Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nejdå, inga Martin i Lådan vibbar här inte...när EAR går igång vet man vad det handlar om... :D

\\K-man

Quad kanske?

Posted

För er som ännu inte vet vad det är för högtalare: Läs Eliots post på första sidan. Post #8.

Posted

Fast det har skett enl QUAD själva en hel del ändringar så är själva panelenheterna detsamma som i QUAD 63

En konstruktion som Peter Walker började arbeta på redan 1963 :o

I fallet QUAD 989 så har den två paneler mer än Esl 63 men samma koncentriska ringar som är synonymt med QUAD panelerna och som gör att de är så punktformiga :mm:

Ringarna kan man skymta på högtalaren till vänster

P1010716.JPG

De två extra panelerna gör att basförmågan och ljudtrycket har förbättras gentemot sin föregångare.

Observera hur högtalarna är invinklade :mm:

Efter mitt besök hos Lala så har min egen syn på hur de skall ställas upp radikalt förändras :o

Många förespråkar en nästan rak uppställning men som man ser här så är vinklingen så kraftig att sammanstrålningen sker en god bit framför lyssnaren(är det inte Sonus Faber som brukar rekommendera något liknande invinkling :?: )

Vad som händer enl min mening är att djupet förbättras och att punktformigheten ökar markant :)

Har själv här hemma ändrat min invinkling såklart ;) och upplever samma fenomen :mm:

Man får då ta i beaktande att just djupet var väldigt bra hos mig innan också.

Posted
Observera hur högtalarna är invinklade :mm:

Efter mitt besök hos Lala så har min egen syn på hur de skall ställas upp radikalt förändras :o

Många förespråkar en nästan rak uppställning men som man ser här så är vinklingen så kraftig att sammanstrålningen sker en god bit framför lyssnaren(är det inte Sonus Faber som brukar rekommendera något liknande invinkling :?: )

Alfred Rudolph på Acapella förespråkar sedan länge en sådan invinkling ....

Posted
Alfred Rudolph på Acapella förespråkar sedan länge en sådan invinkling ....

Sedär ja ;) Hur har du dina Acapella Eliot :?:

Posted

:blush Jag visste väl att Du skulle fråga det :D

...Jag har dom inte alls så utan mycket rakare och det är min "guru" i Schweiz som förespråkar det. Tyvärr har jag inte prövat att vinkla in mer då mina högtalare är rejält tunga med sina 95kg som står på en fot av svart granit - så jag har själv ingen direkt erfarenhet. :blush

Posted

Vad som händer enl min mening är att djupet förbättras och att punktformigheten ökar markant :)

Har sett bilder på Franco med kraftigt invinklade sonusar och även förstareflexen måste ju påverkas.

Posted
Vad som händer enl min mening är att djupet förbättras och att punktformigheten ökar markant

Jag kan inget annat än hålla med EAR ang. detta, dvs. punktformigheten har lala fått till helt enormt..

Posted
Har sett bilder på Franco med kraftigt invinklade sonusar och även förstareflexen måste ju påverkas.

Det gör ganska mycket faktiskt. Men samtidigt påverkar det en massa andra parametrar med. Men det beror ju givetvis på hur högtalarna sprider. Audio Physic förordar väl en liknande placering ? Många ggr när man ställer upp sina talare så använder man sin ögon på tok förmycket ;)

Posted
Det gör ganska mycket faktiskt. Men samtidigt påverkar det en massa andra parametrar med. Men det beror ju givetvis på hur högtalarna sprider.

Elektrostater är ju inte direkt kända för att sprida så där värst mycket.Högtalarna som ni alla nämt är dynamiska med en helt annan spridning i diskanten

Men likväl så känns det som det är vinst hela vägen ;)

Posted

Det får mig att tänka på Ranefjod som ville ha dom nära på rakt fram om jag vill minnas rätt.

:o

en fråga till dig Mats:

Är diskantdelen ungefär lika högt upp som på dina 63:or när du har dom på ställen ??

Posted
Det får mig att tänka på Ranefjod som ville ha dom nära på rakt fram om jag vill minnas rätt.

en fråga till dig Mats:

Är diskantdelen ungefär lika högt upp som på dina 63:or när du har dom på ställen ??

Vad det gäller Ranefjord och den raka placering som han förespråkar och den kraftiga invinklingen som lala

och även jag och P-G har så skulle jag tro att off accis kan vara ungefär det samma fast det blir på olika håll.

Centrum på elektrostaterna kan nog vara ungefär detsamma.Spridningsmönstret är mao likartat skulle jag tro.Man får ju av naturliga själ mer höjd i ljudbilden med 989 då den har två paneler mer

Posted

Man fångar givetvis upp bakenergin på ett annat sätt på det viset. Bredden hade kunnat bli ganska häftig om man spelade på bredden av ett större rum.

Kör nu vidare med pix o text vetja :mm:

Posted
Man fångar givetvis upp bakenergin på ett annat sätt på det viset. Bredden hade kunnat bli ganska häftig om man spelade på bredden av ett större rum.

Har provat för länge sedan att ha en högtalare i hörnen på långsidan i stället för som i dag.

Vill man ha enorma luckor i ljudbilden så är det en bra uppställning :app: Mao fungerar det inte bra

Posted

Mer pix var det ja :)

Här står lala och P - G Jeppsson(P- G är vinylmoderator på HiFi forum) och diskuterar Linn Lp 12

P1010717.JPG

P - G har ju också blivit QUAD esl 63 ägare så vi hade en hel del trevligt att prata om :mm:

Posted

He he he

Nu menade jag inte att man skulle ha 5 meter mellan talarna utan mer att bakenergin hade spridits närapå gränslöst ut med sidorna om man vinklar in kraftigt o på den breda väggen. Fast då får det allt bli ett rejält stort rum så man kunde ha fritt bakom lyssningsposition

Posted
Nu menade jag inte att man skulle ha 5 meter mellan talarna utan mer att bakenergin hade spridits närapå gränslöst ut med sidorna om man vinklar in kraftigt o på den breda väggen. Fast då får det allt bli ett rejält stort rum så man kunde ha fritt bakom lyssningsposition

Om vi kör en sommarträff som vi gjorde förra året och vi hamnar här flyttar vi helt enkelt ut hela rasket i trädgården och då kommer det att bli som du säger ett nästan oändligt rum :mm::D

Hänger väl lite på om Eliot och JmLab är sugna på något sådant :?::?:

Posted

Är bara vädret ok så

jag vet sen i sommras vad det gör , det är rent sanslöst så bra det blir !!

Posted

Här är lala i lyssningsposition.Eftersom man blir tvungen att sitta relativt nära bakvägg så hänger en bonad bakom lyssningspositionen.Bakom bonaden finns det typ äggkartonger för dämpning.

P1010713.JPG

Posted

Jag tackar lala så mycket för besöken och det blir säkert fler framöver ;)

Det är en väldigt välkomponerad anläggning som lala besitter :) Och är där någon som får chansen att lyssna så skall ni absolut ta den.

En liten avslutningsbild på ena slutsteget.

P1010726.JPG

Posted

Pass ser verkligen ut att vara gedigna och välbyggda :cool:

Var själv sugen på ett pax X1000 men tyvärr blev det inget av den gången. XA-stegen lockar ännu mer :mm:

Blir de väldigt varma?

Posted

Ett mycket bra reportage, EAR :)

Jag var med hemma hos Lajos med EAR, i ärendet att befria honom från ett par ESL 63.

Lajos 989:or, med tillhörande elektronik, går inte av för hackor, vill tillstå att det är på min topp

tre lista ligger överst :)

En bättre ljudbild har jag inte upplevt, ni ser dörröppningen, där befann sig alla sångare ooch sångerskor, behövde inte ens blunda för att "se" det.

En upplevelse av rang, jag ska dit igen, bara för att lyssna på ett par skivor som jag inte hade med mig vid

det här tillfället.

• 2 weeks later...
Posted

Trevligt reportage Ear! :-) ESL989 är grymt fin.

Fronttyget har åkt av ser jag. :-) Stor skillnad? Har faktiskt inte hört 989orna strippade.

An.g invinklningen av högtalarna så föredrar jag (precis som Ni påpekat) en mindre sådan. :D

Så här skrev jag för några år sedan: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?AR...SearchTerms=989

Mycket har ändrats sedan dess. :clown: ... men en sak är säkert.. ESL989 är en av de där högtalarna som har något extra.