Jump to content

Recommended Posts

Posted

:) det var inte meningen att göra någon arg,jag tyckte bara att det var intressant.

Får be om ursäkt,det kanske var ett dumt inlägg denna tråd :)

Posted

Vad skulle det vara för fel på den frågan :?:

- Nu är det ju inte alla som har separat DAC och har erfarenhet av detta. Jag kommer ihåg att när de första separata komponenterna kom så var optiskt klart sämre och orsaken var omvandlingen från elektrisk till optisk och tillbaka - men det har hänt mycket sedan dess ;)

Mvh,

Eliot

Posted

Stereo/hemmabio-system blir alltmer komplicerade system. En vanlig koppling som orsakar en "brum"-slinga är:

DVD->koax->Receiver

DVD->analogt->2-kanalförsteg

Receiver->analogt->2kanal försteg

Förstår nån slingan som uppstår? :blush DVDn är kopplad både till Receiver+försteg som i sin tur är ihopkopplade. Hursomhelst så kureras slingan som orsakar brum genom att köra optiskt DVD->receiver.

En stor fördel med optiskt är just i dessa kopplingar :cool:

Posted

Coaxial eller optiskt spelar ingen roll. Men en sak kan man säga då det gäller optisk överföring.... man slipper störningar utifrån som t.ex knäppar och brum. Man kan inte änns säga att AES/EBU (XLR) låter bättre men det är mindre störningskänsligt än Coaxial (Spdif). Själv kör jag allt som finns tillgängliga.

En vanlig koppling som orsakar en "brum"-slinga är:

DVD->koax->Receiver

Jag har en stor växel med 144 anslutningar som kan vara både analoga och/eller digitala Där kan jag blanda AES/EBU och coaxial. Det här fungerar utan några som helst problem vad beträffar brum.

Posted

Sändare/motagare är väl det som är den svaga biten när det kommer till optisk kabel. Att signalförlusten är nästan lika med i själva kablen är en sak men omvandlingen en helt annan. Har för mig att AT/ST (rätt namn ?) inte slog pga priset för sändaren/motagaren o att en kabel i glas var det enda som fungerade till 100%

Posted
Stereo/hemmabio-system blir alltmer komplicerade system. En vanlig koppling som orsakar en "brum"-slinga är:

DVD->koax->Receiver

Förstår nån slingan som uppstår? :blush DVDn är kopplad både till Receiver+försteg som i sin tur är ihopkopplade. Hursomhelst så kureras slingan som orsakar brum genom att köra optiskt DVD->receiver.

En stor fördel med optiskt är just i dessa kopplingar :cool:

Du får en slinga där centralantennens jord som är kopplad till TV'n och DVD som är kopplad till TV'n har olika potensial. En galvaniskt skiljd trafo sittandes först på antennsladden fixar det.