Jump to content

Vilken är Er favoritskiva?

datar

Recommended Posts

Undrar om inte Kind of blue är den skiva som ständigt återkommer hos mig; förvisso i varierande intensitet, men alltid där. En annan skiva som ligger mig varmt om hjärtat är Pink Floyd's Meddle. Fast å andra sidan...nä, jag kan faktiskt inte svara på denna fråga...

Vid sidan av tämligen 'uppenbara' favoriter som Bob Dylans Blonde on Blonde och The Beatles Revolver har jag följande favvisar som jag ofta återkommer till:

Paul Simon: Still crazy after all these years

Paul Simon: Graceland

Roberta Flack: Killing me softly

Lauryn Hill: The miseducation of Lauryn Hill

Ron Sexsmith: Cobblestone Runway

osv osv osv

välja en endaste platta GÅR bara inte.

Guest pick-me-up
Just nu lyssnar jag väldigt mycket på den här plattan

4036067331470.jpg

Manish Vyas - Sattva

http://www.manishvyas.com

Superkvalitet och hur skön musik som helst.

Hej Martin!

Skönt att någon annan här också gillar New Age. Verkar vara härlig musik. Får kolla upp närmare nästa gång det är dags att beställa skivor. :)

• 3 weeks later...

Då jag är Bluesfanatiker så måste det naturligtvis bli en bluesplatta, och jag tror att jag väljer denna:

B00005IAX7.03.LZZZZZZZ.jpg

Inte perfekt ljud men en fantastisk skiva med lite jamkänsla. Det är en jazzigare, till stor del pianobaserad, blues. Med "Big" Joe Turner på sång blir det i allmänhet lite dragning mot jazzen även om han alltid ligger fast i bluestraditionen.

• 5 weeks later...
Svårt svårt, att utse sitt bästa köp, det mäktar jag nog inte med :dead:

Om man däremot resonerar om vilka skivor som betytt mycket i ens liv så kan jag nämna följande kandidater

Precis som Plundin, så är Joni Mitchell´s Mingus en milstolpe inte bara i mitt liv utan i den universella musikens liv......(oj, vad poetiskt det lät.. :blush )

sabotaget.jpg

Sabotage- Black Sabbath

Min första sabbath-skiva, LP inköpt i Sthlm, efter att ha sett madame Butterfly på Folkoperan, snacka om kulturkrock... :app:

B000024D4S.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Pink Floyd- Wish you were here

Sommar , olyckligt kär, alla polarna bortresta, denna platta räddade livet på mig, om inte bokstavligt så inte lång ifrån i alla fall. Kommer att följa mig tills jag lämnar jordelivet...

Detta är svårt men känner starkt för "Wish you were here" också, nästintill rakt av som du Klas.

Reste väldigt mycket med denna skivan snurrandes i sinnet, den blev liksom ett med min kropp..inte bara musik...lovar att jag inte drogade :)

Sen fins det liknande upplevelser lite tidigare i mitt liv.."London Calling" Clash är en viktig platta eller Story of Clash kanske ännu bättre.

Om man nu lever i nuet :o Så finns det ett gäng Opus cd som förföljer mig men allt efter som man höjer egenskaperna hemma så höjer man snabbt många skivors värde, målet är att bredda känslan av "kan inte klara mig utan" helt klart.

Detta är svårt men känner starkt för "Wish you were here" också, nästintill rakt av som du Klas.

Reste väldigt mycket med denna skivan snurrandes i sinnet, den blev liksom ett med min kropp..inte bara musik...lovar att jag inte drogade :)

Sen fins det liknande upplevelser lite tidigare i mitt liv.."London Calling" Clash är en viktig platta eller Story of Clash kanske ännu bättre.

Om man nu lever i nuet :o Så finns det ett gäng Opus cd som förföljer mig men allt efter som man höjer egenskaperna hemma så höjer man snabbt många skivors värde, målet är att bredda känslan av "kan inte klara mig utan" helt klart.

Mycket av favoritmusiken är ju som sagt kopplad till upplevelser där även andra sinnen än hörseln :) har varit med. Då kan man ju undra om det går att sätta sig rakt upp och ner med en helt nollställd skiva och efter några genomspelningar få samma känsla av beroende... :?: För mig är svaret tveklöst ja och Ritenourgenomlyssningen har övertygat mig om att även inspelningskvaliten spelar stor roll. Har kommit fram till den delen av produktionen där det börjar låta riktigt bra och visst kan man fastna utan att det är partaj eller att man älskar ute vid havet eller andra upplevelser på livets väg.

Som referens-skivor till min anläggning måste jag nog välja

Lisa Miskovsky – Falling water (UK utgåvan med 2 extra spår)

The Cardigans – Long gone befor daylight.

Håller med Timbre att musik och upplevelser hör ihop. I mitt fall kan det vara sig tre riktigt bra livespelningar med ovanstående artister som troligen bidragit till topplatserna

(Båda har jag sett på Nalen i sthlm. Cardigans har jag även sett nere på Roskilde)

Hur som helst, bra plattor är dem.

• 2 weeks later...

The Alan Parsons Project - Tales of mystery and imagination inspired by Edgar Allan Poe

nej förresten,

Brian Eno - Music for films

nej förresten,

Brian Eno och Jah Wooble - Spinner

nej förresten,

Everything but the girl - Acoustic

nej förresten,

Cowboy Junkies - Trinity sessions,

nej förresten,

Pink Floyd - Wish you were here,

nej förresten,

Jeanette Lindström och Steve Dobrogosz - Feathers

nej förresten,

Anúna - Omnis

nej förresten,

Patricia Barber - Companion

nej förresten,

Clifford Brown - Jazz ´round midnight

nej förresten......

.....aaah, jag kan inte bestämma mig!!!!!!