Timbre™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Min röst är också lagd men den kom inte med i statistiken eller räknas inte "VET EJ"... Quote
plundin™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Kolla lite på faktiskt.se, omröstningar där ger sällan särskillt mycket vettig info. Däremot leder dom ofta till knorr om för få alternativ, debatter om hur frågan borde vara ställd och inte sällan till meningsutbyten av nedsättande art. (Jag vet, jag är ovanligt pessimistisk i kväll) /ptr Quote
Timbre™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Kolla lite på faktiskt.se, omröstningar där ger sällan särskillt mycket vettig info. Däremot leder dom ofta till knorr om för få alternativ, debatter om hur frågan borde vara ställd och inte sällan till meningsutbyten av nedsättande art. (Jag vet, jag är ovanligt pessimistisk i kväll) Följer rösträkningen med spänning och det var ju faktiskt korrekt att man endast kan avlägga en röst. För övrigt är även jag lätt pessimistisk... Quote
Bravo Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Svårt, mycket svårt helt klart. För att göra en vettig omröstning krävs mycket arbete och klara begränsningar så att inte alternativen kan betyda vad som helst, och helt riktigt så förskräcker spåren från ett annat forum där poängen inte är att få fram skilda åsikter utan att bekräfta en idé. I det senare fallet blir omröstningen enbart ett jippo. Det känns lite för kvällstidningsbetonat helt enkelt. Visst skulle det kunna fungera men det kräver som sagt seriositet och mycket arbete så jag är tveksam. Quote
sladd Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 Tack Bravo. Det var "kvällstidningsbetonat" som jag letade efter. mvh . Quote
Guest Zalve Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Finns flera fördelar med omröstningarna, sen kanske man inte skall drunkna i dem. Man kan använda dem båda aktivt och passivt. Quote
perra_e Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Om det är bra med omröstning hänger nog väldigt mycket på frågan. Rätt formulerat kan det vara bra. Röstat Quote
Jakob_S Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Vad det leder till vet jag inte, men jag gillar att klicka. Röstat jag med! //Jakob Quote
plundin™ Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Nej, oh, nej, ja rycker... var är euphonia påväg? /ptr Quote
mikael2 Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Ja säg det En variant kan ju vara att bara Timbre kan posta omröstningar och förslag på lämpliga omröstningar/debatter skickas till honom. Jag tycker en omröstning är bra för att få igång en diskussion kring en fråga men som sagt själva ämnet och alternativen kanske skall ses över och väljas med omsorg. Typ månadens debatt i Euphonia debattforum :cool: Quote
plundin™ Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Hmmm, så du menar att moderation är bra när det gäller demokrati? Fast "månadens debatt" skulle jag nog kunna leva med, bara man kan begära votering och sluten omröstning... /ptr Quote
EAR Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Håller med Plundin i det mesta. Tillfällen där jag kan tycka att en omröstning kan komma på fråga är frågeställningar som gäller forumets utformning eller där man önskar svar på frågan om själva forumets inriktning på saker som är av intresse för dess fortlevnad och utveckling. Det får absolut inte bli så att alla kan lägga in om omröstningar om i stort vad som helst. Då dröjer det inte länge innan det kommer en omröstning typ är den prylen att föredra framför den osv. Sen blir det bara soppa av alltihop vilket bäddar för problem framöver Fast visst kan månadens fråga väcka lite nyfikenhet och det är kanske den vägen man skall gå Quote
mikael2 Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Hmmm, så du menar att moderation är bra när det gäller demokrati? /ptr Beror på vad du menar med demokrati och moderation av densamma på Euphonia? Quote
plundin™ Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Jag är inte övertygad att jag menar nått speciellt. Jag ser nog Timbre som en upplyst despot, så moderation finns i princip redan. Om omröstningar är en form av demokrati, så är det alltid intressant att diskutera dess former. /ptr Quote
mikael2 Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Jag var nog mest nyfiken att testa den tekniska funktionen "omröstning" och ser ju nu att jag ställt 2 olika frågor i min iver att testa, dels om det bra med omröstningar och dessutom om man ska kunna ordna omröstningar. Ämnet = Är omröstningar bra? Sen står det en underrubrik när man öppnar ämnet = Är omröstningar bra på Euphonia? Sen valde jag frågan "Ska man kunna ordna omröstningar?" Vad svarar man på egentligen? Så kan det gå om man stressar Quote
diesel Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Svårt, mycket svårt helt klart. För att göra en vettig omröstning krävs mycket arbete och klara begränsningar så att inte alternativen kan betyda vad som helst, och helt riktigt så förskräcker spåren från ett annat forum där poängen inte är att få fram skilda åsikter utan att bekräfta en idé. I det senare fallet blir omröstningen enbart ett jippo. Det känns lite för kvällstidningsbetonat helt enkelt. Visst skulle det kunna fungera men det kräver som sagt seriositet och mycket arbete så jag är tveksam. Är en standard feature på alla forum. Att det inte säger så mycket är en annan sak, mest en kul grej. Quote
Bravo Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Omröstningar och demokrati är väl inga parkamrater nödvändigtvis, det kan lika gärna tjäna en diktatur. Däremot att kunna få diskutera (nästan) fritt är väl en förutsättning. I praktiken finns ju av legala skäl mm. vissa begränsningar men om dessa hålls så få som möjligt finns ju stora möjligheter till diskussion och åsiktsbrytande. En omröstning säger nödvändigtvis inte mycket, i värsta fall inget alls. Exempel finns från andra fora och från verkliga livet, århundradets kalkon i sammanhanget är väl den beryktade folkomröstningen om kärnkraften där man lyckades ordna tre alternativ, varav det ena stod för båda åsikterna samtidigt!!!!!!! Quote
Timbre™ Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Exempel finns från andra forum och från verkliga livet, århundradets kalkon i sammanhanget är väl den beryktade folkomröstningen om kärnkraften där man lyckades ordna tre alternativ, varav det ena stod för båda åsikterna samtidigt!!!!!!! När denna röstprocess har avstannat skall vi köra en provomröstning som mer handlar om oss själva som hifientusiaster än om själva hifin. Vi får se hur det går... :clown: Quote
Engelholm Audio Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Enda tillfället jag kan tänka mig omröstningar är då Timbre söker "den stora massans" åsikt om något han är intresserad av, troligen kopplat till forat. Således är även jag lite inne på spåret att bara Timbre har tillgång till knappen "Omröstning"... Quote
perra_e Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Enda tillfället jag kan tänka mig omröstningar är då Timbre söker "den stora massans" åsikt om något han är intresserad av, troligen kopplat till forat. Detta är ett lysande exempel där omröstning kan vara bra !!! Quote
Recommended Posts