Jump to content

Sonus Faber


andreas .l

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

McCormack tror jag dessvärre inte jag kommer få chansen att lyssna på :(

En tur till hifistället är planerad framförallt för att utvärdera Krell KAV400xi. Om någon vecka eller två ska jag låna hem en Ayre AX-7e http://www.ayre.com/products_detail.cfm?productid=12 . kollar man specen så ser den effektsvag ut men jag har fått en del rekomendationer och antydningar på att så inte är fallet så den måste bara testas. I samma veva ska jag även testa Pathos Logos. Då bör även högtalarna vara hyfsat inspelade. Jag tycker redan att dom har vuxit på både bredd och djup samt att detaljer och konturer i basen framträder mer tydligt. diskanten är fortfarande aningen spretig och vissa inspelningar låter aningen hårt uppåt. Kan tänka mig att det är minst en 100 - 150 timmar kvar så det gäller att spela flitigt :D

Det enda som jag tror kommer "saknas" i vissa stunder är baspartytrycket som vänder på lägenheten. någon som möjligtvis testat gravis domus-subben?

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd! Spännande att få följa din utveckling.

Jag hade hemma ett par Sonus Faber Domus Concertino (stativaren). Medans jag vänatde på mina Wilson Sophia. Innan hade jag ett par (Äkta) ProAc Resonse 2.5. Förstärkaren är en rörhybrid BAT Vk300x se, kablar Nordost.

Det som imponerade mest med Sonus Faber var just kroppen. Det spelade givetvis inte lika djupt som ProAc, men med lika mycktet kropp och realism. Jag tycker att du skall prova Pathos Logos. Har själv hört den lilla Pathosen driva ett par Cremona Audiotor med lysande resultat. Men är du ute efter dundrande bas borde Krellen kunna hjälpa dig.

Men viktigast av allt, låt allt bli ordentligt inspelat innan du bestämmer dig. Speciellt Nordost kablarna. Mina Valkyria tog tid på sig att blomma ut och mogna. De lät tunnt och lite stressade i början. Efter inspelning var de tvärtom, fylliga och lugna, med enorm auktoritet.

Det skall bli kul att höra var du landar.

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att Pathos är klockren till SF. Hemma hos new order har jag lyssnat på Pathos/SF-kombo många gånger. Redan lilla Classic One funkar riktigt bra (jag köpte faktiskt new orders Classic One, så bra tycker jag att den är :app: ) men Logos (som new order numera har) fungerar ännu bättre. Mer av samma på alla parametrar. Plus bättre kontroll och bas.

Under den tiden jag ägde en Krell KAV400xi så tog jag med den till new order en gång.

Jodå, den funkar också väldigt bra till SF (Cremona) fast lite på ett annat sätt. Den har en härlig kontroll, läcker bas och (ja här kommer det igen) kontroll över hela registret. Men jag upplevde att det saknades lite kropp, själ och värme jämfört med Pathos. Smaksak således. Säkert är det många som gillar Krell + SF, själv skulle jag nog välja Pathos Logos istället. Smaken är som baken - hårig :cool:

Kul tråd! Spännande att få följa din utveckling.

Jag hade hemma ett par Sonus Faber Domus Concertino (stativaren). Medans jag vänatde på mina Wilson Sophia. Innan hade jag ett par (Äkta) ProAc Resonse 2.5. Förstärkaren är en rörhybrid BAT Vk300x se, kablar Nordost.

Det som imponerade mest med Sonus Faber var just kroppen. Det spelade givetvis inte lika djupt som ProAc, men med lika mycktet kropp och realism. Jag tycker att du skall prova Pathos Logos. Har själv hört den lilla Pathosen driva ett par Cremona Audiotor med lysande resultat. Men är du ute efter dundrande bas borde Krellen kunna hjälpa dig.

Men viktigast av allt, låt allt bli ordentligt inspelat innan du bestämmer dig. Speciellt Nordost kablarna. Mina Valkyria tog tid på sig att blomma ut och mogna. De lät tunnt och lite stressade i början. Efter inspelning var de tvärtom, fylliga och lugna, med enorm auktoritet.

Det skall bli kul att höra var du landar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde inte hålla mig längre utan lånade hem en Pathos Logos idag. Nu står den här och spelar och jag vet inte vad jag ska tycka. Visst låter det varmt och trevligt,visst finns det bas och kropp och kontroll. Passar utmärkt till elektronisk musik då den verkligen får ut bas ur mina SF som sätter golvet i gungning vilket jag inte trodde var möjligt utan sub.

passar dessutom fint till singer/songwriter. Sophie zelmani och el perro del mar har en sådan närvaro och kropp som jag inte tidigare upplevt. stundtals, för det finns en del "problem".

Vad är då problemet? problemt är dist. El perros röst har en tendens att dista till ordentligt, likaså einsturzende neubatens basgångar ger en obehaglig dist. Dessa fenomen uppkom tidigare när högtalarna var nya och det har även disskuterats tidigare i tråden. Nu är det tillbaks än värre.

Dessutom ska man nog inte snöra detta med transparent. Det lite instängda ljud som uppkom när jag bytte till transparent från början är än mer påtagligt nu... trots detta är det än så länge den bästa kombon.

kan tillägga att min transport är ett ljudkort. M-Audio och signalkablarna är lågbudget. Frågan är om detta kan ge upphov till såpass mycket dist och störningar i ljudet. Är pathosen så kinkik?

El perro är mp3 i 192kbps, einstuzende neubauten är i flac med absolut bästa kvaliten.

Nya signalkablar ska hämtas imorgon,, även dom transparent. kanske blir att byta ut ganska snart ändå.

Link to comment
Share on other sites

"Det lite instängda ljud som uppkom när jag bytte till transparent från början är än mer påtagligt nu..."

Det är trademark för billigare Transparent kablar det och just därför det kanske inte passar så bra ihop med SF, speciellt inte ihop med SF och Pathos.

Link to comment
Share on other sites

Hvad betyder "dist" ? :)

Jeg har læst tråden igennem og må sige at jeg kan forundres over de mange kritikpunkter, som du behæfter på ellers velrennomerede produkter. Kritisk sans er godt, men kritikken bør i det omfang den overstiger en vis grænse retteligt "dokumenteres".

Det kunne derfor være interessant at se lidt billeder af dit lytterum, din opstilling, dine kabelføring, terminering...

Jeg er sikker på dette vil give os en fælles reference til at respondere på dine udsagn.

mvh. Malthe

Link to comment
Share on other sites

yepp allt är skit rent ut sagt :D

Dist = distortion

men jag tycker att med SF och Pathos Logos så har jag kommit nära det ljud jag eftersträvar.

Bilder på mitt rum kan jag försöka ordna i helgen så ni ser hur det är uppställt.

kan redan nu säga som så att rummet är på 5.8x3.8m och högtalarna står vid kortvägg med en tjock matta emellan. väggen bakom högtalarna är dessvärre fönster. detta har jag fixat till , i mitt tycke ganska bra, men gardiner som jag sytt på ett tjock högtalartyg ala biltema bakom. i hörnen står absorbenter/diffusorer från VMacoustic som jag tyckte gjorde mycket för framförallt ljudtrycket och konturer i basen. Innan hade jag någon elak puckel vid lägre frekvens som släckte ut en del bastoner. Första reflexen är på ena sidan diffuserad av CDhylla (ca 60 cm bred och någon meter hög. En likadan ska fixas på andra sidan. Absorbenter (någon cm tjcoka hänger på väggen för att släcka första reflexer. Dessa ska bytas mot tjcokare dito och placeras om då som hängdes upp för att plcoka första refelx fån VSvr4jr högtalarna. Lyssningposition är ca 1,5 från bakvägg där det i sin tur står en bokhylla.

Link to comment
Share on other sites

Att en Pathos Logos skulle dista låter konstigt, milt sagt. Visst, grejor kan gå sönder (även italienska sådana) så det är ju teoretiskt möjligt.

Fast å andra sidan så bör du vara medveten om att du nu har en förstärkar/högtalarkombination med mycket hög upplösning och är fullt kapabla att avslöja alla brister du har i resten av ditt system.

min transport är ett ljudkort. M-Audio och signalkablarna är lågbudget. Frågan är om detta kan ge upphov till såpass mycket dist och störningar i ljudet. Är pathosen så kinkik?

"Kinkig" - tja, har man en förstärkare med hög upplösning så ställer den såklart krav på omgivningen också.

Har du t.ex en signalkälla som inte är av tillräckligt hög klass så kommer Logos/SF tydligt att visa på dess "shortcomings". Men dist, hmmm. Finns bara ett sätt att få reda på det. Låna hem en bra CD och bra kablage - hör du fortfarande dist måste Logosen vara defekt på något sätt. Men jag upprepar min åsikt att det låter mkt konstigt.

Ett avslöjande system avslöjar förstås även eventuella brister i programmaterialet. Det verkar som att du kör filer istället för CD/SACD/DVDA/Vinyl. Även detta är såklart en parameter.

flac har jag ingen erfarenhet av, men "mp3 i 192kbps" är sannerligen ingen höjdare. Även här är min åsikt - låna hem en bra CD kring 20-25' och testa _samma_låt_ på köpes-CD. Fortfarande dist? Gå till handlaren och få din Logos utbytt.

Du säger att du kör ett ljudkort som transport, vad har du då för DAC?. Är inte bekant med just M-audio. Har du jämfört med bra CD-spelare kring 20-25' så du vet att kortet + DACen håller samma klass?

Har DACen balanserad utgång? Pathos presterar bäst i balanserad drift.

Vad gäller kablage så är det ett kapitel för sig. Kablar gör skillnad, särskilt när man börjar komma upp i Pathos Logos- och SF-klass. Budgetkablage är nog inte att rekommendera. Synergistic vet jag funkar mkt bra (otaliga är de lyssningsbesök jag gjort hos new order...), Kimber borde också fungera bra. Transparent, jo kanske om man undviker de billigaste "Transorna"...

Vägen till välljudets nirvana kan vara lång, vindlande och gropig.... men det är värt det :D

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Stargazer. Prova en annan signalkälla.

Nu är iofs sig jag så långt man kan komma från komprimerat digital-ljud. Provade själv att köra Apple Lossless, jösses vad sorgligt det blev. Jämfört med min vanliga analoga signalkälla. Så lät det som en karikatyr på musik, oavsett om jag spelade Kraftwerk, Tom Waits eller Mahler. Inget av det jag förknippar med musikupplevelser fanns där. Men antagligen är ditt ljudkort mycket bättre än min bärbara Mac.

Vad distet beror på är en annan fråga. Men står datorn i rummet så kanske vibrationer söker sig in i den och rör till det. En dedikerad CD-spelare är ju byggd för att hantera stora ljudtryck i rummet den står i. Dessutom kan man ju laborera med bra rack, vibrationsdämpande fötter osv.

Personligen tycker jag att dina SF, och Pathosen förtjänar bättre än att behöva spela datamusik. ;)

Eller som Linn brukade säga "Skit in, skit ut".

Hoppas att jag inte uttryckt mig dumt nu. :black:

Link to comment
Share on other sites

Det är som ni säger att det är bättre med en dedikerad CD/DVD. Vad det gäller DAC så använder jag dom som finns i ljudkortet . Själv tycker jag att det presterar bättre än t.ex. Vincent S3 som jag haft hemma otaliga gånger. Det finns SPDIF kontakter så man kan köra extern DAC om så önskas.

Flac är ett format som är betydligt bättre än mp3 på alla punkter. Jag rippar mina skivor i Flac. 192kbps är ingen höjdare nej men det ska ju "fungera" anledning till att jag inte köpt någon CD än är att jag inte haft råd med det jag vill ha dvs multiformat typ freja eller en DVD. Tänkte köpa stärk först och ta CD/DVD vid senare tillfälle.

länk till ljukortets spec för den som är intresserad http://www.m-audio.com/products/en_us/Fire...1814-focus.html

Link to comment
Share on other sites

jag har ju mina sonusar på soundcare superspikes och jag har faktiskt inte testat med originalspikes än.

Testade däremot att ställa dom främre superspikarna på mina tidigare "puckar", dom är knappt centimetern höga, så högtalarna får lite vinkling uppåt och det blev i mitt tycke bättre, dvs större och högre, ljudbild på det sättet. inte så konstigt kanske.. dock med lite avkall på bastrycket men ljudbilden överväger.

Link to comment
Share on other sites

Sonus Faber har med all säkerhet en tanke bakom att högtalaren är tiltad.Kör med originalspikarna,det gör jag.Som spikskydd har jag Linn skeets.Och jag håller absolut med att du måste testa något annat som signalkälla än ditt ljudkort.En dator är väl en ganska stor bov när det gäller att skita ner elströmmen?!Kolla in en bra balanserad cd-spelare.Något som Pathos Logosen definitivt kommer att uppskatta!

Link to comment
Share on other sites

Lyssnat en del på cash och pink floyd ifag och har inte haft någon som helst dist. vissa inspelningar, och kanske dels pga signlakälla, med någon form av dist verkar sonusarna plocka fram ganska bra. men wtf. Överlag så är jag nöjd . lånar hem en freja nästa vecka

Link to comment
Share on other sites

juha: det är nog dina hörnabsorbenter som jag har hemma. Köpte dom på ljudcenter. Det är inte VM Acoustic som jag sagt tidigare utan det står DAAD acoustic aplicata på dom.

vet inte varifrån jag fått att det skulle vara VM acoustic ifrån. Men dom går att vrida så dom antingen är absorberande eller diffuserande. jag har dom diffuserande då jag tyckte det ger lite mer tryck

Link to comment
Share on other sites

2 st DAAD av modell större. dom står som sagt i hörnen, men jag har testat att flytta dom i sidled och märkte att om dom står i mitten ca 1 m ifrån varandra så blir det än mer fokus i i ljudbilden, dock så ställer då hörnen till med lite "muller" s.a.s och detta är viktigare att få bort först. Så att komplettera med ett par av modell mindre i mittpossiton vore nog ett stort lyft men det blir mycket prylar i rummet då. Det får nog bli krukväxter ,hifirack och CDställ eller något annat snyggt typ statyer eller så.

Måste säga att jag blir mer och mer nöjd med ljudet. Pathos + SF ÄR en lyckat kombo helt klart. och den gör sig mycket bra även på elektronisk musik, synth, industri och metall. Snabb punchig och djup kontrollerad bas. Innan jag lånade hem pathosen funderade jag på en Sub för att få till trycket. Nu finns det tryck så det räcker och blir över :D

Röster och akustiska instrument är naturliga och har kropp. och ,, ja det är homogent och komplett. mycket all around och framförallt musikaliskt. Det kunde kanske varit liiite mer precision samt att ljudbilden kunde varit lite större, framförallt sidleds.

Detta kanske man kan få till utav ett kabelbyte?

Trots att jag är nöjd, mycket nöjd, så kan jag inte sticka undan med att det redan kliar i uppgraderingsfingrarna,,, och då snackar vi Cremona. Hade jag haft råd så hade jag kollat in Amati, nu vågar man knappt lyssna :D

Jag ska ordna bilder så fort brorsan kommer hit med sin kamera.

Link to comment
Share on other sites

Lånade hem Freja och kopplade upp den mot Thor mk2 med Transparent musiclink xlr nyligen då jag tänkte den skulle bli lite varm tills imorgon. men som man är så kan man inte hålla sig så The Cure - Boys don´t cry skivan åkte i. Denna skivan har jag tidigare kört en del med min förra anläggning och tyckt att den då låtit lite kallt, livlös och saknat kropp. Då var det samma elektronik och kablage fast andra högtalare. med SF föll liksom allt det som tidigare saknades på plats. Allt lät så helnaturligt, faktiskt det bästa jag hört hittils, likaså var placering utav intstrumen både på bredd och djup enasatående. Och detta på en kall freja och en nystartad thor. Varken elektronik eller högtalare är dessutom helt inspelade heller. Detta kommer bli en intressant utveckling. Imorgon ska jag testa koppla frejan med pathos logos och primare A30.1,,såvida jag är frisk. Nu är det ganska förkylt och det kan ju bidra till det fina ljudet kanske? isåfall skulle man alltid varit lite "dämpad" i öronen :D

tack för idag :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...