Men DVDn är bra ändå tycker jag. Så kanske Transatlantic är bra ändå fast de e lite dåligt klippt, tror jag ska köpa den ändå. Kanske kan lyckas få låtarna på skiva ändå, på ngt sätt Quote
Absolute Audio Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Vad tycker ni om "BE" liven med Pain Of Salvation?? Själv tycker jag den är kanon!! Finns inget som går upp mot en god whiskey och en live dvd på projektorn. Nästan bättre än att vara där eftersom man slipper dom obligatosriska fyllona som ska trilla omkring och pårökta irlänska ljudtekniker som har kört samma inställningar sedan 1969 . Neee livespelningar är trevligt Jag köpte också Star One för inte så länge sedan. Den är också helt OK men jag har inte fin-lyssnat på den ännu utan sparar den till något snöig fredagskväll Quote
oLjud Posted February 9, 2006 Author Posted February 9, 2006 BE har jag oxå... tycker den är helt okej, kunde ha varit bättre Är Star One bra? jag har inte hört ngt med dem men de sägs ju vara bra, Arjen är ju grym på att göra musik De blir å handla lite skivor när lönen kommer Quote
Absolute Audio Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Star One är riktigt schysst, men det är ingen Ayreon. Dock det absolut bästa han gjort utanför Ayreon. Det är rak trevlig metal med några guldspår, resten är bara bra musik. Men liven innehåller ju massa gamla Ayreon godingar som: Dawn of a million souls, Isis & Osiris, into the black hole, Eyes of time m.m. Skulle tippa på att det är nog den enda chansen man har att se dessa låtar live. Quote
oLjud Posted February 9, 2006 Author Posted February 9, 2006 Tror jag måste kolla upp Star One lite närmare, låter intressant. Har du/ni hört Arjen nya projekt, Stream of Passion? Tänkte köpa den skivan men jag glömde bort den totalt Quote
FZA Posted February 28, 2006 Posted February 28, 2006 Tror jag måste kolla upp Star One lite närmare, låter intressant. Har du/ni hört Arjen nya projekt, Stream of Passion? Tänkte köpa den skivan men jag glömde bort den totalt Akta dig för Stream tycker jag. Detta är inte Ayreon som Bäst snarare låter det som Enya eller vad hon nu heter. Testa istället Neal Morse Senaste platta "?" lysande proggplatta. Jag måste utlysa köptvång på denna skiva! Quote
oLjud Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 FZA: Neal Morse - "?" har jag En helt fantastisk skiva, tyckte inte riktigt om den efter första lyssningen... men sen har lyssnat på den varenda dag sen jag fick den Köptvång? JA! (för alla proggresiv fans iaf) Stream... har lagt den åt sidan faktiskt. Hörde att den inte var nå bra Quote
FZA Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Oljud: Har du Neal Morse DVD? En Mycket bra DVD faktiskt bättre än Transatlanic DVD. Morse har fler musiker på denna dvd så att den gör låtarna mer levande. Det är även några Transatlantic låtar på den. /FZA Quote
oLjud Posted March 1, 2006 Author Posted March 1, 2006 FZA: Har tyvärr inte den kollade lite på den... får ta och köpa den vid nästa löning Har handlat skivor för 1500kr redan, så jag måste vänta lite Quote
Absolute Audio Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 För alla oss progg-nötter kan jag rekomendera denna länk http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=151853 Det är Robert Fripp från King Crimson som spelar in ljud till Nya Windows Vista. Tyvär riktigt dålig kvalitet men ett måste för alla Crimson diggare Quote
FZA Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Har ni hört senaste plattan från Steve Walsh? Shadowman från -05. Lyssna på den gubben kan än! /FZA Quote
Recommended Posts