Jump to content

Sonus Faber


andreas .l

Recommended Posts

Jag har märkt att det finns en hel del sonus faber anhängare på forumet och efter har lyssnat på SFGPD så tycker jag att det i högsta grad är en intressant högtalare. mycket musikalisk. frågan är om den passar så bra till hårdare musik som metall/industri och synth med sitt mjuka ljud. Nu kördes SF med Primare vilket kanske kan förklara varför det saknades en del attack.

Vilket uppsättning kör ni med och vilka genrar är det som spelas?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag lyssnade en kortare sväng på dessa med en Musical Fidelity A3.5 stärkare. Jag måste säga att det är en metal-högtalare av rang, den fullkomligt stuttsade fram över dubbelkaggarna. Presenterade väldigt rörig musik på ett ytterst trevligt sätt.

Personligen ska jag ta en seans med cremonorna också se hur mycket mer man får för pengarna, men annars så ligger GPD väldigt bra till.

Link to comment
Share on other sites

(det blev mysko med en edit innan pga mitt internet la av mitt i allt, därför ny post)

läste runt bland lite recensioner typ audioreview och liknande där det framgick att en del verkar tycka dom är vassa i diskanten och att frekvenskurvan stegrar med 5-10dB (några olika bud) från 1khz till 10khz. måste säga att jag som brukar vara kännslig för vassa diskanter inte alls upplevde något sådant när jag lyssnade på dom. det är väl dynaudioelement dessutom?

Sen är ju iof Primares elektronik ganska mjuka i toppen också.

Comments?

Cremona och Amati ligger dessvärre utanför budget och det värsta är att om man tar sig an dessa prisklasser så lär det bli nudlar i all evighet, fast jag passade på att fingra lite på dom i butiken :P. Däremot lyssnade jag på Cremona auditor som hade något klarare top än GP. Jo , jag lyssnade även på GPHome . Domus tycket jag hade något mer attack och rymd, sen vet jag iof inte hur inspelade dessa ex var.

Link to comment
Share on other sites

Någon som testat SF med Bladelius? harhaft en thor mk2 och freja hemma, men då blev det för rörigt i diskanten på mina dåvarande högtalare. Kraftmässigt var det en fullträff. Kan det vara så att det passar fint till SF tro? Vilket kablage är bra? eller man kanske ska vända på frågan, vilket är inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Någon som testat SF med Bladelius? harhaft en thor mk2 och freja hemma, men då blev det för rörigt i diskanten på mina dåvarande högtalare. Kraftmässigt var det en fullträff. Kan det vara så att det passar fint till SF tro? Vilket kablage är bra? eller man kanske ska vända på frågan, vilket är inte bra.

När jag fick hem mina Cremonor så fick jag låna ett butiks-ex av en Thor utav de första modellerna.Visst hade den kraften men jag vet inte....Lite kallt och kyligt blev det nog allt med den,i min uppfattning.

Den Pathos ClassicOne som jag sen skaffade funkade betydligt bättre till Cremona trots att den inte alls hade samma kraft.Men det lirade på ett helt annat sätt.Det är nog en fråga om matchning helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

neworder: Det var samma uppfattning jag hade när jag matchade thor med Von Schweikert också. Eftersom VS är väldigt avslöjande så trodde jag att VS förmedlade kyligheten mer. Men så kanske inte fallet då.

till Vs körde jag sedan Primare A30.1, trots att den är betydligt strömsvagare, därför den hade mer pondus i basen och mer utav kroppen och värmen.

En pathos Logos finns att låna hem och det har jag funderat på innan också men blivit avrådd, ja dom har i princip menat att det vore lönlöst pga den saknar all attack, driv och framförallt ork.

Patos kommer inte vara olyssnat innan jag väljer stärk denna gången, då det ser ut som vi iaf til viss del verkar dela ljudideal. men ändå.

Vad fick dig att välja Pathos, och vilken musik lyssnar på herre på, förutom neworder då :D ?

själv så spelas det neubauten,FLA,oldfield,pink floyd,rammstein & sisters of mercy för att nämna några.

Link to comment
Share on other sites

Ska en Logos sakna attack och ork?Tycker jag inte stämmer alls.Logos är strömstark.Och har bra driv i basen.

Du kanske menar ClassicOne?Det stämmer att den inte är världens kraftigaste men oj vad trevlig.Ganska lik i karaktär som Logos men med mindre kontroll i basen av naturliga skäl.

Jag fastnade för Pathos därför att dom är väldigt trevliga och musikaliska förstärkare.Mycket bra på röster.Detaljerade utan att bli vassa.

Lyssnar på varierad musik.Men kan nämna Tori Amos,Sarah Mcclachlan,Steely Dan och Björk som exempel.Dessa artister spelas ganska ofta hemma hos mig,plus lite Smashing Pumpkins ibland.

Link to comment
Share on other sites

njae. den som står i butiken är en logos så...

ska ta hem och prova även fast den kostar lite mer, ca 10´ mer, än jag tänkt mig. men låter det bara bra får man väl offra lite och vänta med spelaren ett tag till.

bra på röster är ju alltid bra referens.

Så nu är det bara att invänta leveransen. pepp som fasen :D

Link to comment
Share on other sites

någon snubbe i affären bara. men han är väl inget pathosfan direkt.

jag letade runt lite recensioner och fann att den fått bra kritik och beröm för kontrollen i basen. hur som helst så återstår det att se vad man tycker.

Står det vad den specad till att lämna i Ampere i manualen tro? hittar nämligen ingen sådan info på deras hemsida. kanske inte finns tillgänglig för allmänheten heller. fördubbling till 4ohm är ju iaf bra.

Main specifications:

Output power: 110W RMS @ 8 Ohm, 220W RMS @ 4 Ohm

Frequency response: 2Hz-200KHz ±0,5dB

THD: <0.05%

S/N ratio: >90dB

Input impedance: 100 KOhm

Link to comment
Share on other sites

Heja SonusFaber! Domus-serien låter verkligen bra, har lysnat på Conserto under en förmiddag med ständiga uppgraderingar på elektroniksidan och kablarna, det är verkligen kul att höra en högtalare som bara blir bättre och bättre beroende på vad man hänger på. Jag har ju SFGPH och jag tycker den är kanon, jag har även haft Cremona Auditor hemma på prov den var fantastisk men jag vill ha lite "maffigare" sound och då är stora Cremonan för dyr för mig. Ett alternativ är DomusGrandpiano, den skulle jag nog välja om jag stod i begrepp att köpa nya högtalare men så är ju inte fallet. Ang elektronik så lönar det sig att hänga på "riktiga" grejjer, konstigt vore väl annars. Jag tror att Pathos tillsammans med SF ger ett fantastiskt levande ljud, men Krell ger en renhet och en befriande, självklar oansträngdhet. Vad man väljer hänger mycket på vad man gillar, men det är nog svårt att provocera en SF att bli hård eller kall.

Link to comment
Share on other sites

tack för era svar. jag kommer testa SFGPD med Primare A30.1, SAT amplifix, phatos logos och Bladelius thor mk2 och kanske Ayre (staving?) och Audio Analogue.

Som transport ska jag testa både freja och en polares primare CD21 . Ska kolla upp andra transporter också men jag föredrar multimaskiner så det är DVD som är utav intresse, några förslag?

signal och högtalarkablage blir transparent, MIT och van de hul. Nätkablar Supra och Isotek.

detta är prylar som finns i min vänskapskrets och en del som demo i butik som jag får låna.

Utifrån detta bör man få en vink och det kommer framförallt att bli kul. Nästa helg hoppas jag att detta projekt kan påbörjas och någon extra dag ledigt från jobbet vore nog på plats :D

Link to comment
Share on other sites

tack för era svar. jag kommer testa SFGPD med Primare A30.1, SAT amplifix, phatos logos och Bladelius thor mk2 och kanske Ayre (staving?) och Audio Analogue.

Som transport ska jag testa både freja och en polares primare CD21 . Ska kolla upp andra transporter också men jag föredrar multimaskiner så det är DVD som är utav intresse, några förslag?

signal och högtalarkablage blir transparent, MIT och van de hul. Nätkablar Supra och Isotek.

detta är prylar som finns i min vänskapskrets och en del som demo i butik som jag får låna.

Utifrån detta bör man få en vink och det kommer framförallt att bli kul. Nästa helg hoppas jag att detta projekt kan påbörjas och någon extra dag ledigt från jobbet vore nog på plats :D

En varierad skara förstärkare. Thor fungerade bra på System Audio SA2K och Pathos Logos på Electa Amator II. Skall bli spännande att höra vad du kommer fram till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehee...jo...jag bara fundera på om det faktiskt var ett mekanisk skorr ifrån ngt som inte sitter fast...eller om det var en skorrande ljudkaraktär....har ett par gånger stött på att man använt ordet skorrigt till den strävhet som man ibland kan stötapå i vissa setup:er...och Skåningarna skorrar ju...men de skall ju låta så har jag förstått..;)...så det var nog snarare en önskan om lite förtydligande av ditt "problem" för att inte behöva svara goddag yxskaft..:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...