Jump to content

Vilka kanoner!!!

goodsound

Recommended Posts

Hade precis köpt en ny CD-spelare typ Vincent CD-S3. Som vanligt när man införskaffat sig en ny del i sin anläggning så vill man spisa plattor ända långt in på småtimmarna. Denna gång hade jag rotat igenom min gamla CD samling, och vad tro ni jag hittade där? Jo, Tchaikovsky "1812" Overture!!! Det ska tilläggas att jag till vanligheten inte lyssnar speciellt mycket på klassisk musik, men man kan väl göra ett undantag. Alla pratar om ”denna” Tchaikovsky! Upp till bevis. I med plattan och upp med volymen. Whoppsi , det skulle jag inte gjort. Kanonerna fullständigt vräkte ut sig ur högtalarna och mina stackars 6 1/2:or höll på att vika sig ut och in :( Som tur var så håller elementen fortfarande och tur är väl det för plånboken :D // Svante

:D

Förr lyssnade jag aldrig på opera, vivaldi och sånt men nu för tiden (när anläggningen är strået vassare ;) ) så händer det ibland att en gammal lassiker åker in i släden.

Ganska trevligt faktiskt att avlyssna Vivaldis fyra årstider på första rad!

• 2 weeks later...

Hej!

De är spelade hemma hos dig Johan men du missade det för du var med Timbre i Malmö då.Kan ta med den till dig nästa gång jag kommer till Trellehålan

Faktum är att undertecknad var närvarande vid denna vidunderliga musikupplevelse. Köpte efter detta en ny(-gammal) digital Telarc-utgåva från 2001 av uvertyren ifråga (159:- på CDON http://www.cdon.com/product.phtml?prod=104765), komplett med varningstext och allt...:

http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?g...4KC6GWMMUR0538F

"Just be sure the volume isn?t so loud that one of the shots spreads pieces of speaker cone all over your floor," (Digital Audio);

"Its peaks would crack your window panes and maybe your speaker cones, too." (Knight-Ridder Newspapers)

Tycker inte ni att det är lite ”skumt” att lägga kanonerna så högt jämfört med den övriga musiken? I och för sig tycker jag att det är ganska ballt gjort! Men hur många av dem verkliga fanatikerna av klassisk musik har en sådan anläggning att dem får den effektfulla meningen med kanonerna? Eller är det så att det är dem riktiga fanatikerna som sitter på de riktigt fina grejerna!

// Svante