datar Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Hej! Alla köper vi mer eller mindre skivor! Vissa skivor var ett jättebra köp medans vissa var rena.... Men vilken skiva under alla dessa år har ni klassat som det bästa köpet alla kategorier? Går det att klassa en sådan skiva? En skiva man kan återkomma till år efter år och fortfarande vara aldeles underbart bra.... Jag har själv funderat på detta länge nu men ja vet inte, det finns ju så många bra att välja på Vad tycker ni? Vilken är er persnliga favorit? Quote
plundin™ Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Får man bara ha en? Jag har åtminstonne tre som jag återvänder till regebundet sedan jag köpte dom... Joni Mitchell - Mingus Dmitrij Sjostakovitj - Symfoni nr 11 (ONRF/Andre Cluytens) Harry Nilsson - Nilsson Schmilsson /ptr Quote
datar Posted February 1, 2006 Author Posted February 1, 2006 Att bara utse en var väl lite i underkant... Jag har några klassiker inom den elektroniska musiken Kraftwerk: Sedan avslutar jag nog med denna: Alltid lika bra... Quote
klas Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Svårt svårt, att utse sitt bästa köp, det mäktar jag nog inte med Om man däremot resonerar om vilka skivor som betytt mycket i ens liv så kan jag nämna följande kandidater Precis som Plundin, så är Joni Mitchell´s Mingus en milstolpe inte bara i mitt liv utan i den universella musikens liv......(oj, vad poetiskt det lät.. ) Sabotage- Black Sabbath Min första sabbath-skiva, LP inköpt i Sthlm, efter att ha sett madame Butterfly på Folkoperan, snacka om kulturkrock... Pink Floyd- Wish you were here Sommar , olyckligt kär, alla polarna bortresta, denna platta räddade livet på mig, om inte bokstavligt så inte lång ifrån i alla fall. Kommer att följa mig tills jag lämnar jordelivet... Quote
hajen1 Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Oj vad svårt, men tre skivor jag alltid återkommer till är " What is there to stay?" med Gerry Mulligan och Art Farmer. Inspelad 58-59. " Oh Mercy " med Bob Dylan. Inspelad 1989. " De sena stråkkvartetterna " av Beethoven med Tokyo String Quartet. Inspelad 90-91. Quote
matte76 Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Bruce Springsteens "Born to run" resp. "Darkness on the edge of town", definitivt två av världens bästa plattor oavsett genre. Quote
Jörgen_G Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Jag har tre skivor som hängt med sedan 1977, när jag första gången fick tillgång till en anständig stereo. Först de som är ett par i mängden bland alla bra CD: - Jan Johansson m fl - Jazz på Svenska - Berlinerfilharmonikerna under Karjan - Mussorgskij Tavlor på en utställning och Ravels Bolero Men mest av allt spelas denna. Den är alltjämt, efter nästan 30 år, den bästa av mina skivor: - Keith Jarrett - The Köln Concert: /Jörgen G Quote
datar Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Trevlig läsning Detta ger ju samtidigt skivtips att hålla utkik efter Quote
polio Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Joni mitchells Hejira står högt i kurs hos mig Herbie Hancocks Gershwins World har mängder av kvaliteer Billy Cobhams Spectrum får mitt adrenalin att pumpa än idag som för 30år sedan Quote
Timbre™ Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Dire Straits On Every Street är ju en tung kandidat. Kunde jag ta med en till blev det Radka Toneff & Steve Dobrogosz. Quote
Martin Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Lyssnar på denna nästan varje dag, wunderbar! CD2 då, the other side. Quote
oLjud Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Om det är bara en skiva så måste det nog bli: Cradle of Filth - Dusk and her Embrace Den skivan som jag har lyssnat längs på utan att lessna på... Men det finns ju många guldkorn, med Dream Theater tex. Quote
Terminator Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Toto IV - bra musik framförd på ett oklanderligt sätt. Quote
Absolute Audio Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Jag väljer en från varje årtionde: 70tal: Kansas - Masque (runner-up Yes & Jethro tull) 80tal: Sacred Heart - DIO (runner-up Helloween & Running wild) 90tal: Mayhem - De mysteris dom sathanas (Rebelisk tonåring) (Dissection & Skinny Puppy) 00tal: Spock's Beard - V (Dream Theater, Devin Townsend Band) Helt otippat var det faktiskt Mayhem som väckte hifi intresset. Vi strök runt och spela den skivan i alla häftiga anläggningar vi kom över men mestadels föräldrars dyrare stereo's och pa-riggar. Quote
Björn-Ola Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Det är svårt att peka ut bästa plattor men här är skivor som i tidsordning revolutionerat mitt musiklyssnande: En av dom första plattorna jag köpte. En verklig öronöppnare. Denna platta präglade mitt musiklyssnande under många år, den jag kanske placerar högst. När punken dödade symfonirocken på 70-talet så kände jag mig vilsen. Sådana här plattor med intelligent pop-musik blev räddningen. När syntrockvågen kom så började jag känna mig hemma igen. Sedan började jag lyssna mycket på klassiskt men det är svårt att peka ut någon särskild skiva. Efter början av 80-talet så tycker jag inte det har hänt särskilt mycket revolutionerande som jag tycker om, utan nya musikstilar handlar mer om återanvändande. Inget som ändrat min musiksmak. Quote
Timbre™ Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 busenkelt :cool: Ja, Moondance är outstanding... Quote
Bravo Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Bara en, det blir svårt. Dock finns det en skiva som ständigt hänger med, dels för att jag är fascinerad av musiken, dels för att skivans tekniska kvaliteter är utomordentliga så att musiken känns fullkomligt levande. Skivan är från det utomordentliga märket Pneuma REMEDIOS CURATIVOS HEALING CURES CDPN-240 MUSICA ANTIGUA - EDUARDO PANIAGUA Quote
raindog Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Utmaningen i den här tråden är svår att motstå, även om det egentligen är omöjligt för mig att svara på en sådan fråga. Den starkaste kandidaten är nog Farytales med Radka Toneff & Steve Dobrogosz. Jag har skivan i tre format (kassett, vinyl och CD) , jag spelar den fortfarande efter tjugo år och jag gillar fortfarande vad jag hör - så jag antar att jag tycker att det är en av de bästa skivorna i samlingen. Quote
arcam Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Som flera har skrivit, svårt att välja bara en men... Earth Wind & Fire I am Quote
new order Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 EN skiva.Tyckte att tio var nog svårt! Eva Cassidy-Live at Blues Alley En skiva som kom in i mitt liv under Bossanova epoken,och som sedan varit en regelbunden lyssningsfavorit.Jag har fortfarande inte hittat NÅGON artist som samma gåshudsalstrande effekt som Eva Cassidy hade! Lyssna på "Oh,had I a golden thread" med hög volym.Får ni inte gåshud då så uppsök läkare!Kanske redan för sent,för den som inte får gåshud av den låten lever inte Quote
McEnroe Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Då väljer jag en skiva med Linda Ronstadt."Cry like a rainstorm".Med på den här skivan är även Aaron Neville.Tog lite tid att ta åt sig skivan men sånna brukar hålla i längden istället.Tidstypisk vass ddd inspelning.Men musiken är så himla bra! Quote
Ekman Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Kanske inte direkt typisk audiofil-musik men ändå. Radiohead - Ok computer Quote
Timbre™ Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Handlar det inte lite om när frågan ställs... Tid på dygnet, årstid och humör... Just nu är det lätt, om en månad kanske det är svårare. Quote
Guest om.s Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Mine tre øde øy skiver er; Ketil Bjørnstad " The sea" Midnight Choir "Amsterdam stranded" Talk Talk #Spirit of Eden".... her ligger den (min) beste også, ellers er holder jeg med Timbre´s "analys", det er sesong avhengig.. mvh Quote
Martin Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Just nu lyssnar jag väldigt mycket på den här plattan Manish Vyas - Sattva http://www.manishvyas.com Superkvalitet och hur skön musik som helst. Quote
Leffee.e Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 En skiva som ständigt återkommer och provspelas när nya komponenter inköpts är Deep Purple: Made in Japan kommer alltid fram något nytt i den Quote
Guest asimov66 Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 Madonna - Ray of light den har allt liksom djupbas grymt mellanregister och diskant finns det gott om med... Gillar den råskarpt, kul historia med den faktiskt skall inte bli för långrandig dock men det jag vill säga är att den har en kul historia förknippad med anskaffandet av den med. Quote
oLjud Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 Eftersom det är helt omöjligt att säga vilken skiva som är bäst så har jag valt att ta tre skivor: 1. Transatlantic - Brigde Across Forever (den bästa skivan som gjorts!) 2. Dream Theater - Awake (samt alla andra skivor med DT) 3. Norah Jones - Come Away With Me Men vilka skivor det är nästa månad är en helt annan sak Quote
Timbre™ Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 det er sesong avhengig.. Det kan ju också bero på var man befinner sig när frågan ställs. Viss musik växer i sin egen miljö... :cool: Quote
Recommended Posts