Akkelis Audio Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Snart börjar bilderna från Sthlm mässan att rulla in och fokus bör och skall givetvis riktas dit. Då dessa reportage är avklarade tänkte jag presentera en bildtråd från annat håll. Lägger ut en lite ”teaser” fram till dess. Quote
Ekman Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 finns inte så många ställen att välja på som har motorcyklar i fönstret Quote
datar Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Lätt att det är en Sonus Faber högtalare du fotat?? Quote
Merkurius Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Hifi-stället... anders.s berättade att han sprang på Stefan där.... Quote
Timbre™ Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Ja, det kan man kalla en teaser... :cool: Läckert! Quote
Bravo Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 Var det inte antika mattor det handlade om? Quote
Akkelis Audio Posted February 5, 2006 Author Posted February 5, 2006 Visst är det Hifi Stället jag varit på. Euphonia har sina spanare ute överallt så det går inte att smyga omkring obemärkt Nämnda butik har ytterligare en motocykel som inredningsdetalj. Quote
Akkelis Audio Posted February 10, 2006 Author Posted February 10, 2006 Så småningom skall vi titta närmare på vad som döljer sig bakom detta galler. Men innan dess finns det lite andra trevliga, skinande, blanka, apparater att dokumentera. Densens apparater ser ut att vara urfrästa ur ett stycke solitt aluminium. Inga skarvar så lång linsen kan nå. En design som passar bra in i en tredig inredning. Quote
Akkelis Audio Posted February 12, 2006 Author Posted February 12, 2006 Vi tar en till titt på Densens fina apparater, cd spelare, försteg och slutsteg. Densen sägs enligt myten har uppfunnit ”luftgitarrljudet” i en hifi anläggning. Engagemang är alltså nyckelordet. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Vi vänder blickarna mot Italien ett tag. Det verkar dyka upp fler och fler väldesignade och välljudande apparater från Italien. Sonus Faber och Chorus är ju sedan länge välkända. Audio Analogue, Audio Flight och nu Blue Note är tillverkare av högklassig elektronik i en design som i mina ögon överträffar det mesta som kommer från USA, Japan, England. Blue Notes cd Stibbert spelare har fått fina recensioner. Tyvärr stod den instängd i en hylla och var svår att fotografera. Annars har den ett minst sagt eget utseende. Den hänger svävande i en ram bestående av plexiglasskivor och aluiniumben. Skivspelaren heter Piccolo och är en riktigt tjusig sak. Skivspelare är ofta det och jag dras till dem som en fluga till en sockerbit. Tyvärr brukar jag inte få mina skivspelare att låta så bra, alla vinklar som går att justera, osv. Det brukar sluta med att skivspelaren låter bra i början, mitten eller slutet av skivan men inte bra över hela skivan. Skivspelaren hos mig brukar därför inte bli spelad särskilt ofta och efter ett tag säljas för att ge plats för något annat. Med en skivspelare som Piccolo så känner jag dock sugen att ge vinylen ännu en chans i mitt hem. Jag vet inte om Blue Note tillverkar sina skivspelare och tonarmar själva eller om det är en beställning från andra tillverkare. Tonarmen påminner mycket om en REGA arm. (tror jag) Slutligen en bild på hela Piccolo . Skulle kanske kunna vara tillverkad av Cleraudio eller vad säger ni vinylexperter? Quote
Thomas Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Hej Stefan. Kul med lite bilder på Densen, själv har jag B-200 ,B-300 och B-400. Fjärrkontrollen Gizmo sköter försteget och Cd:n. Denna kombination är jag mycket nöjd med, innan så hade jag en DM-10. Jag gillar Densens sätt att spela , glatt och med bra driv,det blir kul att lyssna. Thomas Quote
Akkelis Audio Posted February 16, 2006 Author Posted February 16, 2006 Hifi Stället har börjat sälja elektronik från Tyska T+A. Dessa apparater har en minst sagt säreget utseende som tilltalar mig personligen. Det har på senaste tiden fått väldigt fina recensioner i tex High Fidelity. I denna serie finns förstärkaren på bilden, en toppladdad cd spelare och en riktigt fräck skivspelare. Ett i princip komplett sortiment av elektronik från Amerikanska McIntosh finns också för beskådande och lyssning. Med så glänsande produkter bör man vara noga med dammtorkningen innan en fotograf kommer på besök. McIntosh 275 kan räknas in bland de klassiska hifi produkterna. Den har funnits i evigheter och anses fortfarande prestera extremt bra. Här finns också de välljudande högtalarna från Verity Audio, här med modellen Fidelio. Dessa högtalare ser verkligen små och intetsägande ut men de presterar ett ljud man häpnar över. Rena trollkonsterna. Pianolacken finns inte mycket att klaga över och i den speglar sig fler delar av McIntosh sortimentet. Quote
Akkelis Audio Posted February 19, 2006 Author Posted February 19, 2006 Det kanske börjar vara dags.... Quote
Timbre™ Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Mycket intressant att kunna göra detaljjämförelser med föregångaren. Åtminstone mässingsskyltarna har identisk utformning. Amati in på bara mässingen... Quote
Akkelis Audio Posted February 19, 2006 Author Posted February 19, 2006 Då man tittar på Sonus Fabers högtalare är det lätt gjort att fastna just på detaljerna, de är ju så utsökt gjorda. Bakom gallret skymtar en numera välbekant diskant, Scanspeaks ringradiator. Basarna har faspluggar som ser lite speciella ut, Tyska ETONs element har en liknande fasplugg, men jag förmodar att detta i vanlig Sonus Faber ordning är element från Scanspeak. Eller?????? Högtalarterminaler från WBT, och bara singe wire. Sonus Faber tillhör de tillverkare som anser detta vara att föredra framför biwire. Quote
Timbre™ Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Basarna har faspluggar som ser lite speciella ut, Tyska ETONs element har en liknande fasplugg, men jag förmodar att detta i vanlig Sonus Faber ordning är element från Scanspeak. Eller?????? Har för mig att det är norska basar som kommer från SEAS. Quote
Akkelis Audio Posted February 20, 2006 Author Posted February 20, 2006 SEAS ??? Ja där ser man. Låter dessa "Sonus Faber" då tro????? Diskanten, kommer den då från VIFA kanhända? Och mellanregistret, Skaaning????? Detta är ju jättespänannde och ett trendbrott. För visst är elementen i både Amati Homage, Cremona och Stradivario från Scanspeak? Quote
Timbre™ Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Stradivaribasarna är också norsk gas tror jag... Quote
Jonas Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Stradivaribasarna är också norsk gas tror jag... Japp. Quote
Akkelis Audio Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Det börjar vara dags att avluta denna tråden. Amati Aniversario står i väldigt fint sällskap, enligt vissa ”källor” Scandinaviens mest kompletta Sonus Faber samling. Detta är sannerligen ingen lätt högtalare att fotografera för en amatör som jag med begränsat ljus. Ibland blir högtalaren röd, ibland gul. Det är det fantastiska träet och lacken som gör att den ändrar färg så beroende på ljus och betraktningsvinkel. (tror jag) Här syns att Amati Aniversario i lutar lite bakåt på samma vis som Cremona gör. Detta gör ju inte Amati Homage. Jag tror också att denna modell är något lägre än Amati Homage. Timbre kan säkert bekräfta eller dementera. Slutligen en bild dör elementbestyckningen syns tydligt. Här syns återigen den fantastiska lacken som speglar vad som i övrigt finns i rummet. (ursäkte PS experimentet) Det skall vara en demo på Hifi Stället den 24:e och 25:e mars och då kommer det att spelas på Amati aniversario tillsammans med KRELL nya FBI integrerade förstärkare. Då kan man passa på att både se och höra dessa skönheter. Quote
Timbre™ Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Jag tror också att denna modell är något lägre än Amati Homage. Timbre kan säkert bekräfta eller dementera. Höjden är densamma (1170 mm) men Amati Anniversario väger 12,5 kg mindre och en av anledningarna är säkert det nya bakstycket som är ordentligt nedbantat på den nya modellen. Det blir mycket Sonus faber på Hifi Stället framöver och Sonus faber Club Denmark lär ha något på gång. Quote
shras Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Det blir mycket Sonus faber på Hifi Stället framöver och Sonus faber Club Denmark lär ha något på gång. Javist. Hifi Stället går et travlt forår i møde. Der vil selvfølgelig komme en fyldig billed-reportage på hjemmesiden når besøget har fundet sted. Jeg kan næsten ikke vente når jeg læser denne utroligt fine reportage. Quote
shras Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Vi tar en till titt på Densens fina apparater, cd spelare, försteg och slutsteg. Densen sägs enligt myten har uppfunnit ”luftgitarrljudet” i en hifi anläggning. Engagemang är alltså nyckelordet. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Når jeg lytter til Densen kan jeg sagtens nikke genkendende til den beskrivelse. Jeg har selv haft det viste sæt (Densen B200, B300 og B400+) og kendetegnende for dette er en fin ballance imellem detaljerigdom, dynamik og et stadig sammenhængende lydbillede. Densen rammer på en måde et godt kompromis som er meget tiltalende for de fleste. Quote
sker Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Höjden är densamma (1170 mm) men Amati Anniversario väger 12,5 kg mindre och en av anledningarna är säkert det nya bakstycket som är ordentligt nedbantat på den nya modellen. Det blir mycket Sonus faber på Hifi Stället framöver och Sonus faber Club Denmark lär ha något på gång. Hur är det med volymen? Anniversario ger intrycket av att vara något nättare än förlagan. 12,5 kg är ju en ansenlig vikt så det tyder väl på att det är fler delar som har blivit ner bantade. Ska verkligen bli intressant att lyssna till denna under demo dagarna framöver. MVH Johan Quote
Timbre™ Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Hur är det med volymen? Anniversario ger intrycket av att vara något nättare än förlagan. 12,5 kg är ju en ansenlig vikt så det tyder väl på att det är fler delar som har blivit ner bantade. De yttre måtten är identiska så dessa 12,5 kg måste ha lättat på insidan... Quote
Guest raceman Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hur upplevs skillnaden mellan den "gamle" Amatin och den nya? Quote
Timbre™ Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hur upplevs skillnaden mellan den "gamle" Amatin och den nya? Förhoppningsvis kommer detta att utrönas av Sonus faber Club Denmark men jag har inte riktigt koll på programmet och har inte hört AA ännu. En annan intressant jämförelse är ju Guarneri Homage mot den nya Memento och det ligger inom planerna för stativhögtalartemat. Quote
Recommended Posts