Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Hi-Fi febern har kickat in igen.......

Vad anser panelen om kombinationen stativare och sub till musik. Jag har ont om plats och är väldigt nöjd med ljudet i de övre frekvenserna, men det saknas botten.

Är denna lösning vettig, eller skall jag satsa på golvare?

Vad är era erfarnheter?

Mvh,

Wilhelm

Posted

Har pysslat en del med Infinity Modulus och jag tyckte att det var svårare att få ihop det i ett mindre rum som i.o.f.s. kanske inte är det bästa rent akustiskt. Steglös fasinställning är ett måste.

Posted

Hejsan,

Här pratar jag i egen sak och hoppas att Timbre knäpper mig på näsan om jag gör något övertramp.

Men din situation är förklarlig. Du tycker om mellanregister och diskant samt inte sällan även ljudbilden. Så om du då skall uppgradera (och samtidigt har dåligt med plats) så känns det självklart dumt att byta bort toppen när du egentligen bara vill komplettera i botten! :black::)

Att köra med en ensam subb till ett par stativare tror jag inte går att få till speciellt bra alls. Kanske går det bättre med dubbla subbor - jag vet inte säkert för jag har inte testat själv.

Däremot har jag ett eget aktivt delningsfilter, Engelholm Audio - Delo. Delo gör att du kan komplettera med bas och viktigaste av allt är nivåanpassningen samt avskärmningen av bas till topparna! :) Delo skär bort bas från dina stativare och skicka lågfrekevnssignalen till separat slutsteg och därefter dedicerade basar.

Min något rabiata uppfattning är det inte är hållbart att INTE dela stativarna! Jämför med diskanter - hur många säger: näe vi låter diskanten rulla av av sig självt och möter upp med ett mellanregister där...

För vilket element som helst ökar distortionen många många gånger under sitt egentliga arbetsområde. Oavsett om det är en diskant som faller av vid 1kHz eller om det är en 4 tummare som tappar runt 100 Hz eller en sjutummare som tröttnar vid 50Hz...

Skär bort det element inte klarar och låt ett annat - bättre lämpat - element ta hand om det istället! :D

Posted
/.../

Vad anser panelen om kombinationen stativare och sub till musik. Jag har ont om plats och är väldigt nöjd med ljudet i de övre frekvenserna, men det saknas botten.

Är denna lösning vettig /.../?

/.../

Mitt svar är ett oförbehållsamt - JA, det är vettigt att satsa på en subb som förstärkning till stativarna.

Vi kör den kombinaton du föreslår Haydn. Jag har inte gjort någonting annat än kopplat in subben i den för ändamålet befintliga utgången på min lilla förstärkare. Huruvida det finns någon filtrering i den utgången vet jag inte, det framgår inte vad jag kunnat se av dokumentationen. Placeringen har jag inte gjort något år eftersom subben i vårt tycke integrerar bra där den står. Däremot var det en hel del pillande med delningsfrekvensen och volymen på subben innan vi fick till det. Så här ser uppställningen ut hemma hos oss, fast numera står högtalarna upp, som de bör - eller snarare ska:

oversny.JPG

Utrustningen är Denon DM-31 CD-receiver på ca 2*20W och Totem Dreamcatcher monitorer och subb. Subbkabeln är en MarcusCables sublink mkII och högtalarkabeln Tara Labs Prism Klara.

Subben ger en avsevärd förbättring av ljudet - i alla register. Den öppnar upp monitorerna och får dem att låta mindre ansträngda hela vägen nerifrån mellanbasen, genom mellanregisret och diskanten. Och så en hel del mer på djupet från subben förstås.

Sedan kan det ju också vara som Pär skriver - att det går att få ut ytterligare genom aktiv frekvensdelning och ännu en sub. Men det vet jag ingenting om, eftersom jag inte prövat det.

:) / Jörgen G

Posted
Hej!

Vad är era erfarnheter?

Mvh,

Wilhelm

Principen i sig tycker jag fungerar bra. Själv bor jag tillfälligt hos en kompis som just har subbas och två stativhögtalare, Han har byggt ett filter som delar 90 hrz/24dB. Han använder en Peerless 12" med slavbas (Hifi Kit) och ett par MonitorAudio på stativ. Det lirar snyggt. Peerlesen är djup och kontrolerad, och en tolva räcker uppenbarligen fint i ett rum på ca 20 kvadrat. Mistänker att filtret är pricken över it.

Hej!

Vad är era erfarnheter?

Mvh,

Wilhelm

Äah...har du kollat att du kopplat högtalarkabeln rätt, så att det inte ligger tvärt om någonstans? Sånt händer den bäste. Där försvinner i så fall botten i ett enda språng.

Posted

När man använder anpassade komponenter för ändamålet, är stativ plus sub klockrent.

Revel B15 bas med mätutrustning och rumskalibrering plus firmans M22:er fungerar verkligen klockrent och satt uppenbart innan vi ens satt igång rumskalibreringen (pricken över i och något man inte vill leva utan när man väl prövat).

Vi försökte med Velodyne DD12 + Amphion stativare, men det "satt" inte trots väldigt avancerade parameter inställningar. Grundljudet jämfört med Revel setupen var verkligen en klasskillnad!

Posted

Matchning är här superviktigt (som alltid...).

Hade själv sub-tankar och införskaffade en REL Quake, liten och snabb sades det. Men till mina Totem Model One Signature, så blev resultatet nedslående. RELen rörde till musiken, visst blev det mer "botten" men timing och musikalitet försvann :black: . Och jag provade alla (jag menar ALLA) inställningar och placeringar....

MEN jag har av andra Totemägare hört att Totems egna subbar (särskilt Lightning) verkligen lirar med Model One. Skall testas en dag....

Har hört Linn Sizmik ihop med Linn-högtalare. Mycket imponerande, särskilt på musik som inte har så mycket bas i sig så blev förbättringen ändå stor.

Så vad ville jag ha sagt med detta, något röriga, inlägg :?::)

Jo - min (begränsade) erfarenhet är: med rätt matchning kan det bli bra. Viktigt, viktigt.

Lycka till / Stargazer

Posted
Matchning är här superviktigt (som alltid...).

/.../

MEN jag har av andra Totemägare hört att Totems egna subbar (särskilt Lightning) verkligen lirar med Model One. Skall testas en dag....

/.../

Jo - min (begränsade) erfarenhet är: med rätt matchning kan det bli bra. Viktigt, viktigt.

Lycka till / Stargazer

Detta kan naturligtvis vara nyckeln till att vi är så nöjda med våra Totem Dreamcatcher-monitorer med dito subb. Den enkla och naturliga lösningen när vi valde subb och stativare ur samma serie blev lyckad därför att de är gjorda för varandra. Utan att vi aktivt behövt bry oss om några tankar på matchning.

:) /Jörgen G

Posted

Hej

Jag använder Linn Sizmik sub till mina Dynaudio Croft stativare och tycker det låter bra.(Kanske Merkurius kunde komma med ett omdöme hur han tycker det låter hemma hos mig jag är lite nyfiken vad han tyckte om ljudet) Hallå Stefan e du här ;)

Mvh Anders.s :)

Posted

För att kasta in mer osorterad information i tråden, kan jag rapportera att jag kör B&W Nautilus 805

tillsammans med en REL STORM III. En framgångsfaktor för mig har varit att ställa nivån ett snäpp

lägre än vad jag först tror är bra. Om man lyssnar på massor med olika skivor kommer man med

tiden att finna att om systemet inte är idealt intrimmat, för alla lyssningspositioner, kommer det att

vara mycket irriterande med för hög basvolym. För några platser i vardagsrummet, låter systemet

nu mycket väl integrerat (enligt min ringa uppfattning osv osv...).

Vägen till det korrekt intrimmade systemt är lång, men väl värd mödan...

Posted

Felet som finns vid matchning består av felet ifrån rummet och alla problem vid delningen. Jag anser det vara helt omöjligt att uttala sig om hur en sub låter om man inte mäter in den först. Och om det behövs, kollar på ett bättre filter och en parametrisk eq. Att använda eq är väl ungefär som att svära i kyrkan här, men rätt injusterad så hörs den inte om den är av bra kvalité. Dålig sort , ja då blir det pannkaka.

Så min åsikt är att jämföra olika sub i olika rum eller ens på olika platser i samma rum ger absolut inget svar alls. Det går inte, det är alldeles för placeringsberoende.

Posted
Hallå Stefan e du här

Ja e heer du :)

Sizmik subben har allt som oftast tillfört något positivt på de ställen jag lyssnat (lule, estockholmo, götet och nu även hos Anders). Den har till skillnad från många andra linn högtalare en rapp bas och det tycker jag är en viktig egenskap om den ska integreras med ett par stativare. Hos Anders kunde man inte peka ut vart subban stod nånstans (rent ljudmässigt) och det är ju är självklart att det ska va så... dock har jag i butiker stött på exempel som inte klarar någon av de två ovannämnda "egenskaperna". Annars har jag inte lyssnat så där jättemycket på stativare med en subb till.

I övrigt fick ljudet en fylligare klang när subban var inkopplad. Kopplade man ur den kändes speciellt röster allt för tafatta och oengagerande. Många anläggningar som har en kylig klang, kan låta så för att de helt enkelt saknar botten :shy: Då kan en subb göra mycket! Rådet blir väl att testa. Som Pär var inne på så kan två subbor vara ännu bättre. I Inoland så menar man på att två stycken basstöd ska minska eventuella problem i basåtergivningen i ett givet rum.

OT: Anders!? Nu är det väl ändå dags att få frugan att förstå detta: naken rockwool på väggarna är sexigt :blush