J3DD Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Två favoriter som ständigt återkommer på CD spelaren, men vid helt olika tillfällen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bliss Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Undrar om inte Kind of blue är den skiva som ständigt återkommer hos mig; förvisso i varierande intensitet, men alltid där. En annan skiva som ligger mig varmt om hjärtat är Pink Floyd's Meddle. Fast å andra sidan...nä, jag kan faktiskt inte svara på denna fråga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjörnJ Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Vid sidan av tämligen 'uppenbara' favoriter som Bob Dylans Blonde on Blonde och The Beatles Revolver har jag följande favvisar som jag ofta återkommer till: Paul Simon: Still crazy after all these years Paul Simon: Graceland Roberta Flack: Killing me softly Lauryn Hill: The miseducation of Lauryn Hill Ron Sexsmith: Cobblestone Runway osv osv osv välja en endaste platta GÅR bara inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Den här ligger bra till! Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 En verklig öronöppnare. Deep Purple har gjort många bra plattor! Även denna som du nämner Björn-Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pick-me-up Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Just nu lyssnar jag väldigt mycket på den här plattan Manish Vyas - Sattva http://www.manishvyas.com Superkvalitet och hur skön musik som helst. Hej Martin! Skönt att någon annan här också gillar New Age. Verkar vara härlig musik. Får kolla upp närmare nästa gång det är dags att beställa skivor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Det är härlig musik Kan också rekommendera lite Alan Parsons/project. Mycket trevligt. Har 17 plattor av honom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pipes Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Då jag är Bluesfanatiker så måste det naturligtvis bli en bluesplatta, och jag tror att jag väljer denna: Inte perfekt ljud men en fantastisk skiva med lite jamkänsla. Det är en jazzigare, till stor del pianobaserad, blues. Med "Big" Joe Turner på sång blir det i allmänhet lite dragning mot jazzen även om han alltid ligger fast i bluestraditionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Ingen lätt fråga att svara på, men en skiva jag ofta återkommer till är Dont get wierd on me babe med Lloyd Cole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
augile Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Efter ett par minuters betänketid så kom jag fram till att den här måste vara min absoluta favorit Björk Vespertine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Hejsan, Tror det får bli en live DVD: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Svårt svårt, att utse sitt bästa köp, det mäktar jag nog inte med Om man däremot resonerar om vilka skivor som betytt mycket i ens liv så kan jag nämna följande kandidater Precis som Plundin, så är Joni Mitchell´s Mingus en milstolpe inte bara i mitt liv utan i den universella musikens liv......(oj, vad poetiskt det lät.. ) Sabotage- Black Sabbath Min första sabbath-skiva, LP inköpt i Sthlm, efter att ha sett madame Butterfly på Folkoperan, snacka om kulturkrock... Pink Floyd- Wish you were here Sommar , olyckligt kär, alla polarna bortresta, denna platta räddade livet på mig, om inte bokstavligt så inte lång ifrån i alla fall. Kommer att följa mig tills jag lämnar jordelivet... Detta är svårt men känner starkt för "Wish you were here" också, nästintill rakt av som du Klas. Reste väldigt mycket med denna skivan snurrandes i sinnet, den blev liksom ett med min kropp..inte bara musik...lovar att jag inte drogade Sen fins det liknande upplevelser lite tidigare i mitt liv.."London Calling" Clash är en viktig platta eller Story of Clash kanske ännu bättre. Om man nu lever i nuet Så finns det ett gäng Opus cd som förföljer mig men allt efter som man höjer egenskaperna hemma så höjer man snabbt många skivors värde, målet är att bredda känslan av "kan inte klara mig utan" helt klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 15, 2006 Share Posted July 15, 2006 Detta är svårt men känner starkt för "Wish you were here" också, nästintill rakt av som du Klas. Reste väldigt mycket med denna skivan snurrandes i sinnet, den blev liksom ett med min kropp..inte bara musik...lovar att jag inte drogade Sen fins det liknande upplevelser lite tidigare i mitt liv.."London Calling" Clash är en viktig platta eller Story of Clash kanske ännu bättre. Om man nu lever i nuet Så finns det ett gäng Opus cd som förföljer mig men allt efter som man höjer egenskaperna hemma så höjer man snabbt många skivors värde, målet är att bredda känslan av "kan inte klara mig utan" helt klart. Mycket av favoritmusiken är ju som sagt kopplad till upplevelser där även andra sinnen än hörseln har varit med. Då kan man ju undra om det går att sätta sig rakt upp och ner med en helt nollställd skiva och efter några genomspelningar få samma känsla av beroende... För mig är svaret tveklöst ja och Ritenourgenomlyssningen har övertygat mig om att även inspelningskvaliten spelar stor roll. Har kommit fram till den delen av produktionen där det börjar låta riktigt bra och visst kan man fastna utan att det är partaj eller att man älskar ute vid havet eller andra upplevelser på livets väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hinken Posted July 18, 2006 Share Posted July 18, 2006 Metallica- Master of Puppets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
se18658 Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 Min favorit har ju äntligen släppts på DVD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Jag var tvungen att slå på Pulse nu bara för det och är det inte ganska klen bas på den skivan?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinnitus_08 Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Som referens-skivor till min anläggning måste jag nog välja Lisa Miskovsky – Falling water (UK utgåvan med 2 extra spår) The Cardigans – Long gone befor daylight. Håller med Timbre att musik och upplevelser hör ihop. I mitt fall kan det vara sig tre riktigt bra livespelningar med ovanstående artister som troligen bidragit till topplatserna (Båda har jag sett på Nalen i sthlm. Cardigans har jag även sett nere på Roskilde) Hur som helst, bra plattor är dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn W Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 The Alan Parsons Project - Tales of mystery and imagination inspired by Edgar Allan Poe nej förresten, Brian Eno - Music for films nej förresten, Brian Eno och Jah Wooble - Spinner nej förresten, Everything but the girl - Acoustic nej förresten, Cowboy Junkies - Trinity sessions, nej förresten, Pink Floyd - Wish you were here, nej förresten, Jeanette Lindström och Steve Dobrogosz - Feathers nej förresten, Anúna - Omnis nej förresten, Patricia Barber - Companion nej förresten, Clifford Brown - Jazz ´round midnight nej förresten...... .....aaah, jag kan inte bestämma mig!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 "The Alan Parsons Project - Tales of mystery and imagination inspired by Edgar Allan Poe" Låter intressant, jag har länge tänkt kolla upp Alan Parson så jag får väl ta tag i det nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts