Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har jag haft ett par Von schweikert vr4jr hemma ett bra tag utan att bli riktigt nöjd. Visst lär dom prestera bra i ett anpassat rum men i betonglägenhet blir det inte så enkelt att få till det.

Basen sätter igång rummet något sanslöst samt att diskanten känns aningen vass och i det hela kanske aningen livlöst samt att mer komplex musik som industri och metall låter rörigt och aningen hårt.

jag har haft olika stärk hemma förutom min primare A30.1 så har Atoll in80, bladelius thor mk2 och amplifix fått stå för kraften. olika transporter som atoll cd100, freja, vincet cd-s3, div billiga dvd samt dator med externt m-audioljudkort har testats. olika signalkablar såväl RCA som XLR (transaprent), högtalarkablar (transaprent) och Isotech nätkablage har använts för att få till ljudet. Ommöbleringar , akustikplattor och mattor har placerats ut. Det blir dock aldrig bra, framförallt är det en större mångs stående vågor som ställer till det.

Till sist plockades ett par Sony högtalare fram. 3vägs i stativarsize av märk SS-mdx10 (detta är högtalare som ingick i något slags minipaket med kompaktstereo i mitten på 90talet) , placerades ovanpå VS4jr (med skydd emallan) för att komma upp i rätt position. och visst lät det låda men det bevisade att det nog är stativare som gäller i mitt rum för att få bukt med just basen.

Jag har efter en del läsning på forumet och lite var stans fastnat för Aurum Cantus samt Sonus Faber som verkar ha en del att erbjuda som kan passa mitt ljudideal med snäll diskant och rund , snärtig hyfast djup bas.

musiken som spelas är varierande. men mest olika typer av elektroniskt, industri och metall.

Förslag i prisklassen runt 20 tas gärna emot samt vilken elektronik som är matchande. En primare A30.1 står ju redan här men den kan alltid bytas ut.

Posted

Ja dom är nu också av intresse. känner du till någon butik på västkusten som har system audio?

Enlig distributörens hemsida :

Hifi Stället
Hvitfeldtsgatan 13 Göteborg 031 - 13 35 35

Radiolagret
Engelbrektsgatan 33 Göteborg 031 - 16 45 74

Hifi Consult
Stråles Allé 1 Alingsås 0322 - 366 66

Hifi Punkten
Storgatan 39 Trollhättan 0520 - 147 40

Hifi Punkten
St: Helenagatan 5 Skövde 0500 - 41 06 40

Rodins Hifi
Birkagatan 11 Kungshamn 0523 - 323 28

Hur väl det stämmer med verkligheten avgör bara ett telefonsamtal :

0470 - 469 90 (kontor)

0708 - 469 990 (mobiltelefon / Hasse)

0703 - 469 590 (mobiltelefon / Lasse)

/ptr

Posted

just 1.3 har jag inte hört. men 52se och 72se och det var något som jag tyckte var bra första gången jag hörde det. en polare köpte 72se och det låter ju fint men basen låter lite mycket låda och diskanten är om än behaglig och trevlig lite väl avlägsen.

hur skiljer sig 1.3 från se?

Posted

Den lokala hifibutiken fixar tydligen hem System Audio. Så det blir antagligen just SA som kommer testas först. Pepp som fasen :D

Det sägs ju att Primare är bra ihop med SA då dom tydligen har något "sammabete".

Å andra sidan har primare fått kritik för att vara strömsvaga vilket jag själv har erfarit men då med VR4jr och SA liksom dynaudio och dom flesta andra stativare är något trögdrivna så man undrar ju hur det går ihop.

Några andra märken som passar fint med SA så man har lite att gå efter när det väl är dags.

priset bör ju inte överstiga 20´. Helst.

Posted

Finns det över huvud taget några lättdrivna stativare?

Det enda jag hör i den vägen var PMC's TB2+, ändå bara 90db's kännslighet..

Kan det va nått? Om den sedan funkar med Primare elektronik är en helt annan fråga..

/ptr

Posted

Är det någon som vet vad det är för prislapp på System Audio SA2K... :?: Har glömt att kolla upp det mitt i all uppackningsiver... :blush

Finns det över huvud taget några lättdrivna stativare?

Det är nog inte så vanligt men Reference 3A MM de Capo med sina 92dB/W/m är en som sticker ut i mängden.

Posted

Är det någon som vet vad det är för prislapp på System Audio SA2K...
:?:

22kkr enlig Balance's web-shop (27kkr enligt Audioactive's Bruttoprislista ~ fast då är jag osäker på om det är samma modell av SA2K? förmodligen "mastermodellen i Audioactives prislista..)

Det är nog inte så vanligt men Reference 3A MM de Capo med sina 92dB/W/m är en som sticker ut i mängden.

92db är ändå inte våldsammt högt, hur är dom att driva, jag har ingen erfarenhet av R3A's högtalare..

/ptr

Posted

Jag tror SA2K mycket väl kan vara rätt högtalare för dig.

Dom tillhör mina favoriter och förmodligen varit de högtalare jag köpt om mina gamla brunnit upp.

Ett mjukt, välupplöst mycket naturligt ljud med förvånansvärt bra bas.

Posted
92db är ändå inte våldsammt högt, hur är dom att driva, jag har ingen erfarenhet av R3A's högtalare..

Snäll impedanskurva och det skall efter vad jag har hört sägas passa utmärkt med rörförstärkeri.

Posted

Glöm inte nya B&W 805s. Har lyssnat en hel del på den på sistone och den imponerar starkt. 88dB och minmim 3,7 Ohm är väl ok siffror...

Den kommer inte spela optimalt utan rejäl förstärkare, men sanolikt bättre än det mesta i prisklassen ändå.

knappt 22kSEK.

Posted

Revel M22 är en helgjuten stativare som även passar fantastiskt bra med Revels skoningslösa sub B15 med rumskorrigering. Min kompis körde denna kombo i sin lägenhet med betongväggar och Gondul level III. Först utan Sub och sedan med. Resultatet är en makalös integrering och bas från lägsta oktaverna utan rums peakar (som du verkar ha problem med).

Snälla laster dessutom.

Posted

rumskorrigering är det en del prat om. någon har tidigare nämt Tact. men vad mer exakt är detta.

jag har inte mätt några frekvenskurvor i rummet, men det kanske man borde göra.

butiken nämde att dom kunde ta hem System Audio men inte som demo utan bara om det var köp på gång.

Däremot skulle dom ta hem SF cremona auditor för demo. kan det vara något tro? skulle gå på 32´. lite över budget vad jag hade tänkt men man kan ju alltid testa.

i tidigare tråd var det tal om att just SF inte lämpade sig till hårdrock, inte för denna forumsmedlemmen iaf, vilket är något som jag lyssnar en del på och vill ha högtalare som passar bra till.

Även att dom skulle vara trögdrivna och att t.ex. amplifix inte orkade hela vägen.

Några synpunkter?

Posted

Hela din första post i denna tråd beskriver just att du behöver rumskorrigering eller stora basarbsorbenter.

Mitt förslag: Låt Revel B15 basen köra rumskorrigering och fantastisk bas och M22 flytande mellanregister i en perfekt integration.

Posted

Det är klart. men i vissa låtar bli basen istället obefintlig. i stort sett är det bara en skrikig diskant som hörs. En del i mellanregistret kan ibland låta fruktansvärt ansträngt. nästan kvävt. svårt att förklara men det är hyfsat jobbigt att lyssna på.

kör man från datorn så går det knappt att lyssna på, ens om det är mp3 i 192kbps. mitt ljudkort är ett extern Maudio 410 så det bör ju iaf vara någolunda hyfsad avspelning.

polarens XTZ-99 med XTZ Class A förstärkare har mer kött och liv och driv och ös och bas och spelglädje än detta. och han har något ännu sunkigare ljudkort och än sunkigare kablage.

Jag har mycket svårt att tro att det enbart är rummet.

Hur gör ni som gillar Von Schweikert egentligen?

jag kommer låna hem några basabsorbetner från butiken imorgon samt fixa några akustikplattor till.

det som verkar vara problem är att frekvenser runt 300hz är något överdämpade. testade med EQ program i datorn att ändra vissa frekvenser vid avspelning från dator, och just runt 300hz behövdes det en liten höjning på runt 3,5db för att få mer fart på musiken.