Putte Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Hej Jag har en undran. är det någon som vet om något bra program för att göra ett skivkartotek i datorn. Jag vill ha artist,titel,alla låtar,skivnummer etc. Finns detta ? Helst skall det vara lättarbetat och gå att söka i både på artist och låt. Quote
mikael2 Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Det finns en hel del att välja på bland rena skivkartotek. Är det bara CD-skivor du ska katalogisera? Hårddiskar är ju billiga nuförtiden så om du ändå ska göra jobbet att katalogisera så varför inte lagra musiken också på datorn? T ex. iTunes söker ju upp all info om din skiva och lagrar all information du vill ha inklusive musiken på datorn Sen köper du en Apple Airport Express för en tusenlapp och skickar musiken trådlöst till stereon :cool: Quote
plundin™ Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Det finns massor av databsprogram där man sätter i plattan i CD-driven på datorn och så går programmet ut och hämtar info om skivan på nätet (CDdb, tex)... Vilklet program man väljer hänger ju på en mängd faktorer, vad det får kosta, vilken funktionalitet man vill ha, dom felstat jag testat har alla dom funktioner du bar om ovan.. här förslag på ett par som du kan kika på (alla har testvarianter man kan prova gratis, tror jag..) CD-base Collectorz Advanced CATaloguer CD bank ClassiCat (denna är nog mest för klassisk musik..) Själv använder jag ingen av dessa så jag kan inte kommentera deras dagsaktuella form, men jag har när jag sökt efter ersättare till min egetskapade filemaker databas (helt manuellt, nu uppe i 9199 poster) testat dom och tyckt att ingen har den funktionalliteten jag vill ha. Ett av dom stora problemen för mej som har mycket klassikst i skivsammlingen har varit att delar av den information som finns på de online databaser där informationen hämtas är slarvigt inskriven och ibland helt fel.. Annars som Mikael2 säger, automatikkatalogiseringen i tex iTunes funkar ju oxså.. /ptr Quote
eliot Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Du har glömt maestromanager som är speciellt utformad för de som samlar klassiska vinylskivor. - Alla dessa program fungerade bara under Windows tills i december förra året då collectorz släppte en version för MacOS X. Den kräver tydligen version 10.3 som jag tyvärr inte har (jag har 10.2.8) och då jag ändå snart skall köpa en ny (Intel-)Mac så får jag väl vänta tills dess Mvh, Eliot Quote
Leif Eriksson Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Jag använder Catraxx, jag tycker att den är lättarbetad och täcker mina behov, den har även koppling mot CDDB. Jag har en övervägande del Vinyl. Här kommer en länk för att ladda hem en trial, och att köpa. http://www.fnprg.com/catraxx/catraxx.html Quote
Bravo Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Intressant, visst är det enklare att hitta om man skriver upp samlingen sökbart, jobbet är bara att skriva in den i databasen. Quote
Recommended Posts