Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Alla köper vi mer eller mindre skivor! Vissa skivor var ett jättebra köp medans vissa var rena.... Men vilken skiva under alla dessa år har ni klassat som det bästa köpet alla kategorier? Går det att klassa en sådan skiva? En skiva man kan återkomma till år efter år och fortfarande vara aldeles underbart bra....

Jag har själv funderat på detta länge nu men ja vet inte, det finns ju så många bra att välja på :)

Vad tycker ni? Vilken är er persnliga favorit?

Posted

Får man bara ha en?

:(

Jag har åtminstonne tre som jag återvänder till regebundet sedan jag köpte dom...

B000002GWV.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Joni Mitchell - Mingus

B000003XK2.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Dmitrij Sjostakovitj - Symfoni nr 11 (ONRF/Andre Cluytens)

B000159ELA.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Harry Nilsson - Nilsson Schmilsson

/ptr

Posted

Att bara utse en var väl lite i underkant... :blush:)

Jag har några klassiker inom den elektroniska musiken :)

u96-dasboot.jpg

Kraftwerk:

B000002GYI.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Kraftwerk_Radio_Activity.jpg

man_hi.jpg

Sedan avslutar jag nog med denna:

B00004Y6NV.01.LZZZZZZZ.jpg

Alltid lika bra... :)

Posted

Svårt svårt, att utse sitt bästa köp, det mäktar jag nog inte med :dead:

Om man däremot resonerar om vilka skivor som betytt mycket i ens liv så kan jag nämna följande kandidater

Precis som Plundin, så är Joni Mitchell´s Mingus en milstolpe inte bara i mitt liv utan i den universella musikens liv......(oj, vad poetiskt det lät.. :blush )

sabotaget.jpg

Sabotage- Black Sabbath

Min första sabbath-skiva, LP inköpt i Sthlm, efter att ha sett madame Butterfly på Folkoperan, snacka om kulturkrock... :app:

B000024D4S.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Pink Floyd- Wish you were here

Sommar , olyckligt kär, alla polarna bortresta, denna platta räddade livet på mig, om inte bokstavligt så inte lång ifrån i alla fall. Kommer att följa mig tills jag lämnar jordelivet...

Posted

Oj vad svårt, men tre skivor jag alltid återkommer till är " What is there to stay?" med Gerry Mulligan och Art Farmer. Inspelad 58-59. " Oh Mercy " med Bob Dylan. Inspelad 1989. " De sena stråkkvartetterna " av

Beethoven med Tokyo String Quartet. Inspelad 90-91.

:)

Posted

Jag har tre skivor som hängt med sedan 1977, när jag första gången fick tillgång till en anständig stereo.

Först de som är ett par i mängden bland alla bra CD:

- Jan Johansson m fl - Jazz på Svenska

- Berlinerfilharmonikerna under Karjan - Mussorgskij Tavlor på en utställning och Ravels Bolero

Men mest av allt spelas denna. Den är alltjämt, efter nästan 30 år, den bästa av mina skivor:

- Keith Jarrett - The Köln Concert:

E1064g.jpg

:) /Jörgen G

Posted

Joni mitchells Hejira står högt i kurs hos mig

Herbie Hancocks Gershwins World har mängder av kvaliteer

Billy Cobhams Spectrum får mitt adrenalin att pumpa än idag som för 30år sedan

Posted

Om det är bara en skiva så måste det nog bli:

Cradle of Filth - Dusk and her Embrace

Den skivan som jag har lyssnat längs på utan att lessna på...

Men det finns ju många guldkorn, med Dream Theater tex.

Posted

Jag väljer en från varje årtionde:

70tal: Kansas - Masque

masque.jpg

(runner-up Yes & Jethro tull)

80tal: Sacred Heart - DIO

sacred.jpg

(runner-up Helloween & Running wild)

90tal: Mayhem - De mysteris dom sathanas (Rebelisk tonåring)

mayhem_demysteriisdomsat.jpg

(Dissection & Skinny Puppy)

00tal: Spock's Beard - V

v.jpg

(Dream Theater, Devin Townsend Band)

Helt otippat var det faktiskt Mayhem som väckte hifi intresset. Vi strök runt och spela den skivan i alla häftiga anläggningar vi kom över men mestadels föräldrars dyrare stereo's och pa-riggar.

Posted

Det är svårt att peka ut bästa plattor men här är skivor som i tidsordning revolutionerat mitt musiklyssnande:

B000000XCD.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

En av dom första plattorna jag köpte.

B000002KEV.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

En verklig öronöppnare.

B000002J1Q.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Denna platta präglade mitt musiklyssnande under många år, den jag kanske placerar högst.

B000006U4N.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

När punken dödade symfonirocken på 70-talet så kände jag mig vilsen.

Sådana här plattor med intelligent pop-musik blev räddningen.

B00004RIWF.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

När syntrockvågen kom så började jag känna mig hemma igen.

Sedan började jag lyssna mycket på klassiskt men det är svårt att peka ut någon särskild skiva.

Efter början av 80-talet så tycker jag inte det har hänt särskilt mycket revolutionerande som jag tycker om, utan nya musikstilar handlar mer om återanvändande. Inget som ändrat min musiksmak.

Posted

:diss: Bara en, det blir svårt.

Dock finns det en skiva som ständigt hänger med, dels för att jag är fascinerad av musiken, dels för att skivans tekniska kvaliteter är utomordentliga så att musiken känns fullkomligt levande.

Skivan är från det utomordentliga märket Pneuma

REMEDIOS CURATIVOS

HEALING CURES

CDPN-240

MUSICA ANTIGUA - EDUARDO PANIAGUA

Posted

Utmaningen i den här tråden är svår att motstå, även om det egentligen är omöjligt för mig att svara på en sådan fråga.

Den starkaste kandidaten är nog Farytales med Radka Toneff & Steve Dobrogosz.

Jag har skivan i tre format (kassett, vinyl och CD) , jag spelar den fortfarande efter tjugo år och jag gillar fortfarande vad jag hör - så jag antar att jag tycker att det är en av de bästa skivorna i samlingen.

Posted

EN skiva.Tyckte att tio var nog svårt!

liveatbluesalley.jpg

Eva Cassidy-Live at Blues Alley

En skiva som kom in i mitt liv under Bossanova epoken,och som sedan varit en regelbunden lyssningsfavorit.Jag har fortfarande inte hittat NÅGON artist som samma gåshudsalstrande effekt som Eva Cassidy hade!

Lyssna på "Oh,had I a golden thread" med hög volym.Får ni inte gåshud då så uppsök läkare!Kanske redan för sent,för den som inte får gåshud av den låten lever inte ;):)

• 2 months later...
Posted

Då väljer jag en skiva med Linda Ronstadt."Cry like a rainstorm".Med på den här skivan är även Aaron Neville.Tog lite tid att ta åt sig skivan men sånna brukar hålla i längden istället.Tidstypisk vass ddd inspelning.Men musiken är så himla bra!

Posted

Mine tre øde øy skiver er;

Ketil Bjørnstad " The sea"

Midnight Choir "Amsterdam stranded"

Talk Talk #Spirit of Eden"....

her ligger den (min) beste også, ellers er holder jeg med Timbre´s "analys", det er sesong avhengig..

mvh

Posted

En skiva som ständigt återkommer och provspelas när nya komponenter inköpts är

Deep Purple: Made in Japan

kommer alltid fram något nytt i den

Guest asimov66
Posted

Madonna - Ray of light

den har allt liksom djupbas grymt mellanregister och diskant finns det gott om med...

Gillar den råskarpt, kul historia med den faktiskt skall inte bli för långrandig dock men det jag vill säga är att den har en kul historia förknippad med anskaffandet av den med. :D

Posted

Eftersom det är helt omöjligt att säga vilken skiva som är bäst så har jag valt att ta tre skivor:

1. Transatlantic - Brigde Across Forever (den bästa skivan som gjorts!)

2. Dream Theater - Awake (samt alla andra skivor med DT)

3. Norah Jones - Come Away With Me

Men vilka skivor det är nästa månad är en helt annan sak ;)