K-man Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 En mekanisk skorrning kan enligt min erfarenhet uppstå om inte elemtenten sitter fast...på en talare jag hade en gång i tiden var jag tvungen att låsa skruvarna för baselementet med lim...annars fick jag skorr efter några dagars spelning ...varianten som Plundin skriver hör man rätt som det är i bilar....mindre kul. ...men dina talare var splitt nya va? (ser nu i ditt inlägg som skrevs samtidigt med detta att de är helt nya...så vi kan nog utesluta detta....) \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 fast det är uppkommer endast vid vissa frekvenser. som t.ex. mansröster och däromkring. kanske är det mellanregistret som inte släppt än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Det låter faktiskt som att det är något som är löst...känner igen fenomenet....tror tyvärr inte att det är något som försvinner med inspelning. Att det bara uppkommer vid vissa frekvenser hänger troligen isf ihop med att det sammanfaller med resonansfrekvensen för det som inte sitter "ihop" helt. Om inte elementskruvarna sitter "löst" så finns det ett gäng andra grejer som kan "spela med" Hur sitter fronten fast? Spikes mot golvet? Muttrar på spikesen? osv...kablar inuti som hamnat olyckligt... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 Det låter faktiskt som att det är något som är löst...känner igen fenomenet....tror tyvärr inte att det är något som försvinner med inspelning. Att det bara uppkommer vid vissa frekvenser hänger troligen isf ihop med att det sammanfaller med resonansfrekvensen för det som inte sitter "ihop" helt. Om inte elementskruvarna sitter "löst" så finns det ett gäng andra grejer som kan "spela med" Hur sitter fronten fast? Spikes mot golvet? Muttrar på spikesen? osv...kablar inuti som hamnat olyckligt... \\K-man ja detta är verkligen tråkigt. högtalarna står på en bottenplatta som är skruvad med soundcare superspikes. Bottenplattan skruvade jag dit för hand och det kan ju vara så att jag inte dragit åt alla skruvar ordentligt, dom var mycket tröga att dra åt faktiskt så alla kanske inte drogs i fullt. Jag får ta och låna hem en skruvdragare från jobbet med ordentliga bits så kanske det löser problemet. Iof _kan_ det bero på att primaren inte pallar men dom volymer jag spelat på är inte ens mid. Med SAT amplifix, som jag testade med nu, så känns inte problemt lika uppenbart. Fast det å andra sidan kna bero på att SAT inte alls spelar med samma fyllighet i basen. Säljaren kommer hem till mig idag så jag får väl ta och visa problemet för honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shras Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 nu har jag fått hem SFGPD och kör dpm för tillfället med primare. hur lång inspelningstid är det på dessa? dom låter aningen skorrigt faktiskt. Hej Andreas Som der allerede er skrevet, så lyder det meget som om du har fået en fejlbehæftet højtaler. Ang. tilspilningstiden på Grand Piano Domus, så er denne ganske lang. Erfaringerne siger 300(+) timer inden de for alvor åbner op. Jeg har forresten lyttet til dem med Densen B150 integreret forstærker, og det fungerede rigtigt godt. Held og lykke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Andreas, ta det väldigt försiktigt med skruvdragaren....så du inte drar sönder något....det skall räcka bra med handkraft.... Ta ett "varv" med säljaren först... Hoppas det löser sig bra! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 Säljaren kommer hem till mig i veckan. Jag har pratat med honom för en stund sedan och han menade att det var inspelningstiden och att, som jag trodde, inte elementen hade släppt riktigt vilket resulterar i kortare slaglängd vilket i sin tur skulle upplevas som skorrigt i, framföallt, dom lägre frekvenserna. jag ska ta det lugnt med skruvdragaren. Den går att ställa så man inte kan dra för hårt. Jag ska lyssna nogrannare på högtalarna ikväll. Igår var det pokerkväll så det blev inte så seriöst lyssnande. Det låter dock som att problemet är på bägge faktiskt. Hur stor chans/risk är det att båda är kass egentligen :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Då håller vi på att det är som säljaren säger. ...och som du säger så är ju sannolikheten att bägge skulle vara "felaktiga" på samma sätt väldigt liten. Får ursäkta om jag "skrämt" dig i onödan.. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 Det är lugnt. jag är fortfarnande orolig. pianomusik låter verkligen inte kul och där framhävs det att diskanterna , bägga alltså, inte låter alls kul när en del tangenter i någon av dom övre oktaverna trycks ner. Återstår att se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 Jag låter nog mer gnällig än possitiv för det mesta. Men för att säga possitiva saker om högtalarna så tycker jag att dom låter mer naturligt än mina tidigare vilket jag hade hoppats på (ja förrutom tveksamheten i diskanten som uppkommer ibland då) Jag har testat med Primare A30.1 och SAT Amplifix och Primare äger den matchen, lätt. Likaså föredrog jag primare framför bladelius thor mk2 när jag testade med mina förra högtalare trots mer kraft i thoren. Mycket mer pondus i basen och kropp genom hela registret med primare. Det saknas dock en del kraft. Funderar seriöst på att skaffa det senaste primareslutsteget A32. Någon som testat detta? Ska tillägga att Introt på Roger Waters - too much rope från Amused to deathskivan blir sannerligen en kuslig och medryckande upplevelse. Något som jag inte tidigare har upplevt. Och här skorrar det inte heller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Det är lugnt. jag är fortfarnande orolig. pianomusik låter verkligen inte kul och där framhävs det att diskanterna , bägga alltså, inte låter alls kul när en del tangenter i någon av dom övre oktaverna trycks ner. Återstår att se vad som händer. Just detta fenomen hänger ofta ihop med oinspelade element. Upplevde något liknande med ett par NHT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shras Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Jag låter nog mer gnällig än possitiv för det mesta. Men för att säga possitiva saker om högtalarna så tycker jag att dom låter mer naturligt än mina tidigare vilket jag hade hoppats på (ja förrutom tveksamheten i diskanten som uppkommer ibland då) Jag har testat med Primare A30.1 och SAT Amplifix och Primare äger den matchen, lätt. Likaså föredrog jag primare framför bladelius thor mk2 när jag testade med mina förra högtalare trots mer kraft i thoren. Mycket mer pondus i basen och kropp genom hela registret med primare. Det saknas dock en del kraft. Funderar seriöst på att skaffa det senaste primareslutsteget A32. Någon som testat detta? Ska tillägga att Introt på Roger Waters - too much rope från Amused to deathskivan blir sannerligen en kuslig och medryckande upplevelse. Något som jag inte tidigare har upplevt. Och här skorrar det inte heller! Grej yder meget forskelligt når det ikke er tilspillet, og desværre ser det ud til at GP Domus ikke yder specielt godt den første tid. Lyden er meget lukket og tilbagetrukket "out of the box", og de fine nuancer i musikken udviskes. Det er således meget forståeligt at du skal have musik med store udladninger for at du fornemmer at højtalerne yder. Ifølge et medlem (som ejer et sæt GP Domus) forbliver lyden lukket i lang tid, men efter tilpas tilspilning (ca. 300 timer) sker der en meget pludselig forvandling: Lydbilledet åbner op, og de små detaljer myldrer frem. - Ændringen i lyden er faktisk så markant at vi modtog en glad mail fra ejeren, om at nu var vi nødt til at komme forbi til en prøvelytning. Hvis jeg stod i din situation ville jeg nok forsøge med lidt tålmodighed inden jeg forsøgte med udskiftning af grejet. Det er reelt set ikke det korrekte "lydbillede" fra højtaleren som du forsøger at optimere på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 17, 2006 Author Share Posted February 17, 2006 tack för svaret, även om jag inte förstår alla ord till 100 så begriper jag sammanhanget iaf . men vad betyder "lukket" ? jag sak ge dom tid innan köp av stärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shras Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 tack för svaret, även om jag inte förstår alla ord till 100 så begriper jag sammanhanget iaf . men vad betyder "lukket" ? jag sak ge dom tid innan köp av stärkare. lukket lydbillede = closed (or suppressed) soundstage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 18, 2006 Author Share Posted February 18, 2006 Får ge dom mer tid och se vad som händer framöver då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 20, 2006 Author Share Posted February 20, 2006 Nu har högtalarna fått spela ytterligare timmar, kanske gått en 50 timmar totalt, och "skorrigheten" har minskat markant. Testade att köra samma låtar i mina lurar och även där vara det lite skorrigheter om man lyssnade efter det. Så jag skyller det på dålig inspelning och att högtalarna inte är inspelade än. Dom verkar trots allt bli mer förlåtande med tiden. Nu är det så att jag inte har någon högtalarkabel av högre klass. Det är ett par Neo-tech av den där 70kr/m typen. En till synes exakt likadan kabel på biltema går på 30kr/m bara det att det står biltema istället för neo-tech på den. Vilka kablar kan rekomenderas till SF? En transparent musiclink XLR ska användas som signalkabel iaf ett tag då jag fick en billigt. just nu är även signalkablen någon lakritshistora av den tjockare storleken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Vilka kablar kan rekomenderas till SF? En transparent musiclink XLR ska användas som signalkabel iaf ett tag då jag fick en billigt. just nu är även signalkablen någon lakritshistora av den tjockare storleken. Varför inte fortsätta på samma väg fram till högtalarna... Transparent har fungerat bra här hemma till Sonus faber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 20, 2006 Author Share Posted February 20, 2006 Det har du rätt i , blir ju enhetligt och fint Transparent är dessutom ett märke som jag använt i mina tidigare anläggningar med gott resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Om du ska ha transparent till sonus faber så bör du nog ha de lite dyrare varianterna annars kommer du få en liten väl återhållen återgivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 20, 2006 Author Share Posted February 20, 2006 vilka modeller är det som gäller då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Ja minst ett par Super iallafall men jag tycker definitivt att du bör testa något annat märke också då transparent och SF båda drar åt samma håll klangmässigt, det kan hända att du gillar det eller så blir det helt enkelt för mycket. så testa något annat märke också som har en lite annan karaktär så har du lite mer att utgå ifrån. Jag tycker att Nordost funkar väldigt bra ihop med SF, men sen så är jag ju lite skadad också Men se i vilket fall som helst till att testa något mer märke än Transparent, det finns en viss risk för mismatch annars, Kimber skulle nog kunna funka bra också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Det är konstigt att vi skäller på EKKarna vi är ju lika "pro det man har" så därför säger jag också NO. Men jag tycker du ska prova lite olika, men jag håller på NO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Synergistic Research! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 20, 2006 Author Share Posted February 20, 2006 Synergistic är något jag varken hört eller läst något om, bara hört lite snack runt om. NO har jg hört med Audiovector och det drog lite mycket åt det ljusa i den kombinationen iaf. Någon som ver om hifistället har NO och då även SR. Neworder: vilka SR är det som man ska kolla upp? Testade med transparent musicwave högtalarkabel och det känns faktiskt inte helt rätt även om högtalarna inte är inspelade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Mitt favoritämne då!Kolla in Synergistics hemsida.Ladda hem och läs deras Explorers guide.Jag vet inte vilken prisklass vi pratar om,men kanske vi snackar Alpha Quad eller Signature Ten när det gäller högtalarkablage och Alpha Sterling eller Phase 1 när det gäller signalkablar.Esoterisk Hifi säljer Synergistic Research,vet jag.Både högtalar och signalkablarna finns med aktiv skärm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Hifistället i göteborg för både NO och Synergistic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 21, 2006 Author Share Posted February 21, 2006 Dags att besöka anders igen då Just nu är det Primare A30.1 som driver vilket känns lite segt och inget jag tror på i längden så det är väl lika bra att prova lite andra steg när man ändå är i göteborg. Några förslag? Läste en tidigare tråd om McCormack och TAGmcLaren till SF. På beskrivningen lät det intressant. comments? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted February 21, 2006 Share Posted February 21, 2006 Vilka SF är det du har?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 21, 2006 Author Share Posted February 21, 2006 SFGP Domus Ska låna hem en Bladelius Thor mk2 idag. och det är även budgettaket dvs ca 25´ fast i detta fall är det en demoex som är något billigare samt att jag får hyfsat för primaren (normalt beg.pris) vid ett inbyte. Dessutom åker hälften på avbetalning, alltså är butik att föredra om man kan hitta något demo/beg till reducerat pris. Fördel med butik på västkusten som har SF också. En vän kanske kommer över med sina Van de Hul kablar idag också. modellen är än så länge okänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted February 21, 2006 Author Share Posted February 21, 2006 Nu står thoren och spelar. det är ett ex som endast gått några timmar så det är enligt erfaret folk långt ifrån inspelat. Men här, liksom med Von Schweikert, så fattas det punsh i basen samt att det känns lite tunnare och saknar lite kropp om man gämför med Primare. Fördelarna är dock så som total kontroll, atmosfär och öppenhet. Men jag saknar punshen och lite mer kropp. Kanske är detta något som kommer med tiden? I mitt tycke är bladelius ihop med SF trevligare än med Von Schweikert iaf. Jag har även blivit rekomenderad Krell kav400i. Någon har tidigare nämt att krell är slank i botten, andra hävdar att så inte är fallet. Men hur står den sig mot Bladelius och Primare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts