Filuren Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Hittade en intressant länk. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=53888 Är det någon på detta forum som har svaret på denna fråga. Personligen skulle jag vilja hävda att coaxial digital är att föredra. Quote
Ekman Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Den tråden var ett typexempel på varför jag bara skriver här och inte på minhembio eller dylika fora Quote
Lasse Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Enligt mig är det som låter bäst, det som är bäst. Bryr mig inte sådär jättemycket om vad andra tror sig veta... Quote
Filuren Posted January 31, 2006 Author Posted January 31, 2006 det var inte meningen att göra någon arg,jag tyckte bara att det var intressant. Får be om ursäkt,det kanske var ett dumt inlägg denna tråd Quote
eliot Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Vad skulle det vara för fel på den frågan - Nu är det ju inte alla som har separat DAC och har erfarenhet av detta. Jag kommer ihåg att när de första separata komponenterna kom så var optiskt klart sämre och orsaken var omvandlingen från elektrisk till optisk och tillbaka - men det har hänt mycket sedan dess Mvh, Eliot Quote
mikael2 Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Stereo/hemmabio-system blir alltmer komplicerade system. En vanlig koppling som orsakar en "brum"-slinga är: DVD->koax->Receiver DVD->analogt->2-kanalförsteg Receiver->analogt->2kanal försteg Förstår nån slingan som uppstår? DVDn är kopplad både till Receiver+försteg som i sin tur är ihopkopplade. Hursomhelst så kureras slingan som orsakar brum genom att köra optiskt DVD->receiver. En stor fördel med optiskt är just i dessa kopplingar :cool: Quote
gcs Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Coaxial eller optiskt spelar ingen roll. Men en sak kan man säga då det gäller optisk överföring.... man slipper störningar utifrån som t.ex knäppar och brum. Man kan inte änns säga att AES/EBU (XLR) låter bättre men det är mindre störningskänsligt än Coaxial (Spdif). Själv kör jag allt som finns tillgängliga. En vanlig koppling som orsakar en "brum"-slinga är: DVD->koax->Receiver DVD->analogt->2-kanalförsteg Receiver->analogt->2kanal försteg Jag har en stor växel med 144 anslutningar som kan vara både analoga och/eller digitala Där kan jag blanda AES/EBU och coaxial. Det här fungerar utan några som helst problem vad beträffar brum. Quote
Guest johan Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Sändare/motagare är väl det som är den svaga biten när det kommer till optisk kabel. Att signalförlusten är nästan lika med i själva kablen är en sak men omvandlingen en helt annan. Har för mig att AT/ST (rätt namn ?) inte slog pga priset för sändaren/motagaren o att en kabel i glas var det enda som fungerade till 100% Quote
Harryup Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Stereo/hemmabio-system blir alltmer komplicerade system. En vanlig koppling som orsakar en "brum"-slinga är: DVD->koax->Receiver DVD->analogt->2-kanalförsteg Receiver->analogt->2kanal försteg Förstår nån slingan som uppstår? DVDn är kopplad både till Receiver+försteg som i sin tur är ihopkopplade. Hursomhelst så kureras slingan som orsakar brum genom att köra optiskt DVD->receiver. En stor fördel med optiskt är just i dessa kopplingar :cool: Du får en slinga där centralantennens jord som är kopplad till TV'n och DVD som är kopplad till TV'n har olika potensial. En galvaniskt skiljd trafo sittandes först på antennsladden fixar det. Quote
Recommended Posts