Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte presentera mig och min anläggning lite snabbt här.

Jag heter som ni säkert redan förstår Gustav. Till yrke är jag ingenjör och på fritiden är jag musiklyssnare, musikspelare (trummor) och skidåkare. Sedan jag pluggat färdigt har tyvärr skidåkningen fått ta ett steg tillbaka då det inte finns samma hav av tid och möjligheter att åka iväg när jag vill längre. Mer tid åt skivsamlingen således! För det är skivsamlingen som är det viktiga, musikanläggningen är bara ett medel att lyssna på den med, även om prylarna är fantastiskt roliga i sig själva med.

Och det är musikanläggningen som den här tråden ska handla om, för den gör sig bättre på bild än alla skivor man har samlat på sig.

Jag börjar med att visa en gammal bild från när mina grejjor fick stå hemma hos farsgubben min då jag var mitt uppe i det flyttkaos som lätt uppstår i gränslandet studier/exjobb/arbetsliv. Det är en Audio Analogue Paganini CD-spelare som står ovanpå en Copland CSA-8 integrerad förstärkare. Dessa 23 kilo utrustning står inklämda i världens rangligaste möbel. (Ni kan se hur skivan böjs av tyngden).

P8090028.jpg

En bild lite längre bort ifrån. Här ser man även de dåvarande högtalarna som var de små, men bra, Dynaudio Audience 42 uppflugna på Atacama Nexus 70-stativ. Överst i stapeln står förresten pappas gamla Sony-grammofon.

P8090021.jpg

Sedan blev det dags för nya högtalare. Efter att ha tittat och lyssnat på ett flertal stativare så föll valet på Aurum Cantus Leisure 2SE. Det var kombinationen av ljudet, priset och den löjligt välpolerade finishen som gjorde det till det perfekta valet för en snart färdig civilare.

Nu är det dags att flytta in i min nya, fina lägenhet och det blir de sista bilderna också, för efter detta har kameran gått och dött. Naturligtvis har det kommit till gardiner, hyllor och en riktig soffa till rummet sedan dess vilka har lyft akustiken i rummet väldigt mycket. Dessutom har vinylsamlingen utökats med cirka 50% sedan dess också ser jag nu!

P5010005.jpg

P5010033.jpg

Så avslutar vi med en utsiktsbild över regnvåta, solvarma taknockar!

P5080010.jpg

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vad är det för modell på pappas gamla Sony grarmmofon?

Jadu. Det var en mycket bra fråga. Men om jag har hjärnan med mig kanske jag kan kolla upp det när jag besöker honom nu i helgen som kommer.

Jag återkommer om detta om jag kommer ihåg att kolla upp det!

Posted
Så avslutar vi med en utsiktsbild över regnvåta, solvarma taknockar!

Jag trodde först att stereon hade brunnit. :dead:

Posted
Jag trodde först att stereon hade brunnit. :dead:

Nädu, Tack och lov var det inte på det viset! Det hade varit tungt att leva med... :dead:

Posted
Nu är det dags att flytta in i min nya, fina lägenhet och det blir de sista bilderna också, för efter detta har kameran gått och dött.

Jag vet hur det känns när kameran dör.. För mig hade garantin precis gått ut... :dead:

Annars ett trevligt system. Jag har lyssnat till dessa Aurum Cantus. Den diskanten är mycket bra för det priset dom betingar! Högtalaren i sig är mycket bra och jag skulle själv sitta nöjd med sådana högtalare. :)

EDIT: Sen är dom ju fina att titta på också!!!!

• 10 months later...
Posted

Nu var det ett tag sedan jag lade upp bilder i den här tråden. Det var så länge sedan att de hunnit försvinna bort! Eller så har jag bara inte varit tillräkligt aktiv. Jag ska hur som helst rota fram de gamla bilderna och återställa början av tråden hade jag tänkt!

Men innan det blir av så tänkte jag lägga upp lite nya bilder som jag tagit med min nya kamera. Övar lite på att leka lite med macro bland annat. Bilderna är inte tagna i samma lägenhet som de tidigare bilderna heller. Mycket flyttar runt omkring i landet just nu, men så är det väl i början av karriären. Jobbigt och tråkigt när man aldrig hinner slå sig till ro, men jag tror det löser sig snart!

Så här ser det i alla fall ut där jag sitter och lyssnar!

lyssna.jpg

Mest lyssnar jag faktiskt på vinyl nuförtiden. Men eftersom jag inte riktigt rotat mig ännu har jag inte orkat styra upp någon bra förvaringslösning för mina skivor. Men de flyttlådor och post-it lappar jag har nu gör ju jobbet, även om det är rätt fult...

Blddra.jpg

Skivspelaren jag har är ju som sagt en Rega Planar 2. Sedan jag skapade den här tråden för snart ett år sedan har jag bytt motor, rem och pick-up på den. Det som satt på förr var en Pro Ject K4 (?), om jag minns rätt på namnet.

Här har jag tagit en bild där tonarmen ser hyffsat baktung ut, även om den faktiskt är cirka 1,5 gram framtung!

Baktung.jpg

Och så här ser då den nyare pickupen ut. Det är en Rega Bias2.

Pickup.jpg

Vad spelas just nu då? Jo en fin stonesplatta, till vilken jag även har den med albumet medföljande postern. Fast den sitter inramad i andra lägenheten.

Stones.jpg

Naturligtvis lyssnar jag ju på CD en hel del också.

Timegoesby.jpg

Lite annan vinkel...

knappar.jpg

Sen är ju den enskilt nästan viktigaste funktionen på stereon faktiskt den centralt placerade volymratten!

Pumpitup.jpg

Sist har jag även plåtat lite bakom maskineriet. Bilden jag fastnade mest för där var den här på de tidsenligt blingiga anslutningsdonen!

skruv.jpg

/Over and Out

Guest asimov66
Posted

rolling stones - let it bleed på decca (såg jag rätt?) :mm:

fler bilder på samlingen.....plz :app:

Posted
rolling stones - let it bleed på decca (såg jag rätt?) :mm:

fler bilder på samlingen.....plz :app:

YES!

Äntligen någon som ber om det verkligt intressanta i den här hobbyn!

Jo, det är Let it Bleed på decca!. Jag kan inte så mycket om de gamla grejjorna, men den är ju "unboxed" och det ska ju vara eftertraktat. Eller har jag missuppfattat det här?

Guest asimov66
Posted

nej för fasen megaintressant tycker jag, gillar let it bleed mycket med de har ju gett ut denna skiva jag vet inte hur många gånger tilloch med på sacd nyligen (som jag köpte) men vinylen är mer levande speciallt på decca...

lirar vinyl dagligen jag... :D

Posted
YES!

Äntligen någon som ber om det verkligt intressanta i den här hobbyn!

Jo, det är Let it Bleed på decca!. Jag kan inte så mycket om de gamla grejjorna, men den är ju "unboxed" och det ska ju vara eftertraktat. Eller har jag missuppfattat det här?

Du har inte missuppfattat. Decca (unboxed) Lk 5025 MONO. Har röd etikett på skivan samt affisch och information om gruppen på innerpåsen.

Samma år (1969) kom Decca (unboxed) SLK STEREO. Har blå etikett på skivan samt affisch och information om gruppen på innerpåsen. Den med röd inner dvs monoutgåvan är mycket ovanlig, jag har själv 3 st (fråga mig inte varför :mm: ) av den blå pressningen ingen har dock affisch med. :( Affischen hamnade ofta på väggen och har sedan blivit förstörd och är idag hett samlarobjekt.

Leet it bleed och Beggars Banquet är de två stonesplattor som jag gillar bäst. Jag är också mest "in it for the music" :)

Guest asimov66
Posted

iroise kommer över och lyssnar på stones på torsdag, tar med mig lite plattor med :D:app::black:

Posted
Du har inte missuppfattat. Decca (unboxed) Lk 5025 MONO. Har röd etikett på skivan samt affisch och information om gruppen på innerpåsen.

Samma år (1969) kom Decca (unboxed) SLK STEREO.

Klassik fans använder andra beteckningar och kallar unboxed Decca för Wide Band (WB) och etiketten som kom 1970 som alltså har en box runt DECCA har även ett smalare silverband och kallas därför Narrow Band (NB). Jag har själv SKL 5025 som just Narrow Band....

Posted

Hehe, jag tänkte faktiskt skicka ett PM till dig och fråga om "unboxed", eliot. Nu slipper jag ju! :)

Unboxed låter i mina öron som att det är en lös skiva utan konvolut. Så kan det gå när man kommer från spelsamlarvärlden, där oboxade spel är en vardag tyvärr..

Posted
Har blå etikett på skivan samt affisch och information om gruppen på innerpåsen.

Postar en bild på postern innan jag kan hem och fota lite fler plattor, som aptitretare!

stonesposter.jpg

Vill man bevara grejjorna så är nog inramat rätt sätt tror jag, sen är det snyggt också!

(nu har jag fixat några av bilderna i första inlägget också!)

Posted

Sådärja!

Nu har jag fotat lite av mina gamla skivor som jag och förhoppningsvis ni andra kan vara lite intresserade av. För att knyta an till det som tidigare skrivits och visats i tråden så börjar jag med omslaget till Let it Bleed. Tyvärr så var det en helvit innerpåse, så även om jag har postern, så är inte mitt exemplar komplett verkar det som. Fasen. Nåväl, här kommer fodralet:

bleed.jpg

För att upprätthålla den logiska följden på skivor så håller jag mig inom Stonesplattorna ett tag till. Först ut får den tidigaste av dem vara, Out of our heads. Mono är det den här gången. Eftersom den här är tidigare (1965) kanske det var vanligare än stereo vid den tidpunkten??

heads1.jpg

heads2.jpg

På etiketten syns det tydligt att den är röd, ”unboxed decca” samt tunn silverlinje. Allt stämmer med vad vi tidigare lärt oss! Kul, kul, kul!

Tyvärr är den skivan ganska sliten, men nästa är i mycket bättre skick som tur är! Det är ett exemplar av ”Their satanic majesties request”, förhoppningsvis är det här exemplaret komplett, till skillnad från ”Let it bleed”. 3D-bilden på fodralet är i alla fall kvar som den ska, även om den är svår att få bra på bild!

satanic1.jpg

Det här är en stereopress, så av vad vi lärt oss kan man tycka att den borde vara blå, men så är icke fallet den är grön. Vad nu då?? Decca är i alla fall utan box. Det är bra! Det finns även en fin, rökig och färgglad innerpåse! Dessutom är det ju ett gatefoldomslag vilket gör att jag gärna visar dess färgglada inre!

satanic2.jpg

satanic3.jpg

satanic4.jpg

Det syns nästan att den är utgiven 1967 med tanke på dess smått psykedeliska layout. Mer om det senare när vi återkommer till andra skivor från just det året.

Det var lite stonesplattor, men inte alla. Nästa post har jag tänkt ska handla om ett annat band från England. Liverpool närmare bestämt!

Posted
På etiketten syns det tydligt att den är röd, ”unboxed decca” samt tunn silverlinje. Allt stämmer med vad vi tidigare lärt oss! Kul, kul, kul!
Med tunn silverlinje menade jag det tunna horisontella fältet med texten:

F U L L F R E Q U E N C Y

STEREOPHONIC SOUND

- som finns på stereoutgåvorna med början någon gång 1970....

Tyvärr är den skivan ganska sliten, men nästa är i mycket bättre skick som tur är! Det är ett exemplar av ”Their satanic majesties request”, förhoppningsvis är det här exemplaret komplett, till skillnad från ”Let it bleed”. 3D-bilden på fodralet är i alla fall kvar som den ska, även om den är svår att få bra på bild!

...

satanic2.jpg

Etiketten är en WBg (WideBand groove) eller om jag skall vara helt korrekt en ED 2 dvs. andra stereoetiketten (men den första för denna skiva!). Det finns tre WB etiketter varav de två första har en fördjupning på två tredjedels avstånd från centrum. ED 2 och ED 3 har Made in England mellan kl. 9 och 12 i periferin medan ED 1 har Original Recording....

//Eliot

PS: Din Let it bleed var en ED 3 (saknade alltså groove) och var den första stereoetiketten för den skivan....

Posted

Liverpool!?!

Naturligtvis är det Beatles. Jag har inte så mycket Beatles, men några har jag och jag har naturligtvis frågor om dessa också!

Först ut får ”A hard day´s night” bli.

hardday1.jpg

Det som gör mig fundersam på den här skivan är det faktum att på baksidan av fodralet står det ”Made and Printed in Great Britain”. När man sedan tar ut skivan och tittar på etiketten så står det ”made in sweden”. Koden eller vad det heter (PMC 1230) är densamma på både fodral och etikett. Var det så på den tiden att fodralen trycktes i England, men skivorna på lite olika platser runt om vår jord?

hardday3.jpghardday2.jpg

Nästa platta hittade jag på en loppis för en billig peng. ”Revolver” är det album det handlar om. Finns det något man borde veta om Parlophone-etiketterna, likt ”unboxed decca” eller liknande?

revolver1.jpg

revolver2.jpg

Nu är vi tillbaka på 1967 och alla de konstigheter som hände då. Tänker närmast på låttiteln ”I am the Walrus” från dubbelsingeln ”Magical Mystery Tour”. Har även sett i en bok en pastisch på detta tema kallat ”Tragical History Tour” och efter att ha sett filmen som skivorna är soundtrack till kanske det bara är att hålla med pastischen!

mystery1.jpg

Det är som sagt en dubbel, som dessutom innehåller en liten bok i färgtryck, så det är onekligen en trevlig sak att ha i sin ägo! Dessutom är baksidan väldigt tidstypisk med sitt prism-mönster. Jag vet att det finns på fler skivor från 1967 men just nu kommer jag bara på Pink Floyds ”Piper at the Gates of Dawn”.

mystery2.jpg

mystery3.jpg

mystery4.jpg

Vi stannar kvar på samma år och tittar lite närmre på ”Sgt. Peppers…”. Även här hoppas jag på att det är en komplett skiva. Det som finns med här är färgglad innerpåse och ett klippark. Eftersom jag misstänker att detta måste vara ett av världshistoriens mest igenkända skivfodral skippar jag att visa framsidan den här gången och visar den fina insidan i stället!

pepper1.jpg

Posted
Sådärja!

Nu har jag fotat lite av mina gamla skivor som jag och förhoppningsvis ni andra kan vara lite intresserade av. För att knyta an till det som tidigare skrivits och visats i tråden så börjar jag med omslaget till Let it Bleed. Tyvärr så var det en helvit innerpåse, så även om jag har postern, så är inte mitt exemplar komplett verkar det som. Fasen. Nåväl, här kommer fodralet:

bleed.jpg

För att upprätthålla den logiska följden på skivor så håller jag mig inom Stonesplattorna ett tag till. Först ut får den tidigaste av dem vara, Out of our heads. Mono är det den här gången. Eftersom den här är tidigare (1965) kanske det var vanligare än stereo vid den tidpunkten??

heads1.jpg

heads2.jpg

satanic1.jpg

Det här är en stereopress, så av vad vi lärt oss kan man tycka att den borde vara blå, men så är icke fallet den är grön. Vad nu då?? Decca är i alla fall utan box. Det är bra! Det finns även en fin, rökig och färgglad innerpåse! Dessutom är det ju ett gatefoldomslag vilket gör att jag gärna visar dess färgglada inre!

satanic2.jpg

satanic3.jpg

satanic4.jpg

Det syns nästan att den är utgiven 1967 med tanke på dess smått psykedeliska layout. Mer om det senare när vi återkommer till andra skivor från just det året.

Det var lite stonesplattor, men inte alla. Nästa post har jag tänkt ska handla om ett annat band från England. Liverpool närmare bestämt!

Out of our heads finns i både stereo och mono: Decca LK/SKL 4733 Monoutgåvan är dyrast att inhandla om man vill göra så idag. Varför vet jag inte gissningsvis finns det färre ex av monoutgåvan eller anser flest samlare att monoutgåvan är trevligast att lyssna på? Skivan med namnet "på de sataniska majestäternas begäran" :evil: har nummer txl/txs 103 mono/stereo även här anses monoutgåvan vara svårare/dyrare att införskaffa idag. 1969 kom de igen txl/txs 103 Samma nummer men jag minns inte om även dessa har 3-d omslag. Eliot vet kanske? 1975 kom den återigen txs 103 endast i stereo. Vinyl är en kul hobby jag har dock lämnat det stadie där jag alltid hade en liten bok med mig med skivor/skivnummer/kännetecken på ovanliga pressar, med mig. Finns förresten en till med samma nummer som släpptes som promos 1970. Den skall ha "padded silk sleeve" och är värd 15000:- i mint condition. Vad betyder Padded silk sleeve????

Posted

OJ!

Faschinerade att nu kan så mycket iroise! Är allt utantill, eller har du ett helt bibliotek med böcker om de hhär grejjorna? Hur som helst är jag mycket imponerad och glad för all information du ger!

Tack tack tack!

Posted

Ett av mina favoritband från sextiotalet är absolut The Who! Inte lika mycket för vad det gjorde då som för det som kom på sjuttiotalet, men nu var det ju i första hand sextiotalet jag tänkt avhandla nu. Vem vet, kanske kan jag fortsätta in i sjuttiotalet om jag orkar!?!?

Jag kör de här två plattorna i kronologisk ordning och börjar därför med ”My Generation”. Den här gillar jag skarpt! Främst för Entwistle´s helt grymma basspel på titelspåret och Keith Moon´s furiösa trummande i The Ox! Det är en monopress från Brunswick.

my1.jpg

my2.jpg

my3.jpg

Som jag frågade om parlophoneetiketterna så har jag liknande frågor om Brunswick. Sitter ni på information så är det bara att berätta allt ni kan och den som vet mest är den som gör mig gladast! 

Andra skivan med The Who som jag visar den här gången är från 1967 den också, likt några av de tidigare skivorna jag postat. Det här omslaget är inte alls lika ”påtänt” som de tidigare. Dock är det komiskt med en serieestetik kombinerat med reklamfloskler. Fram och bak på den här är inte så olika som vanligt på den här. Mycket underhållande!

sell1.jpg

sell2.jpg

sell3.jpg

Den här gången skiljer sig skivbolagen åt, men båda är pressade i England. Vad beror detta på? Är det helt enkelt bara ett skivbolagsbyte eller finns det kul kuriosa i historien här?

Posted

Den här skivan har jag köpt för tio kronor och det är ett av mina största fynd om man ser till vad jag gett för den och hur mycket jag lyssnat på den. Extremt prisvärd alltså. Köpte den helt på chans dels för fodralet var snyggt, lagom gammalt och att jag kände igen en av låttitlarna. Gissa vilken! Musiken är i alla fall någon form av visa uppbackat med kör och lite orkester. Ett av spåren är en variant av melodin till ”Fredrik Åkare och Cecilia Lind” (heter den så? Blev lite tveksam…) bland annat!

mason2.jpg

Och jag har ju nämnt att jag tycker framsidan är snygg, så jag gör väl bäst i att visa den med!

mason1.jpg

För sakens skull smäller jag till med en etikettsbild om någon skulle vara intresserade!

mason3.jpg

Har någon här hört något mer av denna Mason Williams, eller sett mer av hans andra verk, då han enligt baksidan verkar vara en riktig mångsysslare! Det är en av sakerna jag verkligen gillar med de här gamla skivorna, att det står massor med information och ofta väldigt subjektiva, men underhållande, åsikter om de aktuella banden eller artisterna!

(det var ”What shall we do with the drunken sailor” jag var bekant med vid inköpstillfället)

Posted
OJ!

Faschinerade att nu kan så mycket iroise! Är allt utantill, eller har du ett helt bibliotek med böcker om de hhär grejjorna? Hur som helst är jag mycket imponerad och glad för all information du ger!

Tack tack tack!

Jag har lärt mig en del av misstag det har så att säga fastnat av sig själv efter många års intresse men jag har även några meter biografier/uppslagsböcker/värderingsböcker om musik och sådana som behandlar olika pressar från olika länder. Värderingsböcker var viktigt pga i dem finns exakta beskrivningar av förstapressar bra att veta så man inte betalar fel på mässor!

Posted
Liverpool!?!

Naturligtvis är det Beatles. Jag har inte så mycket Beatles, men några har jag och jag har naturligtvis frågor om dessa också!

Först ut får ”A hard day´s night” bli.

hardday1.jpg

Det som gör mig fundersam på den här skivan är det faktum att på baksidan av fodralet står det ”Made and Printed in Great Britain”. När man sedan tar ut skivan och tittar på etiketten så står det ”made in sweden”. Koden eller vad det heter (PMC 1230) är densamma på både fodral och etikett. Var det så på den tiden att fodralen trycktes i England, men skivorna på lite olika platser runt om vår jord?

hardday3.jpghardday2.jpg

Nästa platta hittade jag på en loppis för en billig peng. ”Revolver” är det album det handlar om. Finns det något man borde veta om Parlophone-etiketterna, likt ”unboxed decca” eller liknande?

revolver1.jpg

revolver2.jpg

Nu är vi tillbaka på 1967 och alla de konstigheter som hände då. Tänker närmast på låttiteln ”I am the Walrus” från dubbelsingeln ”Magical Mystery Tour”. Har även sett i en bok en pastisch på detta tema kallat ”Tragical History Tour” och efter att ha sett filmen som skivorna är soundtrack till kanske det bara är att hålla med pastischen!

mystery1.jpg

Det är som sagt en dubbel, som dessutom innehåller en liten bok i färgtryck, så det är onekligen en trevlig sak att ha i sin ägo! Dessutom är baksidan väldigt tidstypisk med sitt prism-mönster. Jag vet att det finns på fler skivor från 1967 men just nu kommer jag bara på Pink Floyds ”Piper at the Gates of Dawn”.

mystery2.jpg

mystery3.jpg

mystery4.jpg

Vi stannar kvar på samma år och tittar lite närmre på ”Sgt. Peppers…”. Även här hoppas jag på att det är en komplett skiva. Det som finns med här är färgglad innerpåse och ett klippark. Eftersom jag misstänker att detta måste vara ett av världshistoriens mest igenkända skivfodral skippar jag att visa framsidan den här gången och visar den fina insidan i stället!

pepper1.jpg

Parlophone står i gult på återpressarna står det i silver och de finns både i stereo/monoutgåvor. Finns andra kännetecken också t ex skall det på tidiga plattor stå tryckt "sold in ..........." men enklast är det gula Parlophone. Jag gillar bäst stereoinspelningarna med ett instrument i ena högtalaren och annat i den vänstra.

Posted
Jag gillar bäst stereoinspelningarna med ett instrument i ena högtalaren och annat i den vänstra.

Då måste du testa någon av de första skivorna med Peter, Paul & Mary. Mer stereo blir det inte... :)