Akkelis Audio Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 För ett år sedan eller lite drygt detta gick en BAT våg genom Sverige. BAT för och slutsteg diskuterades flitigt, BAT prylar inhandlades? Nu verkar det dock vara helt tyst kring BAT och de ”stackare” som försöker sälja sina BAT grejer får kämpa hårt. Vad hände egentligen? Att det är välljudande produkter har jag egna erfarenheter av. De har en väldigt bra service, i alla fall från Victor och hans kumpaner, de har kommit med nya modeller i modernare, men ändå BAT designer. Men i Sverige är det nu helt tyst om BAT. Finns det någon BAT agentur i Sverige och/eller är det där det strular? Ni som har BAT, är ni många? Nöjda? Kanske läge att presentera era grejer igen i bild och ord? Personligen tycker jag det är synd om detta fina märke skall glömmas bort. Vad hände med BAT? Quote
Neon Park Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Jag tror det är MacIntosh i Danmark som innehar agenturen för Dk,Swe,No och Fi tror även att dom har agentúren i en del andra länder också. Mvh Quote
PLINIUS Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Jag tror det är MacIntosh i Danmark som innehar agenturen för Dk,Swe,No och Fi tror även att dom har agentúren i en del andra länder också. Mvh Kan det verkligen vara sant? Hur kan en elektronik-tillverkare låta en annan sälja deras utrustning? Inte så svårt att räkna ut vad McIntosh favoriserar, eller hur? Undrar om en sån sak skulle kunna hända i en annan bransch? Inte så konstigt att det är tyst om BAT... Quote
Ekman Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Macintosh är ju en firma som importerar ett antal märken i Danmark och inte samma som elektronikfirman Mcintosh Quote
mangew Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 För ett år sedan eller lite drygt detta gick en BAT våg genom Sverige. BAT för och slutsteg diskuterades flitigt, BAT prylar inhandlades? Nu verkar det dock vara helt tyst kring BAT och de ”stackare” som försöker sälja sina BAT grejer får kämpa hårt. Vad hände egentligen? De kanske är som med Kina tillverkade Hifi´n och Signal Cable kablarna, det kanske inte ändå var så bra grejer....om man nu ska gå på de sk. "proffsens" teorier då "alla" helt plötsligt vill sälja... :cool: Quote
Kero Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Jag är en av dom här som förösker sälja mina BAT grejer. Det är verkligen konstigt att det är så dåligt intresse. För nu har jag äntligen fått till ljudet här hemma och det låter riktigt bra. Tillsammans med Von Schweikert VR-2 låter det otroligt bra på dom allra flesta punkter. Har varit inne på att inte alls sälja dom längre då det för första gången på länge är kul och lyssna på musik igen. Men för mig personligen så används dom för lite och då känns det onödigt med så här fina grejer. Min anläggningen är idag lite väl krångligt uppbyggd med surround receiver, 2ch försteg, 2ch slutsteg m.m. Flickvännen har det inte allt för lätt alla gånger när hon är ensammen hemma och vill kolla på film eller lyssna på musik. Anläggningen används hursomhelst betydligt mer till film och TV än musik.. det visste jag i.o.f.s. tidigare men blev sugen och testa lite seriösare 2 kanals grejer och nu har jag gjort det, tillbaka till hemmabio. Jag har oxå funderat en hel del i varför det inte är bättre intresse. Det finns säkert flera orsaker men först och främst är sverige ett väldigt litet hifi land. Det finns inte så många tänkbara köpare på dyrare hifi produtker. Sen är hifi sverige väldigt styrt av diverse tidningar och deras tester och åsikter. Det är märken som Primare, Arcam, Advantage m.fl som dominerar. Inget ont om dom men det blir väldigt liten plats kvar för i sverige mer okända märken. Sen går det ju lite trender i vad som är rätt med hifi produkter. Nu är det mycket med hur det mäter, hur högt du kan spela distorsions fritt etc, när trenden går tillbaka till musikupplevelsen så finns det mer plats för märken som BAT tror jag. Mn kan nog inte heller påstå att det ligger till så här De kanske är som med Kina tillverkade Hifi´n och Signal Cable kablarna, det kanske inte ändå var så bra grejer....om man nu ska gå på de sk. "proffsens" teorier då "alla" helt plötsligt vill sälja... Det finns två BAT produkter till salu just nu på www.hifimagasinet. Om det vore så illa vore det kris med många märken. I usa verkar det vara bra omsättning på BAT och vad jag vet så har dom gott rykte. Sen så är det såklart en nackdel att BAT inte har någon bra representation i Sverige idag, en del ryggar nog tillbaka av det. Det är dock en överdrift tycker jag, om man köper begagnat d.v.s. Det finns massor med märken som inte är representerade i Sverige, är dom inte bra p.g.a det, självklart inte. Men vi svenskar fungerar lite så. Quote
new order Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Mcintosh hemsida.Håller absolut med att BAT´s produkter förtjänar mer uppmärksamhet.Generalagenten får ta på sig skulden där.Inte ser man mycket mycket B.A.T reklam i svenska hifi-tidningar,det är en helt annan sak i Stereophile... Ljudmakarn är väl den enda i Sverige som jag känner till som säljer B.A.T.Det borde väl finnas fler? Quote
Akkelis Audio Posted February 1, 2006 Author Posted February 1, 2006 Jag tycker att det BORDE gå att göra något stort av BAT i Sverige. Visst, det är rätt kostsamma apparater, men det är ju även KRELL och Audio Research och i det sammanhanget är ju BAT ”billiga”. Ser att samma agentur som har BAT även har Wadia, ett annat märke som för en märkligt undanskymd tillvaro i Sverige. Jag har gett en kompis de varmaste VK-20 rekommendationerna KERO, så jag hoppas han och du kommit överens om ett köp. VK-20 är ett jättebra försteg som blir makalöst bra om man byter de ”strypande” kondensatorerna till det bästa man har råd med. Quote
Engelholm Audio Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Hejsan, Jag tror bara att branschen är trög. Kunder - precis som jag själv, vill ha nått erkännt, välbekant. Om inte förr så iaf den dagen det är dags att sälja (bereonde på uppgraderingar, ändrade livsvillkor, etc). Sverige med endast ~9 miljoner är en liten marknad för hifi och hur många tunga märken som helst får inte plats. Skall ett nytt märke in måste antingen ett annat märke bort alternativt att alla andra märken ger plats åt det nya. Inget som görs av sig själv. Det finns mängder av bra produkter som inte når konsumenterna. Så är det bara. Quote
sker Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Generalagenten får ta på sig skulden där. Det ligger nog mycket i det, tyvärr. De flesta märken som ligger på McIntosh Nordic är tämligen dåligt representerade i Sverige. Hur ofta ser man tex något om Jeff Rowland som ändå är ett märke som både har ett gott rykte och en lång historia inom HiFi-världen. Visst är Sverige ett litet land och man kan ju förstå att HiFi-handlare inte kan ha hur många demoprodukter som helst men om man bara reser så kort som till Norge så upplever jag att man stötter på mycket fler produkter i butikerna där. Visst är det lätt att säga att Norge är ett rikare land men det kan ju finnas andra förklaringar som att HiFi-handlarna ser annorlunda på demo och provlyssning innan ett köp. Sveriges HiFi-marknad går mot någon form av "moment 22" där man inte kan lyssna på produkter innan man köper dem vilket gör att man inte kan köpa dem eftersom man inte kan köpa något olyssnat Många butiker och agenter lyser helt eller delvis med sin frånvaro på forum och hemsidor. Jag kan ibland tycka att det är rent nonchalant hur dåligt man uppdaterar sina hemsidor med alltifrån priser till nya produkter. Hur tror man att vi konsumenter ska få tag i produkter? Sveriges HiFi-marknad är inte stor men det finns trots allt anledning till att märken som Krell och ARC säljer mer än märken som BAT och att fler som jag känner har köpt NordOst Thor än Shunyata Research Hydra 8. En av anledningarna är marknadsföring och kundkontakt. MVH Quote
Kero Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Akkelis Audio: Tack för det ! Har dock inte hört av sig någon som jag kan placera som bekant till dig. Däremot så har jag ändå två intresserade just nu varav den ena fått första tjing och förhoppnignsvis kommer på fredag för en demo. Kanske den här tråden öppnade ögonen på en del, den visar ju ändå att BAT faktiskt har ett bra rykte, dom är bara dåligt representerade i Sverige. Och så är det givetvis som Engelholm säger, det får inte plats speciellt många märken på den lilla svenska marknaden, men då handlar det om nya produkter, jag var mera inne på begagnade produkter men det första ger ju det andra s.a.s. Finns ingen bra representation i Sverige så blir även begat marknad försämrad då folk ändå gärna vill köpa erkända produkter som figurerar i tidningarna, i tester och i reklam och syns i dom erkända butikerna. Men för den som känner till då BAT i det här fallet så är det ju ett guldläge och möjlighet att utnyttja situationen, en mycket bra produkt till väldigt bra pris. Quote
Engelholm Audio Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Och så är det givetvis som Engelholm säger, Så är det alltid! Quote
Merkurius Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Nu verkar det dock vara helt tyst kring BAT och de ”stackare” som försöker sälja sina BAT grejer får kämpa hårt. Känner mig lite träffade :clown: Nu har jag iaf fått mitt steg sålt till våra oljegrannar. Har varit stor efterfrågan där. Det är ju ett tips till dig Kero... annonsera där. Största problemet för dig är ju frakten till Norge, de flesta vill ju slippa betala tull og mva Quote
Timbre™ Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 För tillfället känner jag bara till två butiker som säljer BAT i Sverige. Ljudprodukter AB i Malmö och Ljudmakarn i Stockholm, finns det fler... Min egen BAT-feber började med stereoslutsteget VK-60 och steg kraftigt med monoblocken VK-150SE. När sedan försteget VK-51SE anlände var förväntningarna högt uppskruvade men allteftersom bekantskapen fördjupades har entusiasmen dämpats och antagit mer normala proportioner. Vågar påstå att det finns mer transparenta alternativ och märkligast av allt är att försteget har fungerat bättre med transistorförstärkare än de slutsteg VK-51SE är tänkt att matcha. Den mekaniska avdelningen är heller inte vad man förväntar sig till priset av en småbil. Volymkontrollen är sladdrig och ger knäppar i signalvägen när den används. Quote
Ekman Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Märkligt, vk51SE har ju fått otroligt bra kritik i stereophile. Fast å andra sidan så var det Paul Bolin som skrev recensionen och han och jag brukar sällan komma överens Quote
Kero Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Jag har då inga knäppningar på volymen på mitt VK-20. Alla har ju sin egen smak och sina egna ljudideal. Sen måste man ju alltid oxå matcha komponenter. Skulle själv inte välja BAT till Sonus Faber. Till t.e.x Von Schweikert sitter det dock som handen i handsken med mitt ljud ideal. Hos mig, i mina öron fungerade t.e.x BAT VK200 bättre än Krell FPB-200c, samtidigt som jag är övertygad om att Krellen fungerar bättre en hel del andra uppsättningar. Quote
Timbre™ Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Skulle själv inte välja BAT till Sonus Faber. Till t.e.x Von Schweikert sitter det dock som handen i handsken med mitt ljud ideal. BAT-slutstegen fungerar utmärkt till Sonus faber och allra bäst blir det med ett försteg från Classé... Quote
Jonas Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Knäppningar beror väl på att det är reläer som switchas.. Har jag för mej. Ett Classé-försteg e ju markant ljusare än bat, tror att kombon Bat/Bat till ett par SF inte är allt för lyckad faktiskt.. Quote
Timbre™ Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Knäppningar beror väl på att det är reläer som switchas.. Har jag för mej. Just precis och detta är inget måndagsexemplar men lika störande för det. BAT har säkert en mängd utmärkta försteg men just VK-51SE har en sonisk karaktär som slår igenom och den är inte riktigt i min smak. För någon annan lyssnare kanske det är helt rätt. Quote
FBK Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Visst är det lätt att säga att Norge är ett rikare land men det kan ju finnas andra förklaringar som att HiFi-handlarna ser annorlunda på demo och provlyssning innan ett köp. Sveriges HiFi-marknad går mot någon form av "moment 22" där man inte kan lyssna på produkter innan man köper dem vilket gör att man inte kan köpa dem eftersom man inte kan köpa något olyssnat Instämmer! Quote
Bravo Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Instämmer med ovanstående talare till fullo. Jag har förstått att det förekommer att folk med för mycket pengar och för lite kunskap köper även mycket dyra grejor ohörda, men hur seriöst och roligt känns det. Låter som sotdöden i längden om statusen blir viktigare än ljudet fullt ut. Quote
Recommended Posts