new order Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Jag har skapat mig en liten teori som jag tänkt att testa och vädra med er forum-medlemmar. Det är angående D/A omvandlare,och jag tror mig ha märkt en viss trend.Har lyssnat på ett antal cd-spelare med Burr/Brown d/a och ägt två vad jag vet.Linn Genki samt Audio Aero Priman nu sist.Har lyssnat på Gamuts cd-spelare (med B/B). En d/a ska ju "bara" omvandla ettor och nollor till ljudsignaler.Linn och Audio Aero ska ju inte ha samma ljudideal,men dom låter rätt så likt varandra ändå.Kan det bero på att dacen är av samma fabrikat och ger spelarna en liknande karaktär?Kanske är detta lika viktigt att tänka på som kretslösningar,nätdelar och sådant.Kan man välja cd-spelare på basis av vilken d/a som sitter i och ger olika fabrikat olika karaktärer? Quote
eliot Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Efter D/A omvandlaren kommer operationsförstärkare och där skiljer sig ljudmässigt Burr Brown rätt så tydligt från Analog Devices så frågan är om det inte är den skillnaden Du hör Mvh, Eliot Quote
Timbre™ Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Dessutom kan man ju ställa Delta/Sigmadacar mot multibitsdacar om man söker en linje i dacfloran. Quote
Recommended Posts