Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är på gång att köpa ett par begagnade högtalare, som har en hel del år på nacken. Närmare bestämt tillverkningsår 94.

Har dock lite funderingar... Bör man vara extra försiktig när högtalarna är så gamla? Kommer dom räcka länge eller finns det risk för torkade gummikanter och annat tråkigt?

Nån som har nåt annat, både för och nackdelar, att tillägga angående köp av äldre högtalare?

Posted

Vi pratar italienskt hantverk av högsta kvalitet :) och i mycket bra skick(ser ut som nya). Hur hårt körda dom är kan man dock aldrig veta, men man brukar inte ha party med dyra italienska stativhögtalare.. hoppas jag iallfall :app:

Posted

Då har jag en aning om vad det kan vara! :mm: SF kanske? De bör hålla bra då byggkvalitén är riktigt bra. Sonus Faber är ju ett märke med mycket bra värde på beg. marknaden. Även gamla högtalare. Det beror ju givetvis på stort intresse men även på kvalité. Vilka högtalare är det? jag var själv nära att köpa ett par minima amator en gång.

Posted

Det skulle kunna vara Italienska Chario oxå... Fast de verkar vara ganska ovanliga i Sverige.

Visst påminner de en hel del om SF. Kolla frässpåret mellan de massiva Valnötsbitarna - liknande Electa Amator II

Constellation Lynx

lynx.jpg

Academy Millenium II

mill2.jpg

Posted

Om det nu händelsevis skulle handla om ett par Sonus faber Extrema (:cool:), så tar vi det här i tråden innan du slår till... :)

Det finns lite att tänka på före köp.

Posted

Då blir det genast lättare... :) Extrema är det mest effekthungriga jag har träffat på... :o

Amatorerna kan ju fås till höga höjder med helt skilda typer av förstärkare, förmodligen även Sonus fabers egna... :mm:

Posted

Skulle inte tveka att slå till på ett par Electa Amator. Låter underbart med lite rör i kedjan.

Första gången jag har hört skillnad på kablar, var på en anläggningen med SF EA.

Guest Rydberg
Posted

Jag tyckte första modellen av amatorn med dynaudiodiskant (har jag för mig det var) låter vasst, iaf när jag lyssnade på den hos en kille i danmark.

Guest Rydberg
Posted

De har ju kommit med en uppdaterad version av den som sitter i bland andra C2 och C4. Hur som helst, jag tyckte den lät vasst. :)

Posted

Lite offtopic, men kanske intressant för den intresserade!

Det bör väl nämnas att esotar diskanterna kom i nyare version i slutet av 95.

Har själv hört både den "gamla" och den "nyare" versionen. Äldsta paret ja hörde var tillverkade 1989! stämmer bra 1989!!!

Skillnader i ljud var stora, enligt mina öron. Fördel för den nyare. :clown:

DVS det är skillnad på esotarer!

/kasra

Posted

Har en polare som har skurit bort kantupphängningen på sina esotarer :o . Idag hänger domen i magnetisk olja och trådanslutningarna. Förutom det så har han byggt nya större kammare och han tycker att dom här sakerna tillsammans har gett ett betydligt bättre element.

Lite halv-OT men ändå rätt så kul :)