Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan då var det den andra tråden som skapas inför köpet av försteg. måste säga att det är bra med de alternativ som man fått genom förra tråden med tanke på hur lite försteg jag hittade till försäljning innan.

det där med kina grejer har kallnat och har interesserat mig mer för begnade saker. därför skulle jag vilja veta om någon har fått testa dessa skapelser mot varandra.

produkter:

Plinius M16: http://www.pliniusaudio.com/pro/pro03.htm

BAT vk-20: http://www.balanced.com/products/line/Vk-20/index.html

Systemet som det ska spelas med:

signal källa: arcam cd82

två slutsteg: rotel rb-870bx och nikko alpha III

högtalare: XTZ 99 w2mt

denna jämförelse är mest för att få lite kött på benen. just nu så vet jag bara lite om hur de är specade, detta ger su oftast sååå mycket. då det är mycket bättre att få höra hur "likasinnade" tycker om produkterna. rent prismässigt så är M16 den dyrare av dem två men är den prisvärd i sitt segment. prisvärdhet har jag hört att vk-20 har.

karaktär som önskas har jag skrivit om innan men infogar detta igen:

ljudkaraktär vet jag inte riktigt mer än att det ska va bra dynamik, så bra ljudbild man kan få för pengarna när det gäller 3D och detaljer. ljuden ska ha sin plats och inte flära (driva) runt som det gör nu.

testade en arcam fmj c30, detta var en skön upplevelse för basen var så detaljerad och ett sådant driv. ljudbilden kunde vart bättre men bra ändå, men det bästa var ändå de lägre frekvenserna. hade en rotel ra-1062 hemma samtidigt den hade inte en suck, även om jag bi-amba med den som förstärkare och mitt rotel till högtlarna så var arcamen mycke bättre fastän att jag inte bi-amba med den.

tack på förhand

som sagt denna tråd är för att ge mig mer kött på benen. för att kunna kom till riktigt beslut skulle de ju behövas att jag lyssnade på dessa i mitt rum med mina grejer. detta gär tyvär inte, så därav vill jag ha lite "hur låter det" utlåtande. visst det kanske inte ger så mycket men det kan samtidigt vara skoj att höra vad andra tycker.

ser fram i mot synpukter på de olika förstegen. allra helst prisvärdhet då detta är något viktigt med tanke på ekonomin.

Posted

Hej,

Jag har inte lyssnat på BATen, men jag tror bestämt att jag har lyssnat på pliniusförsteget hos en forummedlem och det presterade mycket bra, vad jag kan bedömma. Jag tror det kan vara ett långsiktigt vettigt köp om det passar i systemet i övrigt.

mvh

Posted

Hej till alla som tittat in på denna tråd.

måste ju säga att det var väldigt dålig utdelning på svar. måste sända ett tack till Matrixen som har gett mig ett svar i alla fall.

det borde va fler som har hört dessa försteg, så säg vad ni tycker om dem. det kvittar om ni inte hört dem tillsammans. jag vill bara ha lite svar på hur de låter, lite om prisvärdhet och lite annat. som sagt lite objektiva intryck är aldrig fel.

som sagt vad ska vi ha ett forum om inte för att kunna ge tipps om produkter och dylikt.

vilka intryck som helst om produkterna är välkommna så brassa på bara. källkritik står jag för :)

Posted

Jag har själv ägt ett BAT VK-20 och kan säga att det är ett makalöst bra försteg. BAT har en "strypning" i VK-20 så att det inte skall vara för bra, denna strypning är två kondensatorer som är centralt placerade i försteget. Jag bytte ut dessa mot Mcap Supreme i mitt VK-20 och häpnade över förbättringen. Mitt tips är att sätta så bra kondensatorer som man har råd med där. VK-20 är dock ett väldigt bra försteg även i grundutförande.

En annan fördel med VK-20 gentemot Plinius är flexibiliteten. Du kan ställa alla nivåer på ingångarna individuellt, döpa dem till egna namn, göra en "theatre through" ingång om du har det behovet, mm.

Plinius M16 ser makalöst välbyggt ut och Plinus grejer brukar tilltala mig ljudmässigt. Mitt val av försteg mellan dessa två skulel dock utan tvekan vara BAT.

Posted
som sagt vad ska vi ha ett forum om inte för att kunna ge tipps om produkter och dylikt.

Visst är det så men samtidigt ett sundhetstecken att de svar som kommer in bygger på egna upplevelser och inte en massa spekulationer. Jag har jämfört BAT VK-51SE (rörbestyckat) med ett äldre försteg från Classé (CP-60) på slutsteg från BAT och mina öron föredrar Classéförsteget på alla punkter utom en som är brusgolvet. Fladdermusen är betydligt tystare när det skall vara tyst.

Posted
Visst är det så men samtidigt ett sundhetstecken att de svar som kommer in bygger på egna upplevelser och inte en massa spekulationer. Jag har jämfört BAT VK-51SE (rörbestyckat) med ett äldre försteg från Classé (CP-60) på slutsteg från BAT och mina öron föredrar Classéförsteget på alla punkter utom en som är brusgolvet. Fladdermusen är betydligt tystare när det skall vara tyst.

hear hear!

Spekulationer gör ingen gladare...