Jump to content

Recommended Posts

Posted

HOW TO GIVE YOURSELF A STEREO CHECK-OUT är en skiva jag ska ta mig en närmre titt på från DECCA. :)

Den har nummer SKL 4861 och pressades enligt fodralet 1967.

Jag börjar med framsidan:

decca01.gif

Av någon underlig anledning lyckades jag inte få någon tydlig bild på framsidan.

På baksidan kan man läsa följande:

THE AIM OF THIS RECORD is to provide a means for the demanding listener to check record playing equipment without the need of such expensive and complicated instruments. With care it can remain a lasting tool, the standard of witch will not change with time, whereas the equipment itself - and indeed the human ear - must certanly alter with age.

decca02.gif

Jaha då är det bara att sätta igång och lyssna och se vad denna skiva kan erbjuda. Kanske kan den hjälpa mig att förbättra stereon ytterligare trotts sin ålder :?:

Jag kommer att återkomma under kvällen... :)

Kanske skulle tillägga att det står FFSS på skivan.. Va var det nu Eliot lärde oss om FFSS...? Bäst att gå till hans tråd och kolla :app:

Posted
Den där var kul! Vad är det för något på den? Är det musik, eller mer bara svep och sånt? Var har du fått den från?

/Gustav

Hej Gustav!

Jag köpte den i en begagnataffär som bara hade några få skivor. Hittade lite Klassiska skivor med FFRR och en box med Rod Stewart. Denna skiva tyckte jag var speciellt kul och det finns musik, svep och text. Jag kommer att återkomma med detta mer i detalj.

Skivan som ni ser står på engelska men inuti skivfodralet finns ett papper med svensk text på :o:)

Hur bra är er stereoanläggning? prova den själv med denna skiva.

decca03.gif

Här står allt som gås igenom på skivan i svensk text. Kul att även detta fanns kvar.

Denna test skiva är i mycket gott skick. Det är bara framsidan som ni kan se på bilden som har några "veck" i sig, det är svårt att förklara men ser ni på bilden så förstår ni vad jag menar :)

Jag kan redan säga nu att den kommer ha sin självklara plats i skivsamlingen :)

Posted

Kul datar! Sådana skivor är alltid lika kul att sitta och läsa på! I vissa delar har kanske tiden sprungit iväg...men på andra punkter slås man av att utvecklingen nästan stått still...

Skivan påminner lite om Svenska HiFi-institutets skiva som jag skrev om på nostalgidelen en gång i tiden...Länk till den nostalgitråden...

Kanske en bra tråd att lägga där också om du tänkt "gå igenom" skivan lite mer...vilket jag hoppas! :)

\\K-man

Posted
Kul datar! Sådana skivor är alltid lika kul att sitta och läsa på! I vissa delar har kanske tiden sprungit iväg...men på andra punkter slås man av att utvecklingen nästan stått still...

Skivan påminner lite om Svenska HiFi-institutets skiva som jag skrev om på nostalgidelen en gång i tiden...Länk till den nostalgitråden...

Kanske en bra tråd att lägga där också om du tänkt "gå igenom" skivan lite mer...vilket jag hoppas! :)

\\K-man

Jodå jag håller på att lyssna till den och hela tiden blir det anteckningar! Fullständigt reportage utlåvas :)

Sen så kanske denna tråd skulle passat bra under nostalgitråden :blush Om Timbre känner för att flytta den så varsågod :cool:

Posted

Den skivan har jag också, köpte den nå´n gång på 70-talet. Har för mig att det var mycket om fasning av högtalare samt rumblenivå!?, svaj, etc. från skivspelaren som på den tiden kunde vara ett vanligt problem :D

Posted

Jag börjar med att skriva det som går att läsa på de svenska pappret. Här kan man läsa följande:

Den apparatur som den proffessionelle ljudteknikern använder vid inspelning och återgivning av skivor är föremål för ständigt återkommande översyn och kontroll. Avsikten med dessa åtgärder är att förekomsten av olika störljud, förvrägningsorsaker och andra defekter skall kontrolleras och hållas efter, så att så god ljudkvalitet som möjligt kan uppnås. De mätinstrument som används vid dessa undersökningar är dyrbara och kräver specialkunskap att handha på rätt sätt.

Avsikten med den skiva Ni nu håller i handen är att hjälpa Er att komma underfund med och kontrollera Er ljudanläggnings egenskaper och prestanda utan att behöva ta till dyrbara specialinstrument. Om skivan hanteras varsamt kan den utan kvalitetsförsämring användas om och om igen under flera år, medan Er ljudanläggning och inte minst Er egen hörselförmåga försämras under åren.

Alla prov som finns på skivan är oberoende av varandra. Det är klokt att först spela igenom skivan i dess helhet innan något försök görs att värdera de avlyssningsresultat som erhålles med dess hjälp. Det kan i sammanhanget vara på sin plats att framhålla att skivor och återgivningsapparatur i första hand är tänkta att ge lyssnaren glädje och behållning. Även den bästa återgivningsapparatur som står att få för pengar är inte kompromisslös och dess prestationsförmåga ej heller fulländad.

Notera att jag strukit under vissa delar i texten. Vad tycker ni om de påståendena? Den sista kan jag hålla med om men den övre understrukna texten :o Jag är 25.. så när jag är 90 är jag då döv eller vad?? :o

Den skivan har jag också, köpte den nå´n gång på 70-talet. Har för mig att det var mycket om fasning av högtalare samt rumblenivå!?, svaj, etc. från skivspelaren som på den tiden kunde vara ett vanligt problem :D

Kul då är jag inte ensam.. :) Jag kommer att gå igenom de olika stegen på skivan och se vilka som fortfarande kan vara bra att använda och vilka som inte fyller sin funktion längre. :)

Posted

"Er hörsel kommer att försämras" obönhörligen långt innan ni blivit 90 år. Däremot så kommer kanske inte stereoanläggningen att försämras. Bevisligen är det många som fortfarande köper och använder Vintage prylar. Datar: på din skiva så finns det ett spår som är tyst....är det så för att man ska kunna kolla rumble från skivspelaren?

Posted

Det har redan kommit frågor om skivan och jag ska försöka reda ut dem och gå igenom vad som händer spår för spår. Svaret på din fråga gcs kommer senare :)

Första sidan: Spår ett!

Här förklaras lite hur man ska använda skivan. Detta spår ska man väl se mer som ett välkomstspår. Han som pratar på detta och de andra spåren heter Jack De Manio. Även en tjej pratar på vissa spår och hon heter Elizabeth Knight.

Spår två:

Med detta spår är det tänkt att man ska kunna kontrollera att högtalarna är rätt anslutna till höger- respektive vänster kanal på förstärkaren. Här kan man även kontrollera att balansen mellan högtalarna är rätt. Samtidigt på detta spår har dom ett test där man kan kontrollera att fasen är rätt dvs att plus och minus är rätt anslutna mellan förstärkaren och högtalaren.

Man kan läsa mer på det svenska bladet om spår två:

Vid en inspelning lägger man ner stor möda på att få en riktig fördelning och föreläggning över ljudbildens hela bredd för olika instrument eller instrumentgrupper. Vid riktig högtalaranslutning och rätt ljudbalans bör man få ett intryck av att man hör musiken som från en plats, belägen mitt i en av de bakre parkettraderna i ljudupptagningslokalen.

Felaktig fasning av högtalarna, dvs de arbetar i motfas, ger upphov till en bristfällig basåtergivning; ljudet låter i sådant fall tunt och pressat. Det kan också hända att ljudkällorna ter sig svåra att lokalisera.

Vad är det då man får höra på spår två?

Jack De Manio och Elizabeth Knight turas om att "gå" från vänster till höger kanal slåendes på en pinne. Detta medför att man får den faktiska kännslan av att personera förflyttar sig och man kan tydligt placera var i ljudbilden dom befinner sig. Det roliga är när Jack går från vänster till högersida och säger: And now.. i'm on the right side besides with a very pretty girl :D Kan de vara Elizabeth han menar? :cool:

På Detta spår får man höra när Jacks röst hörs med rätt fas respektive fel fas. Det hörs tydligt när han är i fel fas. Man får också höra han prata i fel fas och hon i rätt.

Spår två avslutas med att Jack säger: If i don't sound right, this is what you should do: Revers the leads to one speaker only. Samtidigt säger han också att om jag ändrade fasen så skulle man spela upp detta spår igen.

Nåväl. Detta testet bevisade att jag anslutit mina högtalare i rätt fas. :mm: Balansen är även rätt inställd på förstörkaren och jag har inte anslutit höger kanal till vänster högtalare och viceversa. So far so good :o;) Då ska vi väll gå vidare med spår tre :?::)

• 2 weeks later...
Posted

Har varit lite dålig på uppdateringen av denna tråd men den är på g. Lovar. :blush Just nu har jag lite annat som går före. Mer om det kan ni se på Lyssnarforumsdelen. :D