wintermute Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 I andra trådar kan vi läsa om hur vi begränsar musikurvalet till de tio "bästa" skivorna i musikhistorien. Om vi reducerar ännu hårdare, kommer vi att tappa sammanhanget, men kanske vinna annat. Därför: Vilka tio låtar/satser skulle du ta med dig till enn öde ö? och Vilka tio sekunder är de bästa i musikhistorien? Kandidater till de bästa tio sekunderna i musikhistorien kan vara Sista "refrängen" i "O Helga Natt" med jussi Björling. Sista 10 sekunderna i andra satsen i Verdis requiem. Kommentera även fenomenet snuttifiering! Quote
Timbre™ Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Kanske inte musikhistoriens bästa...men på You Can´t Hurry Love med The Supremes finns en kort inledning till sista satsen () där endast basen markerar rytmen innan Diana Ross kommer igång. Framkallar fortfarande rysningar efter 40 år... Quote
Guest mats Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 Hm för min lista ingår helt klart IVan Rebroff när han sjunger Stilla natt på ryska och Peter Gabriel när han sjunger ur en inköpslista sist ur Fifth on firth. Quote
Guest Zalve Posted January 14, 2004 Posted January 14, 2004 10 sekunder: Skulle nog välja "Hold the line - TOTO" Svårt att välja, då jag är lite fanatsik när det gäller intron. Jag har ett körverk som favorit. Tyvärr vet jag inte vad stycket heter. Trodde det var ett stycke ur Reqiuem, men efter att ha lyssnat igenom både Verdis & Mozarts Requiem, så vet jag inte längre. Det är ett otroligt pampigt kör-arr som går i MOLL (så det skriker om det) Quote
Bravo Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Det här blir ju omöjligt, men de tio bästa sekunderna måste väl vara från Beethovens nionde symfoni 4.e satsen "O FREUNDE NICHT DIESE TÖNE". Fullkomligt sprudlande. Quote
Recommended Posts