Jump to content

Gurras Grejjor


GurraG

Recommended Posts

OK, nu när barnet börjat lite smått på dagis några timmar per dag så finns det tid över åt oss pappalediga att ägna oss åt livets väsentligheter. Det vill säga att kolla hur det senaste förvärvet ser ut på insidan och börja göra en handlingsplan! Och till ert stora nöje var kameran med på laborationen!

1) Börja

Det första jag gjorde var att skruva loss "armboard". Ni kanske har sett att det inte är något hål på den. Det har suttit en Dynavector tonarm tidigare som skruvas fast på sitt underlag och kablaget går ut i det fria. Jag återkommer till detta senare. Hur som helst... Jag upptäckte något som i kärnkraftbranschen skulle kallas för "loss of FME" eller "FMI" (Foreign Materials Exclusion resp Intrusion). Precis som någon glömt en dammsugare i Ringhals hade någon glömt en tång i skivspelaren!

PC121678.jpg

Bara att tacka och ta emot, jag har velat ha en fintång ganska länge. Jag klipper ju inte bara småspik och järntråd!

2) Vänd på steken och skruva loss botten.

PC121679.jpg

Vilken ofantligt tråkig masonitskiva! Den måste åtgärdas!

3) Titta in i lådan!

PC121681.jpg

Det man ser när man tittar in underifrån sitter på den fasta delen, som är fäst på plinten (till skillnad från td150 där det man ser när man tittar in underifrån är den flytande delen). Vi ser transformator, motorstyrningen, motor och lite annat jox. Jag är inte riktigt säker på vad som är i den svarta lådan ännu, men har inte tänkt på saken särskilt mycket heller. De tre vita rattarna är till för att justera fjädringen. Återkommer till detta. Motorstyrningen matar motorn med en sinusformad växelström i frekvenser för att köra tallriken i 16, 33,3 och 45 rpm. Jag hade hellre haft 78 rpm än 16, men då får jag köpa en td 126. Motorn är en 16-polig synkronmotor.

4) Lyft bort subchassiet.

Det här kan vara lite klurigt första gången om man är van med hur td 150 (eller 160, 166, 145 osv, osv) är konstruerad då den egentligen är upp och ner jämfört med den.

PC121682.jpg

Subchassiet vilar på de tre fjädrarna som står i de vita kopparna, som är gängade för att möjliggöra justering av fjädringen. För att förhindra att subchassiet med tallrik, tonarm och hela faderullan hoppar av eller slår i botten regleras slaget både uppåt och nerdåt med stoppen på bulten till höger / hitom fjädern. Den nedre brickan måste monteras bort för att kunna lyfta ur subchassiet. På den här bilden ser vi att bultens nedre stoppbricka ligger an mot chassiet, alltså är fjädringen bottnad i sitt övre läge (utan skivtallriken minskar fjäderbelastningen kraftigt).

5) Undersöka subchassiet.

PC121691.jpg

Här var det rejäla doningar! Gjutgods hela kittet, med uppstyvande "bjälkar". Här syns skillnaden mellan toppmodellen och massmarknadsmodellen väldigt tydligt. Td 150 har tre punktsvedsade plåtar i väldigt tunt gods! De tre armarna som armbrädan skruvas fast på är riktigt rejäla med gängade hål för ordentliga skruvar. Bra mekanisk koppling mellan arm och chassie ger goda förutsättningar för välljud!

Fjädrarna sitter i gummibussningar och de här var ingen vacker syn. Som bilden visar så sitter fjädrarna kvar i chassiet även i vertikalt läge. De ska löpa friktionsfritt (skulle alltså falla ur och stå kvar i de vita kopparna när man lyfter chassiet) och är som nya talkade för smörjning av fjädringsrörelsen. Det är samma sak med de nedre bussningarna som vilar i de vita skruvkopparna.

6) Städa ur åtkomliga delar!

PC121689.jpg

Det var massvis med damm i lådan såklart, så jag städade ur det. I den här vyn ser vi dels reglagen på aluminiumlisten, den vänstra är fartreglaget och den högra är av/på. Av/på reglaget verkar genom den långa armen som går upp till strömbrytaren ungefär på mitten av chassiet. Strömbrytaren är den hittills enda delen jag identifierat som är likadan som på td 150, tillsammans med fjädrarna.

Mellan fart- och startreglaget finns ett litet rött pitch-reglage (+-2%) och ett fönster. Detta är en kul design-/konstruktionslösning. I detta fönster visas ett stroboskop för att ställa exakt rätt hastighet med pitch:en. Det funkar som så att det via två prismor visar undersidan av subtallriken som har begåvats med ett "stroboskopmönster" (2 faktiskt, skriver mer om detta strax). Denna lilla optiska skojighet är den svarta detaljen rakt ovanför pitchreglaget. överst ser vi stroboskopet som belyser subtallriken underifrån. Under den ser vi en lins som leder ner ljuset i ett prisma som skickar vidare ljuset till en spegel som i sin tur skickar ut bilden genom fönstret på aluminiumlisten. Mycket roligt enligt en ingenjör! Effekten bli att när man tittar ner i fönstret så är det man ser på så långt från glaset att man upplever det som att man tittar på något som befinner sig längre ner än av skivspelaren är hög! Mitt på den svarta optiklådan sitter två skruvar och det står 50 och 60 Hz. Detta är beroende på vilken frekvens som elnätet matar apparaten med. Om man har 60Hz så ger ju en synkronmotor helt enkelt en snabbare rotation, så därför är det två uppsättningar "strobmönster" under tallriken. Högre frekvens => högre hastighet => för att få rätt hastighet vill man ha lägre periferihastighet och därför ställer man pitchen mot ett mönster längre ut på tallriken. Kul, kul, kul!

Jag har försökt illustrera denna optik genom att fokusera på projiceringen av mitt finger i förnstret, vilket jag håller ovanför linsen vid lampan. Phu, var det där begripligt???

PC121688.jpg

Nåja, det var väl värt ett försök i alla fall!

7) Montera ihop igen

Bara att sätta ihop härligheten igen! Jag gjorde en "testjustering" av fjädringen, bara för att lära mig. Tog en bild på "stoppbulten" när subchassiet ligger helt frilagt från plinten och chassiet. Så som det ska vara i drift helt enkelt. När spelaren levererades var ju allt inställt för en mycket tung arm och slog i toppen hela tiden.

PC121685.jpg

8 ) Hål i plinten!

PC121677.jpg

Den tidigare ägarens arm gick som sagt inte genom tonarmsplattan, men istället har han dragit kablarna genom plinten, så det är ett stort hål på plintens baksida. Det är även två riktigt fula hål på baksidan. Dessa tre anomalier måste åtgärdas. Någon med bra snickerikunskaper som har några tips?

9) Slutsatser

Det finns lite småsaker som jag kan pyssla med innan jag kommer till det roliga med arm och pickup:

*Nya fjädrar och bussningar (Linn black springs, som på td 150?)

*Laga hålen i plinten. Det finns några små fanérskador på andra ställen också.

*Bygga en stadigare bottenplatta (MDF?)

*Löda ihop RCA-kontakterna med en vinklad DIN-kontakt att sätta i tonarmen (Furutech a´la Svalander?)

*Knipsa av strömkabeln och montera en riktig nätbrunn?

*Dämpa upp plinten och subchassiet med bitumenmatta?

*Ny rem

*Ny olja till lagret

*Det ska finnas drivhjul i stål eller aluminium. Dessa ska tydligen ge en stadigare gång pga mindre slirningar.

10) Provkörning i mörker.

Driften är helt galet tyst.Td 150 låter som ett tröskverk i jämförelse.

PC121721.jpg

Nu är det bara att sätta igång!

/Gurra

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OK, här kommer lite bilder på tonarmen snabbmonterad! Med det menar jag att inga inställningar, så som VTA med mera är fixade. Egentligen bara hålen som är borrade...

Nåväl, här får ni en försmak:

P4043521.jpg

P4043523.jpg

P4043524.jpg

P4043525.jpg

P4043527.jpg

P4043532.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut det där!

At-arm o AT-PU på en 125:a, blir nog bra

Ska bli kul att höra dina intryck av resultatet efter du pillat med alla inställningar...

Det är ju en Jelco-arm! Men AT pickup stämmer bra. Har dock en AT-arm på min td150! Och på den har jag spelat med denna pickupen med mycket lyckat resultat!

Tyvärr är det lite mer än att bara pillra in vinklarna, måste fixa kabel mellan DIN-kontakten och RCA-kontakterna bakpå plinten också. Men det kommer, hav förtröstan!

/Gurra

Edited by GurraG
Link to comment
Share on other sites

P4043532.jpg

Hmmm jag får associationer Uriah Heep , Vertigo , Queen...

Kan nått vara rätt?

Vilken platta är det?

Edit: Tror det är Queen- Jazz ?

Näää, visst ser Jazz-omslaget lite ut så, men inte etiketten.

Det är Black Sabbath - Vol. 4

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu spelar den!

Fan vad den låter bra. Otroligt mycket tydligare instrumentseparation och ett basfundament stabilt som en strv122. Typexemplet är hur Geddy Lee´s bas i titelspåret på 2112 skorrar och slamrar med fantastisk precision och kontur. Väldigt kul att lyssna på.

På Nazareth´s debutplatta ligger "Morning Dew" där jag tidigare bara hört ett hihat-komp över basgången, men nu kom det fram congas som ligger och puttrar i bakgrunden också. Två exempel på en väldigt oventenskaplig snabblyssning.

Mer lyssning utlovas.

Men projektet är inte avslutat ännu såklart. Nu funkar den. Kvar återstår att få den snygg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har nu satt valnötsfanér som jag behandlat med IKEAS bivaxpolish på plinten. Dessutom har jag bytt ut fjädrarna i upphängningen till gummibussningar enligt instruktionsboken. Nu har den alltså samma upphängning som EMT 928. Dessutom ha jag skaffat en korkmatta som går bra med fanéren i ton enligt mina ögon. Kvar är att skaffa en snygg skivklämma och göra en ny bottenplatta. Den ska vara lite tunnare och ha fasade kanter för att ge spelaren ett lite smäckrare intryck.

Se och njut!

PA247902.jpg

/Gustav

Link to comment
Share on other sites

Den är ju redan läcker i sin klassiska design... :icon_smile_cool::mm:

Går den verkligen att försköna... :?::)

Det ligger i betraktarens ögon!

Fanéren var väldigt ful i kanterna och delvis missfärgad. Så pass att det inte gick att slipa bort. Så det fick bli ny fanér, oc dessutom i ett träslag som enligt mig "ligger mer i tiden". Helgerån eller renovering kan diskuteras, men något var tvunget att göras i alla fall. Just nu passar jag på ljudet, för jag måste skruva isär den igen och laborera lite med jordningen, då jag har fått tillbaka lite jordbrum när jag satte ihop den igen!

/Gurra

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OK, nu har det hänt grejjor här hemma!

Jag har inte bara satt på ny fanér, utan även bytt ut upphängningen. Tidigare hade jag "Linn black springs", som är något styvare än orginalfjädringen om jag förstått det hela rätt. Hur som helst så fungerar detta precis hur bra som helst på min td150 som jag också renoverat/trimmat lite grand. Men i det här fallet med det mycket tyngre subchassiet och i synnerhet med LB:ns större tonarmsplatta och tyngre arm upplevde jag det hela som väldigt instabilt.

I manualen finns omnämnt att man kan byta fjädrarna mot gummibussningar, något som EMT gjort i den proffesionella versionen av td125, EMT928. Så jag letade reda på en uppsättning av dessa och bytte ut fjädrarna.

EMT928.JPG

Bilden visar EMT 928, en variant av td125 för proffesionellt bruk.

Resultatet då?

Oojojojoj, vad bra det blev! Musiken har lugnat ner sig något enormt. Först trodde jag att den spelade för sakta, men det lät rätt ändå, och en snabbkoll på stroboskopet indikerade rätt hastighet. Det här lugnet i framförandet saknade jag förut. Nu finns det så mycket mer luft i musiken.

Åter igen så är det en tydlig förbättring i basområdet, med mer kontur och stadga.

Några problem med ökad rumblenivå har jag inte heller upplevt. Däremot fick jag ner jorbrummet helt och hållet och jag tror mig uppleva att signal/brus förhållandet är lägre än någonsin.

Nu vill jag hem och lyssna mer!

/Gurra

Edited by GurraG
Link to comment
Share on other sites

För några år sedan fick jag en EMT 948 skivspelare monterad i ett plåtchassi. Chassit slängde jag eftersom den inte var gjord för att stå i ett anständigt rum. Jag fick även med ett förlängningskort för att kunna göra service.

https://www.google.se/search?q=EMT+948&...571&bih=809

Jag fick också tre pickuper(TSD 15) varav två som var nya och en i obruten originalförpackning.

Link to comment
Share on other sites

I manualen finns omnämnt att man kan byta fjädrarna mot gummibussningar, något som EMT gjort i den proffesionella versionen av td125, EMT928. Så jag letade reda på en uppsättning av dessa och bytte ut fjädrarna.

/Gurra

Intressant läsning! Jag har följt dina äventyr både här och på Vinylengine. Vände du på kopparna (som bilden i manualen indikerar) när du bytte till gummibussningarna? Jag har en TD 125 Mk I med SME 3009 II och funderar nu på om jag skall prova det här.

Mvh/cJW

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning! Jag har följt dina äventyr både här och på Vinylengine. Vände du på kopparna (som bilden i manualen indikerar) när du bytte till gummibussningarna? Jag har en TD 125 Mk I med SME 3009 II och funderar nu på om jag skall prova det här.

Mvh/cJW

Hej!

Kul att du läser vad jag har för mig!

Jag har vänt kopparna, gummibussningarna är förvånadsvärt små och det skulle inte gå att montera med kopparna åt samma håll som man har med fjädrarna.

/Gustav

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ojojojjoj, nu var det länge sedan jag tittade till min tråd.

Jag ser att mitt gamla photobucket-konto lagt av, något som ger katastrofalt i en bildtråd. Jag har i alla fall nu bytt högtalare, förstärkare och RIIA. Köpte paketlösningen Ifi Retro Stereo 50 med högtalare.

AudioShow2014BristolGoldenTulip-54-300x200.jpg

Vi får se om jag uppdaterar med mer bilder jag själv tagit. Jag är hur som helst helnöjd med ljudet. En klar förbättring mot min gamla uppställning. Det funkar dessutom riktigt bra med bluetooth från surfplattan.

/Gustav

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...