datar Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Hej forumsvänner Jag skulle behöva en BRA bok kosta vad den kostar vill där man lätt kan kontrollera värdet på skivor/förstagångsutgåvor med mera, dvs en referensbok! Vad rekomenderar ni? Någon som har sådan bok/böcker själv? Jag vill att det ska vara en helteckande bok som gäller all sorts musik! Från de första vinylskivorna någonsin till 80-90 talet... Vinylgalning som man är vill man ju veta att den skiva jag köper är värd sitt pris, inte någon senarepress/rätt skivbolag medmera.. Boken behöver inte vara skriven på Svenska men inga andra språk än Svenska eller Engelska. Är inte så språkkunnig Jag känner att det kan vara värta att investera i en sådan referensbok nu.... Tack på förhand! Quote
iroise Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Hej forumsvänner Jag skulle behöva en BRA bok kosta vad den kostar vill där man lätt kan kontrollera värdet på skivor/förstagångsutgåvor med mera, dvs en referensbok! Vad rekomenderar ni? Någon som har sådan bok/böcker själv? Jag vill att det ska vara en helteckande bok som gäller all sorts musik! Från de första vinylskivorna någonsin till 80-90 talet... Vinylgalning som man är vill man ju veta att den skiva jag köper är värd sitt pris, inte någon senarepress/rätt skivbolag medmera.. Boken behöver inte vara skriven på Svenska men inga andra språk än Svenska eller Engelska. Är inte så språkkunnig Jag känner att det kan vara värta att investera i en sådan referensbok nu.... Tack på förhand! Tjenare! Ta kontakt med Stenwalls bokhandel i malmö, bor du inte där så får du väl ringa dit (040-127703) 9-18 mån-fre.. Det du behöver börja med är en engelsk bok som heter Record Collector och som givetvis behandlar endast engelska utgåvor. Bok nummer två som jag kan rekommendera dig är amerikanska Goldmine denna kan du få i allmänn upplaga dvs den behandlar det mesta av det bästa utgivet från 1950 och framåt (Förutom klassiskt/opera/kristet/schlager/dansband). Vill du speciallisera dig finns genreböcker utgivna av Goldmine t ex Jazz, pop/rock, Psych osv osv Vad det gäller svenska utgivningar är det Stora popboken som är bäst men den är utgången och du får betala en 2-3 tusen för den på tradera om den ens finns där för tillfället. Andra böcker är specialböcker som behandlar enstaka artister/grupper (Beatles/Elvis mm mm) och då även priser/värde. Det finns massor av andra böcker men med Record Collector och Goldmine så har du alldeles utmärkt litet referens. Båda ligger på ca 700:- per styck och brukar finnas i lager annars tar de hem dem. Vad är det för musik du gillar och är det något speciellt du vill ha tag i eller ha värderat. Quote
datar Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Hej Iroise!! Jag är framförallt ute efter böcker med blandannat 60-talsmusiken men alla böcker med olika genrer är intressant då jag är allätare. Runt 700kr st är absolut värt pengarna. Jag har noterat de böcker du skriver om och ska ringa dom redan i morgon! Tack så jättemycket för hjälpen!! Quote
iroise Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Hej Iroise!! Jag är framförallt ute efter böcker med blandannat 60-talsmusiken men alla böcker med olika genrer är intressant då jag är allätare. Runt 700kr st är absolut värt pengarna. Jag har noterat de böcker du skriver om och ska ringa dom redan i morgon! Tack så jättemycket för hjälpen!! Både Record Collector och Goldmine är bäst på Popen/Rocken. Undrar också om inte collector endast kostar 5-6 hundra vilket ju inte är fel. Jag är också allätare i den menig att jag gillar något från de flesta genrer dock tycker jag att övervägande delen av de flesta genrer är mindre bra! Quote
sork Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Jag tog mig en lite "sväng om" till adlibris hemsida för att kika efter Goldmine. Resultat har du på denna Adlibris länken en bit ner.. Det handlade verkligen inte om några stora pengar för Goldmine böckerna Jag sökte även på "Record Collector" och fick fram ett par intressanta titlar.. Quote
iroise Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Jag tog mig en lite "sväng om" till adlibris hemsida för att kika efter Goldmine. Resultat har du på denna Adlibris länken en bit ner.. Det handlade verkligen inte om några stora pengar för Goldmine böckerna Jag sökte även på "Record Collector" och fick fram ett par intressanta titlar.. Mycket bra tips jag beställde genast två Goldmine till ett mycket bättre pris än på Stenwalls egentligen borde jag gynna stenwalls men men.... Record collector var det värre med synd för den brukar vara dyr på andra ställen. Quote
datar Posted February 3, 2006 Author Posted February 3, 2006 Jättebra tips sork. Är där och spanar in Adlibris nu... Quote
datar Posted February 3, 2006 Author Posted February 3, 2006 Mycket bra tips jag beställde genast två Goldmine till ett mycket bättre pris än på Stenwalls egentligen borde jag gynna stenwalls men men.... Record collector var det värre med synd för den brukar vara dyr på andra ställen. Då var vi två som beställt sådana böcker idag Adlibris sägs ju ha snabba leveranser också... Quote
iroise Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Då var vi två som beställt sådana böcker idag Adlibris sägs ju ha snabba leveranser också... Om det är något du undrar över som gäller engelska/svenska utgåvor kan jag kanske hjälpa till. Quote
datar Posted February 4, 2006 Author Posted February 4, 2006 Om det är något du undrar över som gäller engelska/svenska utgåvor kan jag kanske hjälpa till. Det tackar jag för! Quote
Recommended Posts