Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har lyssnat en del på Keith Jarrett på sistone och märkt att jag är vansinnigt förtjust i vissa stycken. Nu vill jag ha lite fler tips!

Om jag säger att det jag söker är stilen som finns på:

-typ hela Köln Concert

-de sista låtarna på de båda Radiance skivorna!

Ni som hört ovan nämda plattor vet nog vad jag menar, vänsterhanden som matar lite gospel/shuffle och högerhanden som spelar en melodi!

Finns det fler pianister som spelar i typ samma stil? Jag testade Carsten Dahl ("solo piano", tror jag?) och visst var det bra, "moments" och "standards" utmärker sig mer än "Live" tycker jag!

Nåväl, vilka skall jag mer testa om jag vill ha "pianogung" a´la Jarrett?

Trevlig helg,

Wilhelm

Posted

Utan att påstå att det finns någon pianist som Keith Jarrett så kan du väll kolla på :

Chick Correa (Piano Standards, Piano Originals, Childrens songs, Improvisations vol 1 & 2 mfl)

Steve Dobrogosz (Ebony moon, pianopieces)

nått att börja med..

/ptr

Posted

Testa även:

Esbjörn Svensson Trio: When Everyone Has Gone (Dragon)

Esbjörn Svensson Trio: Good Morning Susie Soho (Superstudio/Diesel)

Wynton Kelly: Kelly Blue (Riverside)

Plus ytterligare två album med Keith Jarrett som skulle kunna intressera dig:

Facing You

Changeless

Posted

Tack för tipsen!

CDON kommer snart få en stor beställning........ :D

När vi ändå är på G, vilka Jaques Loussier album rekommenderas?

Albumet av Eric Satie Gymnopédies Gnossiennes ligger redan i korgen, finns det några fler som är värda en plats i stället?

Mvh,

Wilhelm

Posted

Keith Jarrett är en av mina favoriter så jag borde egentligen veta vad som man ska satsa på. Men jag kan ge dig ett tips, gå in på www.allmusic.com där kan du se hur lyssnarna har bedömt hans olika skivor. En sak ska jag ändå säga, hans klassiska inspelningar ska man ändå undvika. Inte för att dom är dåliga men det finns bättre tolkare. Han har gjort två skivor (tror jag det var) tillsammans med den danske flöjtisten Michala Petri som faktiskt inte är så dumma. Ett annat tips kan vara att det numera finns att köpa några konserter på DVD.