goodsound Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 Hade precis köpt en ny CD-spelare typ Vincent CD-S3. Som vanligt när man införskaffat sig en ny del i sin anläggning så vill man spisa plattor ända långt in på småtimmarna. Denna gång hade jag rotat igenom min gamla CD samling, och vad tro ni jag hittade där? Jo, Tchaikovsky "1812" Overture!!! Det ska tilläggas att jag till vanligheten inte lyssnar speciellt mycket på klassisk musik, men man kan väl göra ett undantag. Alla pratar om ”denna” Tchaikovsky! Upp till bevis. I med plattan och upp med volymen. Whoppsi , det skulle jag inte gjort. Kanonerna fullständigt vräkte ut sig ur högtalarna och mina stackars 6 1/2:or höll på att vika sig ut och in Som tur var så håller elementen fortfarande och tur är väl det för plånboken // Svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 Förr lyssnade jag aldrig på opera, vivaldi och sånt men nu för tiden (när anläggningen är strået vassare ) så händer det ibland att en gammal lassiker åker in i släden. Ganska trevligt faktiskt att avlyssna Vivaldis fyra årstider på första rad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Det är en av fördelarna med uppgraderingar, man upptäcker fler skivor som man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikL Posted January 19, 2004 Share Posted January 19, 2004 Om det var Telarcs inspelning så finns en varningstext...glömmde du läsa på den?? :evil: Du är inte den ende som missat det. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodsound Posted January 19, 2004 Author Share Posted January 19, 2004 Det är en Telarcs inspelning men den är utgiven av Technics. Nu har jag letat och finner inte någon varningstext på skivan:angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Jag hitta den en utgåva på vinyl i toppskick på en loppis för 10:-, inspelad med riktiga kanoner från Royal Irish Guard.... Har inte lyssnat på den dock då jag inte har bestämmt mig vilken ny svarv jag ska ha.... /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 Man skulle ha upplevt dom däringa kanonerna hemma hos Neriks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 De är spelade hemma hos dig Johan men du missade det för du var med Timbre i Malmö då.Kan ta med den till dig nästa gång jag kommer till Trellehålan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 Yes please ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted February 2, 2004 Share Posted February 2, 2004 Johan Men du hörde dem i bilen på väg till chg tror jag. MVH/Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontus Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Hej! De är spelade hemma hos dig Johan men du missade det för du var med Timbre i Malmö då.Kan ta med den till dig nästa gång jag kommer till Trellehålan Faktum är att undertecknad var närvarande vid denna vidunderliga musikupplevelse. Köpte efter detta en ny(-gammal) digital Telarc-utgåva från 2001 av uvertyren ifråga (159:- på CDON http://www.cdon.com/product.phtml?prod=104765), komplett med varningstext och allt...: http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?g...4KC6GWMMUR0538F "Just be sure the volume isn?t so loud that one of the shots spreads pieces of speaker cone all over your floor," (Digital Audio); "Its peaks would crack your window panes and maybe your speaker cones, too." (Knight-Ridder Newspapers) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bernt Posted February 10, 2004 Share Posted February 10, 2004 Vi körde den där på Neodyniums Utopior med min OTL, det var så man höll på att ramla ur stolen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hsivp Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Jag får hålla med om att den är kraft full... minst sagt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodsound Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 Tycker inte ni att det är lite ”skumt” att lägga kanonerna så högt jämfört med den övriga musiken? I och för sig tycker jag att det är ganska ballt gjort! Men hur många av dem verkliga fanatikerna av klassisk musik har en sådan anläggning att dem får den effektfulla meningen med kanonerna? Eller är det så att det är dem riktiga fanatikerna som sitter på de riktigt fina grejerna! // Svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts